TomTom een analyse en een koopadvies..

26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
GoldKing
2
Allereerst: Ben zelf weer ingestapt na enige jaren van afwezigheid van dit spectaculairs aandeel. En heb er geen spijt van: € 0.18 hoger met een mooie plus van 2.20% de dag uitgegaan.

Wat heeft mij weer doen instappen? De bewustwording dat het ter veiling aanbieden van de fleet oplossing voor de zakelijke markt, tomtom telematics weleens de inleiding kon zijn van een complete overname van het bedrijf.

Strategisch gezien is het in de etalage zetten tomtom telematics slim gespeeld door Goddijn en de zijnen. De beurskoers was al jaren tanende vanwege terugvallen verkopen PND's en teruglopende marges.

Maar als je kijkt naar de assets die TomTom bezit: ik noem Tele Atlas de kaartenbouwer met 1600 medewerkers en 2000 camera auto’s op de weg, die TomTom in 2008 voor 2.9 mld. inlijfde. Die is alleen al goed aan waarde per aandeel: 2900 miljoen: 220 miljoen aandelen = € 13,18 alleen al aan waarde voor Tele Atlas. En die wil Goddijn wel een keer terug zien natuurlijk.

En natuurlijk tomtom telematics: in een mooie bieding strijd kan dit stand alone maar zo tussen de 700 miljoen en 1.4 mld. opbrengen. Delen we dit door 220 miljoen uitstaand, dan is dit zo maar een superdividend per aandeel van € 6,36 maximaal..

Verder: laat nou net dat ene dure stukje fruit nog geen kaartenbouwer in huis hebben. En wel een oorlogskas van een 100 miljoen plus.. In ieder geval is de koers van € 6 laag gestegen naar door de € 8 vandaag en zal een overnamebod aanzienlijk hoger moeten zijn. Ik kan mij zo voorstellen dat Apple nu toch wel loopt te loeren naar TT en dit dan toch wel liever in zijn geheel zou willen hebben, dus met kroonjuweel tomtom telematics, als ze dan toch de hoofdprijs voor Goddijn zijn moeite moeten betalen..

Ik voorzie hierom binnenkort een bod van 5 miljard door Apple op T2.
En vandaar mijn aankoopbeveling.





video-assets.tomtom.com/media/4087735...
Bijlage:
pwijsneus
0
Apple staat nu niet echt bekend om grote overnames. Deze tycoon heeft al heel wat kleinere start-ups overgenomen om hun maps-team te versterken. Verder is het een hele eer voor toeleveranciers om met deze arrogante club te werken, vinden ze zelf althans. En zeg zelf, elke toeleverancier van wat-dan-ook heeft graag Apple in hun rijtje klanten staan.

Ik denk echt dat ze het zelf gaan doen, want het is een eigenwijze club. Maar ze hebben wel de middelen, en de mensen om het te doen. Het maken van eigen (hd)mapdata is wel een tijdrovende bezigheid, so time is the enemy for Apple here. Ik schat de kans dat Apple een move maakt zeer klein in, ze zijn namelijk al een tijdje bezig om het zelf op te bouwen.

Een kort overzicht van events:

Jun 12, 2012 APPLE TO LICENSE TOMTOM'S CONTENT, daarna begonnen de problemen al snel. In zo'n beetje alle media werd de nieuwe Maps app van Apple geridiculiseerd, en de vinger werd al snel naar Tomtom gewezen. Dit was feitelijk onterecht, maarja. TomTom was een makkelijke zondebok om de oorzaak van de falende app te duiden.

Het aandeel TomTom steeg destijds met 16%.

Dec 12, 2012 Al snel ging de geruchtenmachine werken, en zelfs de Rabobank deed een duit in het zakje om hardop in de Bloomberg te speculeren dat Apple het in Amsterdam gestationeerde bedrijf wel eens kon opkopen. Een logische stap om de Apple Maps App weer op de rails te krijgen.
9to5mac.com/2012/12/12/analyst-apple-...

13 Aug, 2014 Na enkele kleinere overnames van start-ups, komt het nieuws dat Apple in New York een kantoor opent voor een "data-collection program", aangaande mapdata
9to5mac.com/2014/08/13/apple-hints-at...

14 Aug, 2014 Apple neemt een voormalig topmanager aan van HERE Maps om het inmiddels hoofdpijn-dossier te fixen
9to5mac.com/2014/08/14/apple-makes-ke...

22 Apr, 2015 Apple wordt genoemd in Bloomberg als potentiele bieder voor Nokia mapdivisie, HERE
www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

17 Mei, 2015 Apple neemt Coherent Navigation over
9to5mac.com/2015/05/17/apple-coherent...

16 Sep, 2015 Apple neem MapSense over
9to5mac.com/2015/09/16/apple-acquires...

19 Mei, 2015 De licentiedeal met Apple wordt verlengd en uitgebreid.
corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

29 Mei, 2015 Apple begint met het verzamelen van eigen mapdata
9to5mac.com/2015/05/29/mystery-solved...

19 Mei, 2016 Apple opent in Hyderabad, India een ontwikkelcentrum dat zich voornamelijk met map(data) moet gaan bezighouden. Hier zullen 4000 mensen aan gaan werken.
9to5mac.com/2016/05/19/apple-opening-...

29 Jul, 2018 Apple laat de wereld weten dat het bezig is met het maken van eigen mapdata, om minder afhankelijk te zijn van derden partijen, zoals TomTom. Noord-Californie word direct uitgerold. Delen van de VS zullen later volgen.
techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

Ze zijn er maar druk mee; maps.apple.com/vehicles/

VeniVidiMerui
0
Ik geef MSFT betere papieren. Maar 5 miljard sowieso no way. Denk ~ 2 miljard + banksaldo TT, ná afstoten TTT. Kan echter ook bij belangname blijven. (niets mis mee, wat mij betreft)
pwijsneus
0
Mijn idee is dat met de opbrengst van Telematics de founders - al dan niet met PE - de free float zouden kunnen uitkopen.

Zou logische stap zijn.
ketchup
0
quote:

pwijsneus schreef op 13 december 2018 06:44:


Mijn idee is dat met de opbrengst van Telematics de founders - al dan niet met PE - de free float zouden kunnen uitkopen.

Zou logische stap zijn.


indien de veiling van Telematics het bewijs geeft dat TT's assets aan de beurs sterk ondergewaardeerd staan en post Telematics de markt niet bereid is het restant ( Maps Plus) markt conform te waarderen dan zullen ze het privatiseren, want ze zullen het risico niet willen lopen om gekaapt te worden op een lage waardering en ook niet het risico dat bij de minste tegenslag het aandeel de goot ingereden gaat worden, wat uiteindelijk kan leiden tot een verdamping van hun bezit.
verder is de kans dat er een disruptieve factor komt die de waarde van de Kaarten kan ondermijnen enorm , er komt meer concurrentie en zijn de investeringen op de lange termijn niet te behappen voor een relatief klein bedrijf als TT.

ook moet er een 'modus' gevonden waar de belangen van de founders over tijd afgebouwd kunnen worden en dat gaat veel meer opbrengen als TT qua waardering voor Maps Plus vergeleken kan worden met sector-genoten zoals HERE dan basis een beurskoers die sterk onderhevig is aan speculatieve elementen, performance en beurssentiment.

laten we hopen dat de veiling van Telematics een groot succes is en dat dit het aandeel voor vertrouwen en sentiment een enorme 'boost' gaat geven, dat zal de FFF doen beslissen voor een encore op Maps en hopelijk gaat dat dan een opbrengst geven van 2.5 miljard euro, vergelijkbaar aan HERE-waardering
1.3 miljard Telematics + 2.5 miljard Maps Plus = 3.8 miljard euro
kom je voor totaal richting de 17 euro met wat Cash en Consumer

geeft Telematics niet wat men ervan verwacht en kwijnt het allemaal weer leeg, dan gaat het vd Beurs en vervangt men de free-float door partners, 12 euro is dan een 'faire'-premie bij een aandeel dat onder de 10 euro zwalkt met veel onzekerheden.

hoe dan ook hier aan 8 zou er enkel upside moeten zitten voor dit aandeel, maar is en blijft TT en die zijn kampioen in feestjes verzieken.
leonardus65
1
@pwijsneus, maar waarom verkoopt van de founders eind verleden jaar dan miljoen aandelen? Om nu weer terug te kopen?
pwijsneus
0
quote:

leonardus65 schreef op 13 december 2018 07:43:


@pwijsneus, maar waarom verkoopt van de founders eind verleden jaar dan miljoen aandelen? Om nu weer terug te kopen?


Dat weet alleen de founder in kwestie. Wellicht had hij geld nodig voor de kerstkado's? Zinloos om daarover te speculeren.

Als je insinueert dat er voorkennis in het spel was, betekend dat ook dat er geen andere spannende zaken op handen zijn.
objectief
0
quote:

leonardus65 schreef op 13 december 2018 07:43:


@pwijsneus, maar waarom verkoopt van de founders eind verleden jaar dan miljoen aandelen? Om nu weer terug te kopen?



Je hebt gelijk zulke verkopen hebben altijd een reden die vandaag of morgen de koers negatief zal beinvloeden.
pwijsneus
0
quote:

objectief schreef op 13 december 2018 09:10:


[...]


Je hebt gelijk zulke verkopen hebben altijd een reden die vandaag of morgen de koers negatief zal beinvloeden.


Dit is een non-discussie. Dit gegeven doet helemaal niet terzake. Sommige zaken zijn niet zwart-wit.

Wij weten gewoon niet waarom deze transactie heeft moeten plaatsvinden. Niet meer, niet minder.
leonardus65
0
Wij weten inderdaad de reden niet, maar de kans dat ze de free float gaan opkopen is mi klein. Ik heb er geen probleem mee, ik zit al te lang in het aandeel.
GoldKing
1
quote:

pwijsneus schreef op 12 december 2018 22:01:


Apple staat nu niet echt bekend om grote overnames. Deze tycoon heeft al heel wat kleinere start-ups overgenomen om hun maps-team te versterken. Verder is het een hele eer voor toeleveranciers om met deze arrogante club te werken, vinden ze zelf althans. En zeg zelf, elke toeleverancier van wat-dan-ook heeft graag Apple in hun rijtje klanten staan.

Ik denk echt dat ze het zelf gaan doen, want het is een eigenwijze club. Maar ze hebben wel de middelen, en de mensen om het te doen. Het maken van eigen (hd)mapdata is wel een tijdrovende bezigheid, so time is the enemy for Apple here. Ik schat de kans dat Apple een move maakt zeer klein in, ze zijn namelijk al een tijdje bezig om het zelf op te bouwen.

Een kort overzicht van events:

Jun 12, 2012 APPLE TO LICENSE TOMTOM'S CONTENT, daarna begonnen de problemen al snel. In zo'n beetje alle media werd de nieuwe Maps app van Apple geridiculiseerd, en de vinger werd al snel naar Tomtom gewezen. Dit was feitelijk onterecht, maarja. TomTom was een makkelijke zondebok om de oorzaak van de falende app te duiden.

Het aandeel TomTom steeg destijds met 16%.

Dec 12, 2012 Al snel ging de geruchtenmachine werken, en zelfs de Rabobank deed een duit in het zakje om hardop in de Bloomberg te speculeren dat Apple het in Amsterdam gestationeerde bedrijf wel eens kon opkopen. Een logische stap om de Apple Maps App weer op de rails te krijgen.
9to5mac.com/2012/12/12/analyst-apple-...

13 Aug, 2014 Na enkele kleinere overnames van start-ups, komt het nieuws dat Apple in New York een kantoor opent voor een "data-collection program", aangaande mapdata
9to5mac.com/2014/08/13/apple-hints-at...

14 Aug, 2014 Apple neemt een voormalig topmanager aan van HERE Maps om het inmiddels hoofdpijn-dossier te fixen
9to5mac.com/2014/08/14/apple-makes-ke...

22 Apr, 2015 Apple wordt genoemd in Bloomberg als potentiele bieder voor Nokia mapdivisie, HERE
www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

17 Mei, 2015 Apple neemt Coherent Navigation over
9to5mac.com/2015/05/17/apple-coherent...

16 Sep, 2015 Apple neem MapSense over
9to5mac.com/2015/09/16/apple-acquires...

19 Mei, 2015 De licentiedeal met Apple wordt verlengd en uitgebreid.
corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

29 Mei, 2015 Apple begint met het verzamelen van eigen mapdata
9to5mac.com/2015/05/29/mystery-solved...

19 Mei, 2016 Apple opent in Hyderabad, India een ontwikkelcentrum dat zich voornamelijk met map(data) moet gaan bezighouden. Hier zullen 4000 mensen aan gaan werken.
9to5mac.com/2016/05/19/apple-opening-...

29 Jul, 2018 Apple laat de wereld weten dat het bezig is met het maken van eigen mapdata, om minder afhankelijk te zijn van derden partijen, zoals TomTom. Noord-Californie word direct uitgerold. Delen van de VS zullen later volgen.
techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

Ze zijn er maar druk mee; maps.apple.com/vehicles/




PS. Erratumpje 1e post. Apple heeft oorlogskas van 100 mld+ en geen 100 miljoen natuurlijk(inmiddels 200 miljard plus)
www.emerce.nl/nieuws/apple-heeft-meer...


Tja, Vooralsnog rijden de apple vans alleen in de US, lijkt mij nog steeds dat de rest v/d wereld en met name Europa voor Apple goedkoper is, om de kaarten inc. de kaartenbouwer Tele Atlas inc. Tom Tom over te nemen. Goddijn en zijn dame zijn rond de 60 en zullen toch wel een keer met een welverdiend pensioen willen..

Apple heeft geld genoeg en CEO Goddijn zal een keer eieren voor zijn geld moeten kiezen en hij wordt er niet jonger op. Feit is dat TT nu nog een behoorlijk bedrag kan opbrengen, maar het bedrijf moet niet te lang wachten. Ik denk dat er uit de waarde TT middels een overname, of met een samenwerkingsverband met een tech reus, het meeste te halen is..

Alleen de vraag is hoe hard de geringde jaren van Goddijn de overname prijs de HG in zijn hoofd heeft zitten, de vraagprijs doen dalen.. Hij hij wat milder geworden door de jaren? Daar lijkt het wel nu op met in etalage zetten Tele Matics.. Kijk die 60 euro per share, ooit in het begin, dankzij super verkopen PND's, gaat Goddijn nooit meer zien. Niet voor zijn dood in ieder geval. Dat beseft hij nu ook wel Ik hoop dat hij dit nu inmiddels ook geaccepteerd heeft: Ze gingen ooit voor € 17.50 naar de beurs in 2005..

corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

Zeg dan overname op een mooie ronde € 20, heeft Goddijn 2,50 X 111 mil. = 277 mil. verdiend op het hele avontuur. Toch voorwaar geen kattenpis, dunkt me. Koper krijgt aan assets: Tele atlas = 2.9 mld. + Tele matics = 1.4 + rest TT = 1.0 mld = 5.3 mld: 220 mil. aandelen uitstaand = € 24.90 afgerond € 25 euro aan value per share..
tweakers.net/nieuws/53839/tomtom-rond...

Dit moet voldoende zijn..







objectief
0
quote:

GoldKing schreef op 13 december 2018 13:17:


[...]

Dit moet voldoende zijn..



Ja, je hebt de langste...kun je beter in de Kerstboom hangen...vult lekker.
GoldKing
0
quote:

pwijsneus schreef op 13 december 2018 06:44:


Mijn idee is dat met de opbrengst van Telematics de founders - al dan niet met PE - de free float zouden kunnen uitkopen.

Zou logische stap zijn.


Waarom zou dat voor de founders goed zijn of een logische stap zijn? Dan zijn ze weer compleet eigenaar van TT en kunnen ze de winsten compleet opstrijken, ok.

Maar dat weegt niet op tegen de kosten die dit met zich mee zou brengen. Of denken ze, zonder de hete adem in hun nek van de getergde aandeelhouder wat meer tijd en respijt een betere prijs voor TT as a whole te krijgen? Ik zie het nut er niet zo van in..?
GoldKing
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 13 december 2018 07:39:


[...]

indien de veiling van Telematics het bewijs geeft dat TT's assets aan de beurs sterk ondergewaardeerd staan en post Telematics de markt niet bereid is het restant ( Maps Plus) markt conform te waarderen dan zullen ze het privatiseren, want ze zullen het risico niet willen lopen om gekaapt te worden op een lage waardering en ook niet het risico dat bij de minste tegenslag het aandeel de goot ingereden gaat worden, wat uiteindelijk kan leiden tot een verdamping van hun bezit.
verder is de kans dat er een disruptieve factor komt die de waarde van de Kaarten kan ondermijnen enorm , er komt meer concurrentie en zijn de investeringen op de lange termijn niet te behappen voor een relatief klein bedrijf als TT.

ook moet er een 'modus' gevonden waar de belangen van de founders over tijd afgebouwd kunnen worden en dat gaat veel meer opbrengen als TT qua waardering voor Maps Plus vergeleken kan worden met sector-genoten zoals HERE dan basis een beurskoers die sterk onderhevig is aan speculatieve elementen, performance en beurssentiment.

laten we hopen dat de veiling van Telematics een groot succes is en dat dit het aandeel voor vertrouwen en sentiment een enorme 'boost' gaat geven, dat zal de FFF doen beslissen voor een encore op Maps en hopelijk gaat dat dan een opbrengst geven van 2.5 miljard euro, vergelijkbaar aan HERE-waardering
1.3 miljard Telematics + 2.5 miljard Maps Plus = 3.8 miljard euro
kom je voor totaal richting de 17 euro met wat Cash en Consumer

geeft Telematics niet wat men ervan verwacht en kwijnt het allemaal weer leeg, dan gaat het vd Beurs en vervangt men de free-float door partners, 12 euro is dan een 'faire'-premie bij een aandeel dat onder de 10 euro zwalkt met veel onzekerheden.

hoe dan ook hier aan 8 zou er enkel upside moeten zitten voor dit aandeel, maar is en blijft TT en die zijn kampioen in feestjes verzieken.



Volgens mij kan gekaapt worden niet, vijandige overname kan altijd geblockt worden door het grote blok aandelen dat de founders bezitten..

Als de founders privatiseren, en de free float uitkopen, zijn ze al hun cash kwijt, met het risico dat ze nog jaren met T2 blijven zitten.

En dat ze op 80e een keer, door de nog meer veranderde marktomstandigheden, voor een knollen & citroenen prijs moeten verkopen, Na jaren op een relatief ;-) houtje beten te hebben..

Het gaat erom dat Harold Goddijn moet inzien, dat zijn geest flexibel genoeg moet zijn, om te zien dat nu al de marktomstandigheden enorm zijn veranderd tov 2005..
Toen hij TT voor het eerst naar de beurs bracht..

Hij heeft altijd geroepen dat hij T2 nooit zou verkopen(kip met het gouden ei syndrome) maar ik zie een hele duidelijke trend verandering bij de beste man door Tele Matics in de etalage te zetten. Dit had een Harold Goddijn 10 jaar geleden nooit! gedaan. Dus hij zal wellicht bereid zijn om ook voor de rest van TT te willen onderhandelen..

En dat maakt van de aandelen TomTom in de porto een potentieel heet bundeltje TNT!!
ketchup
0

@ Goldking, lees je eerst wat in

als er een Koper is die mensen uit de FFF kan meekrijgen, dan kan je de beschermingsmuur omzeilen, want enkel HG en zijn Madame gaan het niet kunnen optrekken

verder is het een kwestie van timing, als je privatiseert kun je daarna partners erin laten en daar kan je op voorhand afspraken meemaken, zodat die financiering voorzien " lening voor later aandelen te ontvangen "

hoop zelf gewoon op een succesvolle veiling van Telematics en dat dit de markt wakker gaat schudden dat de Kaarten ook veel meer waarde gaan geven dan de beursweging die ze nu krijgen en dat dan de Founders beslissen stap 2 te zetten voor een volgende veiling en klaar ermee.
GoldKing
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 13 december 2018 14:26:



@ Goldking, lees je eerst wat in

als er een Koper is die mensen uit de FFF kan meekrijgen, dan kan je de beschermingsmuur omzeilen, want enkel HG en zijn Madame gaan het niet kunnen optrekken

verder is het een kwestie van timing, als je privatiseert kun je daarna partners erin laten en daar kan je op voorhand afspraken meemaken, zodat die financiering voorzien " lening voor later aandelen te ontvangen "

hoop zelf gewoon op een succesvolle veiling van Telematics en dat dit de markt wakker gaat schudden dat de Kaarten ook veel meer waarde gaan geven dan de beursweging die ze nu krijgen en dat dan de Founders beslissen stap 2 te zetten voor een volgende veiling en klaar ermee.


Jazeker kan Harold Goddijn wel een vijandelijke overname blokken(zie afbeelding in deze post) AFM-register laat zien dat ze nog een belang van 50% precies hebben..

Het idee van de kaartenbouwer stand alone veilen, is ook een tof idee, stel dat het zelfs meer gaat opbrengen als de initiële, betaalde 2.9 mld.

Ik zie geen geldige reden waarom Tele Atlas in waarde verminderd zou zijn..

Wat zou dan TT zonder de kaartenbouwer en Tele matics waard zijn? Ik heb ramingen gelezen tussen de 800 mil. en de 1.5 mld.. Ze zijn wel met interessante, nieuwe technieken bezig, veel met head up display techniek en de bestuurderloze auto's. Eigenlijk qua new tech is TT een heel interessant bedrijf voor het waardevolle fruit..

Bijlage:
MeneerKuiken
0
Niet onaardig bedoeld Goldking, maar je weet niet echt veel van de situatie bij tomtom.
Ze hebben die meerderheid doordat ze ‘bij elkaar’ plus een stichting de meerderheid hebben.
Het gaat er nu juist om, dat er waarschijnlijk 1 of meer van die mensen (de FFF) niet meer 1 pact vormen.
Die wil waarschijnlijk cashen en gelooft er ook waarschijnlijk niet meer in dat Goddijn er iets van bakt.
1 van de founders had vorig jaar al 1 miljoen aandelen verkocht, mogelijk is hij degene die nu alles wil verkopen.
Maar er kunnen er ook meer zijn, en logisch, wij worden arm door Goddijn zijn foute keuzes en slappe bedrijfsvoering en communicatie, maar zij zijn grootaandeelhouders, zij zijn echt honderden miljoenen armer door Goddijn.

Dus door de verandering van de situatie, kan er nu WEL een vijandige overname komen, en dat hoop ik van harte!
Accuboor
0
Artikel 13.5 corporate.tomtom.com/static-files/873...

HG kan naar huis indien 2/3 vd aandeelhouders dat wil op AVA met minimaal 50% kapitaal aanwezig. Indien de Founder met de minste aandelen overstapt zijn de 3 andere Founders nog net een krappe 1/3 meerderheid. Stapt Frans Peter over, dan is er direct een probleem bij een vijandige bieding die gestand wordt gedaan bij 66,7%...

Stel je voor dat een PE naar JdM, Peter Frans en Founder 4 stappen met de aanbieding wij bieden jullie EUR15. Als die dit steunen, dan kan een vijandige bieding niet meer tegen gehouden worden. Dus HG en tante Cor worden dan uit het bedrijf gezet en zullen dan toch ook wel willen aanbieden als ze het stuur moeten loslaten.
GoldKing
0
quote:

Accuboor schreef op 13 december 2018 21:42:


Artikel 13.5 corporate.tomtom.com/static-files/873...

HG kan naar huis indien 2/3 vd aandeelhouders dat wil op AVA met minimaal 50% kapitaal aanwezig. Indien de Founder met de minste aandelen overstapt zijn de 3 andere Founders nog net een krappe 1/3 meerderheid. Stapt Frans Peter over, dan is er direct een probleem bij een vijandige bieding die gestand wordt gedaan bij 66,7%...

Stel je voor dat een PE naar JdM, Peter Frans en Founder 4 stappen met de aanbieding wij bieden jullie EUR15. Als die dit steunen, dan kan een vijandige bieding niet meer tegen gehouden worden. Dus HG en tante Cor worden dan uit het bedrijf gezet en zullen dan toch ook wel willen aanbieden als ze het stuur moeten loslaten.



We kunnen alleen maar hopen, ben ook benieuwd wat er nu al geboden is op TT as a whole.. Volgens Tmt ergens tussen de 2 en de 2.5 mld, maar wat als dit bod onder een ideale veiling situatie tot stand gaat komen met andere gegadiden zoals Here(BMW), Audi, Trimle en last but not least: Apple!
Dan zou het eindbod zo maar eens tussen de 4 en 6.5 mld. kunnen wezen..

www.emerce.nl/nieuws/ongevraagde-bied...
Ongevraagde biedingen op TomTom’

Diverse bedrijven zouden ongevraagd een bod op TomTom hebben uitgebracht. Nieuwssite TMT Finance meldt dat het gaat om investeerders CVC Capital Partners, Cinven en Silver Lake.

De biedingen werden gedaan tijdens een strategische verkenningsproces voor de mogelijke verkoop van de divisie Telematics. TomTom zou echter niet geïnteresseerd zijn in de verkoop van de totale groep.

Een vijandige overname zit er sowieso niet in, aangezien de oprichters van TomTom inclusief topman Harold Goddijn 44 procent van het bedrijf bezitten.

Overigens vielen de recente kwartaalresultaten van het Nederlandse bedrijf best mee, waardoor verkoop ook niet erg opportuun lijkt. De daling op het gebied van consumentenelektronica werd in ruime mate gecompenseerd door automotive & enterprise, dat steeg van 81 miljoen naar 93 miljoen euro. Ook telematics steeg licht naar een omzet van 43 miljoen.


En een heel belangrijke van tmt finance:
www.tmtfinance.com/techfinance/pes-pi...

PEs pile in for TomTom
Published on 09.11.2018
At least three private equity firms have made unsolicited offers for Dutch navigation giant TomTom, TMT Finance understands. According to sources, CVC Capital Partners, Cinven and Silver Lake have made bids for the entire business. This is alongside the on-going Barclays-led sale process of TomTom’s telematics unit, which is entering the first round of bids.

Sources have previously said that by putting the telematics unit up for sale, the owners of TomTom involuntarily raised the question of a move for the whole business, which is valued at between E2bn to E2.5bn and has a current market cap of E1.8bn. The business is 44.1% owned by its four founders, with 54.1% of its shares floated, while Treasury shares make up the remaining 1.8%.

While TomTom is not believed to be considering any of the offers on the table at the moment, chief executive Harold Goddijn is plotting the company’s next move following once its telematics unit is sold. He didn’t rule out a takeover or forming a partnership with a larger tech firm or car manufacturers. As previously reported, parties that could be interested in a partnership or a takeover of TomTom are Audi, Daimler and BMW-backed internet giant and navigation market leader Here Technologies and US software company Trimble. US tech giant Apple could be another potential buyer, as TomTom already provides data for Apple’s map app. [i]As previously reported, a change in ownership of the firm could present a risk for Apple, which could persuade the tech giant to launch an offer for TomTom to stop a rival from snapping it up instead.


In its field, TomTom has seen its market position slip to third place, behind Here Technologies. Last month, carmaker Renault, a customer of TomTom, formed an alliance with Google, while earlier this month the navigation firm lost a key contract with Volvo, sparking its share price to plummet. At this point last year, TomTom’s shares traded at E9.26 each, the number now stands at E6.41. The company has EBITDA of E163.32m.

TF Regions:
Europe
TF Themes:
M&A & IPO
TF Sections:
Headline News
Deal Talk
TF Sectors:
It Services and Software


--------------------------------------------------------------------------

ik denk persoonlijk dat 2 mld aan de magere kant is, nog steeds alleen al overname som 2.9 mld Tele Atlas. Kan 3 of 4 mld. worden. zijn als er een mooie overname strijd tussen Apple en een autofabrikant zoals Audi, Daimler and BMW of Here..

Maar laat er eens 2. miljard uit komen, als alleen Apple vuurt, zit je toch op een leuke 2300: 220 = € 10.45, koers huidig is 8.14 = € 2,31 premie per share..

En anders ruwweg een heerlijk hoog superdividend van 2X dat bedrag voor Tele Matics.. TomTom wordt eindelijk weer eens leuk!

Maar ik denk persoonlijk dat Apple(oorlogskas 200 mld. +) wel een move gaat/moet maken, als ze het strategische voordeel van een kaartenbouwer in Europa willen hebben, en dan zullen toch met een substantieel bod voor de dag moeten komen, om Goddijn over de streep te trekken, zeg maar 'de kat uit de Goddijnen te jagen' en dan kan éindelijk voor een stand alone TomTom het Goddijn vallen...(!!)
GoldKing
0
quote:

Accuboor schreef op 13 december 2018 21:42:


Artikel 13.5 corporate.tomtom.com/static-files/873...

HG kan naar huis indien 2/3 vd aandeelhouders dat wil op AVA met minimaal 50% kapitaal aanwezig. Indien de Founder met de minste aandelen overstapt zijn de 3 andere Founders nog net een krappe 1/3 meerderheid. Stapt Frans Peter over, dan is er direct een probleem bij een vijandige bieding die gestand wordt gedaan bij 66,7%...

Stel je voor dat een PE naar JdM, Peter Frans en Founder 4 stappen met de aanbieding wij bieden jullie EUR15. Als die dit steunen, dan kan een vijandige bieding niet meer tegen gehouden worden. Dus HG en tante Cor worden dan uit het bedrijf gezet en zullen dan toch ook wel willen aanbieden als ze het stuur moeten loslaten.



Denk idd dat HG idd niet snel op een slechte prijs verkoopt, die zal toch wel nog íets van die 13.18 voor TA willen terug zien..
26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 1 jun 2020 16:06
Koers 7,600
Verschil -0,025 (-0,33%)
Hoog 7,770
Laag 7,595
Volume 159.563
Volume gemiddeld 719.822
Volume gisteren 365.206

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group