TomTom februari 2019

3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
DerksVisie
0
quote:

eduardo3105 schreef op 6 februari 2019 22:57:


[...]
Flinke omzetstijging??? Het is maar 15%..


Er is gelukkig 1 afdeling dat zeer hard stijgt ieder jaar genaamd, R&D.

Waar gaat al dat geld toch heen vraag je je toch zo af. En hoeveel daarvan is de afgelopen jaren in Telematics gestopt, die hele software overhaul was niet goedkoop denk ik zo.

Ik ben voor investeren in de toekomst maar ik wil wel zien wat nou geproduceerd wordt met dat ruime half miljard.



DerksVisie
0
quote:

Bezige Barend schreef op 6 februari 2019 23:31:


Geen BMW?

[...]


Nee daar had je geen TomTom Maps. Tja je bent tenslotte een aandeelhouder he.
VanillaSky
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 6 februari 2019 22:32:



TT is een bedrijf voor haar Founders en personeel
Dit bedrijf heeft geen enkele behoefte de reguliere aandeelhouder te laten delen
Wij gaan nooit rendement krijgen, het zit niet in hun DNA shareholder return te geven, alles is voor de Founders en werknemers, het is hun bedrijf
De enige winst die je kan maken is door het aandeel te handelen, maar niet als belegging/investering
Enkel bij een exit/verkoop krijg je eventuele meerwaarde
Ze romen het bedrijf gewoon af voor eigen hebzucht
En iedereen blijft gewoon zitten, verantwoording voor falen is niet aan de orde
Commissarissen zijn muppets, HG selected

Hoop dat het vd beurs gaat


Eens en ik help het je hopen. Het is voor ons de enige kans om een 10 euro p/a te vangen. Anders is dat vrijwel uitgesloten, in ieder geval de komende paar jaar. En vermoed dat op een enkeling na niemand bij dit bedrijf nog een 3-5 jaar wil wachten of het tzt gaat rendement gaat brengen.
Sunshine Band
0
quote:

DerksVisie schreef op 6 februari 2019 23:35:


[...]

Er is gelukkig 1 afdeling dat zeer hard stijgt ieder jaar genaamd, R&D.

Waar gaat al dat geld toch heen vraag je je toch zo af. En hoeveel daarvan is de afgelopen jaren in Telematics gestopt, die hele software overhaul was niet goedkoop denk ik zo.

Ik ben voor investeren in de toekomst maar ik wil wel zien wat nou geproduceerd wordt met dat ruime half miljard.


Er gaat geld in 'nog sneller updaten van kaarten' en

Goddijn:
'What we do see is that carmakers are actively engaging with us to see what the future of in-car navigation infotainment should look like. There is a willingness to explore new routes. There's a willingness to explore new business models and there's a willingness to explore new UX concepts that pay tribute to what's happening in vehicle. And there is also a desire to stay control over the user interface. So we've noticed that that has led to a number of interactions with carmakers explorationary sessions to look at what's possible and I think we will come up with some interesting ideas in 2019.'

Ben daar wel benieuwd naar, iemand enig idee?

ps @Derksvisie heb ook een renault, geimporteerd. De Franstalige zooi moest eruit en Ned met traffic erin; dat moest de handelaar toch dokken. Overigens consumentenprijs is wat anders dan wat TT vangt natuurlijk
Blacky 2
0
quote:

DerksVisie schreef op 6 februari 2019 23:37:


[...]quote:


Bezige Barend schreef op 6 feb 2019 om 23:31:

Geen BMW?


Nee daar had je geen TomTom Maps. Tja je bent tenslotte een aandeelhouder he.

Goed nieuws nu kan je dan eindelijk een Rolls Royce kopen met TomTom navi .
Gooi die Renault Clio maar buiten zit straks Google in dus straks restwaarde nihil.
datanews.knack.be/ict/nieuws/peugeot-...
chris123
6
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 februari 2019 19:58:


Justin op een dag als vandaag niet gehoord
Reden?


Ik hoor Justin liever 5 keer per jaar dan jou 5000 keer Dieter!!! Reden??? Je bent een grote forumvervuiler met je niks zeggende berichten en voorspellingen!!!! Welterusten!!!!
Bezige Barend
0
Idd , zowieso zijn Franse auto’s niet ontworpen voor de Europese snelwegen. Naast de platte sleutels teveel kleine knopjes op het dahsboard en slappe stoelen als je scherp door de bocht gaat. Dan toch liever een beamer !

quote:

Blacky 2 schreef op 6 februari 2019 23:59:


[...]
Goed nieuws nu kan je dan eindelijk een Rolls Royce kopen met TomTom navi .
Gooi die Renault Clio maar buiten zit straks Google in dus straks restwaarde nihil.
datanews.knack.be/ict/nieuws/peugeot-...
moneymaker_BX
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Belegger1974
0
Lekker man ingestapt aan het einde van de handelsdag en de volgende dag met winst weer eruit, mooie strategie ????
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 6 februari 2019 21:15:


[...]
[1]: Ja, inderdaad. Dat kan je zien in de bovenste regel van de balans, waar de goodwill 64 mio lager is dan eind 2017. Dat verschil is precies de in JV2017 vermelde goodwill van TTT, die nu dus in die regel 'Assets held for sale' (128,3 mio) opgenomen is.

[2]: De defrev van TTT (27,5 mio per 31 dec 2018) is wél in die 55,4 mio opgenomen!
De bij non-current resp. current deferred revenue genoemde bedragen (155,9 resp. 125,0 mio, samen 280,9 mio) zijn die voor de continuing operations, zie pg.7 van Q4-verslag. De TTT-defrev zit daar niet bij, die moet dus in die 55,4 zitten ('liabilities associated with assets held for sale').
De rest van de 55,4 bestaat kennelijk uit 'contract related and other liabilities' (garanties, kwantumkortingen, omruilacties en wat dies meer zij).

De definitieve verkoop van TTT zal het volgende effect op het eigen vermogen hebben:

Verkoopbedrag ............... + 910
Uitkering aandeelhouders - 750
Verkochte assets ............ - 128,3 (goodwill etc., zie boven)
Vervallen verplichtingen + 55,4 (defrev, other liabilities etc., zie boven)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal effect .......... + 87,1 = Toename Eigen Vermogen




bedankt voor de correctie.

Ik heb een klein verschil doordat ik de resterende veplichtingen na deferred (55,4 minus 27,5 = 27,9 mio) aanmerk als kosten verbonden aan het verkoopproces van TTT.(fee Barclays, legal and financial support ed).

Assets:
Goodwill 63 mio
Intangible assets 50 mio
Working capital 15 mio
Total 128 mio
Liabilities.
Deferred 27,5 mio
Other 27,9 mio
Total 55,4 mio.

Het rekensommetje ziet er dan als volgt uit:
Verkoop 910 mio
Bookvalue -128 +27,5´= - 100,5 mio
Boekwinst naar EV 910 -100,5 Bookvalue - 27,9 sale costs= 781,6 mio.
Na uitkering agio vanuit EV resteert er 31,6 mio als EV; hetzelfde bedrag waarmee de kas zal toenemen. Kas excl FCF 2019 247,7 + 31,6 = 279,3 mio.

Beperktedijkbewaking
0
@martinmartin:
Je hebt een punt met die 27,9 mio 'verkoopkosten', maar tel je ze nu niet dubbel?
M.a.w. ik denk dat de bijdrage aan het eigen vermogen precies tussen jouw en mijn resultaat in ligt. Dus toename eigen vermogen is 87,1-27,9 = 59,2.
Vanuit jouw resultaat geredeneerd: 31,6 + 27,9 = 59,5 (het verschilletje zit 'm in jouw afgeronde 128 ipv 128,3).

Verder klopt je uitspraak over de resulterende kasbijdrage m.i. niet.

Eva1960
13
Als de stof is neergedaald ben ik positie over de cc. HG is duidelijker dan ooit tevoren, omdat vragen meer open beantwoord worden binnen de nieuwe focus.

1. marktleider met mm platform, betere data en flexibiliteit. Met voorsprong op Here. Leidt tot deals zoals met Bing, Bmw en Denso. Markt bevestigd deze voorsprong dus steeds.

2. De wake up call Google leidt tot overleg met branche voor in dash systems die wel naar behoefte klant zijn en dat leidt tot nieuwe producten in 2019. Autofabrikanten willen controle houden over in dash.

3.Dit geeft buitengewoon veel kansen voor TT juist omdat tussen level 2 en 3 alles al HD maps nodig heeft. HD maps net als traffic lange aanloop maar als het komt dan... En HD maps veel beter annual fee businessmodel.

4. Meer orders te vergeven in 2019, en hitrate op orders is sterk juist door bovengenoemde redenen.

5. En dan een volledig schuldenvrije onderneming die nu middels de Opex volop doorinvesteert om die voorsprong uit te bouwen en dan nog een fcf van 70 mln zal genereren.

Als ik van afstand is dit de beste HAD start up ooit, omdat de echte risico's er al uit zijn. Werkt al met 80% van de carmakers, werkt samen met
alle relevant schakels in het ecosysteem voor HAD en is leidend in overleg met autofabrikanten om moderne continiously updated in dash systemen te hebben. En weet cash te genereren ipv te verbranden.

Wanneer - Hollandse azijn zijkers van de pers en heren analisten - gaan jullie dit een keer zien? Ik denk over 1 of 2 jaar als anderen het zeggen. Dan gaan jullie nakraaien.


ketchup
3
quote:

VanillaSky schreef op 6 februari 2019 23:54:


[...]

Eens en ik help het je hopen. Het is voor ons de enige kans om een 10 euro p/a te vangen. Anders is dat vrijwel uitgesloten, in ieder geval de komende paar jaar. En vermoed dat op een enkeling na niemand bij dit bedrijf nog een 3-5 jaar wil wachten of het tzt gaat rendement gaat brengen.


Fantasie is nu uit het aandeel
er is nu weinig om naar uit te kijken, de toon is gezet en dat is voor een zwakke cijfer performance voor 2019
nogal logisch dat het orderboek voor 2019 zal beteren over de 250 mio van 2018 anders verdampt de toko

gewoon nog een transit jaar voor de aandeelhouder in de 7-9 euro range
nog een zegen dat Telematics verkocht is anders hadden we nu onder de 6 gestaan, en we mogen blij zijn dat het grootste gedeelte van het Kapitaal uitgekeerd gaat worden, kan dat al niet meer verdampen
ben wel tegen de aanpassing ( minderen) van het aantal uitstaande aandelen, had liever met 235 mio uitstaande aandelen verder gegaan aan 4.75 euro, dan 140 mio aan 8 euro
want die 8 euro trekt toch psychologisch makkelijker selling aan en die 4.75 euro makkelijker buying, maar daar komen ze nog wel achter als het dan nog aan de beurs staat

verder geloof ik het allemaal wel dat ze beter en verder zijn dan HERE en Google
we merken het wel aan welke prijs de nieuwe toetreder(s) in HERE straks mogen deelnemen , kandidaten KKR - GS - AMZN - Garmin, wie zat zeggen ?
Auto Industrie heeft het moeilijk en dan weet je wel wie ze als eerste straks op prijzen gaan uitknijpen.

Analisten zitten er enkel nog omdat sommige Bank-klanten nog in t aandeel zitten, voor de rest gelooft iedereen het wel

consensus voor 2019 hold @ 8 euro is te begrijpen

boem!
2
Fantasie behoort volledig terug te zijn in het aandeel indien je het cijferpak analiseert.

HD-maps;eerste subsiantiele contracten in 2019 waarna in 2020, 2021 daar de opbrengsten van binnenstromen.
Door wijziging van boekhoudtoepassing veranderd Capex meer en meer naar Opex.
P&L werd daardoor geraakt in 2018 met 20 mio en het effect in 2019 zal 40-50 mio bedragen.
Konsekwentie van deze wijziging is dat R&D fors toeneemt en dat Amortisation geleidelijk afneemt.
Consumer blijft gehandhaafd zolang zij nog gebruikt kan worden als melkkoe, verwachting 2019 EBIT -10 cent (2018 EBIT Consumer 27 cent).

Met een omzet van 675 mio tegen een marge van 73 % resteert er na aftrek van Opex ad 555 mio een EBIT over van -62 mio.

De outlook is zoals gebruikelijk de laatste jaren te behoudend.
Een omzet van 710 mio komt veel reeeler over terwijl ook de opex plus capex ad 555+ 55 = 620 mio aan de hoge kant lijkt.
Outlook 2018 Opex en Capex 700 mio. Resultaat 555 opex + 85 capex is 640 mio.

Kijk als een WB naar een aandeel; niet de getoonde winst, de dividenduitkering of het aandeleninkoopprogramma zijn belangrijk.
Er is slechts 1 post die aangeeft wat het bedrijf heeft verdiend voor zijn aandeelhouders en dat is de FCF (2018 90 mio en in de voorzichtige outlook wordt dat in 2019 77 mio).
VanillaSky
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 7 februari 2019 06:41:


[...]

Fantasie is nu uit het aandeel
er is nu weinig om naar uit te kijken, de toon is gezet en dat is voor een zwakke cijfer performance voor 2019
nogal logisch dat het orderboek voor 2019 zal beteren over de 250 mio van 2018 anders verdampt de toko

gewoon nog een transit jaar voor de aandeelhouder in de 7-9 euro range
nog een zegen dat Telematics verkocht is anders hadden we nu onder de 6 gestaan, en we mogen blij zijn dat het grootste gedeelte van het Kapitaal uitgekeerd gaat worden, kan dat al niet meer verdampen
ben wel tegen de aanpassing ( minderen) van het aantal uitstaande aandelen, had liever met 235 mio uitstaande aandelen verder gegaan aan 4.75 euro, dan 140 mio aan 8 euro
want die 8 euro trekt toch psychologisch makkelijker selling aan en die 4.75 euro makkelijker buying, maar daar komen ze nog wel achter als het dan nog aan de beurs staat

verder geloof ik het allemaal wel dat ze beter en verder zijn dan HERE en Google
we merken het wel aan welke prijs de nieuwe toetreder(s) in HERE straks mogen deelnemen , kandidaten KKR - GS - AMZN - Garmin, wie zat zeggen ?
Auto Industrie heeft het moeilijk en dan weet je wel wie ze als eerste straks op prijzen gaan uitknijpen.

Analisten zitten er enkel nog omdat sommige Bank-klanten nog in t aandeel zitten, voor de rest gelooft iedereen het wel

consensus voor 2019 hold @ 8 euro is te begrijpen




Voor de komende paar jaren geen winst dus op verdienmodel een totaal oninteressant aandeel. Je moet er nu in investeren als je gelooft dat TT na 10 desastreuze jaren en nu nog (minimaal een jaar of 3) geen resultaten gaat knallen. Uiteraard is er een kans dat je dan over 5 jaar spekkoper bent geweest en 15 euro kunt vangen, toch 100% rendement.

Verder heeft verkoop TTT alleen tot de uitkering een bodem onder het aandeel gelegd aan 6-7 euro. Maar hoe meer je erover nadenkt hoe meer je tot de conclusie komt dat het helemaal NIETS voor ons brengt. Immers koers 7,50 en uitkering 3,25 en de koers is de volgende dag 4,25.
Dus is gewoon EXACT hetzelfde als je nu op 7,50 40% van je positie verkoopt. Daarbij nog een extra nadeel je kan niet zelf het moment kiezen voor deze geforceerde 'verkoop' van je aandelen.

En weet je wat het mooie is? Voor wie die situatie anders is? Je raad het al de founders. Die kunnen niet even 40% van hun positie liquideren zonder het bedrijf compleet door het putje te laten gaan.
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 7 februari 2019 05:32:


@martinmartin:
Je hebt een punt met die 27,9 mio 'verkoopkosten', maar tel je ze nu niet dubbel?
M.a.w. ik denk dat de bijdrage aan het eigen vermogen precies tussen jouw en mijn resultaat in ligt. Dus toename eigen vermogen is 87,1-27,9 = 59,2.
Vanuit jouw resultaat geredeneerd: 31,6 + 27,9 = 59,5 (het verschilletje zit 'm in jouw afgeronde 128 ipv 128,3).

Verder klopt je uitspraak over de resulterende kasbijdrage m.i. niet.




Klopt helemaal.

Jij gaat ervan uit dat alle kosten al zijn geboekt dus maken deel uit van de balanspost.
Ik ga ervan dat er nog geen kostenfacturen zijn geboekt.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
IK bewandelde de meest conservatieve weg.
ketchup
0
quote:

VanillaSky schreef op 7 februari 2019 07:21:


[...]



En weet je wat het mooie is? Voor wie die situatie anders is? Je raad het al de founders. Die kunnen niet even 40% van hun positie liquideren zonder het bedrijf compleet door het putje te laten gaan.


precies, daarom noemt men het ook kapitaliseren en risk-off ( minder geldelijk risico voor exposure)
maar ik ben DAAR niet rouwig om, ben enkel teleurgesteld in de uiteindelijk opbrengst

we gaan allemaal 40% terug voor risico-exposure en zij die dat niet willen, niets let hen om straks weer in te kopen na de kapitaal uitkering

we zullen zien hoeveel daadwerkelijk dat ook bereid zijn te doen, ik denk bijzonder weinig.

maar wellicht komt het niet zover, het moet ongelofelijk verleidelijk zijn het nu van de beurs te halen en daar hoop ik op.

boem!
2
AB @Eva

Precies in de roos.

Ik zal trachten in de algemene rekendraad mijn visie te geven over de voorziene ontwikkelingen binnen Continued A&E en op termijn discontinued Consumer.

Een klein tipje van de sluier oplichtend.
Omzetten:
2019 710 mio
2020 785 mio
2021 875 mio
2022 925 mio
Marge:
2019 520 mio 73%
2020 600 mio 76%
2021 695 mio 79%
2022 750 mio 81%
EBIT
2019 -30 mio
2020 50 mio
2021 145 mio
2022 200 mio.

Makita
1
quote:

Eva1960 schreef op 7 februari 2019 06:04:


Als de stof is neergedaald ben ik positie over de cc. HG is duidelijker dan ooit tevoren, omdat vragen meer open beantwoord worden binnen de nieuwe focus.

1. marktleider met mm platform, betere data en flexibiliteit. Met voorsprong op Here. Leidt tot deals zoals met Bing, Bmw en Denso. Markt bevestigd deze voorsprong dus steeds.

2. De wake up call Google leidt tot overleg met branche voor in dash systems die wel naar behoefte klant zijn en dat leidt tot nieuwe producten in 2019. Autofabrikanten willen controle houden over in dash.

3.Dit geeft buitengewoon veel kansen voor TT juist omdat tussen level 2 en 3 alles al HD maps nodig heeft. HD maps net als traffic lange aanloop maar als het komt dan... En HD maps veel beter annual fee businessmodel.

4. Meer orders te vergeven in 2019, en hitrate op orders is sterk juist door bovengenoemde redenen.

5. En dan een volledig schuldenvrije onderneming die nu middels de Opex volop doorinvesteert om die voorsprong uit te bouwen en dan nog een fcf van 70 mln zal genereren.

Als ik van afstand is dit de beste HAD start up ooit, omdat de echte risico's er al uit zijn. Werkt al met 80% van de carmakers, werkt samen met
alle relevant schakels in het ecosysteem voor HAD en is leidend in overleg met autofabrikanten om moderne continiously updated in dash systemen te hebben. En weet cash te genereren ipv te verbranden.

Wanneer - Hollandse azijn zijkers van de pers en heren analisten - gaan jullie dit een keer zien? Ik denk over 1 of 2 jaar als anderen het zeggen. Dan gaan jullie nakraaien.

Klopt helemaal!

Waymo maakt dik verlies en TomTom gaat gewoon 68mln free cash flow opleveren in 2019 terwijl het heel belangrijke partners (oa Microsoft) aan zich heeft gebonden voor toekomstige groei.

Is gewoon een 8-9 euro aandeel momenteel obv net cash en FCF.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 8 apr 2020 11:58
Koers 7,630
Verschil -0,040 (-0,52%)
Hoog 7,835
Laag 7,615
Volume 132.258
Volume gemiddeld 829.380
Volume gisteren 632.963

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group