Tomtom is ondergewaardeerd

9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
GoldKing
1
De huidige koers is € 7.10, daar gaat € 3.20 Superdividend vanaf en een euro cash, dat TT op de balans heeft staan.
Dus: € 7.10-€ 3.20- € 1.0 = € 2.90 werkelijke waarde per share.

€ 2.90 x 235 mil. aandelen uitstaand = een totale marktkapitalisatie van: € 681.5 miljoen.

In 2008/ 2009 is Tele Atlas(een kaartenbouwer) overgenomen voor 2.9 mld. Sindsdien is tele Atlas niet veel veranderd, anders dan dat het licht gegroeid is..

Het lijkt mij dus evident dat TomTom dit onderdeel in de etalage moet gaan zetten om deze idioot lage koers te herstellen..

Ook kijkende zonder de verborgen waarde van TomTom's bezit: TA, is de koers te laag.
In 2018 genereerde TT een winst van 0.36 per share, normaal gesproken hoort de koers 10x tot 15x de winst te zijn. Uitgaande van 15x betekend dat de koers geen € 2.90 had moeten zijn, maar € 5.40(15x 0.36) plus 3.20 plus 1 euro cash op de balans TT, zou het dus € 9.60 moeten zijn, vandaag de dag. Ergo: TomTom is stevig ondergewaardeerd, bezien vanuit meerdere bedrijfseconomische aspecten..

*Uit ABN AMRO TRADEBOX



De cijfers waar TomTom mee op de proppen kwam, waren in orde.
In het vierde kwartaal van 2018 behaalde TomTom een omzet van 218 miljoen euro, waaraan de divisie Automotive & Enterprise 107 miljoen euro bijdroeg, Telematics 44 miljoen en de consumententak 67 miljoen euro.

Daarmee deed TomTom het beter dan analisten vooraf hadden voorspeld. Zij mikten op een omzet van 209 miljoen euro, waaraan Automotive & Enterprise 98 miljoen, Telematics 45 miljoen en de consumententak 66 miljoen euro zouden bijdragen.

Met een brutomarge van 70 procent restte er een nettowinst van 1,4 miljoen euro. Analisten hadden een verlies van 2 miljoen euro voorzien.
Per aandeel behaalde TomTom een resultaat van 0,01 euro. Aangepast voor bijzondere posten kwam de winst per aandeel uit op 0,10 euro, waar de consensus vooraf op 0,08 euro lag.

In het vierde kwartaal van 2017 kwam TomTom uit op een omzet van 220 miljoen euro. Netto werd er toen een verlies geleden van 34,5 miljoen euro, maar aangepast restte er een winst van iets meer dan 14 miljoen euro, ofwel 0,06 euro per aandeel.

In heel 2018 was er een omzet van 861 miljoen euro met een brutomarge van 71 procent en een aangepaste winst per aandeel van 0,36 euro.
De resultaten voldeden daarmee aan de positievere verwachtingen voor het boekjaar die TomTom bij de derdekwartaalcijfers afgaf. De navigatiespecialist zei toen te mikken op een omzet van 850 miljoen euro met een brutomarge van ten minste 70 procent. TomTom dacht een aangepaste winst per aandeel te kunnen behalen van ongeveer 0,35 euro.

Analisten waren vooraf nog iets positiever. De consensus lag op een jaaromzet van 852 miljoen euro met een marge van 71 procent. Dit zou bij 554 miljoen euro aan operationele kosten een nettowinst van 42 miljoen euro moeten opleveren, of 0,35 euro per aandeel aangepast voor bijzondere posten.

TomTom merkte nog op dat de orderinstroom voor Automotive afgelopen jaar de 250 miljoen euro oversteeg.
Goed bij kas

De netto kaspositie stond per eind 2018 op 252 miljoen euro. Dat was ultimo 2017 nog 121 miljoen euro.
Eind januari meldde TomTom dat het de tak Telematics heeft verkocht aan Bridgestone voor 910 miljoen euro.
"Met deze transactie kan Telematics sneller groeien en wordt TomTom een meer gefocust en gestroomlijnder bedrijf", aldus de Nederlandse navigatiespecialist.

TomTom wil het grootste deel van de opbrengst, 750 miljoen euro, laten terugvloeien naar aandeelhouders.
Deze verkoopopbrengst was minder dan waarop de markt had gerekend. Er werd toch wel gemikt op een opbrengst van tenminste een miljard euro. "Het had wel wat meer kunnen zijn, zeker gezien de belangstelling", aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

Outlook 2019
Voor het lopende boekjaar mikt TomTom op een omzet van 675 miljoen euro met een brutomarge van meer dan 70 procent. In 2018 lag de omzet, rekening houdend met desinvesteringen op 687 miljoen euro. De tak Automotive & Enterprise zou een omzetgroei van ongeveer 15 procent moeten realiseren.
Bij 555 miljoen euro aan operationele kosten en 55 miljoen euro aan investeringen voorziet de onderneming een aangepaste winst per aandeel van 0,15 euro. In 2018 lagen de kosten voor de voortgezette activiteiten op 472 miljoen euro en de investeringen op 77 miljoen euro.

TomTom denkt een vrije kasstroom van 10 procent van de omzet te kunnen genereren.
Deze outlook zorgde voor de nodige hoofdbrekens bij analisten. De verwachtingen voor 2019, exclusief het verkochte Telematics, suggereren een negatieve EBIT met slechts een nipt positieve vrije kasstroom, schreef NIBC. Samen met de tegenvallende orderinstroom van 250 miljoen euro voor Automotive in 2018, noemde NIBC dit reden voor de markt om de kwartaalpublicatie terughoudend te beoordelen. TomTom staat bij NIBC op Houden met een koersdoel van 7,00 euro.
ING noemde de kwartaalcijfers van TomTom solide. Maar de outlook werd beoordeeld als "gemengd". Enerzijds zijn de verwachtingen voor de omzet en vrije kasstroom een meevaller, maar de winstgevendheid is juist zwakker.

De analisten van ING merkten op dat er veel wijzigingen in de rapportage zitten, maar voor al deze bijzonderheden aangepast, denkt de bank dat de outlook min of meer in lijn is met de consensus. Dat wordt volgens ING onderstreept door de verwachting van TomTom dat de vrije kasstroom 10 procent van de omzet zal zijn. "Erg gezond", aldus ING, ondanks de druk op de winstgevendheid.
Maar net als NIBC stipte ook ING de orderinstroom bij Automotive aan. Die 250 miljoen euro was 50 miljoen euro minder dan voorzien.
ING heeft een koopadvies op TomTom met een koersdoel van 9,50 euro.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
February 08, 2019 13:16 ET (18:16 GMT)
© 2019 ABM Financial News. All rights reserved.

AAND TOMTOM @ EUR 0.20
NL0000387058
GoldKing
0
*Ook uit Tradebox, De huidige koers is nu vooral gebaseerd op de outlook die volgens sommige analisten(NIBC), slechts een koersdoel van € 7 zouden opleveren.
Maar deze club houdt dan verder absoluut geen rekening met het feit dat voormalig Tele Atlas best weleens in de etalage gezet kan worden door TT(zie recente verkoop Tele Matics) en de fantasie, die nieuwe samenwerkingsverbanden zoals onderstaande met Microsoft wel eens met zich mee kunnen brengen.. Microsoft platform Azure heeft honderden miljoenen eindgebruikers, de potentie voor location based commercial appliances zijn legio en een potentiële goudmijn voor TomTom en Microsoft.. Laat staan de potentie die er in termijn zit in het autonome rijden.

TT sorteert daar nu al op voor door kaarten te bouwen via Tele Atlas die op de centimeter nauwkeurig zijn, dit kunnen ze door het hele straatbeeld in high resolution te filmen, tezamen via GPS kan de auto, door de supernauwkeurige kaart tegen de GPS-positie te vergelijken, op de centimeter nauwkeurig bekijken waar de locatie van de auto is.. en deze hoge nauwkeurigheid is natuurlijk nodig om één en ander veilig te laten verlopen. Een uitdaging zal nog wel de opslag van deze supernauwkeurge kaarten worden, omdat we praten ober Terrabytes aan data, dus een kofferbak vol harde schijven.. :-) maar hier komt of door streaming maps via een 5G-verbinding, of door gedeeltelijke de kaart downloaden, ook een oplossing voor..

ergo de techniek staat niet stil en TT zit er vol in. In potentie heeft dit high tech bedrijf een enorme kans om te groeien allah een Google of om door deze tech reuzen overgenomen te worden..


Nieuwe oplossing gelanceerd.

(ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft samen met partners Microsoft en Moovit een routeplanner geïntroduceerd die moet helpen eenvoudiger in grote steden te komen en te parkeren. Dit meldde TomTom dinsdag.

De oplossing werd dinsdag in Londen gepresenteerd.
Het combineren van locatie- en parkeerdata van TomTom met de planner van Moovit is een verrijking voor de kaarten van Microsoft Azure. Volgens Microsoft kan geen andere partij al deze informatie in één oplossing aanbieden.


Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
February 12, 2019 06:53 ET (11:53 GMT)
© 2019 ABM Financial News. All rights reserved.

AAND TOMTOM @ EUR 0.20
NL0000387058
~Justin~
1
quote:

GoldKing schreef op 12 februari 2019 16:14:



De huidige koers is € 7.10, daar gaat € 3.20 Superdividend vanaf en een euro cash, dat TT op de balans heeft staan.
Dus: € 7.10-€ 3.20- € 1.0 = € 2.90 werkelijke waarde per share.




Nee er is 3,20 superdividend en twee euro cash.

Van de 910 miljoen die tomtom krijgt gaat namelijk 750 miljoen naar dividend (3,20 euro) en de overige 160 miljoen wordt toegevoegd aan de cash reserve van 250 miljoen. Dit leidt tot 410 miljoen cash en oplopend richting 500 miljoen dit jaar. Dit betekent ergens in de loop van dit jaar een cash positie van 2 euro per aandeel.

Dit betekent dat tomtom automotive en licensing en consumer nu worden gewaardeerd op rond de 2 euro. Als tomtom Consumer weet te verkopen (het ebitda van die divisie is best goed) voor 1-2 euro is de waarde zelfs nul voor alle tomtom technologie, partnerships, orderboeken met omzet etc. etc.
GoldKing
0
quote:

~Justin~ schreef op 12 februari 2019 17:19:


[...]

Nee er is 3,20 superdividend en twee euro cash.

Van de 910 miljoen die tomtom krijgt gaat namelijk 750 miljoen naar dividend (3,20 euro) en de overige 160 miljoen wordt toegevoegd aan de cash reserve van 250 miljoen. Dit leidt tot 410 miljoen cash en oplopend richting 500 miljoen dit jaar. Dit betekent ergens in de loop van dit jaar een cash positie van 2 euro per aandeel.

Dit betekent dat tomtom automotive en licensing en consumer nu worden gewaardeerd op rond de 2 euro. Als tomtom Consumer weet te verkopen (het ebitda van die divisie is best goed) voor 1-2 euro is de waarde zelfs nul voor alle tomtom technologie, partnerships, orderboeken met omzet etc. etc.


Klopt Justin, had ik nog niet eens meegerekend, waarom zouden veelbelovende nieuwe technologien op 0 afgewaardeerd moeten worden?!. Huidige koers TomTom slaat nergens meer op..

www.bright.nl/nieuws/artikel/4606986/...



Nederland is volgens een onderzoek het land dat het best is voorbereid op de komst van zelfrijdende auto's.

Dat is de conclusie van adviesbureau KPMG na een onderzoek onder 25 landen. Vorig jaar was Nederland ook al de nummer één. Toen keek KPMG naar twintig landen. Achter Nederland is Singapore opnieuw de nummer twee. Nieuwkomer Noorwegen schaart zich in de top drie.

Zelfrijdende vrachtwagens
Waar KPMG vorig jaar nog wees naar onder meer het wegennet, laadpalen en veel locaties voor onderzoek en ontwikkeling, zijn de onderzoekers deze keer onder de indruk van de tests met zelfrijdende voertuigen in de logistieke sector. Zo wordt er onder meer met België en Duitsland samengewerkt om konvooien zelfrijdende vrachtwagens richting Antwerpen en het Ruhrgebied te laten rijden.

Verder doet Nederland het goed qua overheidsbeleid en wetgeving. Zo wordt gewerkt aan een wettelijk raamwerk om autonome voertuigen op de openbare weg te kunnen testen en een soort rijbewijs voor zelfrijdende auto's. Ook lopen Nederlanders voorop bij het gebruiken van de nieuwste technologie.

'Minder CO2-uitstoot en files'
KPMG becijferde dat als het volledige wagenpark in Nederland wordt vervangen door zelfrijdende auto's, dat de maatschappij en de overheid 175 miljard euro oplevert. Onder meer minder CO2-uitstoot en minder files, ongelukken en schades leveren besparingen op. Met dat geld zou iedere burger ruim de helft van zo'n nieuwe wagen als subsidie kunnen krijgen.
jaar2020
0
TomTom stuurt belegger doolhof in
============================

Jim Tehupuring - dinsdag, 12 februari 2019

Begin deze eeuw was het revolutionair: een kastje in de auto dat je precies vertelde hoe je moest rijden. Massaal plakten we navigatiekastjes op onze voorruit. TomTom ging voorop met de TomTom GO en domineerde de markt.

Dat ging zelfs zover dat de bedrijfsnaam TomTom altijd nog synoniem staat voor het apparaatje dat je een enkele keer nog wel eens aan een voorruit ziet bungelen. TomTom is beursgenoteerd en ook aandelen TomTom bungelen er maar wat bij.

Hoe anders was dat in de jaren na de beursgang. Omzetten en winsten explodeerden en groeiden tientallen procent per jaar. Op de top in 2007 koerste het aandeel ruim €60. TomTom maakte dat jaar €318 miljoen winst en had een beurswaarde van €7 miljard. Het management blaakte van het zelfvertrouwen en kocht in al haar opportunisme kaartenmaker TeleAtlas voor bijna €3 miljard na een biedingsstrijd met concurrent Garmin.

Vanaf dat moment raakte TomTom het spoor bijster. Nog geen 1,5 jaar later noteerden de aandelen €3. Er volgde een shift van kastjes naar navigatiesoftware voor de automotive-sector, probeerde iets met sporthorloges en TomTom zette (met het onderdeel Telematics) fleetmanagementsoftware in de markt. Dat bood potentie en sinds 2015 beleg ik in TomTom. De koers fluctueerde tussen €6 en €12, maar de rit bleef onstuimig.

Recent kreeg het aandeel een boost nadat het management besloot om Telematics te verkopen. Opbrengst: €910 miljoen wat neerkomt op €3,90 per aandeel. Ook met het banksaldo van TomTom gaat het goed: €252 miljoen wat neerkomt op €1,08 per aandeel. Alleen de liquide middelen vertegenwoordigen dus al €5 per aandeel. Toch zakte de koers deze week weg tot €7 wat betekent dat beleggers aan de overblijvende activiteiten van TomTom nauwelijks waarde toedichten.

En daar maakt het management het zelf ook naar. Tijdens de analistencall woensdag werd door de CFO onhandig gegoocheld met nieuwe kostenallocties, vooral geïnvesteerd in (?) en de omzetverwachting verlaagd.

TomTom is niet alleen uitgenavigeerd, het management lijkt eveneens de weg kwijt. En dat zien beleggers helaas ook. Het aandeel verloor deze week 10%.

Gelukkig is dat het meest pijnlijk voor CEO Harrold Goddijn en zijn vrouw. Als grootste aandeelhouders zagen ze in een paar dagen dik €40 miljoen in rook opgaan. Hopelijk zet dat de blik weer op scherp.
[verwijderd]
0
Einde jaar 500 miljoen cash.Na het uitsnijden van TTT nog ca 140 miljoen aandelen.Dat is een kleine 4 euro p/a op de bank.Das pittig.

Reken ik goed?.
boem!
0
Neen dat is niet af te lezen uit de outlook, die geeft een aanwas van 155 mio en dat bedrag opgeteld bij de kas ult 2018 kom je uit op 400 mio.

De 155 mio komt voort uit de outlook FCF van 68 mio (675 * 10%) plus het overschot ad 87 mio aan de verkoop van TTT onder aftrek van Agio uitkering en afboeking balansposten.

Het zou mij echter niet verbazen indien de 500 mio toch gewoon als keiharde cash in de boeken staat want de outlook geeft op alle onderdelen wederom de indruk dat men zich wel lekker voelt bij underpromise and overdelivering.

[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 13 februari 2019 14:53:


Neen dat is niet af te lezen uit de outlook, die geeft een aanwas van 155 mio en dat bedrag opgeteld bij de kas ult 2018 kom je uit op 400 mio.

De 155 mio komt voort uit de outlook FCF van 68 mio (675 * 10%) plus het overschot ad 87 mio aan de verkoop van TTT onder aftrek van Agio uitkering en afboeking balansposten.

Het zou mij echter niet verbazen indien de 500 mio toch gewoon als keiharde cash in de boeken staat want de outlook geeft op alle onderdelen wederom de indruk dat men zich wel lekker voelt bij underpromise and overdelivering.




Dank voor je reactie Martin,

400 plus dus.Aardige berg geld!
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 mei 2020 09:46
Koers 7,320
Verschil +0,075 (+1,04%)
Hoog 7,380
Laag 7,290
Volume 77.477
Volume gemiddeld 772.300
Volume gisteren 168.106

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group