Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,275
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    213.528 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,100  
  • Laat

    7,500  
+ Toevoegen aan watchlist

Erg goed nieuws voor TomTom => adoptie ADAS wordt 100%

46 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 maart 2019 18:22
    Geavanceerde veiligheidssystemen in nieuwe auto’s verplicht vanaf 2022

    www.nrc.nl/nieuws/2019/03/26/geavance...

    Waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid, noodremsystemen en rijstrookassistentie moeten het aantal verkeersongevallen drastisch terugdringen.

    Cosette Molijn 26 maart 2019 om 16:17
    Leestijd 1 minuut

    Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Foto Getty Images Alle nieuw ontwikkelde auto’s die op de Europese markt komen, moeten vanaf 2022 zijn uitgerust met een reeks geavanceerde veiligheidssystemen.

    Dat moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Europese wegen, momenteel zo’n 25.000 per jaar, worden teruggedrongen, schrijft de Europese Commissie dinsdag. Fabrikanten moeten onder meer noodremsystemen, betere gordels en rijstrookassistentie in hun auto’s inbouwen.

    Het Europees Parlement en de lidstaten sloten dinsdag een akkoord over de maatregelen. Daaronder vallen ook waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid tijdens het rijden en een datarecorder, een soort zwarte doos, voor na ongelukken.

    Vrachtwagens en bussen krijgen systemen die chauffeurs moeten helpen om fietsers en voetgangers in de dode hoek toch te kunnen zien. Het kabinet wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen tot nul. “Het komt nu aan op concrete maatregelen” Een aantal maatregelen zal voor bestelauto’s, vrachtwagen en bussen pas na 2022 ingaan, omdat fabrikanten daarvoor wijzigingen in het ontwerp moeten maken.

    De RAI Vereniging, de belangenvereniging van autofabrikanten en -importeurs in Nederland, benadrukt dat de verplichte veiligheidssystemen enkel gelden voor nieuwe en niet voor de al bestaande modellen. ‘Vision zero’ Ook geldt voor sommige maatregelen dat het slechts gaat om voorbereidingen in de voertuigen, zegt de RAI Vereniging. Auto’s zullen bijvoorbeeld niet met een alcoholslot van de band rollen, maar het moet wel mogelijk zijn om er een te installeren als een automobilist zo’n maatregel vanuit justitie krijgt opgelegd.

    “We hoeven zo meteen niet allemaal een blaastest te doen voordat we de auto starten”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Het is nog niet duidelijk wat het effect van de verplichte veiligheidssystemen op de autoprijs zal zijn. Het pakket aan verplichte veiligheidssystemen is de laatste in een reeks Europese maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

    Dat aantal, waarvan volgens de EC de “overgrote meerderheid” wordt veroorzaakt door menselijke fouten, daalde de afgelopen tien jaar met zo’n 2,2 procent per jaar. In Nederland vielen in 2017 613 doden in het verkeer. De daling in Europa stagneerde echter de laatste drie jaar. De Europese doelstelling is om tegen 2050 het aantal doden en ernstig gewonden terug te brengen naar nul, ook wel Vision Zero genoemd. Het akkoord over de nieuwe maatregelen moet formeel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.
  2. PentaGoNix 26 maart 2019 18:27
    @Justin: laten we hopen dat TT hier van mee kan profiteren, mag wel eens een keertje. Veel positief nieuws geweest de laatste tijd bij TT maar de koers is niet vooruit te branden, zelfs niet met al dit positieve nieuws in de afgelopen weken.
  3. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2019 20:52
    quote:

    PentaGoNix schreef op 26 maart 2019 18:27:

    de koers is niet vooruit te branden, zelfs niet met al dit positieve nieuws in de afgelopen weken.
    De horizon is 2050; niet weken. Wees gerust verheugd dat ik bij TomTom niet over de strategie ga, maar ik zou nu minder in investeren in technologie van, tegen die tijd, 16 tot 31 jaar oud en ik zou meer samenwerking zoeken om TomTom een gespecialiseerd onderdeel te laten zijn van meerdere gecombineerde oplossingsrichtingen.

    Omdat de kans nihil is dat wegbeheerders veel sneller dan voorzien iets complex sneller dan voorzien gaan invoeren, én omdat de kans zeer klein is dat TomTom (of Apple, of Google, of ...) dé oplossing levert, én omdat een individueel bedrijf het risico loopt dat alle slachtoffers aan dat bedrijf worden gekoppeld. Bij Tesla staat het merk van die auto nu al relatief vaak bij berichten over fatale ongelukken en gevaarlijke accu's.

    Er is nog een lange weg te gaan, maar hopelijk verrast TomTom. Ook ik ben niet tegen minder nuchtere verkeersdoden.
  4. [verwijderd] 26 maart 2019 21:43
    quote:

    Leefloon schreef op 26 maart 2019 20:52:

    [...]
    De horizon is 2050; niet weken.

    Verplicht voor alle auto's per 2022 betekent een giga stroom aan offerte trajecten in de ADAS markt in de komende 12-24 maanden, toekomstige modellen moeten daar op aangepast, niet alleen high end maar ook de Clio'tjes en Polo'tjes.
  5. jovi 26 maart 2019 22:31
    Dit is uitermate gunstig voor TOMTOM.

    Hier heeft het management het bedrijf de laatste jaren op voorbereid middels haar keuze om sterk te investeren in geavanceerde locatietechnologieën.

    De standaard forecast ordering in de automotive OE wereld is minimaal 18 maanden. Dus als de leveringen in 2022 moeten ingaan, dan zullen de contracten al uiterlijk half 2020 getekend moeten zijn. Dat geeft de automobielfabrikanten nog ruim een jaar om te kiezen uit de beschikbare ADAS producten. Maar te lang wachten betekent dat ze achteraan moet aansluiten.

    Het zou de komende maanden wel eens dringen kunnen worden!
  6. [verwijderd] 26 maart 2019 23:35
    quote:

    jovi schreef op 26 maart 2019 22:31:

    Dit is uitermate gunstig voor TOMTOM.

    Hier heeft het management het bedrijf de laatste jaren op voorbereid middels haar keuze om sterk te investeren in geavanceerde locatietechnologieën.

    De standaard forecast ordering in de automotive OE wereld is minimaal 18 maanden. Dus als de leveringen in 2022 moeten ingaan, dan zullen de contracten al uiterlijk half 2020 getekend moeten zijn. Dat geeft de automobielfabrikanten nog ruim een jaar om te kiezen uit de beschikbare ADAS producten. Maar te lang wachten betekent dat ze achteraan moet aansluiten.

    Het zou de komende maanden wel eens dringen kunnen worden!

    Voor TT is het 2-3 jaar. Deals de ze recent gesloten hebben gaan in eind 2021. Bovendien zullen er ook automerken/modellen zijn die hier op voorsorteren. Als bijvoorbeeld een model van 2020-2025 moet lopen, dan moet je als fabrikant beslissen of je al vanaf 2020 ADAS wilt inbouwen. Zo niet, dan ben je al na 2 jaar verplicht een model upgrade moet door te voeren
  7. Meryntje 27 maart 2019 08:45
    quote:

    ~Justin~ schreef op 26 maart 2019 21:43:

    [...]

    Verplicht voor alle auto's per 2022 betekent een giga stroom aan offerte trajecten in de ADAS markt in de komende 12-24 maanden, toekomstige modellen moeten daar op aangepast, niet alleen high end maar ook de Clio'tjes en Polo'tjes.
    Werk aan de winkel......Voor de drukkers.

    Groeten uit Sw
  8. visje 27 maart 2019 09:07
    @justin, klopt. dit is natuurlijk een echte telematics toepassing. tom2 heeft alle knowhow in huis. ze zouden het product zelf kunnen ontwikkelen en vermarkten.
    en die markt is zo ontzettend groot. goed nieuws dit.
  9. forum rang 6 tatje 27 maart 2019 09:15
    Volgens mij doet Google in deze zaken niet mee !

    BAVA sept 2018 uitspraak van Harold.

    Er is 1 ding wat Google niet doet. En dat is, zeg maar, wat wij ADAS attributen noemen.
  10. [verwijderd] 27 maart 2019 09:19
    quote:

    visje schreef op 27 maart 2019 09:07:

    @justin, klopt. dit is natuurlijk een echte telematics toepassing. tom2 heeft alle knowhow in huis. ze zouden het product zelf kunnen ontwikkelen en vermarkten.
    en die markt is zo ontzettend groot. goed nieuws dit.

    Even voor de duiding, het gaat om tomtom HD maps als onderdeel van verkeersdoden voorkomende zaken als automatische cruise control en e-horizon.

    Ik zou beide linkjes even volledig lezen

    Niet-autonome auto’s maken ook gebruik van hd-kaarten. Denk aan auto’s met een soort opgevoerde cruisecontrol. Die kan ook inhalen en weer terug invoegen. Daarvoor heb je kaarten nodig met hoog detail. Die worden nu toegepast.’ Lees meer: www.volkskrant.nl/economie/tomtom-ceo...

    GENEVE - TomTom en de Duitse softwaremaker voor de auto-industrie Elektrobit lanceerden donderdag de eerste Elektronische Horizon met een hoge definitie. Hiermee krijgen zelfrijdende auto's een zeer precies beeld van de weg die ze moeten afleggen. Lees meer: www.telegraaf.nl/financieel/3253187/t...

  11. forum rang 6 boem! 27 maart 2019 10:28
    Het lijkt er op dat HD-maps een noodzakelijk gegeven is in de evolutie naar SDC.

    De HD-maps op zichzelf hebben geen directe bijdrage aan een veiliger weggedrag; het gaat altijd in combinatie met sensoren, cameras ed.

    Ook het maken van een HD-map is geen rocket-science maar brengt wel substantiele kosten met zich mee waarbij met name het onderhoud/updaten van die maps een belangrijk gegeven zal zijn bij de afweging van Total cost of ownership.

    Tomtom heeft op dat terrein enkele troeven uit te spelen:
    Men heeft de beschikking over hd-maps die dekking geven aan hoofdwegen in Europa en Amerika.
    Men heeft de beschikking over een platform waar de veranderingen in die maps steeds meer tenderen naar real-time door die veranderingen meer en meer automatisch te laten verlopen.
    Men heeft samenwerkingsovereenkomsten gesloten met andere HD-maps aanbieders waardoor TT in staat is een global aanbod te doen aan OEMs vwb die HD-maps.
    Men heeft samenwerkingsovereenkomsten gesloten met OEMs, Tier1s en de chip-industrie om vanuit de door TT geleverde HD-map met gegevens verzameld via de sensoren en cameras en met behulp van de rekenkracht die HD-map real-time te maken door inschakeling van het door TT ontworpen platform.

    De eerste successen van deze strategie zijn geboekt doordat TT de twee op de markt zijnde mogelijkheden voor HD-maps ook daadwerkelijk heeft gescoord.

    Dat de overheden de implementatiesnelheid opvoeren is voor TT gunstig en dat opgeteld bij het gegeven dat HD-maps een bij gelijkwaardige afname veel hogere prijs kent dan de traditionele SD-map belooft veel voor het verdienmodel van TT.



  12. forum rang 6 tatje 27 maart 2019 11:04
    2 HD deals op de markt in 2019 en beiden naar Tom Tom.

    Je zou toch zeggen, dat alle HD deals in 2019 op de markt moeten komen :-)
  13. forum rang 6 tatje 27 maart 2019 13:35
    quote:

    ~Justin~ schreef op 27 maart 2019 12:33:

    Google is niet in de adas markt aanwezig heeft er ook geen producten voor
    BAVA sept 2018 uitspraak van Harold.

    Er is 1 ding wat Google niet doet. En dat is, zeg maar, wat wij ADAS attributen noemen.
  14. forum rang 7 ketchup 27 maart 2019 13:45

    hoe naïef kan je zijn te denken dat Waymo/Google al niet bezig zijn om bij Car Inc te penetreren.
  15. forum rang 7 ketchup 27 maart 2019 14:09

    ik ook
    ze zijn bezig en komen eraan, werken hier samen aan met MBLY van Intel

    ML -report
    is wel een zekere weerstand (thans) om vol samen te gaan met Alphabet ondernemingen en toch ook wel met Intel (gedreven uit angst ?)
46 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht