Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

FASTNED NL0013654809

Laatste koers (eur)

21,600
  • Verschill

    +0,250 +1,17%
  • Volume

    16.454 Gem. (3M) 30K
  • Bied

    21,500  
  • Laat

    21,800  
+ Toevoegen aan watchlist

Wat wil Fastned eigenlijk - discussie

38 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. pim f 6 juli 2019 11:46
    Mijn mening/voorspelling: ze willen tzt de boel verkopen aan Shell (of een dergelijk bedrijf) zodat lubbers cs vet kunnen cashen. Aandeelhouders en obligatiehouders zullen worden afgescheept met een fooi.
  2. forum rang 8 Leefloon 6 juli 2019 14:45
    Stel dan wel de vraag hoe aantrekkelijk het is voor een Shell om voor iets relatief kleins en eenvoudigs de hoofdprijs te gaan betalen, tenzij Shell dan ontzettend veel gaat verdienen met de levering van de elektriciteit uit hernieuwbare bronnen en Fastned nu geen klant is van Shell.

    Shell lijkt nu bijvoorbeeld meer interesse te hebben in een bod op Eneco, als symbool voor het leveren aan Fastned en miljoenen andere partijen, dan in Fastned zelf.
  3. domin8tor 15 juli 2019 11:05
    Shell zal nog eerder het geld steken om zijn eigen tankstations om te bouwen (of zijn franchisees). De "moat" van fastned zit hem in first mover (tijdelijk voordeel). Locaties van de 'tanksstations' zijn volgens mij niet zo spectaculair en reguliere tankstations kunnen na ombouw vermoedelijk ook gaan leveren.
  4. roloff 16 juli 2019 00:25
    Met alle respect, maar ik heb het idee dat er hier meer Fastned ´lijntjes´ zijn (4) dan beleggers.

    Ben zelf geen Fastned belegger (ook niet van plan) maar volg het spel wel.

    Wie o wie heeft hierin wel belegd?
  5. pim f 16 juli 2019 00:32
    quote:

    roloff schreef op 16 juli 2019 00:25:

    Wie o wie heeft hierin wel belegd?

    Ik uiteraard niet (maar vind de manier waarop arme stakkers vakkundig van hun centjes worden afgeholpen toch erg fascinerend)
  6. forum rang 8 Leefloon 16 juli 2019 03:34
    De IPO (en dus het cashen) is toch redelijk mislukt, met op de eerste handelsdag een laagste koers van €10 en een hoogste koers van €54. Ook nu ligt de koers nog tientallen procenten hoger. Zo beschouwd werden ook de verkopende cashers van een aanzienlijk deel van hun geld afgeholpen, en heeft de begeleidende bank iets om uit te leggen.
  7. forum rang 10 voda 30 juli 2019 07:45
    Groei voor Fastned

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Fastned
    14,30 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft in de eerste zes maanden van 2019 meer omzet behaald. Dit bleek dinsdag voorbeurs uit de cijfers van de exploitant van snellaadpalen voor elektrische auto's met een notering aan Euronext Amsterdam.

    In het eerste halfjaar behaalde Fastned een omzet van 1,8 miljoen euro, 230 procent meer dan in de eerste helft van 2018.

    Het aantal actieve klanten steeg met 174 procent naar 26.085 en de afzet nam met 195 procent toe, aldus cijfers van Fastned.

    Eind juni had Fastned 15,3 miljoen euro in kas. Afgelopen halfjaar werden er 16 nieuwe stations geopend. In totaal had het toen 102 stations en inmiddels zijn dit er 106.

    Fastned bereikte een EBITDA break-even op een operationeel niveau over het eerste kwartaal van 2019.

    Het verlies afgelopen halfjaar kwam uit op 4,4 miljoen euro. Dit is exclusief de eenmalige kosten van 826.000 euro in verband met de notering op Euronext.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  8. forum rang 10 voda 7 augustus 2019 12:30
    Boete Liander voor te laat aansluiten Fastned

    Gepubliceerd op 7 aug 2019 om 11:30 | Views: 617

    DEN HAAG (AFN) - Netbeheerder Liander heeft een boete van 50.000 euro gekregen, omdat een snellaadstation van Fastned niet op tijd op het stroomnet was aangesloten. De beursgenoteerde exploitant van snellaadstations voor elektrische auto's was om die reden naar toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gestapt.

    Liander sloot het station niet binnen de wettelijke termijn van 18 weken aan. Dat kan volgens de ACM niet door de beugel. "Partijen moeten tijdig toegang krijgen tot het net. Dat is een kerntaak van de netbeheerder. Een latere aansluiting kan leiden tot vertraging bij bijvoorbeeld bouwprojecten of bedrijfsuitbreidingen en daarmee tot schade bij de netgebruikers", aldus ACM-bestuurslid Henk Don.

    De netbeheerders klagen overigens dat de termijn van 18 weken soms simpelweg niet haalbaar is vanwege de onverwachte groei van het aantal aanvragen, gecombineerd met een tekort aan technisch personeel. Liander zegt de boete dan ook te betreuren. "Net als de rest van Nederland, hebben we te maken met een groot tekort aan technici terwijl ons werkpakket zeer snel groeit door de energietransitie en groeiende economie. Dit tekort zorgt ervoor dat de wachttijden voor nieuwe klanten oplopen en dat is heel vervelend", zegt bestuursvoorzitter Ingrid Thijssen in een reactie. "Het voeren van rechtszaken en geschillen en het opleggen van boetes vormt op geen enkele manier een oplossing voor dit maatschappelijke vraagstuk."

    Volgens de ACM is de toenemende elektrificatie vanwege de energietransitie juist een extra reden dat netbeheerders er alles aan zouden moeten doen om de wettelijke termijn te halen, en zo nodig extra investeringen te doen. Van schade bij Fastned zou door de vertraging overigens geen sprake zijn.
  9. pim f 7 augustus 2019 17:23
    daar gaat het in dit draadje toch helemaal niet over? kom voda doe eens een keer je best
  10. forum rang 10 voda 19 september 2019 16:40
    Fastned haalt gelijk bij rechter

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Fastned
    12,95 0,20 1,57 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat het plaatsen van elektrische laadpunten als aanvullende voorziening bij benzinestations en wegrestaurants op verzorgingsplaatsen langs de snelweg volgens een openbare en transparante procedure moet verlopen. Dit maakte Fastned donderdag bekend.

    De zaak betreft de vergunning voor laders op de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-Oost, waar ook al een laadstation van Fastned staat.

    Fastned had in deze zaak beroep aangetekend tegen de vergunningverlening voor losse laders als aanvullende voorziening bij een Van der Valk restaurant. Dit beroep is nu door de Rechtbank gegrond verklaard, aldus Fastned.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  11. forum rang 10 voda 2 oktober 2019 17:48
    Fastned benoemt financieel directeur

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Fastned
    12,30 -0,01 -0,08 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft Victor van Dijk benoemd als financieel directeur. Dit meldde de exploitant van snellaadpalen voor elektrische auto's woensdagmiddag.

    "Met Victor van Dijk trekt Fastned een gedreven CFO aan met zowel een sterke financiële achtergrond als ruime ervaring in de financiering van (duurzame) bedrijven door institutionele partijen", aldus Fastned.

    Van Dijk treedt per half november aan. Hij was eerder werkzaam bij ING als Managing Director Debt Capital Markets.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  12. Leonard 8 oktober 2019 08:44


    Fastned groeit in hoog tempo door

    Vandaag 07:52,
    Bron: ANP - AFN

    AMSTERDAM (AFN) - De uitbater van snellaadstations Fastned heeft in het derde kwartaal de omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De opbrengsten stegen daarmee sneller dan het aantal actieve klanten.

    In de voorbije verslagperiode zette Fastned een omzet in de boeken van iets meer dan 1 miljoen euro, een toename van 171 procent op jaarbasis. Het aantal actieve klanten nam met 143 procent toe tot 30.852, zo komt naar voren uit voorlopige kwartaalcijfers. Cijfers over winst of verlies in het afgelopen kwartaal gaf het bedrijf niet.

    Fastned breidt het netwerk van snellaadstations in rap tempo uit. Het bedrijf exploiteert nu in totaal 109 elektrische 'pompstations' in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een jaar geleden had de onderneming nog 77 van die laadstations in bedrijf.

    'Aandeel in watchlist geplaatst'
  13. forum rang 4 Diegy 8 oktober 2019 09:49
    Zijn behoorlijke cijfers van fastned. Koers kan nu wel eens in een up trend komen en richting de 15 euro gaan de komende tijd. Helemaal als een analist met een positief bericht of koersdoel komt voor fastned. Zo ook maar eens een kooporder plaatsen.
  14. Ferdinand 62 8 oktober 2019 09:54
    Ik verwacht dat het flink omhoog zal gaan. Break-even is in zicht en dan gaat het waarschijnlijk heel erg snel naar winst en veel hogere koersen.

    8-10-2019 09:38:42

    Beursblik: break-even in zicht voor Fastned
    (ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft nogmaals zijn groeiprofiel bevestigd met de nieuwe kwartaalcijfers. Dit stelden analisten van ING dinsdag.

    Fastned zag de omzet afgelopen kwartaal met 171 procent op jaarbasis stijgen naar 1,05 miljoen euro. Zowel het aantal klanten als de verkochte hoeveelheid stroom steeg.

    "We denken dat Fastned dicht tegen break-even aan zit", merkte analist Marc Hesselink op. Hij verwacht dat dit voor het jaareinde zal lukken, terwijl de vooruitzichten voor 2020 erg sterk zijn.

    De analist wees erop dat veel nieuwe elektrische auto's vanaf 2020 op de markt zullen komen. Bij een marktpenetratie van elektrische auto's van 1 tot 1,5 procent zou Fastned volgens ING in de zwarte cijfers moeten komen op EBITDA-niveau. In het derde kwartaal was de penetratie 0,9 procent en voor einde van dit jaar rekent de bank op 1,1 procent.

    Het aandeel Fastned steeg dinsdag 5,8 procent naar 12,80 euro.
  15. forum rang 7 rene l 8 oktober 2019 10:19
    quote:

    Ferdinand 62 schreef op 8 oktober 2019 09:54:

    Ik verwacht dat het flink omhoog zal gaan. Break-even is in zicht en dan gaat het waarschijnlijk heel erg snel naar winst en veel hogere koersen.

    Hoezo break-even?

    Vergeet niet dat Fastned voor een slordige 35 miljoen Euro aan obligaties uit heeft staan waarvoor ze per jaar een rentevergoeding van 6% af moeten tikken.

    Gezien hun huidige schamele verdiensten zullen ze dus naarstig op zoek zijn naar geldschieters.

    Ik kan het verkeerd zien, maar volgens mij is het niets anders dan een piramidespel waar op een bepaald moment de stekker uit zal gaan.

    Gewoon omdat ze ingehaald zullen worden door nieuwe technieken.
  16. Ferdinand 62 8 oktober 2019 11:01
    Het zijn niet mijn woorden Rene, maar van de analist van ING. Leuk dat je mijn stukje eruit haalt, maar ik haal alleen maar aan wat de analist hier van denkt.
    En hij ziet verdere groei.
    Welke nieuwe technieken denk jij dan aan en op welke termijn. Want ook dat is dan belangrijk.
  17. roloff 8 oktober 2019 12:30
    Een IEX Premium artikel. Ben geen Premium-lid, maar kan het wel gewoon lezen.
    Hierbij geplaatst, hadden ze maar moeten afschermen.

    Fastned: Wachten op een emissie

    Categorie: Beurs vandaag, Advies
    Door Nico Inberg op 8 okt 2019 om 11:30
    Fastned: Wachten op een emissie
    Het is al een tijdje rustig rond laadpalenexploitant Fastned. De geruchtmakende beurstransitie, van Nxchange naar de grote beurs Euronext, ligt inmiddels weer enkele maanden achter ons. Uiteindelijk is het aandeel aardig op haar pootjes terechtgekomen. De uitgifte van nieuw papier lukte dan weliswaar niet, maar de koers ligt mooi stabiel boven dat niveau, rond €12 à €13.

    De trading update van vandaag laat verdere groei zien. Niet de 10% van maand op maand, maar het gaat in ieder geval hard en we zien ook dat de groei van de omzet (+171%) de groei van het aantal geregistreerde klanten (+143%) overschrijdt. Klanten laden dus gemiddeld meer en dat is een goed teken.

    Afbeelding: kwartaalgroei Fastned in geleverde kWh

    De elektrische evolutie zal de komende jaren snel meer tractie krijgen. Voor consumenten zijn een ruime actieradius, oplaadmogelijkheden en betaalbaarheid de belangrijkste speerpunten. De autofabrikanten hebben daar een belangrijke stem in: massaproductie leidt tot een lagere aanschafprijs en een verdere uitrol van laadpalen door Europa haalt de onzekerheid omtrent de actieradius weg.

    Verder wordt de aanschaf van de auto in Nederland vooral fiscaal gedreven. De reden die Fastned opgaf om de aandelenuitgifte af te zeggen, was dat de regering elektrisch rijden minder zou stimuleren. Maar dat was een drogreden. De elektrificatie gaat de komende jaren gewoon hard door en fiscale stimulatie is nog steeds belangrijk in Nederland.

    Dat heeft te maken met de lage bijtelling. Wie dit jaar nog een Tesla least, betaalt 4% bijtelling in plaats van de 22% die een benzine-auto kost. Dat is een groot voordeel bij een auto van €50.000.

    Overigens gaat in de komende jaren de bijtelling wel omhoog, (volgend jaar naar 8%), maar dat is nog steeds een groot verschil met 22%. Dat jaagt veel leaserijders naar de Tesla Model 3, die dan ook de bestverkochte auto is dit jaar. (bron: Bovag en NOS)

    Maar Tesla heeft haar eigen oplaadnetwerk, en de Teslarijders komen dus maar mondjesmaat bij Fastned.

    Volkswagen komt eraan
    Gelukkig komen er snel nieuwe modellen bij. Volkswagen komt later dit jaar met de ID-3, waarvan er al 30.000 in de voorverkoop verkocht zijn. En zo zijn er meerdere merken die met betaalbaardere modellen komen. Tegelijkertijd gaat Ionity, de jointventure van een aantal autofabrikanten, versneld een laadpalennetwerk in Europa uitrollen.

    In Ionity zijn BMW, Ford, Daimler, Volkswagen én Hyundai vertegenwoordigd. Ionity bouwt in een snel tempo snelladers langs de Europese snelwegen. Om te illustreren hoe hard dat gaat, zie onderstaande tabel. Volgend jaar moet een enorme stap worden gezet in het aantal beschikbare laadpunten.

    Kost gaat voor de baat
    Ook Fastned wil in Europa haar partijtje meeblazen, maar zoals eerder gememoreerd: de kost gaat voor de baat uit. Voor de uitrol van nieuwe stations is geld nodig en de mislukte aandelenuitgifte heeft de investeringsplannen danig doorkruist. Het wachten is dus op een nieuwe poging om geld uit de markt te halen.

    Dat kan op verschillende manieren, maar het bedrijf zal toch equity moeten uitgeven nu het eigen vermogen negatief is. Dat hoeft overigens niet beslist via de openbare markt te gaan; het zou ook heel goed kunnen dat een grote investeerder een strategisch belang neemt.

    Conclusie
    De elektrificatie gaat grote vormen aannemen de komende jaren en er is een enorme behoefte aan laadpalen, kleiner dan wel groter, op allerlei plaatsen. Het gevaar is dat Fastned aan alle kanten voorbij gelopen kan worden als er geen geld binnenkomt voor de verdere uitrol van haar laadpalen.

    De bedrijfswaarde van €244 miljoen (marktkapitalisatie van € 191 miljoen + €45 miljoen schuld) is bizar hoog ten opzichte van de omzet, maar de omzet groeit natuurlijk wel enorm hard. Met de kaspositie van €15,3 miljoen per eind juni blijft er echter weinig ruimte over om te investeren. Het wachten blijft dus op een emissie.

    Disclaimer: Inberg heeft geen positie in Fastned
    VERKOPEN
    Dit aandeel willen we niet in portefeuille hebben. Nu verkopen
    VERKOPEN OP 8 OKT 2019 OM 11:30
    Het blijft een overgewaardeerd aandeel, dankzij het geringe aanbod. Het wachten is op een nieuwe poging tot aandelenuitgifte.
  18. forum rang 10 voda 8 oktober 2019 12:58
    Update: Meer omzet voor fastned

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Fastned
    12,60 0,50 4,13 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft in het derde kwartaal van 2019 de omzet zien stijgen. Dit bleek dinsdag voorbeurs.

    "Fastned heeft ondanks de aanhoudende leveringsbeperkingen van veel elektrische voertuigen een sterke groei laten zien in het derde kwartaal van 2019."

    Fastned zag de omzet op vergelijkbare basis met 171 procent op jaarbasis stijgen naar 1,05 miljoen euro. Zowel het aantal klanten als de verkochte hoeveelheid stroom steeg.

    Inmiddels exploiteert Fastned 109 laadstations.

    Er werden geen voor de rest geen winst- en verliescijfers gepubliceerd. CEO Michiel Langezaal gaf aan dat Fastned per kwartaal een trading-update geeft en halfjaarlijks de cijfers publiceert. "Het is een langetermijnproject en daarom lijkt het ons logischer om op deze wijze te rapporteren".

    Voor de middellange termijn verwacht de CEO dat het bedrijf op EBITA-niveau break-even kan draaien. Langezaal schat in dat dit het geval zal zijn bij een marktpenetratie van elektrische auto's van rond de 1,5 procent. Een uitspraak over wanneer Fastned zwarte cijfers zou gaan schrijven wilde de CEO niet doen.

    Langezaal ziet wel een consistent patroon van snellere groei op de markt voor elektrische auto's. Drie factoren spelen daar volgens hem een belangrijk rol in. "De prijs en kwaliteit van de batterijen verbetert zich in snel tempo. Ook door regelgeving vanuit de Europese Commissie worden automakers als het ware gedwongen meer elektrische auto's te produceren. De uitstoot die nog wordt geaccepteerd duwt de fabrikanten meer richting de elektrische variant. Dit komt het aanbod voor de consument ten goed". Een derde punt noemde Langezaal het verschil in bijtelling tussen benzine en elektrische auto's.

    Het doel van Fastned is een dekkend netwerk in Europa van laadstations. Om dit doel te realiseren zal er tussen de 40 miljoen en 50 miljoen euro geïnvesteerd moeten worden, zo wordt door de markt geschat. Specifiek ging de CEO niet op het bedrag in, maar zei wel dat in die richting gedacht moet worden.

    "Het is namelijk ook afhankelijk hoe hoog het investeringstempo ligt. Bepaalde zaken kunnen het tempo om te investeren drukken. Bijvoorbeeld het verkrijgen van de vergunningen van overheden, realisatie van netwerkaansluitingen en ook het regelen van financiering."

    Het risico dat benzinepomphouders zoals Shell, BP en Esso mogelijk in laadpalen gaan investeren ziet de CEO niet echt. "Het is dan meer een bewijs dat we in de goede richting bewegen. De taart moeten we dan misschien wel met meer delen, maar de marktpenetratie van elektrische auto's zal daardoor ook toenemen", aldus Langezaal.

    Een ander mogelijk punt van zorg, dat mensen thuis gaan opladen en niet meer onderweg, beschouwt de CEO niet als een bedreiging. "60 tot 70 procent van de mensen heeft geen oprit. En doordat de batterijen steeds beter worden geeft elektrisch rijden steeds meer de gemakken van op benzine rijden."

    Update: om opmerkingen CEO toe te voegen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  19. roloff 10 oktober 2019 12:59
    Fastned, aandeel met weinig omzet, die 8% is de plus (met dubbele dagomzet) zegt me weinig.

    Tijdig je winst zeker stellen is belangrijk bij zo´n aandeel.

    Als het sentiment maar even omslaat gaat de koers (ook op relatief weinig omzet) fors omlaag.
38 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 11 oktober

    1. Faillissementen september (NL)
    2. Internationale handel augustus (NL)
    3. TomTom cijfers derde kwartaal
    4. Inflatie september def. (Dld)
    5. Handelsbalans augustus (VK)
    6. Industriële productie augustus (NL)
    7. JPMorgan Chase cijfers derde kwartaal
    8. Wells Fargo cijfers derde kwartaal
    9. BlackRock cijfers derde kwartaal
    10. Bank of NY Mellon cijfers derde kwartaal
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht