win some... schreef op 19 januari 2022 14:11:
[...]
Het stockdividend is voornamelijk een probleem vanwege de lage koers. Bij de huidige koers is het dividendpercentage bijna 12%. Historisch gezien is het percentage aandeelhouders dat voor stockdividend kiest iets boven de 40%. Dit betekent dat er op de huidige koersen jaarlijk zo'n 5% extra aandelen bijkomen.
Gaan we dan naar de cijfers van Postnl kijken. 2021 outlook 280-310 EBIT (midpoint 295 mio), 2024 outlook 330-370 mio (midpoint 350 mio). Dit levert voor 2021-2024 een CAGR op van 5,86%. Nog ietsje hoger dan het aantal extra aandelen wat er jaarlijks bij komt, maar niet veel.
Dit is niet echt een wenselijke situatie. Bij een dividendpercentage van bijvoorbeeld 6%, zou de jaarlijkse toename in aandelen 2,5% zijn. DIt is al een beter perspectief. Maar hoe kom je op die 6% als je ook het stockdividend wilt behouden met het oog op buitenlandse investeerders? Twee mogelijkheden: Pay-out-ratio lager of koers hoger.
Mijn voorkeur gaat uit naar een hogere koers. Dit kan bereikt worden door aandelen in te kopen. Volgens het financiele raamwerk van Postnl mag de net debt maximaal 2x EBITDA zijn. De EBITDA is zo'n 450 mio in 2021. Keer 2, dan kom je uit op maximaal 900 mio net debt. De net debt is eind 2021 ongeveer 200 mio. Genoeg ruimte dus.
Een andere optie is het afschaffen van het stockdividend. Alle institutionele partijen die in het verleden een belang van 3% of meer hadden, zijn geen grootaandeelhouder meer. Het is de vraag of het geen illusie is om Postnl weer als een stabiel dividendaandeel te positioneren wat aantrekkelijk is voor (buitenlandse) institutionele partijen. Enerzijds vanwege de capriolen met het dividend in het verleden, anderzijds omdat Postnl steeds meer een e-commercebedrijf wordt i.p.v een postbedrijf. En in de e-commercesector wordt voor waardering toch meer gekeken naar groei.