Boskalis tekent overeenkomst voor verkoop aandelenbelang in SAAM SMIT Towage voor USD 201 miljoen | Beursduivel.be

Gepubliceerd op 11 feb 2019 om 07:31 |

Boskalis (15 feb)

EUR 23,010 +0,570 (+2,54%)

Papendrecht, 11 februari 2019

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een overeenkomst getekend met SAAM S.A. (SAAM) voor de verkoop van zijn belang in SAAM SMIT Towage aan SAAM. Volgens de overeenkomst bedraagt de ondernemingswaarde van geheel SAAM SMIT Towage (100%) USD 560 miljoen. Boskalis verwacht voor zijn belang in de joint venture USD 201 miljoen in contanten te ontvangen.

De towage joint venture tussen Boskalis en SAAM werd in 2014 gevormd en had destijds betrekking op de respectievelijke havensleepactiviteiten in Brazilië, Panama, Mexico en Canada. Sindsdien heeft de joint venture haar positie met succes uitgebreid en zijn efficiencyverbeteringen evenals commerciële synergieën gerealiseerd. Tijdens gezamenlijke gesprekken hoe om te gaan met de meer competitieve marktomgeving zijn Boskalis en SAAM tot de conclusie gekomen dat een volledige verkoop van het Boskalis-belang aan SAAM het meest gunstig zou zijn voor beide partijen.

Boskalis zal op 7 maart 2019 zijn jaarresultaten 2018 presenteren. Boskalis verwacht dat in deze resultaten een impairment-last op de Harbour Towage joint ventures van naar verwachting circa EUR 200 miljoen zal zijn inbegrepen, inclusief de reeds in het eerste halfjaar gerapporteerde impairment-last en de effecten van deze transactie.

De transactie wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019 afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten in de desbetreffende landen.

Dit is een persbericht van Boskalis op grond van artikel 17 paragraaf 1 van de European Market Abuse Regulation (596/2014).Dit persbericht wordt ook in het Engels gepubliceerd; de Engelse versie zal prevaleren boven de Nederlandse versie.

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. De onderneming levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta's. Met kernactiviteiten zoals kust- en oeverbescherming en landaanwinning kan Boskalis adaptieve en mitigerende oplossingen aanbieden ter bestrijding van de gevolgen van klimaatverandering, zoals extreme weersomstandigheden en de stijging van de zeespiegel, evenals oplossingen voor de toenemende behoefte aan ruimte in kust- en deltagebieden over de hele wereld. De onderneming faciliteert de ontwikkeling van offshore energie-infrastructuur, waaronder duurzame windenergie. Tevens is Boskalis actief in de aanleg en het onderhoud van havens, waterwegen, toegangskanalen en civiele infrastructuur waarmee bijgedragen wordt aan het faciliteren van handelsstromen en de sociaal-economische ontwikkeling van een regio. Boskalis is tevens een internationaal expert op het gebied van scheepsbergingen en heeft meerdere strategische partnerships in havensleep- en terminaldiensten (Kotug Smit Towage, Keppel Smit Towage, Saam Smit Towage en Smit Lamnalco). Met een veelzijdige vloot van ruim 900 schepen en vaartuigen en 10.700 medewerkers, inclusief deelnemingen, is de onderneming actief in meer dan 90 landen, verspreid over zes continenten.

This announcement is distributed by West Corporation on behalf of West Corporation clients.
Source: Koninklijke Boskalis Westminster N.V. via Globenewswire

Proximus 21,960 -0,340 -1,52% 15 feb
Ontex 18,640 -0,180 -0,96% 15 feb
Cofinimmo 115,300 -1,000 -0,86% 15 feb