Volkswagen staat in het middelpunt van de belangstelling: van beleggers, maar ook van overige stakeholders, consumenten en de politiek. De autofabrikant luidde onlangs de noodklok en liet weten dat het fabrieken wil sluiten, tienduizenden banen wil schrappen, flink zal herstructureren en een fors loonoffer eist van werknemers die hun baan niet verliezen.
VW zet de zaken op scherp
Oftewel, het is wat Volkswagen betreft écht vijf voor twaalf. Los van een discussie of dat geheel terecht is, geldt dat het management de zaken doelbewust zo scherp mogelijk stelt. Dat is een logische zet met het oog op het ongetwijfeld uiterst lastige onderhandelingsproces dat het concern met onder andere de vakbonden wacht.
Desalniettemin zal VW zijn productiecapaciteit sowieso af moeten bouwen. De autoverkopen in Europa liggen structureel op een lager niveau, circa twee miljoen, en dat betekent voor VW dat - nog los van de oprukkende Chinese concurrentie bij EV's - er omgerekend naar marktaandeel zo'n 250.000 - 300.000 minder auto's gebouwd hoeven worden op jaarbasis.
Veel details over de ingrijpende herstructurering ontbreken nog, maar naar verluidt wil VW fors saneren bij een tiental fabrieken, door onder andere drietal fabrieken in Duitsland te sluiten, tienduizenden banen te schrappen en een fors loonoffer te vragen van 10% van de overgebleven werknemers, plus een nullijn qua lonen voor zowel 2025 als 2026.
Desastreuze politieke beslissingen
Dat VW juist in Duitsland fabrieken wil sluiten, is pijnlijk, maar logisch.
Is dit VW te verwijten en wat zijn de gevolgen voor het bedrijf?
Dit artikel is alleen voor Beursduivel Premium abonnees
Wilt u het artikel
‘Volkswagen schuwt harde keuzes niet’ verder lezen?
-
1 maand
€15,95 / per maand
-
-
12 maanden
€14,95 / per maand
6% korting
-
24 maanden
€13,95 / per maand
13% korting