Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Theodoor Gilissen opnieuw kanshebber Gouden Stier

Theodoor Gilissen maakt opnieuw kans op titel beste Vermogensbeheerder

Voor het derde jaar op rij mag Theodoor Gilissen zichzelf rekenen tot de vijf partijen die kans maken op de Gouden Stier voor beste Vermogensbeheerder. Wij spraken met Saskia Klep, directeur Private Banking, en Lodewijk Siertsema, lid Raad van Bestuur, over wat de dienstverlening van Theodoor Gilissen volgens hen uniek maakt en hoe ze aankijken tegen de Gouden Stier-nominatie.

Gefeliciteerd! Jullie dingen opnieuw mee naar de Gouden Stier-award voor beste Vermogensbeheerder. Waarom denken jullie dat jullie voor de derde keer op rij bij de kanshebbers horen?

"We kijken naar hoe we het voorstel dat we aan mogelijk nieuwe klanten presenteren, kunnen verbeteren. En dat gaat verder dan het aanscherpen van de inhoud. Dit jaar zit het ‘m vooral in de vorm en de begrijpelijkheid voor de klant. Wij denken namelijk dat het met de inhoudelijke kwaliteit al behoorlijk goed zit, maar dat de volgende stap is dat we het meer toegankelijk maken voor klanten."Klep: "Wat de Gouden Stier doet is heel goed kijken naar hoe het proces verloopt tussen de vraag van de klant aan de ene kant en een advies van een vermogensbeheerder aan de andere kant. De Gouden Stier is een moment waarop wij dat proces onder de loep nemen."

Wat maakt jullie uniek als vermogensbeheerder?

Siertsema: "Wij focussen ons uitsluitend op vermogensbeheer en -adviesactiviteiten. Wij nemen een consistent hoog kwalitatieve dienstverlening in acht waarbij de persoonlijke benadering centraal staat. Wij zijn daarvoor vanaf het eerste moment met de klant bezig, waarbij wij heel goed luisteren naar de wensen en eisen en daarop onze dienstverlening zo goed mogelijk proberen aan te passen. Wij onderscheiden ons dus met een maatwerkaanpak. Bij ons staat voorop: relevant advies, behoud van vermogen en een consistente performance."

Er zijn tegenwoordig een hoop online vermogensbeheerders die het in veel gevallen van jullie winnen, bijvoorbeeld qua kosten. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Klep: "Als jij als belegger vindt dat je het zelf kunt en wilt doen, dan kun je op zich prima naar een online partij. Maar dat is echt een heel andere tak van sport. Wij zijn meer de partner van de cliënt en helpen de inkomens- en vermogensdoelstellingen van de klant te realiseren. En wanneer dat complexer wordt, omdat je bijvoorbeeld je pensioen op orde wil krijgen, dan kun je dat zelf gaan doen maar onze ervaring is dat je dat beter samen kunt doen."

"Beleggen blijft uiteindelijk een ambacht, en er zijn veel mensen die hierbij graag ondersteund willen worden. Een eenmalig advies is natuurlijk één ding, maar het jaarlijks bekijken of we nog on track zijn, dat is wat wij doen voor onze klanten."

Voor welk soort belegger zijn jullie diensten geschikt? 

Klep: "Wij richten ons op het vermogen van de cliënt in de brede zin van het woord. Dat voert verder dan beleggen alleen, maar gaat ook over vermogensplanning en -structurering. We zijn meestal de tweede bank van de cliënt. Onze klant moet zich thuis voelen bij ons, overlegt graag met een private banker, zoekt een sparringpartner en kwalitatief hoogwaardig advies."

Siertsema: "Daarnaast hebben wij veel stichtingen en verenigingen als klant, meestal in de charitatieve hoek. Ook in die situaties heeft de klant een bepaalde doelstelling en adviseren wij over de haalbaarheid hiervan."

En even heel concreet: wat krijgt een klant bij jullie?

Siertsema: "Dat hangt helemaal af van het bedieningsmodel. Zo kun je naast vermogensbeheer kiezen voor adviesdienstverlening, waarbij je zelf belegt maar met advies. In dat geval is het contact normaal gesproken actiever. Het is echter aan de klant zelf aan te geven hoe vaak, waar en wanneer er contact is. We hebben minimaal één keer per jaar face-to-face contact met de cliënt voor een onderhoudsgesprek, om bijvoorbeeld te kijken of er zaken in het leven van de cliënt zijn veranderd."

Klep: "Verder is er ook telefonisch contact en hebben we evenementen waar we cliënten voor uitnodigen. Daarnaast hebben we via de e-mail contact waarbij we bijvoorbeeld een macro-economisch rapport kunnen uitsturen naar al onze cliënten. We merken dat klanten het waarderen dat wij over dit soort situaties berichten, helemaal als de markten plotseling naar beneden gaan zoals afgelopen augustus."

Hoe proberen jullie de concurrent een stap voor te blijven? 

Siertsema: "Je moet jezelf blijven innoveren en verbeteren. Daarbij moet je rekening houden met een veranderend speelveld en moet je snel kunnen inspelen op marktveranderingen en ik denk dat dat ons bedrijf typeert. Wij zijn geen groot bedrijf waarbij bureaucratie kan ontstaan, waardoor we in staat zijn snel beslissingen te nemen en dingen door te voeren."

Klep: "Overigens vinden we het natuurlijk geweldig dat we weer genomineerd zijn voor een Gouden Stier. We doen nu drie jaar mee en het is al drie jaar een uitdaging om iets goeds neer te zetten. Dat we opnieuw genomineerd zijn, daar zijn we ontzettend blij mee. Het hele bedrijf voelt zich daar trots bij en de nominatie is voor ons een bevestiging dat we als bank op de goede weg zijn."

Meer informatie over de Gouden Stier vindt u op goudenstier.nl