Er zijn niet veel actief beheerde Amerikaanse aandelenfondsen die de benchmark verslaan. W.P. Stewart Holdings van AB Global is het echter al een aantal jaren consistent gelukt. Dit jaar dingt het fonds daarom mee naar een Gouden Stier in de categorie beste beleggingsfonds. Wij spraken met Ton Wijsman, Portfolio Specialist bij AB.
Wijsman en het research- en portfoliomanagementteam zijn erg blij met de nominatie voor een Gouden Stier. Wijsman vertelt dan ook vol trots over de strategie achter het fonds. "Het is opgericht in 1989 en sindsdien hanteren we dezelfde strategie. Voor ons zijn alleen bedrijven interessant die een consistente winstgroei op de lange termijn laten zien."
"Wij selecteren ondernemingen die de komende vijf jaar een winstgroei van 10 tot 20% per jaar kunnen behalen. Wat deze bedrijven kenmerkt is dat ze vaak unieke producten en diensten aanbieden of leider in de markt zijn. Ook moeten ze een heel gezonde financiële positie hebben. Er zitten een aantal kleinere bij met een marktkapitalisatie van vier tot vijf miljard dollar, maar we kiezen vooral voor bedrijven van een redelijke grootte, zoals de bluechips Apple en MasterCard."
Dialoog met management
"Wat wij daarnaast erg belangrijk vinden, is in hoeverre het management benaderbaar is. Doordat wij in relatief weinig ondernemingen beleggen, willen we veel van een onderneming weten en onderhouden we dus intensief contact met het management. We doen eigen research en spreken bijvoorbeeld ook met toeleveranciers en concurrenten. We weten liever veel van weinig bedrijven, dan een beetje van veel bedrijven."
Belangrijk is ook voor welke bedrijven een fonds niet kiest. "Ondernemingen die opereren in een cyclische, conjunctuurgevoelige business, vermijden we. Denk dan aan luchtvaartmaatschappijen, banken of de grondstoffensector."
Neusje van de zalm
Wijsman wijst er op dat veel analisten zich richten op kwartaalcijfers. "Daar kan de beurskoers positief of negatief op reageren, maar die koersen heb je toch niet in de hand. Wij zijn wel geïnteresseerd in kwartaalcijfers, maar vinden het belangrijker om te weten hoe een bedrijf zich de komende jaren kan onderscheiden en hoe het er over vijf jaar voor staat. Wij richten ons liever op de lange termijn.”
“Als je al deze zaken bij elkaar optelt, blijven er uiteindelijk niet zoveel bedrijven over. We zijn heel selectief in onze keuzes. We volgen slechts 50 kwalitatief hoogwaardige bedrijven, en selecteren vervolgens een portefeuille van circa 20 bedrijven. Dat is dus echt het neusje van de zalm, the best of the best op het gebied van langetermijnwinstgroei van in de Verenigde Staten gevestigde ondernemingen.”