De autosector weet na een zeer zwak 2018 nog altijd niet uit het dal te klimmen. Terwijl de aandelenbeurzen de afgelopen maanden sterk zijn hersteld, weten de autoproducenten de verkoopdruk nog niet van zich af te schudden.
Omzetalarm
Eerder deze week verraste BMW de markt met een omzetalarm. De autobouwer verwacht dat de winst dit jaar zal dalen door de gevolgen van het handelsconflict en de overgang naar elektrische auto's. Ook de brexit zorgt voor veel onzekerheid.
Ook andere Europese autoproducenten zullen de gevolgen hiervan ondervinden. Meer omzetwaarschuwingen zijn daarom niet uit te sluiten.
Sectorindex
De Europese autosector, hieronder weergegeven in de Euro Stoxx Automobiles & Parts index, is in 2018 hard onderuit gegaan. Begin dit jaar is de sectorindex wel wat opgeveerd, maar nu lijkt de 200-dagenlijn voor nieuwe weerstand te zorgen.
Zodra de herstelbeweging van de afgelopen maanden wordt afgebroken, kan een nieuwe daling niet worden uitgesloten. Voorlopig lijkt het opwaarts potentieel in ieder geval beperkt.
Hieronder bespreek ik de technische plaatjes van een aantal grote autoproducenten.
BMW
BMW beweegt binnen een gematigd dalende trend. Toppen en bodems lopen in elkaar over. Er hangt aanbod boven de markt, maar extreem is dat niet.
BMW is tijdens het recente herstel afgeketst op de bovenkant van de dalende trend en de oude koersbodems van 2017 en 2018. Een voortzetting van de dalende trend richting de steun rond €63 ligt momenteel het meest voor de hand.
Pas na een doorbraak boven de weerstand rond 77 euro zal de dalende trend worden verlaten en komt er ruimte voor een groter herstel.
Daimler
De andere grote Duitse autobouwer Daimler, voornamelijk bekend van het luxemerk Mercedes, weet ook niet te overtuigen. Hoewel de steile dalende trend van 2018 is afgebroken, is van een serieus herstel zeker nog geen sprake.
Daimler maakt al een aantal weken per saldo pas op de plaats onder weerstand 53,49 euro en het 200-daags gemiddelde. Zolang de koers hieronder beweegt, is het risico op een nieuwe neerwaartse impuls groter dan de kans op een voortzetting van het herstel.
Renault
Renault maakt pas op de plaats binnen de dalende trend. Renault vormt nog altijd lagere toppen en bodems, maar de laatste weken zonder veel overtuiging. De recente consolidatie geeft aan dat de verkoopdruk in Renault afneemt.
Van een overtuigend herstel is echter nog geen sprake. Bij een eventuele daling onder de laatste bodem zal de neerwaartse trend worden hervat. Pas bij een doorbraak boven de weerstand 62,85 euro komt er ruimte voor herstel.
Ford
De trend van Ford Motor is nog altijd duidelijk neerwaarts gericht. Ondanks de recente consolidatiefase is het patroon van lagere toppen en bodems nog intact. Dit duidt op aanhoudende verkoopdruk.
Pas als Ford Motor het herstel weet door te zetten en door weerstand 9,08 dollar weet te breken, zal de lucht wat opklaren en komt er mogelijk wat ruimte vrij voor een grotere stijging. Tot die tijd moeten we rekening houden met nieuwe koersdalingen.
Tesla
De elctrische autobouwer Tesla zou juist moeten kunnen profiteren van de toenemende vraag naar electrische auto's. De grote onrust rondom topman Elon Musk en onzekere omzetverwachtingen zorgen er echter voor dat de koers van Tesla al twee jaar per saldo niets is opgeschoten.
Tesla beweegt binnen een ruime neutrale bandbreedte zonder duidelijke richting. Binnen de bandbreedte lijkt het aandeel thans weer op weg naar de onderkant rond steun 245 dollar. Pas wanneer Tesla de correctieve fase binnen de bandbreedte weet af te breken, zal de lucht weer wat opklaren.
Wouter Slot is technisch analist bij Tostrams en IEX. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.