Word abonnee en neem Beursduivel Premium
De 7 beste abonnementsaandelen voor de lange termijn

De 7 beste abonnementsaandelen voor de lange termijn

Steeds meer Amerikaanse bedrijven zijn bezig om over te stappen naar een abonnementsmodel. Dit biedt ook kansen voor beleggers.

Een abonnement levert veel meer geld op dan eenmalige verkoop van een bepaald product, en abonnementsdiensten bieden bedrijven een grotere voorspelbaarheid van de inkomsten, omdat ze een jaarlijks terugkerende inkomstenstroom creëren.

Ze hebben verder als voordeel dat de meeste consumenten langer klant blijven dan in een verdienmodel dat gebaseerd is op eenmalige verkopen. Abonnementsdiensten gebouwd met behulp van software bieden bedrijven bovendien de kans om dezelfde service aan meerdere klanten aan te bieden, waardoor de kosten dalen en de winstmarges stijgen. 

Investorplace zette de zeven beste abonnementsaandelen op een rij: 

1. Apple 

Nu een miljard mensen een iPhone van Apple hebben, is de markt voor smartphones min of meer verzadigd.

Apple is daarom nu zijn aandacht aan het verleggen naar het uitbouwen van zijn software. Zo hoopt Apple dat een flink aantal mensen met een iPhone van nieuwe abonnementsdiensten als Apple TV+, News+, Arcade en Music gebruik gaan maken. Dat zou tot een zeer omvangrijke inkomstenstroom met hoge winstmarges kunnen leiden voor Apple.  

2. Netflix 

Netflix, dat ook wel de “koning van de abonnementseconomie” wordt genoemd, staat na een lange periode van alleenheerschappij aan de vooravond van een grote concurrentieslag. Zullen nieuwe spelers de groei van Netflix een halt toe kunnen roepen? Investorplace denkt dat het dankzij het enorme aantal originele producties van Netflix niet zo ver zal komen. 

3. Disney

Mediareus Disney is momenteel bezig met het opbouwen van een streamingbedrijf genaamd Disney+, dat volgens Investorplace de potentie heeft om tot een “gigantische” abonnementsservice uit te groeien.

De eerste tekenen zijn positief 10 miljoen Amerikanen namen een abonnement op Disney+ op de eerste dag. Disney heeft een enorm aantal kwaliteitsprogramma’s en films in zijn stal. Investorplace verwacht dan ook dat de dienst, die 7 dollar per maand kost, verder zal groeien en Disney minder afhankelijk zal maken van kabeltelevisie. 

4. Axon 

Het groeiscenario van Axon, een aanbieder van diensten op het gebied van wetshandhaving zoals taserpistolen en dashboardcamera’s, is gelijk aan dat van Apple, alleen op kleinere schaal.

Axon houdt zich behalve met apparatuur ook bezig met het bouwen van software voor bijvoorbeeld registratie van bewijs. Handhavingsinstanties als de politie kunnen meerdere abonnementen aanschaffen voor elke dienst. 

5. Adobe 

Adobe, de wereldmarktleider in creatieve oplossingen, begon in 2012 al met de switch naar abonnementen in de cloud. Hoewel de klanten in eerste instantie niet zo blij waren met de extra kosten, stopte bijna niemand met het gebruik van producten van Adobe.

Omdat er weinig bedrijven zijn die net zulke goede producten maken, heeft Adobe in de afgelopen paar jaar een “indrukwekkende” groei laten zien volgens Investorplace. Omdat er weinig abonnementsopzeggingen zijn, is er ruimte om de winstmarges te verbeteren middels prijsstijgingen, en dat zal de koers geen kwaad doen.

6. Shopify

Dit Canadese bedrijf heeft twee petten op: het is zowel aanbieder van abonnementssoftware als e-commercemarktplaats.

De detailhandel verschuift steeds meer richting directe, decentrale verkoop, en Shopify zal daar een grote rol in spelen omdat het een infrastructuur biedt voor deze manier van handel. Beide bedrijfstakken van Shopify hebben hoge winstmarges, en volgens Investorplace zal het aandeel een grote vlucht nemen naarmate de omzet en winsten verder stijgen.   

7. Chegg 

Chegg is een softwarebedrijf dat een online educatief platform heeft ontwikkeld voor Amerikaanse scholieren en studenten. Het online aanbieden van bijlessen en hulp bij examens en schoolprojecten is inmiddels uitgegroeid tot een snelgroeiend abonnementsbedrijf met enorme winstmarges.

Hoewel de koers van het aandeel in de laatste vijf jaar flink is gestegen, is het bedrijf volgens Investorplace nog lang niet uitgegroeid. Zo is het nog niet eens begonnen met internationale uitbreiding.

Check ook: 7 internetaandelen om nu te kopen

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 17 april

    1. Japan handelsbalans maart volitaliteit verwacht
    2. ASML Q1-cijfers
    3. Just Eat Takeaway Q1-cijfers
    4. CM.com Q1-cijfers
    5. TomTom Q1-cijfers en jaarvergadering
    6. VK consumenten- en producentenprijzen maart
    7. KPN jaarvergadering
    8. EU inflatie maart (def.) Voorlopig cijfer: 2,4% YoY. Kerninflatie: 2,9% YoY volitaliteit verwacht
    9. Abbott Laboratories Q1-cijfers
    10. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht