Word abonnee en neem Beursduivel Premium
6 social media-aandelen om nu te kopen

6 social media-aandelen om nu te kopen

In deze tijd van afstand houden doen bedrijven die mensen virtueel met elkaar in contact brengen het uitstekend. Maar niet elk socialmediabedrijf is een interessante belegging. Zes aandelen op een rij.

Socialemediabedrijven hebben een recordaantal gebruikers aangetrokken, dankzij de wereldwijde lockdowmaatregelen om het coronavirus in te dammen. Toch betekent een toename van het aantal gebruikers niet noodzakelijkerwijs een hogere winst.

Hoewel de bedrijfsbalansen er nu rooskleurig uitzien, zijn er problemen aan de horizon. Hoe heeft de pandemie de socialemediabedrijven veranderd en wat heeft de toekomst in petto voor deze aandelen?

US News selecteerde zes social media-aandelen.

Tencent

Dit Chinese bedrijf is voor Nederlandse beleggers geen onbekende: zij kunnen hierin indirect beleggen via Prosus, dat een belang van 31% heeft in Tencent.

De koers van 's werelds grootste uitgever van videogames bereikte onlangs het hoogste punt in een jaar. Dat is mede te danken aan de diversiteit van de producten die het concern aanbiedt: van Tencent Video tot Tencent Music, cloud, fintech-diensten en gaming.

Maar de kern van Tencent is WeChat (het Chinese equivalent van Whatsapp), dat met meer dan 1,15 miljard gebruikers de populairste chat-app van China is. Hoewel de reclame-inkomsten uit WeChat dit kwartaal vrijwel zeker zullen dalen, zal dat naar verwachting meer dan worden gecompenseerd door de andere activiteiten.

Facebook

Facebook boekte het laatste kwartaal een stijging van 11% in het aantal dagelijks actieve gebruikers, en 10% in de maandelijks actieve gebruikers.  Wel had het concern te maken met  aanzienlijk minder vraag naar reclame. Aangezien Facebook 98% van zijn winst haalt uit advertentie-inkomsten, voorspelt dat niet veel goeds voor de nabije toekomst.

Toch denkt US News dat de coronacrisis voor Facebook een keerpunt kan zijn.

Twitter

De stortvloed aan nieuws over de coronacrisis heeft in het eerste kwartaal geleid tot een stijging van maar liefst 24% in het aantal dagelijks actieve gebruikers van Twitter ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Toch daalden de advertentie-inkomsten tussen 11 maart en 31 maart met 27%.

Meer mensen op het platform is uiteraard een goede zaak, maar zonder adverteerders om die bezoekersaantallen te gelde te maken, zal Twitter niet in staat zijn om te profiteren van zijn recente succes.

Snap

De eigenaar van het onder tieners zo geliefde Snapchat trok tijdens het eerste kwartaal 20% meer dagelijks actieve gebruikers aan dan een jaar terug. Ook nam de gemiddelde tijd die op Snapchat werd doorgebracht met 20% toe en boekte het concern een omzetstijging van 44%.

90% van de gebruikers van Snap zijn jongeren tussen de 13 en 24 jaar in de VS. Het bedrijf is mede daarom goed gepositioneerd voor toekomstige groei.

Pinterest

Pinterest richt zich niet zozeer op connectiviteit, maar meer op het delen van tips voor doe-het-zelf projecten, mode-ideeën en recepten. Deze strategie heeft tijdens de lockdown veel vruchten afgeworpen. Consumenten zitten immers thuis, en kunnen wel wat inspiratie gebruiken.

Pinterest zag in het eerste kwartaal zijn aantal maandelijks actieve gebruikers met 26% toenemen, terwijl de omzet met 35% steeg.

Helaas heeft een verhoging van het aantal gebruikers niet tot meer winst geleid. Zo verloor Pinterest 10 cent per aandeel in het eerste kwartaal, en voorspelde het concern dat de crisis de brutomarges onder druk zal zetten.

Mocht Pinterest erin slagen de kosten onder controle te krijgen, met behoud van de nieuwe gebruikers, dan is dit aandeel volgens US News wellicht de moeite waard.

Zoom

Dit platform was oorspronkelijk bedoeld om medewerkers op afstand met elkaar te verbinden, maar door het gebruiksgemak is videobellen via Zoom een begrip geworden tijdens de crisis. Eind april had Zoom 300 miljoen dagelijkse gebruikers, waar dat er in december nog maar 10 miljoen waren.

Hoewel Zoom flink heeft geprofiteerd van de lockdown, kwam het bedrijf onder vuur te liggen vanwege problemen met de privacy en gebrek aan veiligheid voor gebruikers van het platform. Desondanks ziet de toekomst er voor Zoom rooskleurig uit, zo voorspelt US News.

Lees ook: 9 techaandelen om te kopen in een recessie

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht