Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
7 redenen waarom luxemerken gaan herstellen

7 redenen waarom luxemerken gaan herstellen

Luxe consumentengoederen zijn in deze crisis waarschijnlijk niet de eerste sector waar u aan denkt als het gaat om aantrekkelijke beleggingen. Maar ze kunnen straks misschien wel een verrassende veerkracht tonen.

Dat schrijft Capital Group in The necessity of luxury: What makes this industry so resilient?, waarin 7 redenen worden aangedragen waarom luxemerken het straks weer goed kunnen gaan doen.

1. Luxe groeit sneller dan de brede markt 

“Hoe meer de wereldeconomie door consumptie wordt gedreven, hoe groter het aandeel van de persoonlijke uitgaven is. De markt voor persoonlijke luxegoederen is sinds 1996 meer dan 1,3 keer zo snel gegroeid als het mondiale BBP.”

2. Vrouwen worden rijker

Handtassen, lederwaren, kleding, sieraden… het blijft vooralsnog met name een vrouwenaangelegenheid. En de welvaart onder dames groeit. In 2008 was nog 24% van de High Net Worth Individuals vrouw. In 2019 was dat al 45%, zo blijkt uit gegevens van Capgemini. High Net Worth Individuals hebben tenminste 1 miljoen dollar te besteden.

3. Aziatische consumenten ondersteunen groei op lange termijn

“De uitgaven aan luxe goederen zijn doorgaans cyclisch. Maar de toename van de welvarende klasse in China en andere Aziatische landen zorgt ervoor dat de groei duurzamer en structureler is. Chinese consumenten zijn in relatief korte tijd heel bekend geworden met luxemerken, onder andere gedreven door social media.”

4. Merkwaarde is de sleutel

Waarom heeft het ene luxemerk ontzettend last van de crisis, terwijl de andere prima blijft presteren? 

Dat heeft vooral te maken met de merkwaarde, ofwel de bereidheid van de klant om véél meer te betalen voor het merk dan de kostprijs. Bedrijven die dat voor elkaar krijgen, bezitten het zo belangrijke prijszettingsvermogen. Dit leidt tot hogere marges en omzetgroei. En die twee factoren bepalen mede het succes op lange termijn. 

5. De winner takes all-trend

Om de inkomsten in een cyclische markt stabiel te houden, hebben de beste en grootste luxebedrijven hun high-end luxeproducten aangevuld met massaproducten. Maar ook het omgekeerde - het maken van luxegoederen door voorheen niet-luxe producenten - komt voor. Het helpt om te marges te verhogen.

6. Digitalisering versnelt

In eerste instantie zijn luxemerken erg afhankelijk van fysieke winkels, omdat consumenten de producten in hoogsteigen persoon willen bekijken en voelen. Online verkopen maken relatief gezien nog maar een klein deel uit van de omzet. Maar zelfs de meest traditionele en behoudende merken zetten nu in op e-commerce. 

Kleinere merken kunnen nu ook gemakkelijker klanten bereiken. Anderzijds brengt meer digitalisering ook meer prijstransparantie met zich mee, waardoor kortingen sneller in het oog springen. Grote, gevestigde merken hebben een behoorlijke controle over de detailhandel en zijn beter in staat om de prijzen, en dus hun merkwaarde, te beschermen.

7. Vraag naar luxe is uitgesteld of verplaatst

De analisten van Capital Group denken dat een groot deel van de vraag simpelweg is uitgesteld of verplaatst naar andere landen. Chinese consumenten bijvoorbeeld, die voorheen shopten in Parijs of Milaan, doen dat nu in Beijing of Shanghai. 

Lees verder: Deze 9 miljardairs werden rijker door de crisis, en het zijn allemaal Chinezen

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht