Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Hoe Unilever de markt voor ijsjes veroverde

Hoe Unilever de markt voor ijsjes veroverde

De Brits-Nederlandse consumentenproductenreus Unilever is de onbetwiste koning van het ijs in de afgelopen eeuw. Om zijn ijzersterke marktpositie te behouden heeft Unilever besloten terug te gaan naar de basis, met ijs dat thuisbezorgd wordt, op bestelling.

Maar hoe is de maker van onder meer Cornetto, Calippo en Magnum ijs ooit ontstaan? CNN Business dook in het verhaal.

In de zomer van 1913 stond Thomas Wall voor een probleem: het was zo warm, dat niemand de specialiteitsworstjes wilde kopen van T. Wall & Sons, de slagerij van zijn familie in Londen. 

Maar Wall had een idee: om de daling van de worstenverkoop te compenseren, wilde hij ijs aan de deuren gaan verkopen. De uitvoering van zijn plan werd vanwege de Eerste Wereldoorlog een aantal jaren uitgesteld, tot de uitvinding van de vrieskist in de VS in 1922. Dit stelde Wall in staat om vanuit een fabriek in het westen van Londen zijn ijs te bezorgen bij klanten, eerst met paard en wagen en al snel met driewielers. 

Lever Brothers fuseert met Margarine Unie

Het was zo’n groot succes dat Wall's al werd overgenomen door Lever Brothers, dat toen Sunlight zeep verkocht. In 1930 fuseerde Lever Brothers met het Nederlandse bedrijf Margarine Unie, waaruit het huidige Unilever ontstond. 

De Brits-Nederlandse consumentengoederengigant heeft sindsdien diverse andere grote ijsfabrikanten overgenomen, en heeft inmiddels vijf van de tien meest waardevolle ijsmerken ter wereld in handen, waaronder Cornetto, Carte d'Or en Ben & Jerry's. 

Magnum beste verkopende ijsmerk ter wereld

De lancering van zijn eigen ijslijn in 1989 onder de merknaam Magnum zette Unilever op een nog hoger plan. Magnum is met een wereldwijde verkoop van naar schatting 3,8 miljard dollar per jaar het best verkopende ijsmerk ter wereld. 

“Dat zorgde voor een echte revolutie in de ijsindustrie, maar ook in onze ijswereld,” zei Matt Close, vice president van de ijsdivisie van Unilever, tegen CNN Business. IJs was namelijk niet langer iets voor alleen kinderen, maar ook voor volwassenen, in vele vormen en smaken.  

Profijt van de pandemie

Unilever verkoopt nu ijs in 63 landen over de hele wereld en neemt bijna eenvijfde van de wereldwijde ijsverkopen voor haar rekening. Dat is meer dan dan zijn vier naaste rivalen samen, volgens marktonderzoeksbureau Euromonitor.

De ijsverkoop heeft flink geprofteerd van de pandemie, en de wererldwijde lockdownmaatregelen die mensen dwongen om veel thuis te blijven. De verkoop van Unilever-ijs dat thuis wordt gegeten steeg tussen april en juni met 26% en in het daaropvolgende kwartaal met 16%. Dat compenseerde de instorting van de markt voor ijsjes die buitenshuis worden geconsumeerd. 

IJs op bestelling

De pandemie heeft ertoe geleid dat steeds meer mensen online winkelen. En dat maakt de weg vrij voor een nieuwe markt voor Unilever: ijs op bestelling via zijn thuisbezorgdienst Ice Cream Now, dat net als in de tijd van Thomas Wall ijs aan de deur aflevert. Nu nog met een bestelwagen, maar in de toekomst wellicht met een drone. 

Ice Cream Now begon ooit in 2016 als een pilot-programma op het hoofdkantoor van Deliveroo in Londen met een enkele vriezer en een virtuele winkel. Het is inmiddels beschikbaar in meer dan 100 steden in 36 markten door middel van samenwerkingsverbanden met maaltijdbezorgdiensten zoals Uber Eats, DoorDash, Grubhub, Domino's Pizza en het in Nederland genoteerde Just Eat Takeaway.

Minder afhankelijk van seizoensverkopen

Dit heeft als groot voordeel dat Unilever veel minder afhankelijk zal worden van seizoensverkopen en goed weer.  “Voor Unilever betekende dit een herpositionering van ijs als snack,” schreef Euromonitor eerder dit jaar in een rapport.

De wereldwijde online verkopen van ijs en diepvriesdesserts zat al in de lift vóór de pandemie, maar de crisis heeft de verschuiving naar online boodschappen alleen maar verder versterkt. 

Ruimte voor verdere groei

Er is ruimte om te groeien, concludeert CNN Business. Euromonitor schat dat de online verkoop van ijs, inclusief bevroren yoghurt, dit jaar ongeveer 1,7 miljard dollar zal bedragen. De totale markt voor ijsverkopen is zo’n 76,4 miljard dollar waard. 

Thomas Wall zou er zijn vingers bij aflikken.

Zie ook: 'Beleg in Unilever vanwege corporate governance'

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht