Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Cijferseizoen loopt ten einde: 4 conclusies

Cijferseizoen loopt ten einde: 4 conclusies

Een groot deel van de beursgenoteerde bedrijven is al met cijfers gekomen. Tijd om alvast de balans op te maken.

De gerapporteerde cijfers vielen per saldo erg mee. Beleggers waren lange tijd bang dat ondernemingen veel last hadden van de hoge inflatie en oplopende kosten, maar veel bedrijven konden dit alles doorberekenen aan klanten.

De beter dan voorziene resultaten gaven de beurzen een steuntje in de rug, na een grillige periode enkele maanden geleden. Toch is het beeld niet bepaald rooskleurig. Welke conclusies kunnen we trekken, nu het einde van het cijferseizoen nadert?

1. Flinke verstoringen in de aanvoerketens

Een prominent thema dit cijferseizoen was de verstoring van de mondiale aanvoerketens, waar vrijwel elk bedrijf last van had. Vooral in Europa speelde deze factor een grote rol, vanwege de oorlog in Oekraïne.

De problemen lijken nog niet zo snel op te lossen. Zo waarschuwde ASMI er bij de publicatie van de kwartaalcijfers voor dat de omstandigheden in het derde kwartaal uitdagend blijven. ASML gaf een vergelijkbare waarschuwing af en BMW verwacht dit jaar minder auto’s af te leveren dan in 2021, als gevolg van de verstoringen in de toeleveringsketen.

In de komende weken en maanden zullen beleggers deze ontwikkelingen in de gaten houden. 

Lees ook: De opkomst en ondergang van corona-aandelen

2. Coronabubbel is geknapt 

Veel bedrijven die flink van de coronacrisis hebben geprofiteerd, waaronder maaltijdbezorgers en postbedrijven, spraken eerder nog de verwachting uit dat de pandemie een langdurig positief effect zou hebben op de activiteiten. Immers, hebben meer mensen kennisgemaakt met thuisbezorging en online shoppen. Maar de ondernemingen lijken deze zonnige voorspellingen langzaam los te laten. 

Zo waarschuwde PostNL afgelopen week nog dat de bedrijfswinst dit jaar beduidend lager zal uitvallen dan waar eerder op werd gerekend. Het aantal verzonden pakketjes loopt sneller terug dan verwacht, terwijl de kosten in een hoger tempo stijgen. 

Just Eat Takeaway verwerkte in het tweede kwartaal 7% minder orders en moest maar liefst €3 miljard afboeken op de aankoop van Grubhub. Volgens analisten is er een ommekeer nodig bij de maaltijdbezorger om aan de jaardoelstellingen te kunnen voldoen.

De resultaten van dergelijke bedrijven blijven dus niet per definitie op een hoger niveau liggen dan voor de coronacrisis. Analisten zien dus niet direct reden om de flink afgestrafte corona-aandelen op te pikken. 

3. Consumenten besteden meer, bestellen minder

De omzetgroei die bedrijven rapporteren geeft soms niet een volledig beeld van de situatie. Dit heeft te maken met signalen dat consumenten minder bestellen, maar per bestelling wel meer besteden, mede door de hogere prijzen. 

Zo zag Starbucks het aantal transacties in Noord-Amerika met slechts 1% stijgen, terwijl de omzet met circa 13% aantrok. Bij Just Eat Takeaway daalde het aantal bestellingen dus met 7%, maar steeg de gemiddelde transactiewaarde wel, waardoor de totale omzet met 7% aantrok.

4. Verdeelde impact

Het cijferseizoen liet tot slot zien hoe consumenten worden geraakt door inflatie, aantrekkende rentes en andere macro-economische ontwikkelingen. Zo waarschuwen diverse winkelketens, waaronder Walmart, dat er kortingen nodig zijn om shoppers te trekken, aangezien zij momenteel veel geld kwijt zijn aan voedsel en brandstof. Telecombedrijf AT&T ziet dat klanten wat langer de tijd nemen om rekeningen te betalen. 

Maar niet ieder bedrijf of iedere consument, wordt even hard geraakt door de economische tegenwind. Zo bleef de omzet van Starbucks grotendeels overeind, dankzij de duurdere, premiumkoffies.

Daartegenover staat dat McDonald’s juist ziet dat klanten met een lager inkomen vaker voor kortingsmenu’s gaan. Wel zijn er weer meer consumenten die vanwege de inflatiedruk minder vaak naar reguliere restaurants gaan en eerder kiezen voor een fastfoodrestaurant.

Zie ook: Te mooi om waar te zijn: vijf rode vlaggen voor beleggers

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht