Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Welke bedrijven moet ik hebben in tijden van recessie?

Deze sectoren en bedrijven zijn recessieproof

Tijdens een recessie geven consumenten minder uit, verkopen bedrijven minder en lopen de portefeuilles van beleggers leeg. Maar dat geldt niet voor iedereen. Welke sectoren zijn dan recessiebestendig? Daarmee kan namelijk een portefeuille beschermd worden, of in elk geval kunnen ze het ergste verlies verzachten.

Sommige recessiebestendige bedrijven kunnen zelfs een mooie winst boeken wanneer een economische tegenwind opsteekt. Forbes zet een paar defensieve sectoren op een rij.

Wat zijn recessiebestendige sectoren?

Recessiebestendige sectoren zijn sectoren die historisch gezien de neiging hebben recessies beter te doorstaan dan andere. De vlag dekt niet helemaal de lading. Want geen enkele bedrijfstak of onderneming is volledig recessiebestendig.

Het zijn eigenlijk sectoren die minder verliezen, of zelfs winsten boeken, wanneer de economie verslechtert. Deze beleggingen worden ook wel defensief genoemd. De keerzijde is dat wanneer de economie opbloeit, deze aandelen kunnen stagneren of trager groeien.

Wat maakt een sector recessiebestendig?

Een bedrijfstak die voorziet in menselijke basisbehoeften, zal tijdens een recessie minder snel lijden, omdat de mensen niet zonder deze goederen of diensten kunnen of willen. Ook kan een bedrijfsmodel speciaal ontworpen zijn om te profiteren van een economische neergang.

Denk hierbij aan discountwinkels of bedrijven die onderhoud en reparaties uitvoeren om de levensduur van een artikel te verlengen. Het is daarom ook belangrijk te kijken naar de niche van een bedrijf, de fundamentals, winstmarges en marktkapitalisatie. 

Maar eigenlijk valt niet te zeggen welke sectoren gegarandeerd recessiebestendig zijn. Elke recessie is weer anders. Het is nog onzeker of er daadwerkelijk een recessie komt. Achteraf zal dan blijken welke sectoren het goed hebben gedaan. Maar het verleden kan een indicatie zijn. Wat zijn dan mogelijke sectoren die beter blijven presteren?

Onmisbare basisconsumptiegoederen

Zelfs als consumenten minder te besteden hebben, zijn er bepaalde categorieën waarop niet volledig bezuinigd kan worden. Een van de belangrijkste zijn de basisconsumptiegoederen. Dit gaat van kruidenierswaren en huishoudelijke schoonmaakmiddelen tot snoep en toiletpapier. Deze industrie presteert meestal goed tijdens recessies, omdat de producten nodig zijn voor een schoon en gezond leven. Zelfs als de economie instort, moeten mensen nog steeds eten, douchen en hun huis schoonmaken.

Voorbeelden van consumentenaandelen zijn Unilever, Procter & Gamble en Coca-Cola, maar ook Ahold Delhaize. Sommige van deze bedrijven hebben portefeuilles met kleinere merken die tegemoetkomen aan alle niveaus van budget en voorkeur.

Afleiding met leuke dingen: guilty pleasures

Guilty pleasures is meer een categorie; eigenlijk zijn het aandelen die voorzien in ondeugden, verslavingen en feel good-tijdverdrijf. Denk aan bedrijven die alcohol, tabak, gokervaringen produceren of verkopen.

De producten die deze bedrijven verkopen bieden vaak een combinatie van verslaving en stressverlichting in moeilijke tijden. Daardoor blijft hun verkoop vaak minimaal stabiel wanneer recessies toeslaan. Een voorbeeld is Heineken.

Op koopjesjacht bij budgetbedrijven

Net als guilty pleasures zijn budgetbedrijven meer een categorie dan een sector. Toch zijn ze het vermelden waard als recessiebestendige investering. Een manier om te bezuinigen is de overstap van grote merken naar goedkope bedrijven. Budgetwinkels doen het beter in economisch zware tijden, dat laten de resultaten van Action wel zien, of Dollar Tree in de VS.

Zonder transport staat alles stil

Zonder transport en goederenvervoer staat alles stil. Grondstoffen en afgewerkte producten moeten nog steeds naar de eindgebruiker worden vervoerd. Bedrijven die goederen vervoeren zullen noodzakelijke uitgaven blijven voor bedrijven en andere klanten slag. UPS of Union Pacific, maar ook rederijen zijn voorbeelden daarvan.

Nutsbedrijven hebben hun nut bewezen

Nutsbedrijven zijn een ander voorbeeld waar consumenten niet zonder kunnen. Je hebt gewoon water, elektriciteit en lucht in je ventilatieopeningen nodig. Deze industrieën kunnen tijdens recessies ook profiteren van overheidsregulering en subsidies, wat een extra bescherming biedt.

Niet bezuinigen op gezondheidszorg

Consumenten kunnen of willen niet bezuinigen op de gezondheidszorg. Mensen hebben hun gezondheid nodig om te kunnen werken en ontspannen, ongeacht het economische klimaat. Daarom blijven ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen en farmaceutische bedrijven vaak overeind tijdens recessies.

Maar de sector draait niet alleen om medische centra en recepten, pleisters en aspirine zijn ook medische behoeften. Beleggers kunnen dus verder kijken dan Pfizer en Moderna en Johnson & Johnson en Walgreens overwegen. Of Fagron in Nederland.

Het moderne leven draait om IT

Historisch gezien was IT meer cyclisch dan defensief van aard. Maar het moderne leven draait steeds meer om technologie. Deze aandelen zijn onmisbaar geworden.

De sector is bovendien enorm uitgebreid, met bedrijven die computersoftware en -hardware, halfgeleiders en zelfs internet produceren. Als belegger heeft u dus een ruime keuze en dat maakt IT tot een solide recessiebestendige keus.

Communicatie en digitale diensten

Net als IT is communicatie essentieel voor de zakelijke behoeften. Dit omvat telecommunicatiebedrijven zoals Verizon of KPN, zoekmachines zoals Google, sociale mediabedrijven zoals Meta en streamingdiensten zoals Netflix.

Je zou zelfs videogamemakers als Activision Blizzard in de mix kunnen opnemen. Want net als bij guilty pleasures weigeren consumenten om hun entertainment en afleiding op te geven als het moeilijk wordt. Let wel, elk bedrijf en elke recessie verschilt, dus er zijn geen garanties. 

Vergeet niet te spreiden!

Het selecteren van recessiebestendige sectoren is slechts één keuze tijdens economische recessies. Een andere sleutel tot succes is natuurlijk een breed gespreide portefeuille. Want als u te veel geld in te weinig bedrijven steekt, kan het risico gevaarlijk geconcentreerd zijn. Met voldoende spreiding voorkomt u dat.

Lees meer: 'Recessie of niet, voor aandelen lonkt een aantrekkelijke opmars'

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht