Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
De 10 meest waardevolle autobedrijven ter wereld

De 10 meest waardevolle autobedrijven ter wereld

Op de lijst van de meest waardevolle autoproducenten staat Tesla fier bovenaan. Op gepaste afstand volgen de andere autobouwers. Het illustreert de hooggespannen verwachtingen voor EV’s.

Ook de consument verandert. Die wil milieuvriendelijke innovaties en mooi design. En ook dat schudt de autosector op, constateert US News.

De 10 meest waardevolle autobedrijven ter wereld in 2023, gerekend naar marktkapitalisatie:

  1. Tesla (584,7 miljard dollar)
  2. Toyota Motor Corp. (191,8 miljard dollar)
  3. Porsche Automobil Holding (113,6 miljard dollar)
  4. BYD Co. (105 miljard dollar)
  5. Mercedes-Benz Group (82,6 miljard dollar)
  6. Bayerische Motoren Werke (73,6 miljard dollar)
  7. Volkswagen (73,6 miljard dollar)
  8. Ferrari (52 miljard dollar)
  9. Stellantis (48,9 miljard dollar)
  10. Honda Motor Co. (48,3 miljard dollar)

10. Honda heeft last van China en de yen

Honda werd opgericht in 1948 en blijft succesvol met de Accord en Civic, zijn kleine SUV CR-V en zijn luxemerk Acura. Daarnaast is Honda al bijna 65 jaar de grootste motorfietsfabrikant ter wereld en produceert het nog vele andere kleine motoren en generatoren.

De Japanse fabrikant staat bekend om de kwaliteit, betrouwbaarheid en lange levensduur van zijn producten, maar de stijgende garantiekosten drukken op de aandelenkoers. Bovendien is er een valutaprobleem. De verkoop in China daalde het laatste kwartaal met bijna 40% op jaarbasis.

9. Rijzende ster Stellantis

Stellantis is een vrij nieuwe naam, niet zo breed bekend onder het publiek. Het bedrijf is in Amsterdam gevestigd en is eigenaar van de populaire merken Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot en Vauxhall. Het is ontstaan uit een fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en de PSA Group. In verkoop moet het alleen Toyota, Volkswagen en Hyundai voor zich dulden.

Stellantis kampt met problemen bij de levering van halfgeleiders, wat remmend werkte op de elektrificering. Het bedrijf blijft echter groeien door overnames, waaronder het autodeelplatform Share Now en autonoom technologieplatform aiMotive.

8. Ferrari werd groot door klein te blijven

Enzo Ferrari begon zijn luxe-sportwagenbedrijf in 1939 in Maranello, Italië. Het probeert Max Verstappen te verslaan in de Formule 1 met de Scuderia. Ferrari bouwt elegante en prestigieuze sportwagens, waarvan vele in handen van verzamelaars zijn gekomen. Ze blijken hun waarde te behouden: het merk behoort tot de sterkste ter wereld.

Ferrari is een van de weinige autofabrikanten die nog steeds vasthoudt aan een bedrijfsplan met lage volumes en hoge winstmarges, met een gemiddelde van ongeveer 8.400 verkochte auto's per jaar. In 2022 had de autofabrikant een topjaar met 13.221 verkochte auto's, waardoor ook de nettowinst steeg. Ferrari waagt zich nu pas aan SUV's, maar ook dat zal geen massaproductie worden. Ferrari biedt momenteel vier luxe hybride modellen aan. Het houdt zich opvallend stil over zijn plannen voor een volledig elektrisch model in 2025.

7. Het elektrische Volkswagenbusje komt zo

Ondanks de aankondiging in maart 2021 dat Volkswagen marktleider in EV’s wil worden, is de aandelenkoers gedaald. VW is zwaar getroffen door lagere verkopen in China. Problemen in de toeleveringsketen hebben ook geleid tot liquiditeitsproblemen.

Volkswagen is eigenaar van grote merken zoals Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche en Ducati, naast Volkswagen, Škoda en Seat. Het Duitse bedrijf is vooral bekend van de iconische Kever en het befaamde Volkswagenbusje. Dat laatste moet nu herleven in een elektrische versie met de naam ID. Buzz, die in 2024 in de VS zal debuteren.

6. Freude am elektrisch BMW fahren

Bayerische Motoren Werke is een 107 jaar oude Duitse autofabrikant, gevestigd in München. Het is eigenaar van de iconische merken BMW, Mini en het uiterst luxueuze Rolls-Royce. Daarnaast worden motorfietsen geproduceerd en financiële diensten aangeboden.

Ook BMW heeft te kampen met tekorten in de toeleveringsketen, economische factoren en een algemene verminderde vraag naar auto's. Het sorteert voor op de toekomst met meerdere volledig elektrische en hybride modellen.

5. Mercedes wil de aantrekkelijkste zijn

Mercedes Benz Group stond vroeger bekend als Daimler AG. Een naamsverandering in 2022 moest bijdragen aan een hogere waardering om uitbreiding in elektrische voertuigen te ondersteunen. Mercedes heeft al sinds 1926 de missie om 's werelds meest begerenswaardige auto's te bouwen. Het bedrijf staat hoog aangeschreven om de intelligente rijsystemen.

Na enkele jaren van dalende koersen bouwt het bedrijf opnieuw aan zijn positie als Europees topmerk. Met dit doel voor ogen vindt Mercedes zichzelf opnieuw uit via influencer-marketing om een nieuwe generatie kopers aan te spreken. Het besteedt daarbij meer aandacht aan de klantervaring door ateliers te openen in Dubai en Shanghai voor de prestigieuze klantenkring.

4. BYD: de Chinese droom

BYD is de eerste Chinese autofabrikant in deze rij. Het bedrijf bestaat uit BYD Auto en BYD Electronic. De naam is een acroniem van Build Your Dreams. Net als Tesla is het een relatieve nieuwkomer op de markt: het bedrijf is opgericht in 1995 door miljardair Wang Chuanfu.

In slechts tien jaar tijd veroverde het bedrijf de Chinese markt voor mobiele batterijtechnologie, maar het heeft inmiddels ook aanzienlijk geïnvesteerd in allerlei batterijtoepassingen, zoals auto's, vrachtwagens, fietsen, bussen, zonnepanelen en zelfs monorails. Sinds 2022 richt BYD zich uitsluitend op de EV-markt. Het brengt een diepgaande kennis mee van de accu, de essentiële component van elektrische toepassingen.

3. Porsche denkt out of the box

Porsche is een dochteronderneming van Volkswagen, maar de sportwagenfabrikant is verzelfstandigd en bezorgt het geplaagde moederbedrijf wat vreugde. De 92 jaar oude autobouwer wist krachtiger te herstellen van de pandemie, problemen met de toeleveringsketen en de zwakke economische omstandigheden dan zijn andere Europese tegenhangers.

De iconische sportwagenbouwer raakte in de jaren negentig in verval toen de bedrijfskosten te hoog werden. De Cayenne en met name de tweezitter Boxster, die jonge kopers weer deed zwijmelen, hielpen het bedrijf uit het dal. Met name de Boxster was het model dat Porsche weer op de kaart zette, en het is dit soort innovatief denken dat Porsche drijft.

2. Houdbaarheid van de hybride Toyota is beperkt

Toyota had lang de eer om het meest waardevolle autobedrijf te zijn, tot Tesla het in 2020 voorbijstreefde. Tot het Japanse merk behoren onder meer Lexus, Subaru en Suzuki. Het was met de Prius een van de eerste bouwers van een hybride auto en die werd de lieveling van Amerikaanse milieuactivisten en milieubewuste consumenten. Maar hybride wordt door hen niet langer als een acceptabel alternatief gezien en Toyota wordt een gebrek aan milieu-inspanningen verweten.

Momenteel vertegenwoordigen EV's die geen CO2 uitstoten minder dan 1% van Toyota's totale verkoop. Toyota houdt vast aan zijn strategie, onder verwijzing naar de hoge kosten van EV's en een gebrek aan infrastructuur om ze te ondersteunen. Maar ook Toyota kan niet om de EV heen en begint aan volledig elektrische voertuigen.

1. Tesla is jong, innovatief en veelbelovend

Tesla zette al vroeg in op elektrische voertuigen en blijft het concept verder ontwikkelen door innovaties op het gebied van de levensduur van de accu en het bereik. Het is de jongste autoproducent op deze lijst. In korte tijd is het bedrijf erin geslaagd de meest waardevolle automaker ter wereld te worden. Topman Elon Musk is de op één na rijkste persoon ter wereld geworden dankzij zijn deelnemingen in Tesla en andere innovatieve, vooruitstrevende bedrijven.

Zijn netwerk van snelladers geeft Tesla een belangrijke positie in de infrastructuur voor elektrisch rijden. Door prijsverlagingen beweegt het bedrijf zich nu meer richting mainstream-consumenten. Door de keuze voor verticale integratie is de autofabrikant wendbaar en veel minder kwetsbaar voor de problemen in de toeleveringsketen waarmee de concurrenten te kampen hebben.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht