Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TKH Group NL0000852523

Laatste koers (eur)

40,200
  • Verschill

    -0,480 -1,18%
  • Volume

    44.014 Gem. (3M) 86,7K
  • Bied

    40,100  
  • Laat

    40,880  
+ Toevoegen aan watchlist

31 augustus een verrassing van TKH ??

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. Blacky51 30 augustus 2007 16:21
    Zal morgen TKH beter presteren dan de 2 geraadpleegde analisten voorspellen en zal men ondanks dat de Ing geen verrassingen denkt te verwachten er toch een surprise uit de hoge Haaksbergese hoed worden getoverd.
    Ik ben vol vertrouwen.
    Op naar de 23 euro grens.!!

    succes groet Will
  2. forum rang 7 rene l 30 augustus 2007 17:28
    Zou een leuk verjaardagscadeau zijn.
    Volgens mij is THK al zodanig afgestraft dat wanneer aan de verwachting voldaan wordt de koers stijgt.
    TKH is overigens met hun verwachtingen altijd vrij conservatief.

  3. [verwijderd] 30 augustus 2007 19:46
    quote:

    19W51 schreef:

    Zal morgen TKH beter presteren dan de 2 geraadpleegde analisten voorspellen en zal men ondanks dat de Ing geen verrassingen denkt te verwachten er toch een surprise uit de hoge Haaksbergese hoed worden getoverd.
    Ik ben vol vertrouwen.
    Op naar de 23 euro grens.!!

    succes groet Will
    heren analisten liggen volgens mij de lat iets hoger ...dan de outlook die tkh laatst gaf ...

    mensen we zien het wel morgen ...

    in ieder geval succes ...

    vg bouw
  4. [verwijderd] 31 augustus 2007 16:35
    toch blij dat ik ben blijven zitten met die 500 stuks ...

    even alle cijfers door nemen ....en dan kijken of ze voor een langere tijd op de plank mogen

    vg bouw
  5. [verwijderd] 31 augustus 2007 17:26
    De cijferopstelling van TKH is niet erg duidelijk.
    Voor dit jaar verwacht men een winststijging van 15-20%, dus ca € 40 miljoen. Dit resultaat is dan inclusief de acquisities. De grootste daarvan CAE group in Frankrijk kostte € 75 miljoen en afhankelijk van de resultaten over 2007 nogmaals € 15 miljoen. Deze group heeft een omzet in 2006 van 122 miljoen. De group was iets winstgevender dan TKH dus ga ik er maar van uit, dat de winst van CAE in de laatste 5 maanden gespendeerd gaat worden aan deze additioneel betaling. De winst dit jaar van TKH betekent € 1,20 per aandeel.

    Om te beslissen of je je positie moet aanhoduen, is het veel interessanter te bekijken wat de winst voor volgend jaar gaat worden.
    De cijferopstelling van TKH geeft niet veel inzcht. De commerciele indeling van drie groepen staat min of meer dwars op de indeling in de financiele rapportage.
    Desalniettemin is er een vage benadering wel te doen.
    Ik ga dan uit van de volgende situatie:
    - de machinegroep keert terug naar een normaal resultaat van 10% op de omzet, die ik schat op € 150 miljoen;
    - CAE en de overige acquisities gaan volledig meetellen, waardoor de omzet een extra stijging krijgt van ca € 150 miljoen en een marge van 10%;
    - de voortgezette bedrijfsactiviteiten zullen stijgen met 10%.
    Ik kom dan op een geschatte winst van ca€ 58 miljoen, terwijl het aantal uitstaande aandelen ca 35 miljoen zal bedragen. De winst per aandeel zal dan ca € 1,65.
    Velen hebben gesteld, dat de acquisitie van CAE een hele mooie is, maar ik heb nog geen berekeningen gezien over het financiele effect. Mijn schatting is gemaakt zonder rekening te houden met mogelijke synergie effecten.
    Ik houdt mijn uitgebreide positie in tact.

    Gaarne kritisch commentaar.
    Zoef
  6. forum rang 6 marique 2 september 2007 14:14
    quote:

    de echte zoef schreef:

    De winst dit jaar van TKH betekent € 1,20 per aandeel.
    [/quote]
    Zoef, ik kom op dezelfde verwachting.

    Wat '08 betreft:
    Kijkend naar de cijfers op 4-kwartaalbasis en per aandeel stel ik vast dat tov van mrt'07 zowel omzet/a, ebit/a als wpa negatief zijn.
    Sinds medio '06 is er bij ebit/a en wpa sprake van afnemende groei.

    [quote=de echte zoef]
    "Ik kom dan op een geschatte winst van ca€ 58 miljoen"
    Welke totaalomzet schat jij hierbij? Iets van >1100 mln?

    De omzet '08 inschatten vind ik moeilijk omdat ook daarvan het groeipercentage afneemt. En ik weet niets over eventuele omzetimpulsen uit (nieuwe) acquisities.
    Ruwe gok op bestaande kennis: met +20% omzetstijging voor '07 en +15% voor '08 kom ik op een omzet van plm 950 mln. Daarvan 5% nettowinst geeft 47,5 mln. Dat is 1,36 wpa.

    vrgr
    marique
  7. MtBaker 3 september 2007 08:45
    De omzet in de Machinegroep steeg in het eerste halfjaar 2007 met 32,6% naar euro 74,1 mln. De omzetstijging was het gevolg van de sterk gestegen orderintake voor bandenbouwsystemen in 2006. Ruim 60% van de gerealiseerde omzet bestond uit innovaties op het gebied van bandenbouwsystemen.

    Doordat een groot aantal van deze nieuwe systemen nog in de prototyping-fase verkeerde, met daarmee samenhangende hoge aanloopkosten, daalde het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar met 42,1% naar euro 3,4 mln. TKH verwacht dat het hogere kostenniveau van de Machinegroep zich in de loop van het tweede halfjaar zal normaliseren.

    Dus betere marge ? De winst moet snel omhoog dan wel de perspectieven voor 2008 en daarna. Zelf geloof ik daar in, maar dat wordt nog niet sterk uitgedragen..
  8. [verwijderd] 3 september 2007 09:37
    quote:

    marique schreef:

    [Welke totaalomzet schat jij hierbij? Iets van >1100 mln?

    De omzet '08 inschatten vind ik moeilijk omdat ook daarvan het groeipercentage afneemt. En ik weet niets over eventuele omzetimpulsen uit (nieuwe) acquisities.
    Ruwe gok op bestaande kennis: met +20% omzetstijging voor '07 en +15% voor '08 kom ik op een omzet van plm 950 mln. Daarvan 5% nettowinst geeft 47,5 mln. Dat is 1,36 wpa.

    vrgr
    marique
    Ik kom ook op een omzet van ca € 950 miljoen, met dezelfde groeipercentages. Het is echter moeilijk om in te schatten of de aankoop van de Franse activiteiten ook effect heeft op synergie in het commerciele vlak. Ik heb daar geen rekening meegehouden.
    De brutomarge was in H1 07 ca 37% en de bedrijfskosten ca 117 miljoen. Je moet wat met de cijfers spelen om dit te concluderen. Voor geheel 2008 ga ik dan uit van een brutomarge van 38%. Dat kan wellicht nog hoger liggen, omdat in H107 sprake was van een laag bedrijfsresultaat bij de machinebouw. Dit resultaat zal zich in 2008 wel herstellen. De bedrijfskosten laat ik met ca 15% stijgen tot € 278 miljoen; vanwege de extra overhead van de franse activiteiten.
    Dan resulteert een bedrijfsresultaat van van € 83 miljoen. Aftrek van financiele lasten en belasting leidt dan tot een netto bedrijfswinst van € 58 miljoen.
    De rapportages van TKH geven zlaos eerder gezegd weinig inzicht. Ik kan er dus ver naast zitten, maar ik heb getracht eens door te rekenen wat de recente acquisitie voor resultaat zou kunnen geven.
    Zoef

  9. forum rang 6 marique 3 september 2007 13:32
    Zoef,
    De verhouding wpa tot omzet/a van TKH is tamelijk stabiel. Afgezien van een drietal extreme uitschieters ligt wpa-marge in de periode '97- '07 op 5-6%. De laatste twee jaren, gekeken naar voortschrijdende 4kw-gegevens op 4,3-5,1%.
    Dat is de reden waarom ik een wpa-marge voor '08 inschat op plm 5%. Maar met een betere efficiency loopt die marge misschien weer op naar 5,5-6,0% voor een wpa in de buurt van 1,60.

    vrgr
    marique
  10. [verwijderd] 3 september 2007 14:12
    @Marique,

    Zo had ik het niet begrepen. Lijkt ij een correcte benadering.
    Is het van invloed, dat TKH in deze 10-jaar wel van karakter is veranderd en veel meer op innovatie en marktniches heeft ingezet. Naar mijn mening moet zich dat vroeg of laat toch in een hoger winstpercentage van de omzet vertalen?
    Of onderschat ik nu de ivloed van het outsourcen van productie, waardoor een lagere marge wordt bereikt. In dit verband verwijs ik naar eht persbericht bij de overname van CAE 2 maanden geleden, waar gesteld werd, dat CAE evenals TKH 80% van de productie heeft geoutsourced.
    Daarmee zou TKH qua financiele kentallen meer en meer met Eriks moeten worden vergeleken en is een percentasge van ruim 5% volstrekt acceptabel.
    laten wij het voorlopig maar houden op een winst van € 1,50-1,60 in 2008
  11. forum rang 6 marique 3 september 2007 15:30
    quote:

    de echte zoef schreef:

    Is het van invloed, dat TKH in deze 10-jaar wel van karakter is veranderd en veel meer op innovatie en marktniches heeft ingezet. Naar mijn mening moet zich dat vroeg of laat toch in een hoger winstpercentage van de omzet vertalen?
    Of onderschat ik nu de ivloed van het outsourcen van productie, waardoor een lagere marge wordt bereikt.
    Zoef,
    Als een bedrijf van strategie verandert (en dat doen ze allemaal min of meer) kunnen historische gegevens waardeloos zijn. Daarvan ben ik me wel bewust.
    Mijn belangrijkste 'anker' is de ebit. Ook al is die niet altijd even zuiver. Bij TKH lag die in de jaren 97-99 op 8,9-9,1%. Daarna kwam er de klad in met als dieptepunt 0,3% in '02. Vanaf daar weer opgelopen tot 7,8% in '06. Op 4kw-basis nu 7,4%. Kijkend naar het verleden is er ruimte naar boven.

    Maar ik heb de stellige indruk dat het opwaarts potentieel al aardig in de koers is verwerkt.
    Zowel omzet/a, ebit/a als wpa staan op ath. Maar dat geldt dus ook voor het koersniveau. Ik ben onlangs ingestapt op 21. Dat was te vroeg, zo bleek. Verwacht voorlopig een tijdje pas op de plaats.

    Tja, dat outsourcen. Rationeel gezien zou je zeggen dat een bedrijf dat pas doet als het voordeliger is dan zelf doen. Maar of dat zo is? Een argument zou ook kunnen zijn een grotere flexibiliteit. En je hebt bij outsourcen ook minder vermogen nodig.

    vrgr
    marique
  12. bub 3 september 2007 21:44
    @ Marique, Zoef
    In de praktijk wordt veel aan outsourcing gedaan als een bedrijf in een sterke groeifase zit. Door werk uit te besteden hoef je minder te investeren in mensen, machines en gebouwen. Prijs is dan relatief minder belangrijk.
    Mocht de groei tijdelijk zijn kun je snel weer afbouwen.

    Mooie cijferanalyse overigens. Ik had bij de aankoop meer gelet op het gegeven dat men flink in ontwikkeling lijkt en een relatief jonge actieve topman heeft. Voor mij is wel doorslaggevend dat men de productieperikelen snel oplost als signaal dat het management het vak verstaat.
  13. Eddy Raymann 3 september 2007 23:04
    Beste Zoef en Marique,
    Ik lees jullie correspondentie met stijgende bewondering. Adembenemend. Werkelijk een verademing tussen al dat hysterisch gezwets op andere fora. Ik heb zelf niet zoveel verstand van cijferanalyses en vertrouw er maar op dat jullie weten waar je het over hebt.
    TKH is al geruime tijd een van mijn favoriete bedrijven (lees aandelen), sinds ik met Aalberts en Nedschroef naar aandelen zocht met een vergelijkbaar trackrecord en filosofie. Ik was, vanwege fundamentele overwegingen, ook niet erg geschrokken van hun 'winstaanpassing', maar wel van de sterke koersreactie daarop. Heb op 20 bijgekocht omdat ik de vooruitzichten goed bleef vinden en de bedrijfsmatige beslissingen (zover ik het kon overzien) juist.
    Begrijp ik uit jullie 'discussie' dat jullie, vanuit de analyse van de cijfers, allebei TKH nog koopwaardig vinden ? Ik vraag dat omdat ik op de forums kijk wat anderen met meer of andere kennis dan ik, over een bedrijf zeggen.
  14. forum rang 6 izdp 4 september 2007 01:34
    Nog steeds vind ik een bandbreedte van 18 a 20 een goede waardering. Met name door de onzekerheid die er in is geslopen. Maar vrij breed gedragen denken analisten daar anders over en geven een stuk hogere koersdoelen af.
    Wie weet gaat het wel in die richting als het beursklimaat meewerkt.
    Dan zou ik toch gaan twijfelen of ik de cijfers van het 3e kw afwacht.
  15. forum rang 6 marique 4 september 2007 15:39
    quote:

    Eddy Raymann schreef:

    Begrijp ik uit jullie 'discussie' dat jullie, vanuit de analyse van de cijfers, allebei TKH nog koopwaardig vinden ?
    Dank je voor dit compliment, Eddy. Altijd plezierig als postings worden gewaardeerd op inhoud.
    Zoef bekijkt bedrijven en hun markten diepgaander dan ik. Mijn oordeel baseer ik vrijwel uitsluitend op kwartaal- en jaarcijfers.
    Er zijn genoeg Ned. bedrijven met een 'gezond' track record om een pf mee samen te stellen. Daar reken ik TKH ook toe.
    Nu koopwaardig?
    Een duidelijk ja of nee kan ik niet geven.
    Ik kocht op 20 juli voor 21 euro. Dat was dus het bekende vallende mes. Met de recente kennis van de HY'07 cijfers en met een kortetermijnblik op de huidige koers denk ik dat het geen verstandige aankoop is geweest. De koers van 21 waarop ik kocht vind ik verantwoord bij een wpa van 1,60. En die wpa wordt m.i. pas op zijn vroegst in '08 gehaald en niet in '07 zoals ik eerst verwachtte.
    Mocht de koers binnenkort >20 komen dan overweeg ik verkoop.

    vrgr
    marique
  16. [verwijderd] 4 september 2007 16:05
    @ Eddy Rayman,

    Dank voor je waardering. Ik heb zelf in maart voor de splitsing op (omgerekend) € 18 gekocht. Ik kreeg toen een behoorlijk bedrag vrij om te beleggen. TKH stond al langer op mijn wensenlijstje, ik zag de koers al geruime tijd oplopen, maar had geen geld beschikbaar. ( In de zelfde sfeer heb ik ook behoorlijke porties o.m. Eriks, Tencate, Kendrion Innoconcepts).

    Ik heb onlangs mijn positie rond de € 17,50 behoorlijk uitgebreid, omdat ik er op de lange termijn veel vertrouwen in heb: goed management, innovatieve sfeer, rustige verstandige non nonsense benadering, innovatief karakter, conservatieve financiering. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.

    Of het koopwaardig is hangt af van je doelstelling. Ik kijk vooral naar het potentieel op de langere termijn. Korte termijn koerswinst ben ik niet op uit. Ik verwacht op korte termijn (6 maanden)niet veel belangrijke resultaten bij TKH: of het management op korte termijn al de resultaten zal laten zien op de machinery divisie of dat duidelijk wordt welke effecten de acquisitie van CAE zal habben.

    Zoef

  17. Eddy Raymann 5 september 2007 21:02
    Beste Zoef en Marique,
    Dank voor jullie reacties, en ik herhaal mijn waardering. Uiteraard maak ik vanuit mijn eigen visie en doelstellingen mijn keuzes tot aan/verkopen van aandelen. Maar ik vind het prettig om daarbij te luisteren naar mensen die meer of andere kennis hebben, die ik zelf kan wegen en binnen mijn eigen ideeën kan gebruiken.
    Natuurlijk ben ik niet afkerig van snelle winst, maar ik wil vooral graag een pf hebben, die gebaseerd is op een keuze van betrouwbare bedrijven met een goede product- en winstontwikkeling in de gedurende de afgelopen jaren en voor de toekomst. Naar mijn mening past TKH in deze doelstelling, los van de sterke terugval eerder dit jaar.
    Het feit dat jullie enigszins voorzichtig zijn met het geven van (ver)koopadviezen vind ik correct en zelfs vertrouwenwekkend. Het ging me trouwens niet zozeer om een antwoord of ik moest kopen of niet (dat bepaal ik zelf), maar meer om jullie mening over de fundamentele waarde van TKH op grond van jullie analyses van de cijfers dit jaar. Hoe dan ook bedankt. Ik houd het op 'houden'.
17 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht