Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Air France-KLM FR001400J770

Laatste koers (eur)

9,956
  • Verschill

    +0,076 +0,77%
  • Volume

    1.672.155 Gem. (3M) 1,8M
  • Bied

    9,756  
  • Laat

    10,000  
+ Toevoegen aan watchlist

3e kwartaal 2014 cijfers

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 27 oktober 2014 16:30
    'Staking tekent 3e kwartaal Air France-KLM'

    MAANDAG 27 OKTOBER 2014, 14:04 uur | 1041 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - Air France-KLM heeft naar verwachting een zwak derde kwartaal achter de rug. De Franse tak van het luchtvaartbedrijf draaide vorige maand 2 weken lang op halve kracht als gevolg van een pilotenstaking. Eerder al liet Air France-KLM weten dat dit de operationele winst in de voorbije periode met naar schatting 320 tot 350 miljoen euro heeft gedrukt.
    Het derde kwartaal is doorgaans de meest winstgevende periode in het jaar voor luchtvaartmaatschappijen. Vorig jaar behaalde Air France-KLM in de maanden juli tot en met september nog een operationele winst van 634 miljoen euro, maar dat is dit jaar naar verwachting ruimschoots gehalveerd tot 299 miljoen euro, zo blijkt uit een consensus die het bedrijf zelf heeft samengesteld op basis van de prognoses van tien analisten.

    De omzet wordt in doorsnee geraamd op 6,76 miljard euro. In het derde kwartaal van 2013 boekte Air France-KLM nog 7,21 miljard euro aan opbrengsten. Onder de streep resteert naar verwachting 127 miljoen euro. Een jaar eerder kwam de nettowinst op 144 miljoen euro, na aftrek van een afschrijving van 137 miljoen euro op het belang in Alitalia en 216 miljoen euro aan reorganisatielasten.

    Pilotenstaking

    De verlammende pilotenstaking was een reactie op de nieuwe strategie die Air France-KLM op 11 september ontvouwde. Daarin zou budgetdochter Transavia ruim baan krijgen om te groeien, ook buiten de thuismarkten Frankrijk en Nederland. De vliegeniers vreesden dat daardoor werkgelegenheid uit Frankrijk zou wegvloeien naar landen waar personeel goedkoper en tegen flexibelere voorwaarden kan worden ingehuurd.

    Onder druk van de piloten heeft Air France-KLM het plan op het Transavia-concept in heel Europa uit te rollen, definitief van tafel gehaald. In plaats daarvan wordt Transavia in Frankrijk sneller en verder uitgebreid dan aanvankelijk met de Franse bonden was afgesproken.

    Half miljard

    Over heel 2014 loopt de schade als gevolg van de staking naar verwachting op tot circa een half miljard euro. Dat komt doordat ook de boekingen voor de komende maanden achter zijn komen te lopen. Analisten vragen zich met name af of Air France-KLM na zo'n fikse kostenpost nog wel in staat is de beloofde schuldenafbouw in de periode tot en met 2015 waar te maken.

    Air France-KLM opent woensdag voorbeurs de boeken.

  2. forum rang 10 voda 28 oktober 2014 16:01
    Air France-KLM publiceert 6,2% lagere kwartraalomzet - Preview

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) zal woensdag voorbeurs een 6,2% lagere kwartaalomzet rapporteren van EUR6,8 miljard, is de gemiddelde verwachting van vier door Factset geraadpleegde analisten. De winst voor rente en belasting (EBIT) komt volgens deze vier analisten op EUR344 miljoen uit, terwijl de gemiddelde raming van 10 analisten die weergegeven worden op de website van Air France-KLM spreken van een operationeel resultaat van EUR299 miljoen. Het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf heeft in het derde kwartaal door een twee weken durende pilotenstaking bij Air France EUR320-350 miljoen operationele schade geleden en schat de totale schade op het resultaat voor rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) in 2014, mede als gevolg van gemiste vooruitboekingen en kosten voor omboekingen van passagiers vanwege geannuleerde vluchten, nu op circa EUR500 miljoen, liet het concern begin oktober weten. Air France-KLM heeft zijn verliezen dankzij het in 2012 gepresenteerde herstructureringsplan 'Transform 2015' weten te verminderen, maar is nog steeds verliesgevend. In de eerste zes maanden van 2014 werd een nettoverlies van EUR614 miljoen gerealiseerd. In september werden de details van het nieuwe plan 'Perform 2020' onthuld, waarvan sommige onderdelen op weerstand stuitten, waarbij de voorgenomen oprichting van Transavia Europe en uitbreiding van low-cost dochter Transavia France tot de langste staking in de geschiedenis bij Air France hebben geleid. Na deze onrust bij Air France werd Camiel Eurlings twee weken geleden als CEO bij KLM vervangen door Pieter Elbers. Omstreeks 15.15 uur noteert het aandeel 1,5% hoger op EUR6,65.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  3. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:52
    KLM boekt lagere winst door prijzendruk
    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De resultaten van de Nederlandse tak KLM van Air France-KLM (AF.FR) werden in het derde kwartaal aangetast door prijzendruk, lichtte Pieter Elbers woensdag toe, die twee weken geleden Camiel Eurlings opvolgde als KLM topman.

    KLM boekte over het derde kwartaal een operationele winst van EUR265 miljoen, waar in diezelfde periode vorig jaar EUR358 miljoen werd gerealiseerd.

    Hoewel de vliegtuigen voller zaten met een bezettingsgraad van 90%, versus 80% een jaar eerder, leidden lagere ticketprijzen tot EUR55 miljoen lagere opbrengsten.

    Die verslechtering zit hem voor 90% in de lange-afstandsvluchten, voornamelijk naar Azie, maar ook naar Zuid-Amerika.

    Elbers licht toe dat de kosten per eenheid in het derde kwartaal totaal met 20 miljoen zijn opgelopen, wat betekent dat KLM in dit kwartaal afwijkt van het eerder ingezette momentum van kostenbesparingen.

    "Dit betekent geenszins dat we aan de rand van de afgrond staan", aldus Elbers, die de conference call met Nederlandse journalisten aanving met het ontkrachten van de waarheid van berichten die de afgelopen dagen in de media zijn verschenen, waaronder het schrappen van 7.500 banen bij KLM. "Deze verhalen zijn volledig uit de lucht gegrepen. Dit is al uitgesproken maar ik hecht er waarde aan dit nogmaals te benoemen", aldus Elbers.

    Air France-KLM chief financial officer Pierre-Francois Riolacci sprak in een eerdere conference call op woensdag uit dat de derdekwartaalresultaten, "de noodzaak voor verdere aanpassingen van de kostenstructuur bij KLM benadrukken".

    Elbers ziet mogelijkheden voor een aantal efficienymaatregelen om de kosten terug te dringen, maar wil daar voorlopig geen details over verschaffen.

    Eerder op woensdag meldde de luchtvaartgroep dat de twee weken durende pilotenstaking bij Air France het operationeel resultaat met een geschatte EUR330 miljoen heeft verminderd. De operationele winst bedroeg in het derde kwartaal EUR247 miljoen, in vergelijking tot EUR641 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder, meldt Europa's grootste luchtvaartconcern, gemeten naar vervoerscijfers, in een statement. De omzet daalde met 6,7% naar EUR6,7 miljard. De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op EUR100 miljoen, EUR48 miljoen onder het niveau van vorig jaar.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  4. jrxs4all 29 oktober 2014 16:59
    quote:

    voda schreef op 29 oktober 2014 16:52:

    Eerder op woensdag meldde de luchtvaartgroep dat de twee weken durende pilotenstaking bij Air France het operationeel resultaat met een geschatte EUR330 miljoen heeft verminderd. De operationele winst bedroeg in het derde kwartaal EUR247 miljoen, in vergelijking tot EUR641 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder, meldt Europa's grootste luchtvaartconcern, gemeten naar vervoerscijfers, in een statement. De omzet daalde met 6,7% naar EUR6,7 miljard. De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op EUR100 miljoen...

    Tja, dat lijkt zo slecht nog niet. Tot je de kleine lettertjes leest:

    "During the period, the significant decrease of interest rates in the euro zone resulted in a 105 basis point adjustment to the long-term discount rate assumption, generating an increase of €3.5 billion in the valuation of pension commitments. Despite the good performance of plan assets, the Group had to book a negative change in its other comprehensive income, amounting to €1.8 billion after tax."

    Oeps! Verliesje van 1,8 miljard er even bij.....
  5. forum rang 10 voda 30 oktober 2014 16:18
    Zwakke omzet Air France-KLM in KW3 - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)-De aangekondigde rugwind van brandstofprijzen is het enige goede nieuws in de woensdag gepubliceerde derdekwartaalcijfers van Air France-KLM (AF.FR), concludeert een analist van Kepler Cheuvreux. Hij noemt het momentum van de afgelopen maanden niet positief voor het concern. De impact van de staking niet meeberekend, werd de operationele winst aangetast door een lagere omzet per eenheid. De werknemerskosten daalden in het derde kwartaal minder hard, met EUR5 miljoen, na een daling van EUR106 miljoen in de eerste helft van 2014. Kepler houdt wel vast aan het Buy-advies en koersdoel van EUR9,50. Omstreeks 09.55 uur noteert het aandeel 0,3% lager op EUR6,58, terwijl de Midkap met 0,6% stijgt.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  6. forum rang 10 voda 30 oktober 2014 16:21
    Air France-KLM moet kosten per eenheid terugdringen - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--ING Equity Research wijst erop dat Air France-KLM (AF.FR) de kosten per eenheid bij het passagiersvervoer moet terugdringen, waarvoor nieuwe herstructureringsinspanningen nodig zijn, "in een klimaat waarin de sympathie wan werknemers waarschijnlijk ver te zoeken is na de recente gebeurtenissen". De ING-analist handhaaft het hold-advies en het koersdoel van EUR8,00. Omstreeks 11.40 uur noteert het aandeel 2,2% lager op EUR6,45, terwijl de Midkap met 0,2% stijgt.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  7. forum rang 10 voda 30 oktober 2014 16:22
    'Brandstofwinst Air France-KLM vertaalt zich niet geheel naar nettowinst' - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Jefferson verwacht dat de voorziene lagere brandstofprijzen voor Air France-KLM (AF.FR) volgend jaar niet volledig vertaald zullen worden naar de nettowinst, maar het management dit voordeel ook zal inzetten om brandjes te blussen. Het luchtvaartconcern verwacht in 2015 $826 per ton te betalen in plaats van $925 per ton in 2014. Dit zal de brandstofprijs naar $8,2 mrd brengen, versus $8,8 mrd in 2014. Daarbij verwacht Jefferson niet dat het concern dit jaar een operationele winst zal boeken, waar de analisten eerder nog een operationeel resultaat van EUR373 miljoen voorzagen. Na achtereenvolgende verliezen bracht 2013 een bescheiden operationele winst, "maar in plaats van hier verder op voort te bouwen, waar we eerder dit jaar op anticipeerden, heeft de pilotenstaking onze verwachting teruggebracht." Omstreeks 14.40 uur noteert het aandeel 2,9% lager op EUR6,40, terwijl de Midkap met 0,1% daalt.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


7 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht