Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

UNIBAIL-RODAMCO-WESTFIELD FR0013326246

Laatste koers (eur)

74,840
  • Verschill

    -0,040 -0,05%
  • Volume

    61.275 Gem. (3M) 375,5K
  • Bied

    74,820  
  • Laat

    74,880  
+ Toevoegen aan watchlist

Unibail Rodamco Westfield 2023, Rise or Fall ?

2.737 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 137 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Lamsrust 27 maart 2023 00:05
    quote:

    Branco P schreef op 24 maart 2023 15:03:

    [...]

    Vastgoedaandelen zijn op laag volume omlaag gedirigeerd. Het kan zeker nog lager, maar wacht niet te lang, of koop gestaffeld in, want voor je het weet draaien de koersen weer.

    Er is geen aanleiding om te denken dat herfinancieringen een issue zijn, dat was het bij de vorige crisis ook niet. Ik geloof niet dat dat de reden is. Er wordt m.i. handig van het sentiment gebruik gemaakt om koersen een flink stuk lager te zetten. Wat er vandaag met een DB koers gebeurt is ook pure speculatie/manipulatie.
    Gestaffeld inkopen is uiteraard de geëigende strategie bij opbouw positie. Echter, ik heb reeds een forse positie en wil deze alleen vergroten tegen uitverkoopprijzen, waar we nu rond E 45 inmiddels op zitten.

    De herfinancieringsproblematiek is m.n. in de US een sectorbreed issue. Het wordt voor o.g. bezitters met een te herfinancieren CMBS lastig, omdat die markt en de locale bancaire markt “grotendeels op slot zit”. Herfinancieringen zal alleen nog lukken op goede assets met lagere LTVs, i.e. er moet links en rechts worden bijgestort anders volgt foreclosure. De directe impact voor URW is beperkt, omdat (i) bij URW m.n. een aantal non strategische US regionals met een CMBS gefinancierd zijn waarvan de boekwaarde nabij de CMBS schuld ligt, i.e. sleutels inleveren en de schuld gaat van de balans tegen minimale afboeking equity en (ii) URW heeft cash, kredietlijnen en toegang tot bondmarkt om CMBS leningen op strategische assets te herfinancieren. De indirecte impact is dat door de kredietschaarste assets sectorbreed in waarde dalen, hetgeen minder is voor de LTV en voor de verkoopopbrengst van de US regionals die voor dit jaar in de planning staan om verkocht te worden. Dus dat de koers van URW daalt verbaast me niet, hoogstens dat de daling wat fors is, maar die zwiepers horen nu eenmaal bij een leveraged fund. Kun je ook je voordeel mee doen, koers van E40 naar E 60 is 50% en kan als de storm gaat liggen en URW strikt cash flow management blijft doen zo gerealiseerd worden.
  2. Mr Sandman 27 maart 2023 09:36
    Met deze -×× weergave op IEX zijn er weer veel mensen die in paniek verkopen! Terwijl het aandeel een + plusje noteert. Bij Shell idem....wat klopt er vandaag wel?
  3. forum rang 8 Branco P 27 maart 2023 10:04
    quote:

    Lamsrust schreef op 27 maart 2023 00:05:

    [...]

    Gestaffeld inkopen is uiteraard de geëigende strategie bij opbouw positie. Echter, ik heb reeds een forse positie en wil deze alleen vergroten tegen uitverkoopprijzen, waar we nu rond E 45 inmiddels op zitten.

    De herfinancieringsproblematiek is m.n. in de US een sectorbreed issue. Het wordt voor o.g. bezitters met een te herfinancieren CMBS lastig, omdat die markt en de locale bancaire markt “grotendeels op slot zit”. Herfinancieringen zal alleen nog lukken op goede assets met lagere LTVs, i.e. er moet links en rechts worden bijgestort anders volgt foreclosure. De directe impact voor URW is beperkt, omdat (i) bij URW m.n. een aantal non strategische US regionals met een CMBS gefinancierd zijn waarvan de boekwaarde nabij de CMBS schuld ligt, i.e. sleutels inleveren en de schuld gaat van de balans tegen minimale afboeking equity en (ii) URW heeft cash, kredietlijnen en toegang tot bondmarkt om CMBS leningen op strategische assets te herfinancieren. De indirecte impact is dat door de kredietschaarste assets sectorbreed in waarde dalen, hetgeen minder is voor de LTV en voor de verkoopopbrengst van de US regionals die voor dit jaar in de planning staan om verkocht te worden. Dus dat de koers van URW daalt verbaast me niet, hoogstens dat de daling wat fors is, maar die zwiepers horen nu eenmaal bij een leveraged fund. Kun je ook je voordeel mee doen, koers van E40 naar E 60 is 50% en kan als de storm gaat liggen en URW strikt cash flow management blijft doen zo gerealiseerd worden.
    Men vreest nu tijdelijk voor herfinancieringsproblematiek, maar die vrees is ongegrond. Over een paar weken zal de rust wedergekeerd zijn en staan de vastgoedaandelen weer een stukje hoger m.i.
  4. Peter133 27 maart 2023 10:23
    quote:

    Branco P schreef op 27 maart 2023 10:04:

    [...]

    Men vreest nu tijdelijk voor herfinancieringsproblematiek, maar die vrees is ongegrond. Over een paar weken zal de rust wedergekeerd zijn en staan de vastgoedaandelen weer een stukje hoger m.i.
    Hoezo ongegrond? Voor de lange termijn (>3 jaar) is dit een reëel risico.
    Van het MT zal je dit niet horen.
    Het management heeft een heel ander doel:
    lang blijven zitten en de megasalarissen zolang mogelijk opstrijken.

    Maar inderdaad kunnen ze omhoog of omlaag. We zien wel vaker rare bewegingen in koersen.
  5. forum rang 8 Branco P 27 maart 2023 13:11
    quote:

    Peter133 schreef op 27 maart 2023 10:23:

    [...]
    Hoezo ongegrond? Voor de lange termijn (>3 jaar) is dit een reëel risico.
    Van het MT zal je dit niet horen.
    Het management heeft een heel ander doel:
    lang blijven zitten en de megasalarissen zolang mogelijk opstrijken.

    Maar inderdaad kunnen ze omhoog of omlaag. We zien wel vaker rare bewegingen in koersen.
    Zowel tijdens Corona (toen alle winkelcentra dicht moesten) als tijdens de eerdere financiële/vastgoedcrisis was het geen enkel probleem voor gezonde vastgoedbedrijven om schulden te herfinancieren. De angst daarvoor nu is volledig ongegrond.
  6. dvl-2 27 maart 2023 13:48
    Het herfinancieren van de schulden zal het probleem niet zijn, tenslotte is er nu al genoeg cash om de in 2023 en 2024 aflopende schulden, indien nodig, af te betalen. Het grootste probleem zit hm meer in de waardering van de panden - als de rente lange(re) tijd hoog blijft is wellicht een afschrijving nodig. Een afschrijving van 10% over de hele portefeuille doet de LTV laten stijgen van 41% naar 46%. Daar komt bij dat als dergelijke afschrijvingen nodig zijn het dividend nog verder opgeschoven zal worden.

    Aan de positieve kant zit dan weer dat de huren worden geindexeerd en daarmee de (huur)inkomsten stijgen. De vraag is alleen hoeveel verhoging mogelijk is zonder dat de leegstand oploopt. We zullen het over 4 mnd met de halfjaarcijfers weten :-)
  7. forum rang 4 JH1988 27 maart 2023 14:06
    Koop gewoon aandelen en verkoop calls! Wat kan er misgaan? Inflatie en indexering is alleen maar goed voor onze schuld. Op lange termijn zal vastgoed altijd meer waard worden.

    Met huidige marketcap kan er weinig foutgaan.

    Ik koop gestaffeld aandelen en schrijf gelijk calls erop, ergste wat kan gebeuren is dat ik de aandelen moet inleveren, maar dan pak ik premie en koerswinst mee. Mij pakken ze niet:)
  8. forum rang 6 Lamsrust 27 maart 2023 14:15
    quote:

    dvl-2 schreef op 27 maart 2023 13:48:

    Het herfinancieren van de schulden zal het probleem niet zijn, tenslotte is er nu al genoeg cash om de in 2023 en 2024 aflopende schulden, indien nodig, af te betalen. Het grootste probleem zit hm meer in de waardering van de panden - als de rente lange(re) tijd hoog blijft is wellicht een afschrijving nodig. Een afschrijving van 10% over de hele portefeuille doet de LTV laten stijgen van 41% naar 46%. Daar komt bij dat als dergelijke afschrijvingen nodig zijn het dividend nog verder opgeschoven zal worden.

    Aan de positieve kant zit dan weer dat de huren worden geindexeerd en daarmee de (huur)inkomsten stijgen. De vraag is alleen hoeveel verhoging mogelijk is zonder dat de leegstand oploopt. We zullen het over 4 mnd met de halfjaarcijfers weten :-)
    Juiste weergave. URW zal niet snel tegen herfinancieringsproblematiek aanlopen omdat zij na dit jaar de volledige winst kan aanwenden voor schuldaflossing, omdat het cape programma dan nagenoeg is afgerond. Dividenduitkering al dan alleen langer duren.

    Inzake de huurindexering. Deze zal alleen niet kunnen worden doorgevoerd indien de vraag afneemt, i.e. de huurverhoging niet kan worden doorberekend. Dit zal echter tot gevolg hebben dat de inflatie ook verdwijnt - immers aanbod > vraag waardoor prijzen dalen - en de rente zal dalen. M.a.w. dit lost zich normaliter vanzelf op.
  9. forum rang 6 Lamsrust 27 maart 2023 14:16
    quote:

    konijnenmelkertbaan schreef op 27 maart 2023 14:07:

    Vandaag precies over een jaar verwacht ik de eerstvolgende dividenduitkering van URW.
    Eurootje of 3 interim dividend 2023.

    Dan zou er een zachte landing moeten plaatsvinden, de inflatie moeten afnemen en de rentes dalen, waardoor panden beter te verkopen zijn. Is mogelijk, maar ik reken er vooralsnog niet op.
  10. forum rang 8 Branco P 27 maart 2023 14:48
    quote:

    Lamsrust schreef op 27 maart 2023 14:16:

    [...]

    Dan zou er een zachte landing moeten plaatsvinden, de inflatie moeten afnemen en de rentes dalen, waardoor panden beter te verkopen zijn. Is mogelijk, maar ik reken er vooralsnog niet op.
    Of het dividend nu een jaar later komt of niet, dat is voor mij volledig irrelevant. Een jaartje later pas dividend betekent immers een lagere schuldenlast.

    Ook een beetje afwaardering (mocht de huurstijging de stijgende yields niet precies compenseren) is geen issue.

    Stel nu eens dat het financieringsbeleid/dividendbeleid zou wijzigen en URW nog eens 5 jaar lang alle cash zou gebruiken om leningen af te lossen. Moet je dan eens kijken wat voor een rendement-machine URW zou zijn.
  11. dvl-2 27 maart 2023 14:57
    quote:

    Branco P schreef op 27 maart 2023 14:48:

    [...]

    Of het dividend nu een jaar later komt of niet, dat is voor mij volledig irrelevant. Een jaartje later pas dividend betekent immers een lagere schuldenlast.

    Ook een beetje afwaardering (mocht de huurstijging de stijgende yields niet precies compenseren) is geen issue.

    Stel nu eens dat het financieringsbeleid/dividendbeleid zou wijzigen en URW nog eens 5 jaar lang alle cash zou gebruiken om leningen af te lossen. Moet je dan eens kijken wat voor een cashmachine URW zou zijn.
    Sterker, ik zit helemaal niet te wachten op dividend van URW ivm het terugvragen van de franse dividendbelasting. Laat alle waarde lekker in het bedrijf zitten waarmee de koers oploopt. Ik zie het liefste een afwaardering die exact gelijk is aan de bruto winst waarmee de netto-winst precies 0 is. Als ik het goed begrepen heb ontstaat op die manier geen achtergestelde dividendverplichting (en blijft alle waarde mooi in het fonds).
  12. mike65537 27 maart 2023 15:35
    quote:

    dvl-2 schreef op 27 maart 2023 14:57:

    [...]

    Sterker, ik zit helemaal niet te wachten op dividend van URW ivm het terugvragen van de franse dividendbelasting. Laat alle waarde lekker in het bedrijf zitten waarmee de koers oploopt. Ik zie het liefste een afwaardering die exact gelijk is aan de bruto winst waarmee de netto-winst precies 0 is. Als ik het goed begrepen heb ontstaat op die manier geen achtergestelde dividendverplichting (en blijft alle waarde mooi in het fonds).
    Precies, laat ze maar lekker van al dat geld obligaties die nu met een korting noteren, terugkopen.
  13. forum rang 6 Lamsrust 27 maart 2023 16:03
    quote:

    Branco P schreef op 27 maart 2023 14:48:

    [...]

    Of het dividend nu een jaar later komt of niet, dat is voor mij volledig irrelevant. Een jaartje later pas dividend betekent immers een lagere schuldenlast.

    Ook een beetje afwaardering (mocht de huurstijging de stijgende yields niet precies compenseren) is geen issue.

    Stel nu eens dat het financieringsbeleid/dividendbeleid zou wijzigen en URW nog eens 5 jaar lang alle cash zou gebruiken om leningen af te lossen. Moet je dan eens kijken wat voor een rendement-machine URW zou zijn.

    Uiteraard ben ik het met je eens, maar ik probeer een objectief beeld te geven los van wat ikzelf vind. Zoals hier vaker gezegd bekijk ik URW als een niet beursgenoteerd familiebedrijf, i.e. ik beoordeel URW op de kwaliteit van de assets op de balans en op de balansverhoudingen zelf natuurlijk. De beurskoers reflecteert louter dagelijks wisselende inzichten van traders/marktvorsers. En dit familiebedrijf staat er nu op een koers van EUR 46 niet opeens anders voor dan een paar weken geleden op een koers van E 60, hoogstens dat de verkoop van de regionals wat minder op gaat leveren, maar dat verklaart niet de waarderingsgap van EUR 2 mrd.
  14. Peter133 27 maart 2023 16:35
    quote:

    JH1988 schreef op 27 maart 2023 14:06:

    Koop gewoon aandelen en verkoop calls! Wat kan er misgaan? Inflatie en indexering is alleen maar goed voor onze schuld. Op lange termijn zal vastgoed altijd meer waard worden.

    Met huidige marketcap kan er weinig foutgaan.

    Ik koop gestaffeld aandelen en schrijf gelijk calls erop, ergste wat kan gebeuren is dat ik de aandelen moet inleveren, maar dan pak ik premie en koerswinst mee. Mij pakken ze niet:)
    Je gokt erop dat een daling afgedekt is door de premie?
    Wat als de koers verder daalt?
2.737 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 137 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht