(ABM FN) Nestlé heeft de resultaten in 2020 onder druk zien staan, onder meer door negatieve wisselkoerseffecten. Dit bleek donderdag uit de jaarcijfers van de Zwitserse voedselgigant voorbeurs.
De omzet daalde met 8,9 procent tot 84,3 miljard Zwitserse frank. De wisselkoersen, door een sterke Zwitserse munt, oefenden voor 7,9 procent druk uit op de verkopen. Desinvesteringen zorgden ook voor een negatieve impact van 4,6 procent.
Autonoom bedroeg de groei 3,6 procent, te danken aan sterke prestaties in Amerika, bij de dierenafdeling alsook bij de healthcare afdeling.
De onderliggende operationele winstmarge steeg 10 basispunten tot 17,7 procent.
De onderliggende nettowinst steeg 3,5 procent tegen constante wisselkoersen, maar de gerapporteerde winst daalde met 4,5 procent tot 4,21 frank per aandeel. De volledige winst kwam op 4,30 frank per aandeel, ongewijzigd tegenover een jaar eerder.
Het bedrijf stelt een dividend voor van 2,75 frank per aandeel, 5 cent meer dan een jaar eerder.
De vrije kasstroom kwam in 2020 op 10,2 miljard.
“De wereldwijde pandemie heeft ons niet vertraagd. Dankzij onze expertise op het gebied van voeding, onze digitale capaciteiten, onze gedecentraliseerde structuur en onze innovatiemotor konden we ons snel aanpassen aan veranderend consumentengedrag en veranderende trends”, schreef CEO Mark Schneider in een toelichting.
Outlook
Voor het huidige jaar verwacht Nestlé dat de autonome omzet circa 5 procent zal groeien, met een winst die bij constante wisselkoersen ook zou moeten stijgen.
Ook op de middellange termijn rekent Nestle op een omzetgroei van ongeveer 5 procent.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Community trend
Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Community trend
Om deze actie uit te voeren moet u ingelogd zijn. Inloggen of Aanmelden