Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Vliegen Chinese auto-aandelen uit de bocht?

Vliegen Chinese auto-aandelen uit de bocht?

Beleggers in technologie-aandelen gaan dezer dagen met een brede glimlach door het leven. De mooie resultaten van fondsen als Amazon, Microsoft, Apple en Facebook vallen echter in het niet bij de ongekende koersexplosie in een andere sector.

Niets op de beurs is dit jaar zo hot als de markt voor elektrische auto’s. De meeste mensen denken dan meteen aan Tesla waarvan het aandeel dit jaar zes keer over de kop ging. De euforie in de automobielmarkt blijft echter niet alleen beperkt tot de favoriet van mening kleine belegger. Er is meer gaande.

Zo maakten twee Chinese producenten van elektrische auto’s dit jaar hun gang naar de beurs van New York; Li Auto en XPeng. Ze voegden zich bij een derde, al langer genoteerde, fabrikant van elektrische auto’s, namelijk Nio. Dat aandeel is dit jaar tot op heden met maar liefst 1100% gestegen.

Build Your Dreams

Naast deze drie in de Verenigde Staten genoteerde Chinese autofabrikanten zijn er nog meer bedrijven actief in deze sector. China telt inmiddels 119 fabrikanten van elektrische voertuigen. De meest bekende daarvan is het aan de beurs van Hong Kong genoteerde BYD.

BYD, de afkorting staat voor Build Your Dreams, bestaat al wat langer en werd opgericht door de scheikundige Wang Chuandu. Hij begon in 1995 als maker van oplaadbare batterijen voor mobiele telefoons. Wang zag echter ook toekomst in elektrisch vervoer en ging zich vanaf 2003 richten op hybride en elektrische personenauto’s.

De batterij is waar het om draait

De batterijen vormen nog steeds de ruggengraat van het bedrijf. BYD is een van de grootste producenten van oplaadbare batterijen in de wereld. Het bedrijf fabriceert echter ook bussen en zonnepanelen. Juist die batterijen maakten het afgelopen decennium een flinke evolutie door. De omvang werd steeds kleiner en is heeft nu de grootte van twee laptops.

De koers van het aandeel BYD steeg dit jaar al met 369%. BYD maakt in tegenstelling tot de andere genoemde bedrijven al jaren winst. De koerswinstverhouding bedraagt momenteel 104. Dat is niet weinig, maar is wel minder dan die van bijvoorbeeld Tesla. 

Sterke opleving verkoop EV's

Na een jaar van kwakkelen is de verkoop van hybride en elektrische auto’s in China sinds deze zomer sterk opgeleefd. De gereduceerde overheidssubsidies en de uitbraak van het coronavirus hadden de automarkt in China geen goed gedaan. In augustus steeg de auto-omzet echter met 45% op jaarbasis.

China is de snelst groeiende markt voor elektrische auto’s. Volgens het Internationaal Energie Agentschap reden er vorig jaar 2,5 miljoen elektrische auto’s rond in het land. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten ligt dat aantal onder de 1 miljoen.

Momenteel is 5% van alle auto’s in China elektrisch. De Chinese overheid streeft ernaar dat 25% van alle auto’s in 2025 elektrisch of hybride is. BYD domineert de binnenlandse markt. Tesla gaat in Shanghai een megafabriek bouwen die jaarlijks een half miljoen auto’s moet afleveren, niet alleen voor China, maar wereldwijd. De Model 3 van Tesla is dan ook de meest verkochte auto in China. Musk heeft blijkbaar uitstekende contacten met de Chinese autoriteiten. 

Omvangrijke industrie

De komst van Tesla had een enorme boost voor de Chinese toeleveranciers tot gevolg. Zo kon er een omvangrijke industrie van onderdelen voor elektrische auto’s van de grond komen. Het zal waarschijnlijk de voornaamste reden zijn geweest waarom Tesla zich in Shanghai heeft mogen vestigen.

Zowel Tesla als BYD zijn naast auto’s natuurlijk groot in de productie van batterijen. Het is de batterij die BYD heeft gemaakt tot wat het nu is. De batterij maakt het grootste deel uit van de prijs van een elektrische auto. Deze bedraagt nu nog 160 dollar per kWh, maar zal naar verwachting zakken naar 100 dollar in de komende drie jaar. Bij die prijs wordt kostenpariteit bereikt met een gewone benzineauto.  

Crashtest onvermijdelijk: instappen

De Chinese automobielindustrie lijkt al een grote sprong gemaakt te hebben naar een elektrische toekomst. De koersen van de Chinese autofabrikanten zijn daar al fors op vooruitgelopen. Een eerste echte crashtest lijkt in deze sector dan ook onvermijdelijk.

Hoe groots de perspectieven ook mogen zijn, de koersen zullen op enig moment weer terugkeren op aarde. Dan breekt voor beleggers voor de langere termijn waarschijnlijk het moment aan om in deze sector in te stappen. ’s werelds meest vermaarde belegger, Warren Buffett, deed dat al eerder. Zijn belang in BYD bedraagt 8%.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan. Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht