Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
L'Oréal voorziet boom na pandemie

L'Oréal voorziet boom na pandemie

We mogen ons letterlijk opmaken voor een nieuwe Roaring Twenties, als het aan L’Oreal ligt. De grootste cosmeticaketen ter wereld voorspelt een enorme rebound in de verkoop van make-up en verzorgingsproducten zodra de pandemie onder controle is en mensen weer uitgaan.

Aandelen in L’Oréal, dat eigenaar is van onder andere de merken Maybelline, Lancome en Garnier, zaten in de lift na berichten over beter dan verwachte omzetgroei in het vierde kwartaal, schrijft Reuters

Het bedrijf presteerde beter dan de door Covid-19 zwaar geraakte cosmeticamarkt, maar blijft wel voorzichtig met de outlook nu een groot deel van de kapsalons gesloten is en consumenten thuis moeten blijven.

Roaring Twenties

Volgens CEO Jean-Paul Agon zullen de verkopen flink aantrekken als de vaccinaties verdeeld zijn en de infecties afnemen.

"Mensen zullen blij zijn dat ze weer uit kunnen gaan en hun sociale leven kunnen oppakken", zei hij tijdens de presentatie van de cijfers. "Het zal een soort nieuwe Roaring Twenties worden", refererend aan de economische boom na de Eerste Wereldoorlog, waarbij mensen in gewaagde kleding uitbundig feestvierden.

China laat voorproefje zien

Hij stelde dat China, waar al veel restricties zijn opgeheven, een voorproefje laat zien van wat de rest van de wereld te wachten staat. L’Oréal verkocht er 27% meer in 2020.

De cosmeticabranche wordt vanwege winkelsluitingen aan de ene kant hard geraakt door de pandemie, maar profiteert ook. De consument geeft namelijk meer uit aan verwenproducten voor thuis en is ook veel meer online gaan winkelen. De omzet van L’Oréaluit online verkopen steeg over heel 2020 met maar liefst 62% en beslaat tegenwoordig meer dan een kwart van de totale omzet. In China nam de omzet in online verkopen met 56% toe in 2020.

'Virtueel leven zal grotendeels blijven'

Plaatsvervangend CEO Nicolas Hieronimus, die in mei Agon zal opvolgen, wijst erop dat de verschuiving richting online door de pandemie versneld is. Volgens hem zalverkoop via internet straks de helft van de totale omzet uitmaken, hoewel hij daar geen tijdspad aan verbindt. "Mensen leiden al een tijd een virtueel leven en dat zal voor een groot deel zo blijven", zei hij tijdens de presentatie. 

Ook stelde hij dat consumenten zich meer bewust zijn van het milieu en van duurzaamheid, en meer geneigd zijn producten te kopen van bedrijven die zich daar ook mee bezig houden. Hij gaf aan daar meer op te willen inspelen zodra hij CEO wordt. "Dat zal een eerste prioriteit worden. Onderzoek en ontwikkeling moeten daarbij een belangrijkere rol gaan spelen binnen het bedrijf."

Lees ook: 'Roaring Twenties na pandemie? Niet voor iedereen'

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht