Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Tesla, Rivian en Lucid - de nieuwe Grote Drie van de auto-industrie?

Tesla, Rivian en Lucid - de nieuwe Grote Drie van de auto-industrie?

Grote autoproducenten als Ford en General Motors worden links en rechts ingehaald door hippe producenten van elektrische voertuiten. De marktwaarde van Rivian Automotive Inc. is al bijna het dubbele van die van Ford en de start-up is General Motors ook al voorbijgestreefd. Lucid volgt dat spoor.

Twee makers van EV’s die de achtervolging op Tesla hebben ingezet, schrijft MarketWatch.

'The Great Outdoor'

Rivian maakte onlangs een succesvolle beursgang en steeg tot een marktwaarde van 148 miljard dollar. Het aandeel koerst 121% boven zijn introductiekoers van 78 dollar. Lucid stijgt eveneens gestaag en wordt rond de 89 miljard dollar gewaardeerd. Lucid richt zich op de high-end markt en wordt wel de Ferrari onder de EV’s genoemd. Rivian boort een niche aan in de automarkt, met EV’s voor een actieve levenstijl, 'The Great Outdoor'. 

Rivian plant de verkoop van de pick-up truck R1T en SUV R1S in december en januari te kunnen opstarten. Daarnaast werkt Rivian aan een bestelbus voor Amazon, met een eigen laadnetwerk. Het zet zichzelf in de markt als elektrische avonturenvoertuigen, met prijzen die aanzienlijk hoger liggen dan de Ford Lightning F-150 die volgend jaar op de rol staat. GM plant volgend jaar een elektrische Silverado te presenteren. Het roept de vraag op wat voor marktaandeel er voor de duurdere wagens van Rivian mogelijk is.

Dure hobby

De pick-up heeft een catalogusprijs van 67.500 dollar voor een basisuitrusting. In januari komt er een R1T met een groter bereik. Extra’s op de prijslijst zijn onder meer een kampeerkeuken die uit de zijkant van de truck schuift en een kampeertent.

De SUV begint bij 70.000 dollar. Kopers hebben de keuze uit vijf en zeven zitplaatsen, met een kampeertent als een van de accessoires. Rivian zei dat er 48.390 bestellingen van de R1T en R1S in de boeken staan in de VS en Canada. Tegen 2025 levert Rivian ook 100.000 elektrische bestelwagens aan Amazon.

Volop 'experience', maar voorlopig geen winst te verwachten

Het zal niet verbazen dat Rivian nog geen winst heeft geboekt en dat zal in de nabije toekomst ook niet gaan gebeuren. Het is niet verrassend dat het grootste deel van de uitgaven opgaan aan onderzoek en ontwikkeling. Die post steeg in de eerste zes maanden van dit jaar tot 683 miljoen dollar. De groeiambities gaan ook in de toekomst gepaard met operationele en nettoverliezen, schreef Rivian al in het prospectus.

Rivian heeft een productielocatie in Illinois, een voormalige fabriek van Mitsubishi, met een capaciteit van 150.000 auto’s op jaarbasis. Uitbreiding van de fabriek staat op de planning voor 2023. Ook de productie van accu’s en aandrijving geschiedt in eigen huis. Toeleveranciers zitten dichtbij de fabrieken, om de kosten laag te houden. In het prospectus maakt Rivian wel melding van problemen met de levering van chips. 

Direct aan klanten leveren, geen dealers

Net als Tesla wil het zijn voertuigen direct aan de klant leveren, zonder tussenkomst van dealers. Vergelijkbaar met Nio wil Rivian 'experience spaces' openen in grote steden, maar ook tijdelijke showrooms op specifieke locaties. Verder wil het in de buurt van toeristische outdoor-plekken locaties voor verhuur en showrooms realiseren.

Als vierde poot zijn er ook plannen voor garages in den lande. Rivian werkt verder aan een eigen laadinfrastructuur. Een heel avontuur, om vanaf niets een nieuw automerk in de markt te zetten.

Zie ook: Zó profiteert u van de EV-transitie

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht