belegger1981 schreef op 29 januari 2022 12:57:
BEURSDUEL
Bpost vs. PostNL
Bpost wilde de omwentelingen in zijn activiteiten opvangen met een logische overname van PostNL, maar de Nederlanders zetten de hakken in het zand. Sindsdien beleefde vooral Bpost enkele horrorjaren.
Jan Reyns
Zaterdag 29 januari 2022 om 3.25 uur
Bpost verkocht deze week zijn krantenwinkels (onder meer Press Shop en Relay) aan het gokbedrijf Golden Palace. Het had die in 2016 verworven, maar de winkels bleken aan de eigen activiteiten weinig bij te dragen. Het was een van de vele mislukte pogingen om de storm in de wereld van de post- en pakjesbedeling beter aan te kunnen. Bpost ging na de mislukte overnamepoging van PostNL (ook in 2016) shoppen in de VS en kocht er voor 700 miljoen euro het e-commerce-dienstenbedrijf Radial. Dat was veel geld. Bpost verloor in die dagen ook klanten.
Maar er lijkt beterschap: de omzet trekt aan, winstgevendheid komt in zicht en ook in de organisatie op het thuisfront is er hoop dat Bpost zich zal herpakken. De brievenpost blijft zakken, maar dat is geen verrassing. De ontgoocheling was dat Bpost er niet in slaagde de enorme groei van het pakjessegment efficiënt en met de nodige winst te verwerken. Ter verdediging: door de pandemie waren er onverwacht extreme pieken in de pakjesmarkt, waarop Bpost – in volle transitieproces – geen antwoord wist te bieden. Maar ook de concurrenten hadden moeite. In december vorig jaar sloot de inspectie zelfs tijdelijk enkele Belgische verdeelcentra van PostNL en GLS wegens inbreuken tegen de arbeidswetgeving en zwartwerk. Ook de voorwaarden waaraan de werknemers van PostNL moeten werken, zijn allesbehalve royaal. Nog erger bleek het gesteld met de onderaannemers waar de groep veel beroep op doet.
Zowel het Belgische als het Nederlandse postbedrijf probeert zijn organisatie om te vormen zodat het de pakjesstroom efficiënter kan verwerken, zonder dat de krimp van de brievenpost een krater in de winstgevendheid blijft slaan.
Rustiger water
PostNL maakte al voorlopige jaarcijfers bekend, die iets beter dan verwacht waren. Minder opgetogen waren analisten over de ‘voorzichtige prognose’ voor dit jaar. De winst zal niet meer hoger gestuwd worden door verstuurde uitnodigingen voor een vaccinatie. Mede daardoor verwacht PostNL dat de bedrijfswinst zo’n 80 miljoen euro lager zal zijn dan vorig jaar. Het meest opmerkelijke is dat analisten een dividendrendement verwachten van meer dan 10%. Ze gaan ervan uit dat 70% tot 90% van de winst uitgekeerd zal worden. Bovendien maakte PostNL bekend dat het voor ongeveer hetzelfde bedrag als er wordt uitgekeerd aan dividend, eigen aandelen zal inkopen. Zo vermijdt het bedrijf dat er veel aandelen bijkomen. Veel aandeelhouders kiezen ervoor om het dividend uitbetaald te krijgen in aandelen.
Bpost lijkt na enkele moeilijke jaren in rustiger vaarwater beland. De nieuwe ceo Dirk Tirez probeert er een pakjesbedrijf van te maken dat ook brieven verdeelt in plaats van omgekeerd. Bpost compenseert de dalende brievenpost met de zoveelste tariefverhoging en met een vermindering van de dienstverlening. De belofte dat een brief de volgende dag bezorgd wordt, is niet langer de regel maar de uitzondering. Dat moet het gemakkelijker maken om de nieuwe volledig geïntegreerde organisatie (pakjes en brieven) efficiënt te doen werken.
Besluit: Hoe Bpost vorig jaar is omgegaan met de immer groeiende berg pakjes weten we op 24 februari. De vergelijking met het jaar voordien zal allicht gunstig uitvallen.
Beide aandelen noteren erg goedkoop. Bpost kost amper 6 à 7 keer de winst, terwijl PostNL een hoog dividendrendement heeft. Het aandeel Bpost lijkt meer herstelpotentieel te hebben, zodat dit ‘value’-aandeel kan verrassen in wat sowieso een moeilijk beursjaar wordt.