Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,695
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    246.504 Gem. (3M) 280,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

In Mei legt TomTom een gouden ei.

442 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 12 mei 2024 13:07
    Harold op de AVA 2024.
    De Automotive backlog, het totaal van alle contracten die we nog uit kunnen voeren, bedroeg eind 2023
    €2,5 miljard. Dat was een absoluut record. We hebben gezien dat sommige klanten hun
    productieverwachtingen voor de korte termijn neerwaarts hebben aangepast, maar dit werd ruimschoots
    gecompenseerd door robuuste nieuwe order inname. Dat laatste is te danken aan het sterke innovatieve
    productportfolio en het geloof van onze klanten dat we ze ook met onze investeringen in het Orbis
    platform in de toekomst een concurrerend locatie platform kunnen blijven leveren.

    ? Year on year change of the backlog is the
    result of the following:
    o Revenue recognition during the year
    o Estimate of all cumulative value of all
    awarded contracts during the year
    o Reassessment of the value of all awarded
    contracts from previous periods

    Begin 2023 2,4 miljard - 342 miljoen IFRS A + nieuwe orders - dalende produktie verwachtingen = 2,5 miljard eind 2023

    Laten we bij de backlog even uitgaan van hele getallen.

    Dalen de produktie verwachtingen met 100 miljoen dan zijn de nieuwe orders 542 miljoen
    Dalen de produktie verwachtingen met 200 miljoen dan zijn de nieuwe orders 642 miljoen.

    "" robuuste nieuwe order inname. Dat laatste is te danken aan het sterke innovatieve
    productportfolio en het geloof van onze klanten dat we ze ook met onze investeringen in het Orbis
    platform in de toekomst een concurrerend locatie platform kunnen blijven leveren.""

    Het zijn inderdaad woorden, nu nog de daden .

    Tja !
  2. forum rang 6 hvasd2 13 mei 2024 09:14
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 13 mei 2024 09:03:

    Zou de AFM al een onderzoek gestart zijn?!
    Wat denkt u zelf?
  3. forum rang 6 tatje 13 mei 2024 10:16
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...

    Zie dat bij de 3 heren van de RVB de opties 2017 waardeloos zijn afgelopen.

    Misschien al geplaatst , dan heb ( had ) ik het gemist.

    Dus alleen de opties 2018 nog .

    Dan moet de koers mei 2025 boven de 8,12 staan, anders zijn ze waardeloos :-)
  4. forum rang 6 hvasd2 13 mei 2024 10:37
    quote:

    tatje schreef op 13 mei 2024 10:16:

    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...

    Zie dat bij de 3 heren van de RVB de opties 2017 waardeloos zijn afgelopen.

    Misschien al geplaatst , dan heb ( had ) ik het gemist.

    Dus alleen de opties 2018 nog .

    Dan moet de koers mei 2025 boven de 8,12 staan, anders zijn ze waardeloos :-)
    Linksom of rechtsom krijgen ze het geld toch wel, denk ik
  5. beursbeurs 13 mei 2024 11:21
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 mei 2024 10:37:

    [...]

    Linksom of rechtsom krijgen ze het geld toch wel, denk ik
    Via de 'verwateringspot' van 2,6 mio aandelen?
  6. Stephan010 13 mei 2024 11:30
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 10 mei 2024 12:20:

    Waarom blijft een aantal lieden hier alsmaar het exit fabeltje oplezen. Dat wordt nu al 10 jaar geroepen. Alsof je in 2015 de koers lager gaat zetten om in 2025 een exit uit te voeren. (c.q. vul elk ander jaartal in van de afgelopen 10 jaar)

    Er komt geen exit.

    Wel komt er omzetgroei en winst, vanaf H2 dit jaar. En als gevolg daarvan ook een (veel) hogere koers.
    Ooit komt er een exit/verkoop.
    Heer Goddijn is op leeftijd en wil als kan cashen.
    Zelfde geldt ook voor Brunel eigenaar.
  7. forum rang 6 JustRevisited 13 mei 2024 14:59
    Het duurt allemaal opnieuw veel langer voordat bepaalde hoopvolle ontwikkelingen leiden tot betere resultaten. Vanaf 2024 zou de Enterprise divisie groeien door de nieuwe maps. Nu is dit "vanaf Q4 2024" geworden. Waardoor het zeer de vraag is of er op jaarbasis groei is, aangezien Q1 opnieuw weer een krimp(je) liet zien van 4%.

    Goddijn zei te verwachten eind 2023 de eerste grote klanten voor Orbis Maps te kunnen aankondigen. Nu is bij Q1 het statement: "We expect increasing revenues later this year and in 2025 as a result of the gradual conversion of our sales funnel for TomTom Orbis Maps."

    Een geleidelijke omzetting dus. Daarbij sla ik niet alleen aan op het woord geleidelijk, maar ook op het woord omzetting. In mijn woordenboek betekent 'omzetting' het omzetten van bestaande klandizie van de oude naar de nieuwe maps, terwijl het toch vooral om new business zou moeten gaan. Die new business heeft volgens Goddijn echter langere adem nodig, omdat dit potentiële klanten zijn voor wie TomTom nieuw is en minder vanzelfsprekend als partner dan bijvoorbeeld in de auto industrie en big tech het geval is.

    Inmiddels is het ook alweer bijna twee jaar geleden dat de Capital Markets Day was en met veel bombarie de nieuwe maps zijn aangekondigd en de eerste commerciële successen laten nog op zich wachten. De toen aangestelde nieuwe CTO is inmiddels ook alweer weg en niet vertrokken naar een positie waarvan je zegt: dat is een duidelijke stap omhoog en een kans die je niet wilt laten liggen.

    Ik geloof best wel dat TT die outlook voor 2025 gaat halen met 10% vrije kasstroom, doordat nieuwe contracten in Automotive eind dit jaar live gaan. En ook Volkswagen (zo kwam in de conference call naar voren) meer dan compenseert wat er verloren is gegaan aan Renault. Maar die outlook was ook niet echt een heel hoog doel. Het was een 10% jaarlijkse groei gerekend vanaf de Capital Markets Day, terwijl je je core product hebt vernieuwd. Ook op glassdoor.com zie je reviews van personeel die wel tevreden zijn over TomTom als werkgever, maar als zorgpunt noemen de steeds veranderende strategie en moeilijke marktomstandigheden.

    Wie mij een beetje kent op dit forum weet dat ik het glas graag half vol zie en niet half leeg. Maar ik kan er nu geen halfvol glas in zien. Ik geloof best dat ze de outlook halen, zoals ik zei, en daar hoort ook een hogere waardering bij. Als je in 2025 60 miljoen vrije kasstroom hebt en 300 miljoen op de bank is een market cap van 600 miljoen euro natuurlijk absurd laag. Maar dat is een zakelijk en rationeel argument en in het aandeel zit ook emotie - dat groei van tomtom ongeveer hetzelfde is als kijken naar hoe gras groeit of verf droogt. Het gebeurt wel, maar duurt altijd langer dan verwacht. Zelfs als het management niet al te hoge verwachtingen uitspreekt is het de vraag of het behaald wordt.
  8. forum rang 6 pwijsneus 13 mei 2024 15:12
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 mei 2024 14:59:

    ....
    Wie mij een beetje kent op dit forum weet dat ik het glas graag half vol zie en niet half leeg. Maar ik kan er nu geen halfvol glas in zien. Ik geloof best dat ze de outlook halen, zoals ik zei, en daar hoort ook een hogere waardering bij. Als je 60 miljoen vrije kasstroom hebt en 300 miljoen op de bank is een market cap van 600 miljoen euro natuurlijk absurd laag. Maar dat is als je het zakelijk bekijkt en in het aandeel zit ook emotie - dat groei van tomtom ongeveer hetzelfde is als kijken naar hoe gras groeit of verf droogt. Het gebeurt wel, maar duurt altijd langer dan verwacht.
    Als je het zakelijk bekijkt, zie je dat de markt geen enkel vertrouwen heeft in dat TomTom haar eigen ambitie gaat waarmaken. De consensus is structureel onder de 600mln voor aankomend jaar. Het is wachten op Q2 of Q3 voordat TomTom gedwongen zal zijn om de outlook voor volgend jaar bij te stellen, en naar achter te schuiven. Wij zijn dat natuurlijk wel gewend, maar het zal wel degelijk een effect hebben op de emotie van veel aandeelhouders.

    Voor de aanhangers van het exit-in-slow motion scenario is dit ook geen verassing, precies volgens plan. Een exit doe je immers als het aandeel laag staat.
  9. forum rang 6 Nakennis 13 mei 2024 15:23
    wat een flut aandeel dit. Edwin Wierda tipte het in dec nog bij Harry en verwachtte dat aandeel de grooste stijger van december zou worden. Wat een ongekende flater ook daar zeg.
  10. forum rang 6 JustRevisited 13 mei 2024 15:38
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 mei 2024 15:12:

    [...]

    Als je het zakelijk bekijkt, zie je dat de markt geen enkel vertrouwen heeft in dat TomTom haar eigen ambitie gaat waarmaken. De consensus is structureel onder de 600mln voor aankomend jaar. Het is wachten op Q2 of Q3 voordat TomTom gedwongen zal zijn om de outlook voor volgend jaar bij te stellen, en naar achter te schuiven. Wij zijn dat natuurlijk wel gewend, maar het zal wel degelijk een effect hebben op de emotie van veel aandeelhouders.

    Voor de aanhangers van het exit-in-slow motion scenario is dit ook geen verassing, precies volgens plan. Een exit doe je immers als het aandeel laag staat.
    Ik denk niet dat TT de outlook hoeft te verlagen. Ze zeiden ook dat er nog best wat marge in de outlook zat om het wat tegenvallende Q1 op te vangen. Het was geen hoge hoepel om doorheen te springen. Ook geven ze aan dat de outlook 2025 staat en dat ze weten wanneer bepaalde contracten live gaan, dus zij hebben daar beter zicht op dan wij.

    Dat gezegd hebbende ben ik het voor de rest met je eens. Mijn hele post had door jou geschreven kunnen zijn :-)
  11. forum rang 6 hvasd2 13 mei 2024 15:57
    “ Ook op glassdoor.com zie je reviews van personeel die wel tevreden zijn over TomTom als werkgever, maar als zorgpunt noemen de steeds veranderende strategie en moeilijke marktomstandigheden.”

    Dat gezwalk van TT laat een klant wel twee keer nadenken alvorens met TT in zee te gaan.
  12. forum rang 6 pwijsneus 13 mei 2024 16:16
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 mei 2024 15:38:

    [...]

    Ik denk niet dat TT de outlook hoeft te verlagen. Ze zeiden ook dat er nog best wat marge in de outlook zat om het wat tegenvallende Q1 op te vangen. Het was geen hoge hoepel om doorheen te springen. Ook geven ze aan dat de outlook 2025 staat en dat ze weten wanneer bepaalde contracten live gaan, dus zij hebben daar beter zicht op dan wij.

    Dat gezegd hebbende ben ik het voor de rest met je eens. Mijn hele post had door jou geschreven kunnen zijn :-)
    Ik denk dat TT de outlook moet vertragen. Er was ook een toevoeging in de outlook; We will continue to closely monitor car production volumes of our main customers and optimize sales funnel conversion rates.
  13. forum rang 10 voda 13 mei 2024 17:00
    Sectorbericht:

    Start-up slaat nieuwe weg in met navigatiesoftware: hulpmiddel elektrische fietsen en scooters
    REDACTIE DFT

    16 min geleden in ONDERNEMEN

    De Amsterdamse start-up Magic Lane heeft €3 miljoen groeigeld opgehaald bij investeringsbedrijf No Such

    Het bedrijf levert software waarmee bedrijven kaarten, locatie- en navigatiefuncties zelf kunnen inbouwen in voertuigen, apps en online platformen. Het gaat daarmee de concurrentie aan met grote namen als Google, TomTom en Here technologies.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/110568150...
  14. forum rang 6 tatje 13 mei 2024 17:02
    Kan het niet eens zijn met JR.

    Harold Goddijn - TomTom NV - CEO Q4 2023
    Yeah. So Marc, let me comment on the sales funnel. So, our new maps are richer, have more coverage, more attributes, and are capable of answering more business problems, and business opportunities and use cases. So, the potential market for Orbis maps is larger than the potential market for our legacy product. In the beginning of our Orbis development and towards the end of our Orbis development, we've, of course, reached out to existing customers with a view to prepare them for switching from the legacy product to the new product. And simultaneously, we have -- or a little bit later actually, I should say, towards the end of the year in Q4, we started to reach out to customers that are not existing customers because we didn't have the right product.
    We have in '23 significantly expanded our sales force and our sales scope and capabilities in the Enterprise market, and started to reach out to customers that were not on our existing customer panel. And that last activity, also there you can make a split in the type of customers we are addressing. But net-net, we got in contact with a large number of new logos, new companies that we have not been working with before who showed interest in the application of our new product, and that accumulated in a very significant sales channel -- valuable salesfunnel, I should say. Now it's time for us in '24 to start converting that. We know, of course, from experience that sales cycles are long, but nevertheless, we see some very encouraging signs.
    Also coming back from CES in Vegas, I thought the feedback we received was very positive. It was very busy. We had double the amount of visits this year as compared to last year. Positive feedback in terms of the strategy. So, the open-source component and standardization is what people like and what customers like, as well as the actual product and how it has been put together.
    So, yeah, I think there is significant opportunity ahead of us. I think we will start to see that materializing in wins throughout the year. It will take a bit longer before we see it in the P&L. But in the second half of this year, we should start to see some green shoots into the revenue, and we need to lay the foundation for continued and accelerated growth in this segment for 2025.

    Heb toch echt het idee, dat Harold de nieuwe logos ziet als de sales funnel !

    "" But net-net, we got in contact with a large number of new logos, new companies that we have not been working with before who showed interest in the application of our new product, and that accumulated in a very significant sales channel -- valuable salesfunnel, Ishould say. ""

    Dus de sales funnel voor Enterprise , dat zijn de nieuwe logo s.
  15. forum rang 6 JustRevisited 13 mei 2024 17:03
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 mei 2024 16:16:

    [...]

    Ik denk dat TT de outlook moet vertragen. Er was ook een toevoeging in de outlook; We will continue to closely monitor car production volumes of our main customers and optimize sales funnel conversion rates.
    Dat was me niet ontgaan en leest als een disclaimer. Echter, wel een disclaimer die automotive gerelateerd is en niet Enterprise gerelateerd. Hoe de automarkt zich ontwikkelt qua 'car production volumes', dat kunnen we ook deels zelf volgen. Niet tot achter de komma per fabrikant of model dat TT aan boord heeft of productie van modellen die we nog niet kennen, maar wel het algemene beeld.
  16. forum rang 6 JustRevisited 13 mei 2024 17:09
    quote:

    tatje schreef op 13 mei 2024 17:02:

    Kan het niet eens zijn met JR.

    Harold Goddijn - TomTom NV - CEO Q4 2023

    Yeah. So Marc, let me comment on the sales funnel. So, our new maps are richer, have more coverage, more attributes, and are capable of answering more business problems, and business opportunities and use cases. So, the potential market for Orbis maps is larger than the potential market for our legacy product. In the beginning of our Orbis development and towards the end of our Orbis development, we've, of course, reached out to existing customers with a view to prepare them for switching from the legacy product to the new product. And simultaneously, we have -- or a little bit later actually, I should say, towards the end ofthe year in Q4, we started to reach out to customers that are not existing customers because we didn't have the right product.

    We have in '23 significantly expanded our sales force and our sales scope and capabilities in the Enterprise market, and started to reach out to customers that were not on our existing customer panel. And that last activity, also there you can make a split in the type of customers we are addressing. But net-net, we got in contact with a large number of new logos, new companies that we have not been working with before who showed interest in the application of our new product, and that accumulated in a very significantsales channel -- valuable salesfunnel, Ishould say. Now it's time for usin '24 to start converting that. We know, of course, from experience that sales cycles are long, but nevertheless, we see some very encouraging signs.

    Also coming back from CES in Vegas, I thought the feedback we received was very positive. It was very busy. We had double the amount of visits this year as compared to last year. Positive feedback in terms of the strategy. So, the open-source component and standardization is what people like and what customers like, as well as the actual product and how it has been put together.

    So, yeah, I think there is significant opportunity ahead of us. I think we will start to see that materializing in wins throughout the year. It will take a bit longer before we see it in the P&L. But in the second half of this year, we should start to see some green shoots into the revenue, and we need to lay the foundation for continued and accelerated growth in this segment for 2025.

    Heb toch echt het idee, dat Harold de nieuwe logos ziet als de sales funnel !

    "" But net-net, we got in contact with a large number of new logos, new companies that we have not been working with before who showed interest in the application of our new product, and that accumulated in a very significant sales channel -- valuable salesfunnel, Ishould say. ""

    Dus de sales funnel voor Enterprise , dat zijn de nieuwe logo s.
    Ik denk dat we het wel eens zijn, ook jij en ik.

    Ja, new logo's zijn nieuwe merken en type klanten. Maar het ging mij ook om het vet gedrukte. Ten eerste geeft Goddijn aan dat in Q4 is begonnen met langzaam aan voor het eerst naar buiten gaan met het nieuwe product om interesse in nieuwe sectoren te polsen. Dat is later dan eerder verwacht werd en men in Q4 al nieuwe klanten wilde presenteren. Het tweede onderstreepte laat zien dat op het gebied van die new logo's er meer tijd overheen gaat ("sales cycles are long").

    Het is niet zo dat het goede verhaal ineens overboord is, maar wel weer in de tijd naar achter geschoven. De ontwikkeling van Orbis en het volledig wereldwijd live gaan heeft meer tijd gekost, vermoed ik, dan TT verwachtte.
442 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 juni

    1. Vergadering OPEC+
  2. 03 juni

    1. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie Caixin mei (Chi)
    3. Omzet detailhandel april (NL)
    4. DSM-Firmenich Beleggersdag
    5. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    6. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (Dld)
    7. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (VK)
    8. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (eur)
    9. Inkoopmanagersindex industrie (S&P) mei def. (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht