Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Strategieverandering Shell

Strategieverandering Shell

Naar aanleiding van het nieuws dat Shell 1000 tankstations wil afstoten halen we dit artikel van 4 december 2020 - Het nieuwe zwarte goud: waarom Big Oil inzet op de consument - nog even terug.

De grote oliemaatschappijen staan onder grote druk van overheden en aandeelhouders om de uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen en over te stappen op groene energie. En hoewel 'Big Oil' al miljarden dollars heeft besteed aan de energietransitie, lijken aandeelhouders tot nu niet erg onder de indruk.

Groene energie genereert immers in het algemeen een lager rendement dan olie en gas. Maar volgens Reuters hebben de grote oliemaatschappijen een troef achter de hand: hun wereldwijde netwerken van pompstations en gemakswinkels.

Even opladen

Oliegiganten als BP, Shell and Total hebben hun hoop gevestigd op de verkoop van koppen koffie, chocoladerepen en tijdschriften om hun rendement op te vijzelen. De overgang naar elektrisch rijden speelt de oliemaatschappijen hierbij in de kaart.

Het kost namelijk minstens 10 tot 15 minuten om een elektrische auto op te laden bij een pompstation, en dat geeft de consument voldoende tijd om even te gaan winkelen. Pompstations verkopen tegenwoordig niet alleen koffie en koek, maar ook luxe chocoladerepen, diepvriesmaaltijden en benodigdheden voor de auto, zoals anti-vries of motorolie.

Uitgebreid netwerk

De Brits-Nederlandse oliereus Shell is van plan zijn retailnetwerk met meer dan 20% uit te breiden tot 55.000 locaties wereldwijd in 2025. Shells Britse rivaal BP is bezig zijn netwerk met bijna de helft uit te breiden tot 29.000 tankstations in 2030. Het Franse Total streeft ernaar zijn netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen in Europa tegen 2025 uitgebreid te hebben van 18.000 naar 150.000 punten.

Ter vergelijking: Subway en McDonald's, de twee grootste fastfoodketens ter wereld, hebben beide minder verkooppunten dan Shell.

Data is de nieuwe olie

Bijkomstig voordeel: het dagelijks contact met tientallen miljoenen klanten levert de oliebedrijven een enorme hoeveelheid data over consumentengedrag op. Deze gegevens kunnen aangewend worden om het aanbod precies af te stemmen op het winkelend publiek in kleine steden of zelfs specifieke tankstations.

Hoewel de verkoop van benzine en diesel tijdens de coronacrisis flink daalde, trokken de verkopen in de gemakswinkels van de pompstations juist aan.

De retaildivisie van Shell, met het grootste netwerk van benzinestations van alle oliemaatschappijen, boekte een recordwinst van 1,6 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. De marketingdivisie van Shell heeft dit jaar maar liefst 60% bijgedragen aan de winst, die normaal gesproken gedomineerd wordt door olie- en gasopbrengsten.

Lees ook: Shell-topman Sawan doet wat hij belooft

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 juni

    1. Vergadering OPEC+
  2. 03 juni

    1. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie Caixin mei (Chi)
    3. Omzet detailhandel april (NL)
    4. DSM-Firmenich Beleggersdag
    5. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    6. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (Dld)
    7. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (VK)
    8. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (eur)
    9. Inkoopmanagersindex industrie (S&P) mei def. (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht