Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,040
  • Verschill

    +0,030 +0,20%
  • Volume

    46.826 Gem. (3M) 198,3K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 296 297 298 299 300 ... 968 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Drillbit 11 mei 2017 18:26
    Volgens de Tijd van vandaag heeft euronav een k/w van 4.6 ! Het zou dus het goedkoopste aandeel zijn in Brussel ! Klopt dit ?
  2. forum rang 4 aossa 11 mei 2017 18:37
    quote:

    Drillbit schreef op 11 mei 2017 18:26:

    Volgens de Tijd van vandaag heeft euronav een k/w van 4.6 ! Het zou dus het goedkoopste aandeel zijn in Brussel ! Klopt dit ?
    Gerekend met de winst van gisteren of die van morgen?

    Imo houdt de koers rekening met slechtere vooruitzichten 2017-2018 (wegens overcapacteit schepen).

    PS. "Er is een tijd van zaaien en er is een tijd van oogsten" zegt de (tanker)boer!
  3. Risky bets 11 mei 2017 19:51
    Ja, is terugkijkend. De vooruitzichten zijn natuurlijk iets minder. Maar dat neemt niet weg dat EURN heel erg goedkoop is.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 12 mei 2017 09:09
    Rederij Hapag-Lloyd lijdt groter verlies
    7 min geleden

    HAMBURG (AFN) - De Duitse containervervoerder Hapag-Lloyd heeft in het eerste kwartaal een groter verlies in de boeken gezet dan een jaar eerder. Het bedrijf zag de vraag aantrekken, maar was door de stijgende olieprijzen flink meer geld kwijt aan scheepsbrandstof.

    Hapag-Lloyd rapporteerde vrijdag een kwartaalomzet van 2,1 miljard euro. Dat is ruim 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzettoename is te danken aan een volumegroei van een kleine 7 procent en verder aan gunstige wisselkoerseffecten. De vrachttarieven in dollars bleven evenwel onder druk staan, zij het in mindere mate dan in voorgaande kwartalen.

    Tegenover de hogere inkomsten stonden ook stijgende kosten. Zo lag de gemiddelde prijs van stookolie een kleine 60 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2016. Hapag-Lloyd boekte een nettoverlies van 62 miljoen euro, na een tekort van 43 miljioen euro een jaar eerder.
  5. Risky bets 16 mei 2017 12:39
    splash247.com/zodiac-makes-vlcc-play-...

    2e hands waarde van moderne tonnage aan het stijgen. Weer een schip verkocht tegen een flinke prijs.

    www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...
    Allied (pagina 6) rapporteerd ook een stijging. Zeer goed teken na 2 jaren van bijna constante dalingen.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 mei 2017 13:36
    Euronav is op jacht

    Door Martin Crum op 16 mei 2017 om 13:15 | Views: 182 | Categorie: Beurs vandaag | Onderwerpen: scheepvaart, transport, vervoer

    Euronav is op jacht

    Euronav is een vanuit Antwerpen opererende tankerrederij en niet zomaar eentje: het bedrijf claimt ’s werelds grootste onafhankelijke beursgenoteerde tankerrederij te zijn. Of die claim nu terecht is of niet, feit blijft dat Euronav inmiddels een indrukwekkende vloot heeft rondvaren van circa 55 schepen.

    Ook interessant: het aandeel noteert naast op Euronext Brussel, ook op de NYSE onder het symbool EURN. Dat biedt kansen op lucratieve arbitragehandel voor professionele beurspartijen, voor de gemiddelde particuliere belegger een onhaalbaar spelletje.

    Matige cijfers
    Wie een eerste blik op de gerapporteerde cijfers werpt, zal daar niet echt vrolijk van worden. Werd er in 2015 nog 350 miljoen dollar verdiend, vorig jaar daalde dit tot 204 miljoen dollar. De voor beleggers interessante winst per aandeel daalde van 2,25 dollar naar 1,29 dollar. Daarmee is het dieptepunt overigens niet bereikt. Euronav hield het eerste kwartaal van 2017 slechts 34 miljoen dollar over op een omzet van 164 miljoen dollar. Dat was vorig jaar over de vergelijkbare periode toch aanzienlijk beter: een omzet van 215 miljoen dollar en een nettoresultaat van 113,5 miljoen dollar.

    Fundamentals Euronav
    Er valt nog veel gedetailleerder in te zoomen op Euronav en de resultaten. Zo is de vraag of we gewoon met de EBITDA moeten rekenen, of toch de door het bedrijf gehanteerde ‘proportionele EBITDA’ best interessant. Voer voor discussie, zoveel is zeker. Dat houdt U echter van ons tegoed bij een in depth analysis met bijbehorende winsttaxaties.
    Vrachttarieven
    De vrachttarieven staan aardig onder druk. Voor het beeld: het gemiddelde dagtarief voor een VLCC op de spotmarkt lag in het eerste kwartaal van dit jaar op ruim 40.000 dollar. Dat lijkt veel geld, maar vorig jaar bedroeg datzelfde tarief nog ruim 60.000 dollar. En voor een Suezmax lag dit afgelopen kwartaal op 24.000 dollar versus ruim 38.000 dollar vorig jaar, eveneens per dag welteverstaan. Forse verschillen en dat bij een erg hoge, vaste kostenstructuur.

    Stevige balans
    Waar veel, vaak aanzienlijke kleinere, concurrenten worstelen met hun financiën, is Euronav aardig degelijk. Wat heet, een eigen vermogen van afgerond 1,9 miljard dollar op een balanstotaal van afgerond 3 miljard dollar is gezond. Vermeldenswaardig in dat verband is ook nog dat het bedrijf toegang heeft tot ruim 600 miljoen dollar aan cash. Daarmee kan Euronav de slechte marktomstandigheden nog geruime tijd het hoofd bieden, in theorie althans.

    Het is namelijk niet uitgesloten dat de vloot nog verder zal worden uitgebreid, hetgeen uiteraard een flinke aanslag op die beschikbare liquiditeit zal doen: zo kost 1 VLCC al snel meer dan 80 miljoen dollar. En volgens Euronav topman Rodgers ‘is het tijd om nieuwe overnames te doen.’ Die royale liquiditeit kan dus in een namiddag zomaar verdwenen zijn. Het bedrijf is momenteel de boer op om voor 200 miljoen dollar aan obligaties in de markt te zetten. Kennelijk wil het bedrijf flink expanderen. Of beleggers daar echt blij mee moeten zijn, is overigens nog maar de vraag.

    Misschien dat Rodgers eerst een bescheiden bedrag vrij kan maken om de bedrijfswebsite eens te vernieuwen en gebruikersvriendelijker te maken. Die is inmiddels wel erg achterhaald.

    Optimistische topman
    Euronav is niet alleen sterk afhankelijk van de vraag naar (olie) transport, maar zeker ook van de beschikbare capaciteit bij de concurrentie. Topman Rodgers van Euronav liet in de media weten afgelopen week dat ‘een echt herstel pas in 2019 mag worden verwacht.’ Dat duurt dus nog wel even, áls dat herstel al optreedt: er zullen dan namelijk wel oudere schepen uit de vaart moeten worden genomen. Bij aanhoudend slechte markttarieven zal dit ook wel gebeuren.

    Echter, garantie tot de hoek: mochten de tarieven tussentijds toch wat verder herstellen, dan is het al snel lucratief om die oudere schepen nog even operationeel te houden. Bovendien worden nog steeds nieuwe schepen gebouwd: capaciteit waar vooralsnog geen behoefte aan is. Daar bovenop spelen ook milieueisen van overheden een significante rol. Kortom, een erg lastige markt voor beleggers om te doorgronden.

    Op de watchlist
    Nu de hamvraag: is het aandeel interessant voor beleggers of niet? Een beetje flauw, maar het antwoord is zowel ja als nee. Dit aandeel verdient beslist een plekje in een goed gespreide aandelenportefeuille, maar ‘nu even niet.’ Het cyclische Euronav is met zijn (nog) gezonde balans een attractief aandeel. Tegelijk geldt dat de marktomstandigheden matig tot slecht zijn. Er zijn te veel schepen in gebruik en dat geeft prijsbederf. Dat vormt toch de achilleshiel bij Euronav: geen pricing power.

    Een en ander impliceert dan ook dat U als belegger niet direct haast hoeft te maken om dit aandeel in portefeuille te nemen. Ook van het beste aandeel in een sector hoeft U weinig te verwachten wanneer diezelfde sector om duidelijk aanwijsbare redenen uit de gratie is.

    Disclaimer Crum: geen positie in Euronav
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 mei 2017 19:04
    quote:

    Risky bets schreef op 16 mei 2017 19:03:

    www.tradewindsnews.com/tankers/126226...

    150M tegen 7.5%. Lijkt me dat je dit alleen doet als je een duidelijk doel hebt, want de huidige gewone schulden hebben een veel lagere interest rate.

    Denk dat ze een bod op GNRT aan het voorbereiden zijn.
    En hoeveel gaat dat kosten...??
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 mei 2017 08:59
    quote:

    Seerder schreef op 17 mei 2017 08:26:

    snap niet goed wat 150MM USD ze gaat helpen om een bedrijf als GNRT over te nemen je heb minimaal 1.5 miljard nodig omdat te doen
    Dat lijkt me een beetje veel; de helft is volgens mij meer dan genoeg.
  9. forum rang 4 aossa 17 mei 2017 12:22
    Mammoettankers Euronav blijven in Qatar aan de slag

    De tankerrederij Euronav heeft nieuwe contracten gesloten voor haar twee drijvende opslagtanks, de FSO Africa en de FSO Asia.

    Over een periode van vijf jaar zullen ze Euronav EURN 0,14% meer dan 180 miljoen dollar winst opleveren. Euronav baat de FSO Africa en de FSA Asia uit binnen een joint venture (50/50) met International Seaways. Wanneer de huidige contracten in het derde kwartaal van 2017 aflopen, zullen de twee FSO's verder in dienst blijven in het Al-Shaheen olieveld in Qatar. Daar doen ze dienst als drijvende opslagtanks.

    De FSO Africa en de FSO Asia zijn in oorsprong mammoettankers, de grootste olietankers ooit gebouwd: 380 meter lang en met een capaciteit van 442.000 ton. Ze werden aan het eind van het vorige decennium verbouwd tot drijvende opslagtanks, op maat van het Al-Shaheen olieveld. Daar zijn ze sinds 2010 zonder onderbreking actief in het kader van contracten met Maersk Oil Qatar.

    Nieuwe aanbesteding

    Die joint venture tussen Qatar Petroleum en Maersk Oil wordt in juli 2017 echter ontbonden. Qatar Petroleum heeft in 2015 voor de ontwikkeling van het Al-Shaheen-veld een nieuwe aanbesteding uitgeschreven en het Franse olieconcern Total is als winnaar uit de bus gekomen. De nieuwe joint venture tussen Qatar Petroleum en Total (70/30) werd North Oil Company (NOC) gedoopt.

    Het is met NOC dat Euronav en International Seaways de nieuwe FSO-contracten hebben afgesloten. Ze hebben een looptijd van vijf jaar en zullen over de volledige looptijd meer dan 360 miljoen dollar ebitda (bedrijfswinst voor waardeverminderingen en afschrijvingen) opleveren. Voor Euronav alleen komt dat neer op meer dan 180 miljoen dollar ebitda.

    Wanneer de nieuwe contracten aflopen, is het liedje van de twee FSO's nog lang niet uit. Euronav schat dat ze mogelijk tot 2032 goede diensten kunnen bewijzen.

    In een persbericht drukt de topman van Euronav, Paddy Rodgers, zijn tevredenheid uit over de nieuwe overeenkomsten, die 'een goed vooruitzicht bieden op bijkomende betrouwbare vaste inkomsten'. Euronav is met zijn tankers vooral actief op de spotmarkt - waar schepen per reis worden geboekt - maar verhuurt ook een deel van zijn vloot onder tijdsbevrachtingsovereenkomsten.

    De spotmarkt kan in goede tijden meer winst opleveren, de contracten van langere duur garanderen dan weer een vast inkomen.

    Bron: De Tijd
  10. Risky bets 17 mei 2017 15:27
    quote:

    Seerder schreef op 17 mei 2017 08:26:

    snap niet goed wat 150MM USD ze gaat helpen om een bedrijf als GNRT over te nemen je heb minimaal 1.5 miljard nodig omdat te doen
    Market cap GNRT is 440M ofzo. Dus als je iets van 600M biedt ben je er al wel. EURN zal dan natuurlijk wel 1,4B extra aan schulden op de balans moeten nemen (maar het onderpand verdubbeld ook). Gecombineerde bedrijf zou nog steeds een OK balans hebben. EURN koopt op de bodem onder NAV tankers, en voegt veel schaal toe. Flinke win-win.
  11. Risky bets 18 mei 2017 09:25
    Die EURN's FSO's zijn bijna schulden vrij in Sept 2017. Dit nieuwe contract komt omgerekend ongeveer neer op 130k/dag, wat een veel kleinere rate reductie is als volgens mij de meeste mensen hadden verwacht. Aangezien het schuldenvrij is, zijn de cash flows enorm, kosten volgens mij ongeveer 30k/dag en dus 100k/dag aan free cash flow.

    Ik denk dat EURN en INSW deze joint venture nu met dit contract weer gaan leveragen. Als ze er weer 200M schuld in zetten, kunnen elk van deze partijen er nu 100M cash uit trekken. Geld wat voor beiden erg welkom is, omdat ze beiden momenteel aan het werk zijn om de vloot uit te breiden/vernieuwen. 100M extra cash kan EURN zeer veel helpen bij een mogelijk GNRT bod.
19.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 296 297 298 299 300 ... 968 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 juni

    1. NL industriële productie april
    2. FuelCell Q2-cijfers
  2. 11 juni

    1. NL inflatie mei def.
    2. VK werkloosheid april
    3. VS ondernemersvertrouwen MKB mei
    4. Eurocommercial Properties AvA
    5. Maandrapport OPEC
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht