Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

SNS Reaal Terug naar discussie overzicht

Breaking News SNS

956 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 48 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Toekomst 3 oktober 2017 18:35


    De landsadvocaat acht het in ieder geval onvoldoende aannemelijk dat de Staat schade heeft geleden. Daarmee blijft er voor Financiën geen grond om iets of iemand aansprakelijk te stellen en schade te verhalen. Daarnaast moet de Staat uiteindelijk aan de aandeelhouders een reële compensatie betalen. De vraag is dan ook of de nationalisatie nodig en verstandig is geweest?
  2. forum rang 9 objectief 3 oktober 2017 18:38
    Natuurlijk was de nationalisatie nodig en dus verstandig...dat staat nauwelijks ter discussie...eind januari 2013 werden er vele miljoenen dagelijks aan de bank onttrokken en wetende dat elke bank een relatief klein vermogen heeft...dan gaat zo'n instelling snel door het putje. Als de vergoeding hiervan afhankelijk is dan kunnen de aandeelhouders het vergeten.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 oktober 2017 20:01
    quote:

    fred12345 schreef op 3 oktober 2017 18:38:

    Natuurlijk was de nationalisatie nodig en dus verstandig...dat staat nauwelijks ter discussie...eind januari 2013 werden er vele miljoenen dagelijks aan de bank onttrokken en wetende dat elke bank een relatief klein vermogen heeft...dan gaat zo'n instelling snel door het putje. Als de vergoeding hiervan afhankelijk is dan kunnen de aandeelhouders het vergeten.
    De nationalisatie was helemaal niet nodig geweest; een garantiestelling door de staat en/of omzetten van obligaties in aandelen was ook een prima oplossing geweest.
    Dijsselbloem wilde gewoon Europa laten zien hoe 'het moest', vanwege z'n nieuwe baantje.
  4. A1 3 oktober 2017 20:35
    700 miljoen 20 jaar verkeerd in de boeken, keer 4= 80 kwartaalcijfers / rapportages en daarnaast diverse interne en externe stres testen een Directie, Raad van commissarissen en (3 aangestelde commissarissen), AFM, DNB, Accountant een paar duizend economische geschoolde medewerkers. En er is niemand die iets opgevallen of verantwoordelijk is? Pffffff

  5. GreatGazoo 4 oktober 2017 14:20
    quote:

    fred12345 schreef op 3 oktober 2017 18:38:

    Natuurlijk was de nationalisatie nodig en dus verstandig...dat staat nauwelijks ter discussie...eind januari 2013 werden er vele miljoenen dagelijks aan de bank onttrokken en wetende dat elke bank een relatief klein vermogen heeft...dan gaat zo'n instelling snel door het putje. Als de vergoeding hiervan afhankelijk is dan kunnen de aandeelhouders het vergeten.
    Volgens het jaarverslag van 2012 zijn de spaargelden alleen nog maar toegenomen.
    Hierin staat: "De in- en uitstroom van particuliere spaargelden werd in het tweede halfjaar van 2012 volatieler als gevolg van de media-aandacht voor SNS REAAL. Desondanks stegen particuliere spaargelden over het hele jaar met € 2,5 miljard."
    Lijkt me stug dat erin de maand januari van 2013 gekke dingen gebeurd zijn.
    Volgens het grafiekje wat in het jaarverslag van 2015 te vinden is klopt dit ook.
  6. NewEnergy 4 oktober 2017 15:39
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 4 oktober 2017 15:36:

    Zonder Dijsselbloem was SNS nog steeds beursgenoteerd.
    Als pennystock!
  7. forum rang 9 objectief 5 oktober 2017 15:29
    quote:

    NewEnergy schreef op 4 oktober 2017 15:39:

    [...]

    Als pennystock!

    M.i. waren ze in de 1e week van februari 2013 failliet gegaan, dan was de schade nog groter geweest.
  8. GreatGazoo 5 oktober 2017 18:06
    quote:

    NewEnergy schreef op 4 oktober 2017 15:39:

    [...]

    Als pennystock!

    Het aandeel zakte naar 1,80 euro toe vanwege de "Double Dip" hier kwam het netjes uit en steeg tot 2,20 euro, om vervolgens dankzij dezelfde media-aandacht waar ik mijn vorige post over gesproken heb, in een val terecht te komen tot de 1,20 euro, dit hebben ze nooit meer overleefd !!
    (Media-aandacht = Vastgoed project Spanje waar problemen zouden zijn + ultimatum voor kapitaalversterking gesteld door DNB)
  9. [verwijderd] 6 oktober 2017 21:08
    1 2tje dussen dnb en dijsselbloem. Dijsselbloem had de nieuwe wet klaarliggen die getest moest worden, dnb wijzigde met onmiddelijke ingang de kapitaaleisen. Vuile spelletjes noem je dat. Daar werdt ongetwijfeld ergens een smak geld verdiend.
  10. Atari 7 oktober 2017 16:57
    Zoals de overheid en DNB alles in stroomversnelling heeft gebracht konden ze natuurlijk ook de rust in de tent houden. Zij waren de enige die beschikte over voorkennis en meer informatie. Hierdoor konden ze ook als toezichtsorgaan wat doen, maar hebben hopeloos gefaald. SNS had opties en had meer tijd nodig. Die laffe Latenstein moet gaan praten want er speelde meer in de laatste dagen voor nationalisatie. Daarnaast is de markt vanaf 2e helft 2013 enorm verbeterd. 2014, 2015 is dat in een lijn doorgegaan. SNS was al bezig het doorvoeren van verbeteringen. De overheid heeft jaren zitten slapen en op het laatste moment zorgen ze voor onrust door een onmogelijke eis neer te leggen. Verder heeft SNS tijdens de staatssteun ronde te weinig hulp gehad. Daar hebben ze misschien zelf voor gekozen maar falend toezicht van de overheid had daar al de teugels kunnen aantrekken. Verder is er de jaren ervoor een goedkeuring geweest voor de overname van BF waar iedereen ook zijn bedenkingen bij had. Kortom de overheid faalt het hardst maar verlegt de rekeningen en de schuld naar de aandeelhouders. Deze hadden formeel geen grip op de directe besluitvorming. Ook is er informatie voor hun achtergehouden. Dat terwijl de overheid wel beschikte over een volledig dossier en wel SNS op de vingers kon tikken. Ook hadden ze kunnen kiezen voor een extra leningen en bankgaranties. De terugbetaling staatssteun had verlegd kunnen worden naar de toekomst. Dus er waren betere opties. Dus waarom kiezen voor nationalisatie. Verder is de beurskoers op dat moment de waan van de dag. Na 2 positieve berichten had de koers op 1,75 euro kunnen staan icm het herstel had je in 2013 snel richting de 2,50 euro kunnen gaan. Faillissement is een aanname. Daarnaast had dit voorkomen kunnen worden door goed functionerend toezicht. Daarnaast hoefde Dijsselbloem niet de kiezen voor nationalisatie omdat er wellicht goedkopere en betere opties waren. Compensatie volgt en komt. De vraag is hoeveel. Zelf denk ik echt dat aandeelhouders niet te makkelijk voor beurs koers moeten kiezen. SNS had meer mogelijkheden en Dijsselbloem speelde het spel met een veborgen agenda.
  11. [verwijderd] 11 oktober 2017 21:55
    Totale incompetentie troef bij SNS, toezichthouder DNB en accountant
    Opinie | Marcel Pheijffer, hoogleraar accountancy aan de universiteiten van Nyenrode en Leiden.

    Pieter Couwenbergh trok in zijn laatste column de volgende conclusie over de SNS-zaak: ‘wel een lijk, geen schurken’. Hij deed dat naar aanleiding van een brief van minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer, waarin deze ingaat op een onderzoeksrapport van accountant PwC. Het is een onthutsende brief. Over totale incompetentie. Van bestuurders, toezichthouders en de accountant.
    In het kort draait de casus om een ‘lijk in de kast’ van €?700 mln dat verstopt zat in de boeken van SNS Reaal: het eigen vermogen was te hoog voorgesteld omdat geen rekening was gehouden met de verpanding van een tegoed tussen SNS-bedrijfsonderdelen. Nu er sprake was van intercompanytransacties (‘saldocompensatiestelsel’) — die veelal worden gezien als ‘vestzak, broekzak’-transacties die tegen elkaar weggestreept kunnen worden — waren deze ruim 20 jaar onder de radar gebleven. Toen dat naar buiten kwam, bij de verkoop door de Staat van de verzekeringsdochter, waren de rapen gaar. De minister wilde weten of hier sprake was van ‘kwade opzet’ of ‘gewoon een fout’. Welnu, PwC heeft kwade opzet niet aangetoond. Maar het gaat om meer dan ‘gewoon een fout’.
    Te mild
    Dijsselbloem noemt casus 'kwalijk', maar dat is te mild en laatste woord is nog niet gezegd

    Ten eerste is het onwaarschijnlijk dat de top van SNS niet wist van de intercompanystructuur van kapitaalverstrekkingen, leningen en verpanding. De daarmee gemoeide bedragen waren te groot. Bewijstechnisch ligt hier een probleem: PwC kon de documenten ten aanzien van de verpanding niet meer achterhalen.
    Ten tweede heeft PwC vastgesteld dat het bestaan van het saldocompensatiestelsel ‘breed bekend’ was binnen SNS. Sterker nog: er werd in de bedrijfsvoering door de treasury-afdeling rekening mee gehouden. Een ondernemingsbestuur dat stelt daarmee niet bekend te zijn (het ging om transactiestromen van €?700 mln en €?800 mln) is niet ‘in control’.
    Ten derde hebben de medewerkers van SNS aangegeven dat zij op enig moment wel wisten van de verpanding, maar het verband met het effect daarvan op de solvabiliteitsratio’s niet hebben gelegd. Indien zij dat menen, behoren zij zich nimmer meer bezig te houden met het berekenen van solvabiliteitsratio’s. Het leggen van het verband is geen rocket science maar evident.
    Binnen SNS was op zijn minst genomen sprake van incompetentie. De veiligheidsschillen daarvoor — toezichthouder DNB en accountant KPMG — dienen mede om dat te signaleren. Los van de vraag of DNB het feit dat binnen SNS ‘werd geleefd zonder verpanding’ eerder had moeten constateren, stelt PwC dat DNB er in 2011/2012 van op ‘de hoogte was althans behoorde te zijn’. Dat de toezichthouder toen niet ingreep geeft te denken. Kennelijk was DNB evenmin in control. Of is de toezichthouder ook incompetent? Door geen ‘kritische vragen te stellen’ over het saldocompensatiestelsel, hoewel groepsrelaties een speerpunt vormden voor DNB. Of door niet te kijken naar de financiële positie van individuele vergunninghouders binnen het SNS-concern. Of door geen toereikende controle uit te voeren op door SNS-groepsonderdelen ingediende stukken.
    Staatssteun
    Hoe zeker was voortbestaan van SNS, dat flinke staatssteun nodig had?

    De opmerkingen over het stellen van kritische vragen en ontoereikende controle gelden ook voor accountant KPMG. Ook die zag het belang van de controle van intracompanytransacties niet in. Omdat de accountant uitging van de going concern-veronderstelling. Maar hoe zeker was het voortbestaan van SNS, een instelling die flinke staatssteun nodig had? KPMG legt in het wederhoor de schuld bij SNS: dat had de verpandingsakte aan hem behoren te geven. Dat had inderdaad zo horen te zijn, maar het argument gaat totaal voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de accountant. Die wist dat een financiële instelling bestaande uit individuele vergunninghouders werd gecontroleerd, die bijvoorbeeld individueel verantwoordingsstaten bij de toezichthouders dienden in te leveren. Binnen die context zijn financiële transacties binnen de groep wel degelijk relevant en is het te simpel om deze eenvoudigweg te negeren door het als ‘vestzak, broekzak’ te zien. Bovendien heeft KPMG in 2012 onderzoek gedaan naar het opsplitsen van het SNS-concern. Juist dan dient de individuele financiële positie per concernonderdeel goed in beeld te worden gebracht.
    Kortom: een schrijnende casus die voortduurde na de crisis in 2008. Een crisis die tot mooie beloftes van toezichthouders en accountants leidde. Een casus met een lijk én schuldigen. Een casus waarvan de minister zegt: ‘Dat is kwalijk’. Wat mij betreft is dat te mild en is het laatste woord er nog niet over gezegd.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 12 oktober 2017 09:05
    quote:

    griepje1 schreef op 11 oktober 2017 23:42:

    Dijsselbloem stopt ermee, misschien dat nu de rem eraf kan?
    Het scheelt een slok op een borrel.
  13. joebeatt 12 oktober 2017 09:25
    Dijsselbloem is een van de meest incompetente ministers die Nederland ooit gekend heeft. Kennis en inzicht ontbreken maar door zijn vlotte babbel en een leuke bos krullend haar toch behoorlijk populair. Het nationaliseren van SNS was een grote blunder, op kosten van de aandeelhouders. Daarna ondertussen alweer bijna 5 jaar(!) de afwikkeling traineren om de eigen incompetentie onder de pet te houden. En dat mag wat kosten, aan commissies, advocaten, accountants en andere schimmige figuren die op kosten van de aandeelhouders en de belastingbetalers aan het parasiteren zijn. Ja, het zit me erg hoog, inderdaad. En ondertussen sneakt Dijsselbloem er tussenuit. "Dat Dijsselbloem stopt als parlementariër, lijkt niet te stroken met de Erecode die alle PvdA’ers moeten ondertekenen als ze voor hun partij op de kieslijst willen" aldus Khadija Arib. Behalve incompetent ook nog onbetrouwbaar. En dan toch voorlopig nog even 14.500 euro bruto per maand opstrijken als voorzitter van de Eurogroep (een deeltijdbaan), geld waarvoor de gewone belastingbetaler weer krom mag gaan liggen. Er is geen recht in deze wereld.
  14. forum rang 9 objectief 27 oktober 2017 12:14
    quote:

    joebeatt schreef op 12 oktober 2017 09:25:

    Dijsselbloem is een van de meest incompetente ministers die Nederland ooit gekend heeft.
    Volgens ex-premier Wiegel (rechtervleugel in de VVD) was Jeroen Dijsselbloem een heel goede Minister...of dit een complement is voor een PvdA'er...ik denk het niet want dan heb je een te conservatief beleid gevoerd en je achterban vergeten.
  15. [verwijderd] 3 november 2017 19:03
    quote:

    keffertje schreef op 24 september 2017 23:20:

    [...]

    Tsja, de experts hebben 4-6 weken uitstel gevraagd (en gekregen), waarbij natuurlijk het budget weer is verhoogd. Nu meer dan € 3 miljoen!

    Dus geduld tot uiterlijk half november...
956 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 48 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.286
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.456
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.949
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.479
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.092
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.762
ageas 5.843 109.779
Agfa-Gevaert 13 1.862
Ahold 3.536 73.983
Air France - KLM 1.024 34.348
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.544
Allfunds Group 3 1.217
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 337
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.767
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.368
AMG 965 125.869
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.522
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.162
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 316
Arcadis 251 8.623
Arcelor Mittal 2.024 318.667
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.113
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.283
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.704
ASML 1.762 77.058
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.673
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht