Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

BAM Groep Koninklijke NL0000337319

Laatste koers (eur)

3,900
  • Verschill

    -0,120 -2,99%
  • Volume

    691.847 Gem. (3M) 1,4M
  • Bied

    3,870  
  • Laat

    3,950  
+ Toevoegen aan watchlist

BAM december 2017

3.932 Posts
Pagina: «« 1 ... 160 161 162 163 164 ... 197 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 bartbas 18 december 2017 11:53
    quote:

    Drs P. schreef op 17 december 2017 11:21:

    [...]

    Mensen pas op we verkeren in eenzelfde periode als eind 2007, velen zullen het waarschijnlijk weer te laat zien..
    Probeer je verlies met BAM te beperken met day traden in de komende weken en begin een cash positie op te bouwen begin januari. De ana(a)listen alias de knechten vd 'grote spelers' zullen -net als in 2007- nog proberen hun rotzooi aan goed gelovige particuliere en institutionele beleggers te slijten voordat de significante markt correctie begint in 2018. Historia vitae magistra!
    Ben het met je eens dat we het einde van het algemene koersstijgingsfeestje naderen. Op dit en andere fora wil men alleen maar goed nieuws en uitstekende verwachtingen horen. De laatste maanden hebben versnellende partijen gewaarschuwd voor een naderende conjunctuurdip. Argumenten die je o.a. hoort: de verwachte stijgende rente, de politieke instabiliteit en de enorme schuldenlast van veel naties. Die komt altijd onverwacht. Opvallend was het bericht vanmorgen dat de huizenprijzen niet meer stijgen en het aantal nieuw gebouwde woningen afneemt. Voor Bam geld als een kleine geruststeller dat de bouw laatcyclisch is en dus nog wat langer kan profiteren dan veel andere aandelen van de huidige hausse. Dit soort signalen wegwuiven is toegestaan, maar lijkt me niet verstandig. Lessen trekken uit de geschiedenis blijkt moeilijk en vooral de kleine beleggers gaat wanneer het voorstelde scenario uitkomt enorm de boot in. BIj de beoordeling van toekomst verwachtingen is het belangrijk te kijken naar wie de boodschap uitspreekt. Veel marktpartijen hebben belang bij optimistische prognoses. Ik hecht meer waarde aan de mening van onafhankelijke economen en toezicht houdende organisaties. Het probleem is dat je nooit weet wanneer het gebeurt. Maar een naderende stagnatie wegwuiven en de boodschapper neersabelen lijkt me niet verstandig.

    Bartbas
  2. Fred107 18 december 2017 12:43
    quote:

    bartbas schreef op 18 december 2017 11:53:

    [...]

    Ben het met je eens dat we het einde van het algemene koersstijgingsfeestje naderen. Op dit en andere fora wil men alleen maar goed nieuws en uitstekende verwachtingen horen. De laatste maanden hebben versnellende partijen gewaarschuwd voor een naderende conjunctuurdip. Argumenten die je o.a. hoort: de verwachte stijgende rente, de politieke instabiliteit en de enorme schuldenlast van veel naties. Die komt altijd onverwacht. Opvallend was het bericht vanmorgen dat de huizenprijzen niet meer stijgen en het aantal nieuw gebouwde woningen afneemt. Voor Bam geld als een kleine geruststeller dat de bouw laatcyclisch is en dus nog wat langer kan profiteren dan veel andere aandelen van de huidige hausse. Dit soort signalen wegwuiven is toegestaan, maar lijkt me niet verstandig. Lessen trekken uit de geschiedenis blijkt moeilijk en vooral de kleine beleggers gaat wanneer het voorstelde scenario uitkomt enorm de boot in. BIj de beoordeling van toekomst verwachtingen is het belangrijk te kijken naar wie de boodschap uitspreekt. Veel marktpartijen hebben belang bij optimistische prognoses. Ik hecht meer waarde aan de mening van onafhankelijke economen en toezicht houdende organisaties. Het probleem is dat je nooit weet wanneer het gebeurt. Maar een naderende stagnatie wegwuiven en de boodschapper neersabelen lijkt me niet verstandig.

    Bartbas
    Ik verwacht dit scenario nog niet in 2018.
    Kijk naar wat de ECB doet en de rente.
    Consolidatie.
    Opkoopprogramma etc. Denk eerder dat de AEX weer nipt voorbij de 700 punten moet voordat de boel ploft.
    En dan zitten we tegen 2020 aan.
  3. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 december 2017 12:54

    Bam lines up £60m Greater Manchester free schools deal
    18 Dec 2017, 11:01 Charlie Schouten

    Education provider Laurus Trust and the Education & Skills Funding Agency has chosen Bam to build four schools in Cheadle, Didsbury, and Tameside, in a deal that could provide 3,750 new school places.

    Bam has started work on the first of the three projects, which includes two schools: Cheadle Hulme Primary School and Laurus Cheadle Hulme. Both will be built on a site next to Cheadle Sixth Form College and Bruntwood Park, and are due to fully open in February 2019. Parts of the school will be open in September 2018 in time for the 2018/2019 academic year.

    Alongside the new school facilities, Bam will also build a new sports hall which will be available for use by the local community.

    The contractor will also undertake highways improvement works along Cheadle Road and provide two new pedestrian access routes to the school.

    The design team for Cheadle Hulme includes IBI as design partner; Mott MacDonald as structural and civil engineer; Ramboll as building services engineer; and Spacezero as interior fit-out contractor.

    Plans for the Cheadle Hulme schools were approved in October this year, and the project is understood to be worth around £20m.

    Bam is also developing plans for two further schools with the Laurus Trust in Didsbury and Tameside.

    The contractor is working on designs for a 1,350-place school in Didsbury, which will see a planning application submitted before Christmas. Subject to planning approval, the project could start on site in May next year, with the school due to open in September 2019.

    The design team for Didsbury also includes Ramboll and Spacezero, as well as Pozzoni as architect, Dally Henderson as landscape architect, and Mace. Like the Cheadle Hulme schools, the project is understood to be worth around £20m.

    Bam was chosen for the Cheadle and Didsbury schools following a competitive tender through the ESFA’s education framework.

    The final school, a 1,350-place secondary education facility and sixth form, is planned for the site of the former Littlemoss School on Cryer Street.

    The 14-acre site has been vacant since Littlemoss School was demolished in 2012. The proposed school will be 110,000 sq ft and extend over three storeys, and will include three football pitches and a multi-use games area.

    Laurus Trust held a public consultation on the initial plans for the school in the summer, and plans to hold another consultation on the detailed plans before the end of the year. Planner Cushman & Wakefield submitted an EIA screening opinion for the scheme in October this year.

    The design team for the project is the same as for Laurus Didsbury, and Place North West understands the scheme is of a similar value at around £20m.

    Bam has been lined up for the Tameside school on a negotiated basis with the Laurus Trust.

    Ian Fleming, Regional Director for BAM Construction, said: “Education is a key market for BAM. Our track record is excellent, and our highly collaborative approach works well for schools.

    “It is also a sign of great trust that the ESFA and Laurus Trust felt able to appoint us for both these schemes, showing that we have started to build the kind of understanding and confidence that drives a successful construction partnership.”
  4. forum rang 7 innicksname 18 december 2017 13:26
    quote:

    €d_Modus Vivendi schreef op 18 december 2017 10:48:

    [...]tot de inktpot valt
    Het druppelt verf, kleur groen :-)
  5. forum rang 7 innicksname 18 december 2017 13:36
    quote:

    popie schreef op 18 december 2017 13:26:

    [...]
    Heijmans gaat weer als een speer,BAM is net een dartpijltje
    Leuke vergelijking. Deze dagen is er op tv meer aandacht voor dartpijltjes. Nu nog voor BAM.
  6. forum rang 6 Tordan 18 december 2017 14:07
    BAM maakt beloftes aan beleggers niet waar

    De kostenoverschrijdingen bij de bouw van de zeesluis in IJmuiden sloegen het moeizaam verbeterde imago van bouwbedrijf BAM in één klap weer aan gruzelementen. De koers kreeg een forse klap en analisten verlaagden hun verwachtingen en bijbehorende koersdoelen. Het is de vraag of BAM zijn eerdere beloften die het bedrijf aan de VEB deed omtrent het dividend nog kan waarmaken.

    De verliezen die BAM samen met VolkerWessels lijdt in dit project lopen op tot 138 miljoen euro. De bouw van de sluis bij IJmuiden gaat langer duren en dus meer geld kosten dan eerder voorzien, omdat men een inschattingsfout heeft gemaakt bij de constructie van de caissons waarin de sluisdeuren komen te liggen. Deze bleken te zwak om de verzinking in de ondergrond goed te kunnen doorstaan.

    Dit leverde een winstwaarschuwing op: volgens BAM komt de winst (voor belasting) over geheel 2017 nu ‘substantieel’ lager uit dan de 60 miljoen euro van vorig jaar. Bij de derdekwartaalcijfers die bestuursvoorzitter Rob van Wingerden begin vorige maand presenteerde, bleef het bedrijf nog bij de verwachting van een winststijging. Projectpartner VolkerWessels blijft opvallend genoeg wel bij de prognoses dat de winst dit jaar stijgt. De twee grootste bouwbedrijven van Nederland hebben in het consortium dat de sluis bouwt allebei een belang van 50 procent.

    BAM meldt dat het in het vierde kwartaal een last van 55 miljoen euro moet nemen, terwijl er begin dit jaar ook al voor 14 miljoen euro aan voorzieningen genomen is op dit project.

    Er lijkt voor een te laag bedrag te zijn ingeschreven op dit complexe project, wellicht omdat er te optimistisch is gerekend op meevallers en ‘slimmigheden’ van de ingenieurs. Bij VolkerWessels worden ook voorzieningen getroffen, maar is er waarschijnlijk sprake van voldoende compensatie door meevallers elders of projecten die wel winstgevend genoeg zijn, zodat er (vooralsnog) geen winstwaarschuwing nodig is. Bovendien heeft VolkerWessels zich niet zo concreet uitgelaten over de winstverwachtingen als BAM dat heeft gedaan.
    Dit is eerder gebeurd: bij de verbreding van de A15 bijvoorbeeld kwamen bouwers ook in grote problemen door kostenoverschrijdingen. BAM gaf eerder tegenover de VEB aan dat de tijd van opportunistisch bouwprojecten aannemen en zware verliezen lijden voorbij is. De bouwer zei begin 2017 over strakker projectmanagement te beschikken, beter in staat te zijn projectrisico’s in te schatten en ook dat het als bedrijf financieel interessantere opdrachten scoorde. BAM gaf daarbij aan een betrouwbare dividendbetaler te worden.

    Over 2016 keerde BAM negen eurocent per aandeel uit. Dat komt bij de huidige beurskoers neer op een dividendrendement van 2,5 procent. Het is gezien de recente ontwikkelingen de vraag of het dividend gehandhaafd kan worden. BAM hanteert voor de jaarlijkse uitkering een bandbreedte van 30 tot 50 procent van de nettowinst.

    De recente ontwikkelingen maken de uitingen die BAM begin dit jaar deed wel heel pijnlijk. De belofte van Van Wingerden dat BAM sinds zijn aantreden in 2014 een verbeterde tenderprocedure had en alleen nog projecten zou aanvaarden die voldoende winstgevend zijn blijkt weinig waard.

    Beleggers hoeven er echter ook weer niet al te verbaasd over te zijn: bouw- en andere projectbedrijven laten in de regel door de jaren heen sterk fluctuerende resultaten zien. De winstmarges zijn in het beste geval dun en bieden nauwelijks ruimte om tegenvallers op te vangen.
  7. FM70 18 december 2017 14:35
    Is ook weer terugkijken. Ik hoor liever wat de visie is op de toekomst van de VEB. Kan volgens mij qua beheersbaarheid/voorspelbaarheid alleen maar beter gaan dan de afgelopen jaren. Men zal zich nu echt wel realiseren dat de controls beter moeten bij BAM. Daarnaast nemen de aanvragen voor bouw- en infrastructurele projecten alleen maar toe en zit de economie duidelijk in de lift. Ook te zien aan Heijmans vandaag. Bovendien was de afstraffing onevenredig groot. Daarmee ligt de huidige & toekomstige waarde van het BAM aandeel boven de actuele koers. Voor mij een long kandidaat voor 2018!
  8. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 december 2017 14:47
    DNB-directeur Job Schwank: 'Je zou willen dat ook zonder die woningmarkt de Nederlandse economie een krachtige groei vertoont.' ©ANP

    'Ik heb een boel goed nieuws voor u', begint DNB-directeur Job Swank maandagochtend op ongebruikelijk opgewekte toon zijn persconferentie. De economische vooruitzichten waarmee hij strooit, zijn dan ook ongekend positief.
    Personeelstekorten

    Ik heb een boel goed nieuws voor u
    DNB-directeur Job Swank

    De groei blijft nog minstens een jaar boven de 3 procent. Werkloosheid? Die daalt verder naar een extreem lage 3,5 procent. Eén op de vijf bedrijven geeft inmiddels aan een tekort aan personeel of productiemiddelen te hebben. Daarnaast laten huishoudens het geld rollen, en zelfs het aantal vaste contracten trekt sinds kort serieus aan. 'Alles werkt mee', concludeert Swank, die binnen DNB verantwoordelijk is voor monetaire zaken en financiële stabiliteit.

    Dat geldt in het bijzonder voor de woningmarkt. Sinds het dieptepunt in 2013 zijn de huizenprijzen gemiddeld met ruim een vijfde gestegen. In Amsterdam zijn woningen nu zelfs een kwart duurder dan aan de vooravond van de crisis in 2008, in Rotterdam 13 procent.
    Gekte op woningmarkt

    De Nederlandse economie is er een van pieken en dalen. Dat leidt er toe dat je pech en geluk generaties krijgt
    DNB-directeur Job Swank

    Job Swank, directeur DNB ©ANP

    De vraag is hoe de Nederlandse economie er voor zou staan zonder die gekte op de woningmarkt. Aanzienlijk minder florissant, blijkt uit nieuwe berekeningen van DNB. Had de woningmarkt zich in een 'normaler', gematigd tempo hersteld, dan was de economie sinds 2013 ruim een kwart minder gegroeid. De toename van de particuliere consumptie was zelfs 60 procent lager geweest. Dat komt doordat de hogere huizenprijzen er via het consumentenvertrouwen voor zorgen dat huishoudens meer geld uitgeven. Bovendien zijn tal van bedrijven - van de bouw tot doe-het-zelf-ketens - voor hun inkomsten direct afhankelijk van de woningmarkt.

    Dat is geen goed nieuws, vindt Swank. 'Je zou willen dat ook zonder die woningmarkt de Nederlandse economie een krachtige groei vertoont.' In plaats daarvan ademt ons land mee met de huizenprijzen: gaan die omhoog, dan straalt de zon. Dalen ze, dan deelt vrijwel alles en iedereen in de pijn. Swank: 'De Nederlandse economie is er een van pieken en dalen. Dat leidt er toe dat je pech- en geluk-generaties krijgt. Dat procyclische zou je toch willen dempen. Niet op de laatste plaats omdat de huidige, harde groei op de huizenmarkt niet eeuwig door zal gaan.'
  9. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 december 2017 14:49

    Britten nu toch tegen Brexit, volgens peiling
    Ph. Ghysens Uit de krant van vandaag

    Een meerderheid van de Britten wijst op dit moment de Brexit af. Een opiniepeiling in opdracht van 'The Independent' bij ongeveer 1.400 stemgerechtigden heeft uitgewezen dat 51 procent nu tegen een vertrek uit de EU. Slechts 41 procent wil dat premier Theresa May doorgaat met de onderhandelingen, die de tweede fase ingaan. Sinds de volksraadpleging in 2016 is de brexit-aanhang nog nooit zo klein geweest.
  10. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 december 2017 15:08
    Fahren auf sechs Spuren
    von Klaus Kurpjuweit
    heprodimagesfotos93220171218AUTOBAHN_1098_1_20171217190719510.jpg
    Bild vergößern

    Bau aus, bau aus. Im Süden wird der Berliner Ring zwischen den Dreiecken Nuthetal und Potsdam sogar auf insgesamt acht Fahrstreifen erweitert. Hier ein Bild aus der Bauphase im Mai dieses Jahres bei Ferch. Diese Arbeiten sollen bis 2020 dauern. Foto: Bernd Settnik/dpa

    Die letzte Lücke beim Ausbau des nördlichen Berliner Rings wird geschlossen Das Projekt wird in einer öffentlich-privaten Partnerschaft umgesetzt

    Berlin/Potsdam - Entlastung im Norden. Beim Ausbau des Berliner Rings (A10) auf jeweils drei Fahrspuren wird die letzte Lücke geschlossen – mit privater Beteiligung. Das Bundesverkehrsministerium hat jetzt den Zuschlag für den Bau – und die Mitfinanzierung – an ein niederländisch-österreichisches Konsortium vergeben. Das Projektvolumen liegt bei einer Laufzeit von 30 Jahren bei mehr als einer Milliarde Euro. Ende 2022 sollen die Arbeiten abgeschlossen sein.

    Zum Projekt gehören der sechsstreifige Ausbau der A10 zwischen den Dreiecken Havelland und Pankow sowie die Sanierung der abzweigenden A24 zwischen den Anschlussstellen Kremmen und Neuruppin. Gebaut wird auf einer Länge von 64,2 Kilometern. Allein 37 Brücken müssen nach Angaben des brandenburgischen Infrastrukturministeriums an die neue Fahrbahnbreite angepasst werden. Während der Ring dreistreifig ausgebaut wird, erhält die A24 neben ihren zwei Fahrstreifen je Richtung zusätzlich einen 3,75 Meter breiten befahrbaren Standstreifen. Abhängig vom Verkehrsaufkommen kann er zum Befahren freigegeben werden.

    Baubeginn soll im Frühjahr sein. Gearbeitet wird auf mehreren Abschnitten gleichzeitig. Diese werden von sogenannten Beruhigungsstrecken unterbrochen. Während der Bauzeit werde es Einschränkungen für die Region und den Wirtschaftsverkehr geben, warnte Infrastrukturministerin Kathrin Schneider (SPD) am Wochenende nach der Bekanntgabe des Zuschlags durch das Bundesverkehrsministerium. Das Land werde deshalb darauf dringen, dass die Kommunen und Landkreise sowie die Wirtschaftunternehmen und die Anwohner über die Ausbauschritte informiert werden.

    Schneider freut sich über den bevorstehenden Start der Arbeiten. Die Strecken gehörten zum transeuropäischen Kernnetz und seien auch wichtig für den Seehafenhinterlandverkehr aus Richtung Hamburg und Rostock.

    Der sechsstreifige Ausbau des in den 1930er-Jahren in ersten Abschnitten gebauten Berliner Rings auf dem Süd- und Ostabschnitt gehörte zu den Verkehrsprojekten Deutsche Einheit, die 1991 festgelegt worden waren. Hier sind die Arbeiten abgeschlossen. Bis 2019 soll auch der Abschnitt zwischen den Dreiecken Pankow und Barnim vervollständigt sein.

    2013 und 2014 waren bereits die Dreiecke Havelland und Barnim umgebaut worden – mit sechsstreifigen Abschnitten; 2015 folgte der Ausbau bei Pankow. Der durchgängige Ausbau des Nordrings der A10 auf sechs Fahrspuren ist im Bundesverkehrswegeplan 2030 als „prioritäres Ziel“ eingestuft.

    Der jetzt bevorstehende Lückenschluss ist nach Angaben des Bundesverkehrsministeriums das erste Projekt der „neuen“ ÖPP-Generation. Diese öffentlich-private Partnerschaft ist umstritten. Im Sommer hatte das Konsortium „A1 Mobil“, das einen 72,5 Kilometer langen Bereich der A1 zwischen Hamburg und Bremen ausgebaut hatte, eine Klage gegen den Bund eingereicht, weil die Einnahmen nicht wie erwartet geflossen waren. Sie sind bei diesem Modell abhängig von den Mauteinnahmen – und damit vom Verkehrsaufkommen.

    Für Brandenburg hat man ein anderes Modell gewählt. Die (Rück-)Zahlungen an das Konsortium Royal BAM Group (Niederlande) und HABU Hoch- und Tiefbaugesellschaft aus Österreich richten sich nach der „Verfügbarkeit“ der Strecke (V-Modell). Im Vertrag wird vereinbart, in welchem Umfang die Strecke jährlich uneingeschränkt befahren werden kann – also ohne Fahrstreifenreduzierungen oder Geschwindigkeitsbegrenzungen. Wird die Vorgabe nicht erfüllt, gibt es einen Abzug. Umgekehrt ist ein Bonus fällig, wenn die tatsächliche Verfügbarkeit die vereinbarte übertrifft.

    Zusätzlich zum „Verfügbarkeitsentgelt“ erhält der Auftragnehmer, der für den Bau, die Erhaltung und die Finanzierung zuständig ist, meist eine Anschubfinanzierung in der Bauphase.
  11. forum rang 7 boldie 18 december 2017 16:02
    quote:

    ajax1954 schreef op 18 december 2017 16:00:

    NIEMADN DAT ZIE JE AAN GRAFIEK WIL NIET VEEL LAGER MEER

    ook niet hoger dus zegt niks
3.932 Posts
Pagina: «« 1 ... 160 161 162 163 164 ... 197 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 april

    1. Bank of Japan rentebesluit 0% (onveranderd) volitaliteit verwacht
    2. Corbion Q1-cijfers
    3. Signify Q1-cijfers
    4. IMCD Q1-cijfers
    5. Basic-Fit trading update Q1 en jaarvergadering
    6. Total Energies Q1-cijfers
    7. Beursgang CVC (verwacht)
    8. ABN Amro € 0,89 ex-dividend
    9. ASML €1,75 ex-dividend
    10. Vopak €1,50 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht