Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,690
  • Verschill

    +0,090 +0,58%
  • Volume

    4.426 Gem. (3M) 219,7K
  • Bied

    15,670  
  • Laat

    15,710  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 343 344 345 346 347 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 26 oktober 2018 16:01
    Ik heb een mooi plukje EURN gekocht. Verwacht een positieve markt reactie op de cijfers dinsdag. Paddy zal lijkt me een veel positievere toon hebben dan in voorgaande kwartalen. Rates weer up nicely vandaag www.crweber.com .
  2. Mitchieboy 26 oktober 2018 16:53
    Eesns, Risky....alhoewel ik nog niet overtuigd ben dat het herstel blijvend is. Maar als inderdaad de cyclus nu weer naar boven gericht is, kan er zo maar binnen een maand € 10 op de borden staan. Is ook al weer jaren geleden dat we die gezien hebben....
  3. Mitchieboy 26 oktober 2018 16:54
    EURN blijft toch mooi liggen in deze zeer negatieve markt. Wil echt naar boven....kijk trouwens ook even naar Frontline de afgelopen dagen en vandaag weer.
  4. Mitchieboy 26 oktober 2018 16:57
    En als de downturn voorbij is, gaat de Gener8 deal zich uitbetalen......maar ik heb het idee dat er ook een shift is van VLCC naar kleinere schepen hetgeen weer minder zou zijn voor EURN. Wat jij Riksy?
  5. Risky bets 26 oktober 2018 19:12
    quote:

    Mitchieboy schreef op 26 oktober 2018 16:57:

    En als de downturn voorbij is, gaat de Gener8 deal zich uitbetalen......maar ik heb het idee dat er ook een shift is van VLCC naar kleinere schepen hetgeen weer minder zou zijn voor EURN. Wat jij Riksy?
    Ik denk op lange termijn juist andersom. Mijn grootste positie is TNK, dus dat is niet goed voor mij. Er zijn in de US veel projecten aan de gang om het mogelijk te maken om VLCC's te laden voor exports en dat zal dan een knauw uit Suez/aframax vraag halen. www.spglobal.com/platts/en/market-ins...

    Aan de andere kant is het orderbook voor Suez en Aframaxen bijna leeg voor 2019 en voor VLCC vrij groot. Dus even afwachten hoe alles loopt.
  6. Risky bets 26 oktober 2018 19:53
    Gisteren een 2009 VLCC vanuit West africa naar china voor ongeveer 40.5k/day en vandaag een 2010 VLCC voor ongeveer 50k/day...

    Ziet ernaar uit dat EURN weer eens een dividendje (meer dan het minimum) mag gaan uitkeren over H1 2019...
  7. Risky bets 27 oktober 2018 08:49
    CRweber weekly report is weer uit. Hun zetten gemiddelde rates op 51k VLCC, 27k Suez en 47k Afra... Sweet.

    Ik herhaal het idee TNK nog een keer. Die maken nu enorme cash flows...
  8. Mitchieboy 28 oktober 2018 08:08
    Zag het inderdaad, Risky...opvallend trouwens dat je de grafiek exact op die van 2016 kan leggen...die loop steil door tot boven de 60...we weten helaas ook wat er vervolgens begin gebeurde...
  9. Mitchieboy 29 oktober 2018 07:50
    With a full second half November programme to come, there is now potential for something even more substantial if Charterers don’t control the pace. Suezmaxes gained sharply to the West on news of a 20 tonne crane restriction being imposed by Basrah for November liftings and those compliant units managed to quickly drive rates towards ws 60, with runs to the East also improving to ws 110+ and perhaps higher could be seen into next week too. Aframaxes eased off a little to 80,000mt by ws 135 to Singapore upon lighter interest but there’s a solid feel nonetheless, and any concerted cargo-push would lead rates up again in short order”, the shipbroker said.
    Nikos Roussanoglou, Hellenic Shipping News Worldwide
  10. Mitchieboy 29 oktober 2018 07:53
    Iran is verstoppertje spelen met olietankers begonnen
    Iran probeert Amerikaanse sancties te omzeilen door de transponders van olietankers tijdelijk uit te zetten. Zo is niet meer te volgen waar ze heenvaren en kan toch olie worden verkocht. In september ging de helft van de olie-export al op die manier.

    Samir Madani ziet ze één voor één in het niets verdwijnen. De voormalige ICT-er vult zijn dagen met het volgen van olietankers op internet, maar de laatste weken gebeurt er iets vreemds: de Iraanse schepen verdwijnen langzaam van het scherm. Alles duidt erop dat de Iraanse autoriteiten in de strijd tegen de Amerikaanse sancties een beproefd middel van stal halen: het op zwart zetten van de eigen vloot.

    'De helft van de Iraanse olie-export in september ging op een min of meer verborgen manier,' zegt Madani. 'De Iraniërs zetten de zenders die de locatie doorgeven van de olietankers uit, waardoor ze op deze manier niet meer te volgen zijn.'
  11. Mitchieboy 29 oktober 2018 07:53
    Geopolitiek

    En die strategie kan, mits succesvol, grote gevolgen hebben. Geopolitiek, omdat de eenzijdig afgekondigde boycot van de VS tegen Iran dan weinig effect zal hebben. En ook voor de prijs van onze benzine, omdat de markt nu het verlies aan Iraanse olie al heeft ingeprijsd en niemand rekent op extra olie.

    Iran zet om de Amerikaanse sancties te ontduiken, de transponders uit die de locaties van olietankers aangeven. Zo wordt onzichtbaar waar de tankers heenvaren en kan Iran in het geheim toch olie verkopen. Schepenspotters en geheime diensten proberen de schepen op te sporen via foto’s en satellietbeelden.
    Vanaf volgende week zijn de sancties officieel van kracht, en oliehandelaren, veiligheidsdiensten én schepenspotters zoals Madani schrapen alle informatie bij elkaar op zoek naar het antwoord op de vraag: lukt het Iran om zijn olie na volgende week in het geheim te verkopen?
  12. Mitchieboy 29 oktober 2018 07:54
    Sancties

    Die geheimhouding is belangrijk omdat kopers van Iraanse olie grote problemen kunnen krijgen met de VS. De sancties zijn weliswaar eenzijdig afgekondigd, maar het doel van de Amerikaanse regering is dat Iran over een week geen druppel olie meer verkoopt aan wie dan ook en het regime in Teheran zonder inkomsten komt te zitten. De sancties komen op een uiterst beroerd moment: de economie in het land draait slecht, en de koers van de lokale munt is ingestort.

    Bedrijven en landen die toch zaken doen met Iran kunnen represailles verwachten, wat voor veel multinationals al reden is geweest het zekere voor het onzekere te nemen en in ieder geval op papier niets meer met het land te maken hebben.

    Transponders

    Met het uitschakelen van de transponders kan dit worden omzeild, omdat niet meer na is te gaan waar de Iraanse olie naartoe gaat.

    Tot voor kort was het volgen van de Iraanse tankers relatief eenvoudig voor eigenlijk iedereen die is geïnteresseerd in de scheepvaart. Anno 2018 zijn de meeste grote schepen, en dus ook olietankers, verplicht uitgerust met deze transponders. Die zijn bedoeld voor de veiligheid op zee, het gebruik ervan ligt vastgelegd in internationale afspraken. De informatie is openbaar en op websites zoals marinetraffic.com is in theorie keurig te volgen welk schip zich waar bevindt. Dat levert behoorlijk wat informatie op, want grofweg twee derde van de olie wereldwijd wordt over zee vervoerd.
  13. Mitchieboy 29 oktober 2018 07:55
    Handhaven

    Uitzetten van de transponders mag niet zomaar, maar in de praktijk is er weinig tegen te doen, legt advocaat Robbert de Bree van Wladimiroff Advocaten uit.

    'De internationale organisatie die de zeevaart reguleert (de Internationale Maritieme Organisatie of IMO) heeft zelf geen echte handhavingsmogelijkheden. De lidstaten moeten handhavend optreden. Er kunnen in beginsel boetes uitgedeeld worden, of een schip kan worden verboden verder te varen, maar de Iraanse tankers zullen zich zonder transponder alleen wagen in gebieden waar er weinig problemen te verwachten te zijn.'

    Maar tankerspotter Madani denkt nu een nieuw wapen gevonden te hebben in dit geopolitieke spelletje verstoppertje spelen.

    Foto's van de Iraanse vloot

    Madani is geboren in Koeweit maar woont al jaren in Zweden. Naast zijn baan in de ICT handelde hij als particuliere belegger in termijncontracten voor de levering van olie. Voor de olieprijs is het van belang te weten hoeveel olie er onderweg is, en Madani begon de website tankertrackers.com. Daarnaast is hij de bedenker van de hashtag #OOTT op twitter, een veelgebruikte berichtenstroom onder de volgers van de markt. Tegenwoordig is tankertrackers, dat sinds kort een betaald abonnement aanbiedt, zijn hoofdbezigheid en wordt hij in internationale media regelmatig opgevoerd als bron over de oliemarkt.

    Zijn laatste wapenfeit: het opsporen van Iraanse tankers via de satelliet.

    'We zijn bezig met het inladen met foto's van de hele Iraanse vloot. De meeste schepen zijn oud en zijn bijvoorbeeld al lang niet geschilderd. Dat maakt dat ze unieke kenmerken hebben waardoor ze makkelijker zijn te vinden op satellietbeelden', zegt Madani.

    Herby opgespoord

    Neem bijvoorbeeld de 'Herby,' een supertanker van meer dan 300 meter lang en ruim zestig meter breed. Herby arriveerde op 5 oktober leeg in Iran, op de terugweg uit Taiwan. Op 8 oktober vertrok het schip, nog steeds leeg, richting de Straat van Hormuz. Vanaf dat moment wordt de transponder uitgeschakeld. Madani claimt het schip echter een paar dagen later te hebben gespot via de satelliet bij het olieveld Soroush, verderop in de Perzische Golf. Daar wordt het schip vol met olie geladen en vertrekt weer. Op 16 oktober gaat de transponder weer aan: Herby is op weg naar India, de op één na grootste afnemer van Iraanse olie.

    'De Iraanse tankers kunnen de transponders niet de hele tijd uitzetten, waardoor je schepen na verloop van tijd weer terugziet', zegt Madani. 'Dat heeft te maken met de veiligheid, maar het is ook een manier om aan de afnemers te laten zien dat de lading er aankomt'.

    Ruzie

    Die afnemers riskeren dus na volgende week ruzie met de VS, en hebben er dus alle belang bij dat de oliehandel intransparant blijft. Maar de handel met Iran heeft dankzij het risico ook een bijkomend voordeel: de omstreden olie is in deze tijden van hoge olieprijzen een stuk goedkoper. 'Het zou me niet verbazen als een vat Iraanse olie nu voor een prijs van $55 of $60 van de hand gaat', zegt Cyril Widdershoven, energieanalist en Midden-Oosten-deskundige. Een vat Brent-olie, de wereldwijde maatstaf, kost nu rond de $75 per vat.

    Maar als een schepenspotter uit Zweden tankers als de 'Herby' kan volgen, dan kunnen de Amerikaanse inlichtingendiensten dat toch ook? Zij hebben een uitgebreid netwerk van spionagesatellieten, die nog veel scherpere foto's kunnen maken dan de commerciële satellieten waar Madani gebruik van maakt.
  14. Risky bets 29 oktober 2018 08:43
    quote:

    beursgoeroe8421 schreef op 27 oktober 2018 15:13:

    Risky Bets,
    Betreft TNK:
    Hoe is de verhouding tss aantal SUEZ en AFRAMAXX in bezit??

    60% Suez, 30% Afra 10% LR2.
  15. Mitchieboy 29 oktober 2018 10:23
    Heel apart, die laat van 30.000 stuks op 7,66???
    De koers zou +2% moeten doen en iemand biedt ze aan met een korting van 3%?
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 343 344 345 346 347 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht