Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Energie Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.200 Posts
Pagina: «« 1 ... 152 153 154 155 156 ... 260 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 nine_inch_nerd 7 juli 2021 11:25
    quote:

    Willy B. schreef op 7 juli 2021 08:46:

    Doet me denken aan waar Powerhouse Energy group mee bezig is
    Ja, in dat draadje vermeld dat ik me afvraag in hoeverre dit een concurrent wordt in de UK voor Powerhouse. In principe is de werkwijze hetzelfde: van afvalplastic energie en H2 maken...

    www.iex.nl/Forum/Topic/1377962/Energi...
  2. Willy B. 7 juli 2021 12:00
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 7 juli 2021 11:25:

    [...]

    Ja, in dat draadje vermeld dat ik me afvraag in hoeverre dit een concurrent wordt in de UK voor Powerhouse. In principe is de werkwijze hetzelfde: van afvalplastic energie en H2 maken...

    www.iex.nl/Forum/Topic/1377962/Energi...
    Denk dat die markt (indien technisch volwassen en rendabel) wel groot genoeg zal zijn voor meer dan 1 speler
  3. forum rang 10 voda 7 juli 2021 13:05
    Kabinet: Gasunie moet gasnetwerk geschikt maken voor transport van groene waterstof

    Het kabinet gaat Gasunie vragen om de gasleidingen aan te passen voor het transport van waterstof. Dat stelt staatssecretaris Yesilgöz-Zegerius van Economische Zaken en Klimaat in reactie op het rapport HyWay27.

    Het rapport HyWay27 is opgesteld door PWC Strategy& op basis van een gezamenlijk onderzoek van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën en de landelijke netbeheerders TenneT en Gasunie. Het rapport concludeert dat het haalbaar, veilig en kostenefficiënt is om bestaande gasleidingen te hergebruiken voor waterstof.

    Vraag vanuit industrie
    Uit diverse onderzoeken blijkt dat CO2-vrije waterstof nodig is om de Nederlandse ambitie van een duurzame, klimaatneutrale economie te realiseren. Het HyWay27-onderzoek stelt dat de ontwikkeling van transportcapaciteit voor waterstof een cruciale stap is om waterstof die sleutelpositie in de economie en energievoorziening te geven. Op korte termijn ziet het onderzoek vooral vraag vanuit de industrie. Op langere termijn is de verwachting dat ook vanuit de sectoren mobiliteit, de gebouwde omgeving en de elektriciteitssector – voor CO2-vrij regelbaar vermogen – concrete vraag om transportcapaciteit voor waterstof ontstaat.

    Hergebruik
    Het kabinet concludeert op basis van het HyWay27-onderzoek dat een transportnet voor waterstof noodzakelijk is en dat deze omwille van kosteneffectiviteit voor een zo groot mogelijk deel zal moeten bestaan uit hergebruik van bestaande leidingen. Daarom is het kabinet voornemens Gasunie te vragen de ontwikkeling van het transportnet voor waterstof op zich te nemen en de gasleidingen vrij te spelen om te kunnen hergebruiken.

    Ook komt het kabinet met een plan, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Cluster Energiestrategieën (CES’en), dat inzicht geeft in waar en wanneer behoefte aan transportcapaciteit ontstaat. In combinatie met een tijdslijn voor het beschikbaar komen van leidingen, moet dit leiden tot een onderbouwde uitrol en fasering van het landelijk waterstofnet. Het is aan een nieuw kabinet om te besluiten hoe de leidingen moeten komen te liggen en de financiering daarvan.

    Goede boterham
    In de komende periode gaat de rijksoverheid in reactie op het rapport in ieder geval werk maken van het ontwikkelen van een uitrolplan voor een transportnet voor waterstof. Staatssecretaris Yesilgöz-Zegerius hierover: ‘Waterstof is nodig om onze industrie te verduurzamen en banen hier in Nederland te houden. Als we het goed aanpakken, kan ons land er bovendien ook nog een goede boterham mee verdienen. De overheid moet wat mij betreft de juiste randvoorwaarden bieden, zoals infrastructuur, zodat bedrijven de noodzakelijke verduurzamingsslag hier in Nederland kunnen maken. Dat we ons uitstekende gasnet met enkele aanpassingen veilig en kosteneffectief kunnen omvormen tot een transportnet voor waterstof biedt een grote verduurzamingskans voor de Nederlandse industrie die we niet mogen laten liggen.’

    Uitrolplan
    ‘Het uitrolplan moet helderheid bieden waar en wanneer het transportnet zal worden ontwikkeld en dus ook waar (voorlopig) niet, en welke budgettaire middelen daarvoor nodig zijn’, vervolgt de staatssecretaris. ‘Bedrijven die denken over het inzetten van CO2-vrije waterstof om te verduurzamen, hebben inzicht nodig in de beschikbaarheid van infrastructuur om CO2-vrije waterstof af te kunnen nemen. Dat is nodig om te kunnen investeren in verduurzaming met behulp van CO2-vrije waterstof. Met de ontwikkeling van een transportnet voor waterstof zou een essentieel onderdeel van de waterstofketen tot stand komen en kunnen we bouwen aan een sterke positie van Nederland als waterstofland.’

    Het uitrolplan moet volgens Yesilgöz-Zegerius zorgen voor een onderbouwde en gefaseerde uitrol van een landelijk waterstoftransportnet. ‘Een gefaseerde uitrol waarbij op verschillende locaties begonnen zou kunnen worden met de ontwikkeling van delen van het net, maar wel steeds met als uitgangspunt dat uiteindelijk een geïntegreerd transportnet kan ontstaan. Het uitrolplan zal helderheid moeten gaan bieden waar en wanneer het transportnet zal worden ontwikkeld en dus ook waar (voorlopig) niet. In het uitrolplan wil ik een balans zoeken tussen enerzijds het scheppen van duidelijkheid aan potentiële gebruikers en anderzijds het stapsgewijs ontwikkelen van het net, zodat voortschrijdende marktontwikkelingen meegenomen kunnen worden.’

    Eerder
    8 juni 2021
    Totstandkoming Nederlandse waterstofbeurs HyXchange stap dichterbij

    Door Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  4. forum rang 10 voda 7 juli 2021 13:13
    Fronius levert eerste Fronius Solhub voor productie van groene waterstof

    Fronius is bij de SAN Group gestart met de bouw van een waterstofsysteem. De Fronius Solhub produceert in de toekomst tot 100 kilogram groene waterstof per dag bij het bedrijf in het Oostenrijkse Herzogenburg.

    ‘De installatie van de eerste Fronius Solhub is een vlaggenschipproject’, vertelt Martin Hackl, global director van de businessunit Solar Energy van Fronius International. ‘Groene waterstof wordt direct ter plaatse opgewekt en opgeslagen met behulp van zonne-energie en water. De waterstof wordt vervolgens gebruikt om waterstof-elektrische voertuigen te vullen. Dankzij opslag en gebruik van de waterstof in brandstofcellen is de zonne-energie ook in de winter beschikbaar. Op deze manier kunnen we 24 uur per dag gebruikmaken van de zon.’

    Ingebruikname in lente 2022
    De ceremoniële eerstesteenlegging vond onlangs plaats en de Fronius Solhub zal in het voorjaar van 2022 in gebruik worden genomen. De eerste groene waterstoffabriek in Neder-Oostenrijk wordt gebouwd in het SAN Biotech Park en zal worden geëxploiteerd met 100 procent hernieuwbare energie.

    Een installatie met zonnepanelen op de daken van het industrieterrein van de SAN Group – met een vermogen van 1,5 megawattpiek – levert het vermogen voor elektrolyse. Zowel de waterstofinfrastructuur als de service en het onderhoud van de groene systeemoplossing worden geïmplementeerd door Fronius.

    16 personenauto’s
    De geproduceerde waterstof wordt gebruikt om de vloot van de SAN Group van stroom te voorzien en kan ook worden gebruikt door partners in de regio. Dagelijks wordt ongeveer 100 kilogram groene waterstof geproduceerd. Dit is voldoende om ongeveer 16 personenauto's te vullen of meer dan 1.500 kilometer met een bus of vrachtwagen te rijden.

    ‘Het idee achter het systeem is om 24 uur per dag zonne-energie op te slaan en te gebruiken. In de toekomst zal het volledig geïntegreerde energieconcept met het gebruik van afvalwarmte en de omzetting van overtollige waterstof de hele site van de SAN Group bevoorraden’, licht Martin Blauensteiner, managing director van SAN Real en projectmanager, toe.

    Eerder
    27 mei 2021
    Fronius start levering Tauro: nieuwe omvormer voor grote installaties met zonnepanelen
    27 april 2021
    Fronius lanceert nieuw laadpunt voor elektrische auto’s

    Door Els Stultiens

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  5. forum rang 10 voda 7 juli 2021 13:21
    Kiwa opent grootste laboratorium van Europa voor testen waterstof en warmtepompen

    Kiwa heeft in Apeldoorn het naar eigen grootste laboratorium van Europa voor het testen van warmtepompen in gebruik genomen. Ook zijn er nieuwe testfaciliteiten geopend voor waterstof en het Internet of Things.

    Het warmtepomplaboratorium wordt volledig geautomatiseerd ingezet voor het testen van verschillende soorten warmtepompen. Kiwa investeert sinds vorig jaar tientallen miljoenen euro’s in deze en andere testfaciliteiten. De oplevering van het gerenoveerde gebouw en alle nieuwe voorzieningen staat gepland voor de zomer van 2021.

    Elektrische veiligheid
    ‘We breiden onze locatie in Apeldoorn op verschillende onderdelen uit’, duidt Jan Pieter Bijkerk, vicepresident van Kiwa. ‘Niet alleen om een moderne en aantrekkelijke werkomgeving te creëren voor onze medewerkers, maar ook om nieuwe technologieën te kunnen toepassen. Zo testen we naast de kwalitatieve prestatie van warmtepompen óók de elektrische veiligheid in het laboratorium. En spelen we in op de ontwikkeling dat steeds meer fabrikanten van Internet of Things (IoT)-apparatuur - zoals ‘slimme’ deurbellen, thermostaten, verlichting of koelkasten - de cybersecurity van hun producten willen laten testen door een onafhankelijke partij.’

    ‘Het warmtepomplaboratorium is gebaseerd op de allerlaatste technologie, zodat wij ook warmtepompen met brandbare koelmiddelen, zoals propaan, kunnen testen’, vervolgt Bijkerk. ‘In 2021 willen wij deze faciliteiten verder uitbreiden, zodat ook elektrische veiligheidstesten voor warmtepompen kunnen worden uitgevoerd. Daarmee kan op één locatie niet alleen de prestatie, maar ook de veiligheid worden getest en gecertificeerd op basis van internationale standaarden.’

    Veilig waterstof toepassen
    Kiwa wil met zijn investeringen in waterstoflaboratoria bijdragen aan het veilig toepassen van waterstof in het kader van de noodzakelijke energietransitie. Op het gebied van waterstoftechnologie wordt een nieuwe teststraat voor waterstofleidingen en -componenten gebouwd en komen er trainingsruimten en laboratoria voor het testen en keuren van producten bij die geschikt zijn voor waterstof.

    Kiwa biedt organisaties verder de mogelijkheid om de toegevoegde waarde van waterstoftoepassingen te ontdekken, onder meer met behulp van de zogenoemde waterstoftafel. Hiermee kunnen zij samen met Kiwa-experts experimenten uitvoeren om te ervaren wat de verschillen en overeenkomsten tussen aardgas en waterstof zijn. Ook gaat Kiwa in samenwerking met de energiesector monteurs opleiden voor het ombouwen van aardgasgestookte toestellen naar waterstof.

    1.000 zonnepanelen
    Tijdens de verbouwing worden verschillende energiebesparende voorzieningen aangebracht die het pand duurzamer maken. Zo wordt het bestaande kantoorgebouw gerevitaliseerd. De isolatie wordt verbeterd en het dak bekleed met 1.000 zonnepanelen op het hoofdgebouw, de hallen en de nieuwe garage voor meetwagens die het wegennet van Nederland, eveneens een vitale infrastructuur, voortdurend inspecteren. Dit levert jaarlijks 300.000 kilowattuur zonnestroom op, waarmee Kiwa kan voorzien in 11 procent van zijn elektriciteitsverbruik in Apeldoorn. Bovendien zal Kiwa door middel van warmtekrachtkoppeling 518 megawattuur stroom per jaar opwekken, waarbij het de vrijkomende warmte van 1.058 megawattuur zal gebruiken om het gebouw te verwarmen.

    Eerder
    1 juni 2021
    Kiwa en Alliander openen eerste waterstofhuis van Nederland
    15 september 2020
    Kiwa introduceert eigen kwaliteitskeurmerk voor installeren zonnepanelen

    Door Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 7 juli 2021 14:45
    B.C.’s Hydrogen Strategy A First Step In The Global Race To Develop A Clean Hydrogen Economy
    July 7, 2021

    BC Hydrogen1
    VICTORIA — Mark Zacharias, special advisor at Clean Energy Canada, made the following statement in response to the British Columbia government’s announcement of a new hydrogen strategy:

    “Today’s announcement connects the dots to help establish B.C. as a North American hub in clean hydrogen.

    “B.C.’s abundant low-carbon electricity, innovative companies and skilled workforce position the province to compete globally in the growing clean hydrogen economy. As countries like Germany, the U.K., Saudia Arabia, and Australia direct significant investments into their respective clean hydrogen sectors, this global race is on, and B.C. will need the right strategy and the right investments to secure its competitive position.

    “The hydrogen strategy’s focus on hard-to-decarbonize sectors—like commercial transportation and for industrial heat and feedstock in manufacturing—is the right one. We are also pleased to see a commitment to establishing ambitious carbon intensity targets and a regulatory framework for carbon capture and storage.

    “B.C. is starting with serious advantages, including abundant low-cost clean electricity, a highly skilled workforce and existing infrastructure to export clean hydrogen. And yet B.C. risks being left behind without a coordinated effort between government and industry to seize the clean hydrogen opportunity.

    “While B.C. is ideally positioned to produce blue hydrogen from its natural gas reserves, recent forecasts suggest that green hydrogen (made from electricity and water) will outcompete blue hydrogen on price as early as 2030. Blue hydrogen may help build out the clean hydrogen economy, but its long-term future is less certain. Ultimately, a competitive strategy is one that positions B.C.’s hydrogen industry, and the workers that will power it, to produce, utilize and eventually export the world’s cleanest hydrogen.”

    KEY FACTS

    BloombergNEF estimates that clean hydrogen could meet up to nearly a quarter of the world’s energy demand by 2050, with annual sales of US$700 billion and billions more spent on equipment.
    BloombergNEF, IRENA and others project the cost of producing green hydrogen to be on par with blue hydrogen by 2030 and cheaper thereafter.
    According to researchers from Harvard University, Canada is among a small group of countries with the highest potential for exporting clean hydrogen.
    Besides Canada, at least 18 other economies comprising more than 75% of global GDP have published hydrogen strategies already.
    Germany, France and Portugal have invested €9 billion ($13.1 billion), €7.2 billion ($10.5 billion) and €7 billion ($10.2 billion), respectively, to support their hydrogen strategies.
  7. forum rang 10 voda 8 juli 2021 08:37
    Fortescue Inks Pact with TasPorts for Land forGreen Hydrogen Plant

    Australian iron ore giant Fortescue Metals Group Ltd’s 100% renewable green energy and industry initiative Fortescue Future Industries Pty Ltd has signed an Option Agreement with Tasmanian Ports Corporation Pty Ltd to exclusively negotiate all land and operating access requirements for its proposed 250 megawatt green hydrogen plant in Bell Bay in Northern Tasmania, marking an important milestone in the development of this world leading project. FFI CEO Ms Julie Shuttleworth AM said “FFI’s Tasmania green hydrogen project could be one of the world’s largest green hydrogen plants when commissioned, creating a significant export market for green hydrogen from Australia. The signing of this agreement with TasPorts marks the beginning of a ground-breaking partnership, aiming for the first export of green hydrogen from an Australian port. “After investing in research and feasibility studies, we are serious about utilising Tasmania’s comparative advantage in renewable energy generation.”

    The project is targeted for an investment decision by the Fortescue Board in 2021.

    As highlighted in the Tasmanian Government’s Renewable Hydrogen Action Plan, Tasmania is well-positioned for the development of a green hydrogen industry due to the State’s low-cost, reliable renewable energy and excellent port and water infrastructure.

    The Tasmania project envisages the construction of a 250 MW green hydrogen plant at the Bell Bay Industrial Precinct, with the capacity to produce 250,000 tonnes of green ammonia per year for domestic use and international export.

    Source - Strategic Research Institute
  8. forum rang 10 voda 8 juli 2021 08:55
    Shell Starts PEM Green Hydrogen Electrolyser

    Europe’s largest PEM hydrogen electrolyser began operations at Shell’s Energy and Chemicals Park Rheinland, producing green hydrogen. As part of the Refhyne European consortium and with European Commission funding through the Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, the fully operational plant is the first to use this technology at such a large scale in a refinery.

    Plans are under way to expand capacity of the electrolyser from 10 megawatts to 100 megawatts at the Rheinland site, near Cologne, where Shell also intends to produce sustainable aviation fuel using renewable power and biomass in the future. A plant for liquefied renewable natural gas (bio-LNG) is also in development.

    Shell has a target to become a net-zero-emissions energy business by 2050, in step with society. As part of its Powering Progress strategy, Shell plans to transform its refinery footprint to five core energy and chemicals parks. This means Shell will reduce the production of traditional fuels by 55% by 2030.

    The Rheinland electrolyser will use renewable electricity to produce up to 1,300 tonnes of green hydrogen a year. This will initially be used to produce fuels with lower carbon intensity. The green hydrogen will also be used to help decarbonise other industries.

    The European consortium backing the project consists of Shell, ITM Power, research organisation SINTEF, consultants Sphera and Element Energy. The electrolyser was manufactured by ITM power in Sheffield, UK, and includes parts made in Italy, Sweden, Spain and Germany.

    Source - Strategic Research Institute
  9. forum rang 10 voda 8 juli 2021 09:04
    Hyzon Zero Carbon Alliance Welcomes Woodside Energy

    The Hyzon Zero Carbon Alliance, an initiative of leading companies working to accelerate hydrogen-powered mobility worldwide, has added Woodside Energy as its newest member. Championed by Hyzon Motors Inchydrogen fuel cell-powered commercial vehicles, the Alliance brings together active participants along the hydrogen-value chain, from production to technology development, from innovation to investment.

    In joining the Alliance, Woodside Energy, Australia’s leading natural gas producer, brings a deep commitment to the production and distribution of hydrogen. Woodside is pursuing development of a number of large-scale hydrogen production projects and technologies as part of their mission to be society’s trusted energy partner.

    Woodside’s membership will complement the Alliance’s existing members’ expertise to drive scale, speed and collaboration within the hydrogen mobility sector, and will move the Alliance closer to achieving one of its primary goals – to lower hydrogen costs by harnessing the power of strategic partnerships and a united industry approach.

    Woodside will join the nine current members of the Alliance including Ark Energy (a subsidiary of Korea Zinc), Total, AXA, Bank of America, Hiringa Energy, Modern Group, NEOM, Raven SR and ReCarbon.

    Source - Strategic Research Institute
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 8 juli 2021 20:38
    DOE Announces $52.5 Million to Accelerate Progress in Clean Hydrogen
    July 7, 2021
    WASHINGTON, D.C. — The U.S. Department of Energy (DOE) today announced $52.5 million to fund 31 projects to advance next-generation clean hydrogen technologies and support DOE’s recently announced Hydrogen Energy Earthshot initiative to reduce the cost and accelerate breakthroughs in the clean hydrogen sector. Clean hydrogen is a form of renewable energy that—if made cheaper and easier to produce—can have a major role in supporting President Biden’s commitment to tackling the climate crisis.

    www.energy.gov/articles/doe-announces...
  11. tommy de pony 9 juli 2021 15:01
    In Europa zijn de twee koopjes van het moment niet toevallig te vinden in Scandinavië. Hydrogen Pro gaat in de komende maanden ontploffen, het enige wat nog ontbreekt momenteel is een eerste contract maar dat kan nu niet lang meer uitblijven. En let ook op Everfuel, zodra waterstof weer wat in de mode komt is dat een van de aandelen die het meest potentieel hebben
  12. forum rang 9 nine_inch_nerd 9 juli 2021 15:12
    Kom op, hey. Laten we het niet hopen. Al genoeg ' naysayers'. :)

    Inflatie en hoge benzineprijzen kunnen een einde maken aan Bidens groene droom
    15:09

    De Exxon-pomp op 200 Massachusetts Avenue in Washington DC is voor mij een belangrijke graadmeter voor de Amerikaanse economie. Ga ik op reportage, haal ik de huurauto meestal op het nabijgelegen Union Station. Omdat de tank altijd vol terug moet, ben ik aangewezen op de dichtsbijzijnde bezinepomp, op een steenworp afstand van het Capitool. De gallons die onlangs de tank in gingen deden $3,99. Een jaar geleden, met de pandemie op het hoogtepunt, bleef het meestal onder de $3.

    Nu maakt Amerika zich de laatste tijd nogal druk over inflatie. De prijzen van huurauto’s, vliegtickets en voedsel schieten omhoog. Economen debatteren over de vraag of dit een tijdelijk gevolg is van een economische opleving nu corona lijkt te wijken of dat Amerika een meer permanente fase van prijsstijgingen ingaat.

    Dure zomer

    Hoe dan ook staat in de VS een dure zomer voor de deur. De New York Times schreef onlangs een smakelijke reportage over de lobster roll, het broodje met kreeftenvlees dat hoort bij een Amerikaanse kustvakantie. $30 kostte het op sommige plekken. Ik was vorig jaar in Maine voor een verslag over de kreeftenvisserij. Het toerisme was toen volledig stilgevallen. De duurste lobster roll die ik trof kostte toen de helft van nu.

    Volgens sommige commentatoren maakt Amerika nu dan ook een soort herhaling van de jaren zeventig mee, met gierende inflatie en grote ecologische zorgen. De stijgende benzineprijzen, inmiddels op het hoogste punt in zeven jaar tijd, maken het plaatje compleet. Net als toen is de opstelling van de OPEC de bepalende factor.

    Het consortium van olieproducerende landen draaide de productie flink terug in april vorig jaar, toen de olieprijzen voor het eerst in de geschiedenis onder nul doken. Het was een van de momenten waarop Trump zijn reputatie als dealmaker gestand deed. Hij kreeg de OPEC-landen zo ver de kraan dicht te draaien waardoor de Amerikaanse olie-industrie een volledige prijsinstorting bespaard bleef.

    Lastige opgave

    Biden probeert nu het tegenovergestelde voor elkaar te krijgen, en heeft OPEC gemaand om meer olie te gaan pompen. Het is een lastige opgave omdat de olieproducerende landen zijn verwikkeld in een conflict over de productiehoeveelheid. De Saudi’s zijn voorzichtig en willen de prijs graag hoger houden. De Verenigde Arabische Emiraten vinden dat ze relatief veel productiecapaciteit hebben ingeleverd en willen juist meer op de markt brengen.

    Dit alles brengt Biden in het nauw, allereerst omdat er weinig zo vervelend is voor een president als een volk dat klaagt dat de enorme hoeveelheden benzine die ze verbruiken duurder worden. Een politieke veteraan als Biden kent het lot van Gerald Ford en George H. Bush die hun verkiezingen verloren in de schaduw van een stijgende olieprijs.

    Imagoschade

    Punt twee is dat Biden imagoschade leidt. Trump kreeg het wel voor elkaar de OPEC landen naar Amerika te doen luisteren, mede als gevolg van zijn warme relaties met Saudi-Arabië. Biden moet nog laten zien dat hij over geopolitieke armkracht beschikt. Wat niet helpt: tijdens zijn ontmoeting met Poetin bracht hij het olievraagstuk niet ter sprake. Hij liet daarmee een kans lopen om via Rusland, onderdeel van OPEC+, de markt naar zijn hand te zetten. Rusland wil ook de productie verhogen en heeft goede banden met zowel Saudi-Arabië en de UAE.

    Misschien nog wel het pijnlijkst zijn de deuken die Bidens groene imago hiermee oploopt. Hij wil de president zijn die Amerika begeleidt in de overstap naar elektrische auto’s en een duurzame economie. Tegelijkertijd stuurt hij aan op een toename in de productie van fossiele brandstoffen. Het is laveren tussen twee kliffen voor Biden. De milieubeweging is boos op hem omdat hij toch weer overhelt naar olie. De Republikeinen nemen hem onder vuur omdat ‘Amerikanen de kosten van Bidens beleid bij de benzinepomp ervaren’, zoals partijvoorzitter Ronna McDaniel zei.

    Misschien belt Biden deze dagen met Jimmy Carter, Amerika’s eerste president met groene ambities die zonnepanelen op het dak van het Witte Huis zette. Reagan haalde ze er weer af. Inflatie en oliecrisis maakten van Carter een eentermijnspresident. Amerika liep zijn groene revolutie mis. Hetzelfde kan zomaar weer gebeuren.
  13. forum rang 9 nine_inch_nerd 9 juli 2021 15:29
    Zeer interessant. Ik wacht en hoop nog steeds op een SPAC merger ZeroAvia.

    PowerCell Sweden AB (publ) has secured an order valued at a total of MSEK 10.9 from UK company ZeroAvia.

    The order comprises fuel cell stacks, fuel cell systems and engineering services, and is scheduled for continuous delivery over one year.

    The order is part of a cooperation agreement that both companies have now signed and which, within the framework of the UK HighFlyer 2 project, aims to develop a certifiable fuel cell system for commercial use in aviation. The goal of HighFlyer 2 is to develop an emissions-free 19-seat hydrogen-electric commercial aircraft. For this project ZeroAvia UK will work with one of the leading UK fuel cell system players, Hypermotive Ltd, affiliated to Powercell Sweden AB for the Highflyer project. The order comprises fuel cell stacks, fuel cell systems and engineering services related to the development of the new aircraft and is scheduled for continuous delivery over a one-year period. The total order value is MSEK 10.9.

    ZeroAvia conducted the world’s first hydrogen-electric flight of a commercial airplane in September last year. An MS-100 fuel cell system from PowerCell was on board the plane. Earlier this year, PowerCell Sweden received two orders for fuel cell systems from ZeroAvia, which the company also announced.

    “From a sustainability perspective, the significance of this cooperation can hardly be overstated because it involves resolving one of the largest environmental challenges in the area of transport – how aviation can become more sustainable. But the aviation industry also has unique requirements for both stability and performance, and the fact that we as a company are competitive in such a demanding segment is clear confirmation of our technological position, our expertise and our commercial offering,” says Richard Berkling, CEO of PowerCell Sweden AB.

    “Hydrogen is the only viable option for large scale zero emission aircraft, due to three times higher specific energy content compared to jet fuel, and over 100 times higher than the best batteries today”, says Val Miftakhov, founder and CEO of ZeroAvia. “Hydrogen fuel cells are the most efficient way to convert that energy into propulsion, twice as efficient as burning it in any small turbine. We are happy to extend our collaboration with Powercell to bring the world closer to the future of aviation.”
  14. forum rang 9 nine_inch_nerd 10 juli 2021 11:06
    Germany: National Hydrogen Council Hands Action Plan to the Federal Government

    In order to achieve the climate policy goals, Germany must quickly take ambitious steps to ramp up the hydrogen economy.

    The “Hydrogen Action Plan Germany 2021-2025” contains 80 proposals from the National Hydrogen Council (NWR) for the next federal government. The 26 experts of the advisory body to the federal government presented the action plan today to the head of the Chancellery, Prof. Dr. Hand over to Helge Braun.

    Berlin–The National Hydrogen Council was appointed in June 2020 together with the resolution of the National Hydrogen Strategy to advise and support the Federal Government with proposals and recommendations for action in the implementation and further development of the National Hydrogen Strategy. Helge Braun thanked the members of the council for the work they have done so far: “Since it was founded last summer, the Hydrogen Council has already been able to provide many important impulses. With its statements and now with the 2021-2025 Action Plan, the Council provides valuable input for government work and the urgently needed market ramp-up of hydrogen technologies. Because hydrogen is indispensable for achieving our ambitious energy and climate goals and at the same time opens up new markets and economic opportunities for us.

    Katherina Reiche, the chairwoman of the National Hydrogen Council, emphasized: “Hydrogen is the basic requirement for the decarbonisation of applications that cannot be converted to green electricity either technically or economically. Greenhouse gas emissions can only be reduced comprehensively and efficiently through a consistent ramp-up of the hydrogen economy. We see the action plan as a blueprint for a government program on hydrogen after the federal elections in September. From our point of view, the implementation of these measures is essential in order to be able to achieve the even more stringent climate targets. ”

    The action plan is divided into three parts: First, the initial situation is discussed with a view to climate protection goals, industrial potential and the legal framework. The second part summarizes the discussion about the expected ramp-up of the hydrogen economy by the year 2030 – separated according to requirements, volume and necessary infrastructure. The third part derives concrete recommendations for action, prioritized according to urgency, for the efficient implementation of the national hydrogen strategy. “It is a matter of realizing the hydrogen market ramp-up along the entire value chain – from generation to storage and transport to applications and a qualified supplier industry,” says Katherina Reiche.

    Concrete proposals for action: 80 measures with time prioritization

    In the action plan, the NWR proposed 80 individual measures and prioritized them in terms of time. In particular, the necessary decisions for industry must be made at very short notice: First and foremost is the availability of green hydrogen, followed by the recording of the CO 2 footprint of the gases used in industrial processes through the introduction of uniform guarantees of origin. The action plan also shows short-term development needs for state funding instruments.

    In the transport sector, the NWR members see a short-term need for action within the next two years. In addition to standardization aspects and questions relating to the EU’s regulatory framework, the main focus is on building a Europe-wide filling station infrastructure and building a supplier industry with state support.

    In the action plan, the NWR also shows the need for action in the regulatory framework. He pays particular attention to a suitable price incentive: “Firstly, CO2 pricing must be strengthened in all sectors, secondly, the electricity price must be exempt from the EEG surcharge and, thirdly, the electricity tax must be significantly reduced,” explained Katherina Reiche.

    The study is available for download at the bottom of the page and on the “Statements and Positions” page . (German Only)

    THE NATIONAL HYDROGEN COUNCIL

    With the adoption of the National Hydrogen Strategy, the Federal Government appointed the National Hydrogen Council on June 10, 2020. The council consists of 26 high-ranking experts from business, science and civil society who are not part of public administration. The members of the Hydrogen Council have expertise in the areas of generation, research and innovation, decarbonisation of industry, transport and buildings / heating, infrastructure, international partnerships, and climate and sustainability. The National Hydrogen Council is headed by Katherina Reiche, Chairwoman of the Board of Westenergie AG and Parliamentary State Secretary a. D.

    The task of the National Hydrogen Council is to advise and support the State Secretaries’ Committee for Hydrogen with proposals and recommendations for action in the implementation and further development of the hydrogen strategy.
  15. forum rang 9 nine_inch_nerd 10 juli 2021 11:11
    quote:

    tommy de pony schreef op 9 juli 2021 15:01:

    In Europa zijn de twee koopjes van het moment niet toevallig te vinden in Scandinavië. Hydrogen Pro gaat in de komende maanden ontploffen, het enige wat nog ontbreekt momenteel is een eerste contract maar dat kan nu niet lang meer uitblijven. En let ook op Everfuel, zodra waterstof weer wat in de mode komt is dat een van de aandelen die het meest potentieel hebben
    Mooi. Maar waar baseer je je voorspellingen op? Zie hebben beiden al een hype gehad...

    Ik heb deze opmerking ook in deze topic gezet:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1377720/Scandi...
  16. forum rang 9 nine_inch_nerd 10 juli 2021 12:58
    Luchtvaart en H2: dat moet het echt worden.

    Research Project for the Use of Hydrogen in Aviation Starts in Hamburg


    Pioneering project tests maintenance and ground processes of future aircraft generations. A320 to be equipped with hydrogen infrastructure.

    Hamburg (DE) — The aerospace industry is preparing for flying with hydrogen. In Hamburg, the world’s third-largest aviation center, a new development platform is being launched to test the new technology from as early as 2022.

    Funded by the Hanseatic City of Hamburg, Lufthansa Technik will work with the German Aerospace Center (DLR), the Center for Applied Aeronautical Research (ZAL) and Hamburg Airport over the next two years to design and test extensive maintenance and ground processes in handling hydrogen technology. For this purpose, an aircraft of the Airbus A320 family will be converted into a stationary laboratory at Lufthansa Technik’s base in Hamburg.

    Liquid hydrogen (LH2) is increasingly being more concretely envisaged in the development departments of large aircraft manufacturers as a sustainably producible fuel for future generations of commercial aircraft. In order to investigate the effects of the use of LH2 on maintenance and ground processes at an early stage, Lufthansa Technik, DLR, ZAL and Hamburg Airport are now pooling their extensive practical and scientific expertise. The aim is to jointly develop a pioneering demonstrator, and to operate it from 2022.

    Snag 1a34aad2

    As the world’s third largest aviation location, the Free and Hanseatic City of Hamburg is funding the research project with the largest single item in its special program to mitigate the economic impact of the coronavirus pandemic on the aviation industry.

    “Hamburg is not just one of the three largest aviation clusters in the world, last year the city also developed the clear vision of becoming a major hydrogen metropolis,” explained Michael Westhagemann, Senator for Economics and Innovation of the Free and Hanseatic City of Hamburg. “I therefore see it as both a logical and gratifying step to combine these two core competences of Hamburg. The port, the energy sector, industry and the entire mobility sector are involved and are preparing for this groundbreaking technology. With this project, we are now also making an essential contribution to the transformation of aviation into a climate-neutral mobility solution of the future. The clear goal is to build up a hydrogen economy in Hamburg that will occupy a leading position internationally.”

    In the first phase of the project, by the end of 2021 the partners aim to identify the most urgent fields of development for closer scientific examination and, on this basis, to elaborate the concept for subsequent practical testing. The practical implementation of the concept will start at the beginning of 2022 and will involve the modification of a decommissioned Airbus A320 aircraft. It will be equipped with an LH2 infrastructure to be used as a fully functional field laboratory at Lufthansa Technik’s base in Hamburg. In parallel, a virtual environment is being created at DLR that will be used to achieve digital and highly accurate mapping of the defined development fields. The new development platform is to provide inspiration for the design process of the next generation of aircraft by means of parameterized and highly accurate virtual models.

    Against this background, Lufthansa Technik will primarily contribute its great operational expertise in the maintenance and modification of commercial aircraft, and can also incorporate the customer perspective through its close contact with airlines around the world. DLR will add its long-standing and cross-sector experience with hydrogen, and focus on the development of the virtual environment. ZAL will also participate with its extensive know-how in the field of fuel cell technology and its digital process mapping. As an associated project partner, Hamburg Airport will primarily contribute its experience from the operator’s perspective, for example in defining requirements for the ground handling process of future LH2-powered aircraft.

    “There is no alternative to the transformation of our industry towards climate-neutral flying. With this project, we want to tackle this enormous technological challenge at an early stage – for the entire MRO industry as well as for us. In this way, we are actively securing the future, because we are building up know-how today for the maintenance and ground processes of the day after tomorrow,” explained Dr. Johannes Bussmann, Chief Executive Officer of Lufthansa Technik AG. “I am therefore pleased that we have succeeded in joining forces with strong partners in this project. And I am very grateful for the foresight of the city of Hamburg and its generous funding for this project.”

    “The aircraft of the future are lighter, more efficient and fly with alternative propulsion concepts. Hydrogen will play an important role in this. We need to learn – promptly and in detail – the requirements on aircraft and maintenance of real-world operation with hydrogen on the ground,” said Dr. Markus Fischer, DLR Deputy Board Member Aeronautics. “In the project, we are using this data and experience to develop digital models for ground processes. These digital process twins can then be used directly in the design of future-oriented and yet practicable aircraft configurations.”

    “The development of a field laboratory and a digital twin are important components of Hamburg’s Green Aviation Technology Roadmap. They were developed together with the members of the Hamburg Aviation Cluster last year to strengthen Hamburg’s competence in research and development in a European context,” said Roland Gerhards, Chief Executive Officer of ZAL GmbH. “We thank the city of Hamburg for its support in now jointly implementing this location strategy for the development of future LH2-powered aircraft.”

    Michael Eggenschwiler, CEO of Hamburg Airport, said, “Climate-friendly flying with hydrogen technology is only possible if the infrastructure on the ground also fits perfectly. Close coordination is required here, and we as an airport are pleased to be able to contribute our know-how to this important project – from questions of storage and distribution to the refueling process on the apron. At the airport, we also rely on hydrogen as the technology of the future for our ground transport. This project offers us the chance to identify and make the best possible use of synergy effects between gaseous hydrogen, such as that used for refueling our baggage tractors, and liquid hydrogen for aircraft refueling.”
  17. forum rang 10 voda 12 juli 2021 08:55
    EV Charging & Hydrogen Filling Station at Port of Gothenburg

    A set of measures to speed up the transition to fossil-free transport, is about to be put into action at the Port of Gothenburg. The initial step: the first open-access facility in the Nordic region for electric charging and hydrogen gas for heavy goods vehicles, will become operational in 2022. The station will be located at Vädermotet at the Port of Gothenburg, which is strategically located beside the main roads leading into and out of the port. Photo: Gothenburg Port Authority.

    In February the Tranzero Initiative was presented, a collaborative venture between the Volvo Group, Scania, Stena Line AB, and the Gothenburg Port Authority. The aim is to speed up the transition to fossil-free transport to and from the port. An extensive study of land transport flows to and from the port was launched – now, a plan of measures is being executed that will put theory into practice.

    The port aims to reduce carbon emissions from transport to and from the port by 70% through to 2030. On the land side, carbon emissions in the Gothenburg area will need to be cut by 23,000 tonnes if this goal is to be achieved.

    Fact file

    1. The first open-access facility in the Nordic region for electric charging and hydrogen gas for heavy goods vehicles

    2. Electric power available for heavy goods vehicles: 2022

    3. Hydrogen gas available for heavy goods vehicles: 2023-24

    4. Charging points for heavy goods vehicles: 10

    5. Maximum power capacity: 350 kW-1 MW (fully developed)

    6. Hydrogen gas pumps for heavy goods vehicles: 1

    7. Hydrogen gas capacity: 720 kg, approximately 15 trucks/24 hours (fully developed)

    Source - Strategic Research Institute
  18. Joni-2 12 juli 2021 16:33
    OSLO (Reuters) - Shell zal deelnemen aan een project in Noorwegen om waterstof te produceren uit aardgas en tegelijkertijd de uitstoot af te vangen, zei Aker Clean Hydrogen (ACH) maandag.

    Landen in heel Europa zoeken naar manieren om emissievrije waterstof te produceren om de CO2-uitstoot te verminderen en de opwarming van de aarde te voorkomen.

    Schone waterstof kan worden geproduceerd uit water met behulp van elektriciteit die wordt opgewekt door hernieuwbare energiebronnen.

    Wanneer geproduceerd uit aardgas, wordt het als schoon beschouwd wanneer de bijbehorende uitstoot van kooldioxide (CO2) wordt opgevangen en permanent wordt opgeslagen. Tegenwoordig komt het grootste deel van de bijbehorende CO2-uitstoot in de atmosfeer terecht.

    Partners ACH, Shell en de Noorse infrastructuurinvesteerder CapeOmega hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend voor de bouw van een grootschalige waterstofproductiefaciliteit in Aukra in het westen van Noorwegen, aldus ACH.

    De schone waterstof kan worden gebruikt om lokale industrieën koolstofarm te maken, voor emissievrije brandstof voor voertuigen en schepen, of voor export naar Europa, zei ACH.

    Aardgas voor het project zou worden geleverd door de nabijgelegen Nyhamna-gasverwerkingsfabriek, voegde het eraan toe.

    Shell fungeert als technisch dienstverlener in de Nyhamna-fabriek, die aardgas verwerkt in het Ormen Lange-veld en Equinor's Aasta Hansteen-veld bij Noorwegen.

    Het Brits-Nederlandse energiebedrijf, dat ernaar streeft de uitstoot van broeikasgassen in 2050 tot nul terug te brengen, is ook een partner in een joint venture-project met Equinor en TotalEnergies om CO2-opslag bij Noorwegen te bouwen.
  19. forum rang 9 nine_inch_nerd 12 juli 2021 16:46
    quote:

    Joni-2 schreef op 12 juli 2021 16:33:

    OSLO (Reuters) - Shell zal deelnemen aan een project in Noorwegen om waterstof te produceren uit aardgas en tegelijkertijd de uitstoot af te vangen, zei Aker Clean Hydrogen (ACH) maandag.

    ...
    Ik had 'm hier geplaatst met het verband met Aker Horizons AS (AKH) :

    www.iex.nl/Forum/Topic/1377720/Scandi...
  20. forum rang 9 nine_inch_nerd 12 juli 2021 19:36
    Reactie vandaag is enthousiast: -7%. (?)

    PowerTap Completes Steam Methane Reformer Design

    July 12, 2021

    VANCOUVER, British Columbia and IRVINE, Calif. — PowerTap Hydrogen Capital Corp. is pleased to announce that its wholly-owned subsidiary, PowerTap Hydrogen Fueling Corp. (“PowerTap Fueling”) has completed the engineering design of the PowerTap Gen3 making significant improvements in its steam methane reformer (SMR) that increases the production of hydrogen, reduces feedstock requirements, and extends the life of the SMR.

    The design of the SMR remains subject to revisions, pending the successful manufacturing of a prototype that achieves all of the functionalities as intended.

    Specific innovations include:

    The improvement of heat transfer within the water gas shift reactor vessel identified in the below diagram via reactor tube design and use of a unique heat reflective coating inside the vessel. The improvement of heat transfer within the reactor vessel reduces the amount of feedstock gas needed to produce hydrogen and considerably enhances the separation of hydrogen from the feedstock in the process.
    The reduction of the reactor temperature and pressure which reduces the overall stress on the vessel and tube system and extends the life of the system from ten years to over 15 years.
    The burning of the syn gas from the shift reactor which reduces the volume of renewable natural gas feedstock required and reduces greenhouse gas emitted into the atmosphere.
    The increase of the overall life span of the SMR from 10 years to 15 years through advancement and improvement in the catalyst and, reduction of the water gas shift reactor vessel temperature and pressure.
    The effectiveness of the improvements to the SMR design as mentioned above, remain subject to testing during the manufacturing process, and may be amended as required.

    With the completion of engineering design, the Company is in the process of finalizing arrangements for the manufacturing of the prototypes of the PowerTap Gen3 unit. The Company will provide updates on this phase when material developments occur. The Company is also finalizing its pre-application packages for the first three sites in the California counties of Monterey and Humboldt to submit in Summer 2021. The company’s efforts over the next few months will be focused on working closely with the California Hydrogen Business Council (CHBC) and the California Governor’s Office of Business and Economic Development (GO-Biz), to process the application and, separately, obtaining authorization for its Low Carbon Fuel Standard (LCFS) Hydrogen Refueling Infrastructure (HRI) credits from the California Air Resources Board (CARB).

    Kelley Owen, Chief Operating Officer of PowerTap Fueling, stated, “The incorporation of these major design changes to the current applications represent significant improvement in the production of hydrogen today.”
5.200 Posts
Pagina: «« 1 ... 152 153 154 155 156 ... 260 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.286
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.462
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.956
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.489
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.092
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.762
ageas 5.843 109.779
Agfa-Gevaert 13 1.862
Ahold 3.536 73.983
Air France - KLM 1.024 34.348
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.546
Allfunds Group 3 1.217
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 337
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.767
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.368
AMG 965 125.872
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.522
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.163
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 316
Arcadis 251 8.623
Arcelor Mittal 2.024 318.668
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.113
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.283
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.704
ASML 1.762 77.059
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.673
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht