Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

PostNL Koninklijke NL0009739416

Laatste koers (eur)

1,268
  • Verschill

    +0,004 +0,32%
  • Volume

    1.110.375 Gem. (3M) 2,1M
  • Bied

    1,265  
  • Laat

    1,268  
+ Toevoegen aan watchlist

Augus 2021: De maand van een 5 voor de komma

2.968 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 149 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Lector 10 augustus 2021 09:54
    quote:

    Cerburus schreef op 10 augustus 2021 09:34:

    Lector, dat dit aandeel op korte termijn / voor het einde jaar 5+ noteert, lijkt me ook gezien het huidige beursklimaat, welke al vrij hoog staat, vrij positief gedacht.
    Aan de andere kant 5 euro hebben we dit jaar al wel 1 minuut mogen zien :P. Maar een koers tussen de 4-5 euro, met een jaarlijkse dividend van 40 cent en groeiend? ik teken er wel voor bij dit aandeel. Dit is geen 'snel geld' aandeel, de stijging van onder de euro naar de koers nu. (ca 400% rendement) die komt niet meer terug. Alles alles meezit en echt alles op groen staat, zou je op termijn wellicht een koers van 5,75+ mogen verwachten. maar dat ideaal beeld heb ik na jaren PostNl ervaring laten varen.Ben al lang blij dan men nu toch daadwerkelijk een uitstekend, low risico dividend aandeel lijkt te worden. Dat was jaren geleden ook de reden dat ik hier ingestapt ben. Defensief aandeel in mijn porto..het kan verkeren haha
    Ben ik wel met je eens en ik weet dat je al heel lang op dit forum zit.
    Waarschijnlijk ook de daling meegemaakt na afwijzen bod van Bpost naar uiteindelijk € 0,97 ? Die daling was natuurlijk ridicuul maar het gaf goed aan hoe Herna Verhagen iedere controle over het aandeel kwijt was door zich te hullen in stilzwijgen en dan wordt het aandeel een speelbal van de slimme jongens met diepe zakken.
    Het hele corona gebeuren heeft PostNL er weer bovenop geholpen anders stonden we nu waarschijnlijk pas weer rond de € 2,50 - € 3,00.
    De oude garde om het zo maar te noemen heeft geen 400% rendement gehaald, maar hooguit de kans gehad om de schade te beperken door bij te kopen, wat ik ook gedaan heb.
    Het dividend moet de komende jaren de kers op de taart worden, maar Herna heeft eerder het dividend al geschrapt omdat ze zo nodig een nagenoeg failliet bedrijf voor de hoofdprijs moest overnemen dus ik blijf voorzichtig, je weet nooit welke misstap ze in de toekomst begaat ?
  2. forum rang 4 Boir 10 augustus 2021 09:57
    Als je op maximum capaciteit stuit en consumenten moet vragen een maand te wachten met retour sturen, bestellingen met dag of dagen vertraging bezorgd, dan kan je wachten totdat je geen marktleider meer bent of extra investeren in die versnelde groei. Klanten accepteren het kortstondig maar zijn weg als er een alternatief is, zie 350mln investering DHL in Nederland. PostNL moet meer investeren omdat hun deel nu eenmaal groter is en omdat ze ook in Belgie kansen zien.
  3. forum rang 6 Lector 10 augustus 2021 09:58
    quote:

    josje52 schreef op 10 augustus 2021 09:40:

    Tomtom daalde ook hard na zeer slechte cijfers en verlaging outlook. Is weer terug op niveau voor cijfers
    Kan wel zijn maar met "terug op niveau" ben je dan toch niets opgeschoten of zie ik dat verkeerd?
    Lijkt wel of mensen blij zijn als een koers na een forse daling weer terug bij af is, maar daarvoor beleg je toch niet.

    Nu bleef ik toch al ver van TomTom dus die ellende is mij bespaard gebleven, maar per saldo word je er niets wijzer van natuurlijk.
  4. [verwijderd] 10 augustus 2021 09:59
    Ze zeggen altijd dat de beurs vooruit kijkt. Beetje bijziende beurs. 2024 is toch echt te ver weg. Als die half miljard investeringen zijn gedaan en ze halen de ambitie voor 2024 dan kan de koers met gemak naar 7,-
  5. [verwijderd] 10 augustus 2021 10:00
    Iets in mijn achterhoofd zegt dat het plotselinge (op zich positieve) vergezicht tm 2024 dat gisteren met ons gedeeld werd niet zo maar uit de lucht komt vallen. Zijn ze met iets bezig? En is in dat proces een andere voorstelling van zaken gegeven, waardoor MT niet anders kon dan dit nu ook bij de Q2 cijfers melden? Is dat de reden waarom er geen business update kwam? Ik hou de aandelen stevig vast voor het riante dividend en ook voor de afloop van deze fantasie...
  6. Brievenbus 10 augustus 2021 10:12
    Die 4.43 zitten we vermoedelijk aan vast tot de omwisselingkoers voor de dividendaandelen bekend is..... :-(
  7. forum rang 4 Rik R 10 augustus 2021 10:13
    quote:

    Makita schreef op 10 augustus 2021 10:00:

    Iets in mijn achterhoofd zegt dat het plotselinge (op zich positieve) vergezicht tm 2024 dat gisteren met ons gedeeld werd niet zo maar uit de lucht komt vallen. Zijn ze met iets bezig? En is in dat proces een andere voorstelling van zaken gegeven, waardoor MT niet anders kon dan dit nu ook bij de Q2 cijfers melden? Is dat de reden waarom er geen business update kwam? Ik hou de aandelen stevig vast voor het riante dividend en ook voor de afloop van deze fantasie...
    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik teleurgesteld ben in de resultaten. Kijkende naar Q1 vs Q2 dan klopt er iets niet bij pakketten. Fors verlies marktaandeel? Ik kijk het nog even aan.
  8. forum rang 6 Lector 10 augustus 2021 10:16
    quote:

    lost schreef op 10 augustus 2021 09:59:

    Ze zeggen altijd dat de beurs vooruit kijkt. Beetje bijziende beurs. 2024 is toch echt te ver weg. Als die half miljard investeringen zijn gedaan en ze halen de ambitie voor 2024 dan kan de koers met gemak naar 7,-
    Ja ja, als dit en als dat, allemaal vergezichten met prachtige koersverwachtingen, al dan niet op waarheid gebaseerd?
    Het is goed hoor om naar de toekomst te kijken met een positieve blik, maar een beetje realisme en de koers van vandaag is ook niet onbelangrijk en dat laat een heel ander beeld zien.
    Een (zogenoemd) groeiaandeel met een dividend rendement van inmiddels 9% dat blijkbaar toch heel weinig beleggers willen hebben want de koers is net aan groen, met geen enkele garantie dat dit vanmiddag nog steeds zo is.
    Als PostNL daadwerkelijk het pareltje van de beurs is, waarom zien we dan geen fors herstel ? Of zou het kunnen zijn dat veel beleggers nog wel grote twijfels hebben bij de verwachtingen van PostNL en het renderen van bijna een miljard aan investeringen ? Zomaar een gedachte..... :-)
  9. Brievenbus 10 augustus 2021 10:26
    BPost begint te herstellen, daar beginnen de beleggers na een paar dagen door te krijgen hoe ze bespeeld zijn...
    Dat zal bij PostNL moeten wachten tot de dividendsaandelen geleverd zijn vrees ik.
  10. [verwijderd] 10 augustus 2021 10:27
    quote:

    Rik R schreef op 10 augustus 2021 10:13:

    [...]

    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik teleurgesteld ben in de resultaten. Kijkende naar Q1 vs Q2 dan klopt er iets niet bij pakketten. Fors verlies marktaandeel? Ik kijk het nog even aan.
    Volume pakketten ging 11,4% omhoog in Q2, Omzet steeg in Q2 met 14,1% dus daar lijkt het niet aan te liggen.

    Ze hebben er m.i. gewoon extra kosten van openen nieuwe (bv. geautomatiseerde kleine pakket?) centra in gedrukt. Dat zeggen ze zelf ook op slide 7 van analisten presentatie.
  11. rvd4always 10 augustus 2021 10:30
    quote:

    Makita schreef op 10 augustus 2021 08:23:

    Norges loopt te klooien, vrijdag onder de 3% gegaan www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...
    Norges loopt niet te klooien maar is actief aan het handelen. Daar is mijn inziens niets mis mee. Sterker nog, de laatste tijd heb ik ook actief gehandeld omdat de koers zo op en neer ging. Daar kan je financieel van profiteren. Wellicht zelf eens proberen?
  12. Kwalbie 10 augustus 2021 10:32
    Ik vond de daling van de elite 2de kwartaal ook wel fors, veel meer dan gedacht. Schatte zelf rond de 100 mil. We hebben zeker april en mei echt heel druk gehad.

    Ik heb wel het idee dat postnl wat marktaandeel aan het inleveren is. Ik zie steeds meer bedrijven die de grote pakketten laten bezorgen door postnl en de kleine door een ander. Dat zal prijs technisch wel gunstiger zijn.

    Ik denk dat daarom de nieuwe gerobotiseerde sorteemcentra (Voor kleine pakjes) Ook zijn gerealiseerd. Om de (personeels) kosten te drukken en zo scherpere tarieven kunnen aanbieden en weer wat marktaandeel te winnen.

    Over het toekomstige dividend ben ik wel wat sceptisch. Ze gaan wel erg veel geld investeren en moet nog maar zien of dit de winstgevendheid gaat verhogen. Ben bang voor nog meer margedruk door concurrentie.

    Denk ook niet dat de kluisjes de oplossing zijn. Dit zal alleen maar renderen als ze daardoor minder afhaalpunten gaan gebruiken (maar ze zeggen zelf dat dit niet de bedoeling is)
  13. [verwijderd] 10 augustus 2021 10:34
    Grappig als INPost kluisjes gebruikt is het briljant en >50x EBITDA waard, bij PostNL worden we pessimistischer terwijl we onder de 6x EBITDA staan?

    Dit vat de situatie wel aardig samen nu denk ik.
  14. forum rang 5 bartbas 10 augustus 2021 10:37
    Je moet volgens mij niet te veel verwachten van post.nl. Bezorging is een markt met kleine marges. Een goede en snelle logistiek, betrouwbaarheid, service, gemak bieden en een lage prijs bepalen of de klant jou het werk wil laten doen. Zodra de marges hoog worden, zijn er direct concurrenten die delen van je activiteiten overnemen. Daardoor verlies je omzet en worden de kosten per eenheid hoger. Kortom Postnl zal nooit een grootverdiener worden. 2023 is nog ver weg. Tot die tijd kan er in de bezorgmarkt nog veel gebeuren. waarmee ik maar wil zeggen dat je rekening moet houden met onverwachte ontwikkelingen die het perspectief voor het bedrijf flink kunnen veranderen. Niets is zeker. Dat geldt ook voor een extreem hoog dividend. Maar dat wisten we. Beleggen is immers risico nemen en waaarvoor je als je het verstandig doet ook een beetje voor beloond wordt.
    Bb
  15. forum rang 4 Rik R 10 augustus 2021 10:48
    quote:

    Makita schreef op 10 augustus 2021 10:27:

    [...]
    Volume pakketten ging 11,4% omhoog in Q2, Omzet steeg in Q2 met 14,1% dus daar lijkt het niet aan te liggen.

    Ze hebben er m.i. gewoon extra kosten van openen nieuwe (bv. geautomatiseerde kleine pakket?) centra in gedrukt. Dat zeggen ze zelf ook op slide 7 van analisten presentatie.
    YoY of QoQ?

    108 mln in Q1, 95 mln in Q2.

    EBIT Q1 130 mln, EBIT Q2 63 mln.

    Ze hebben ergens wat lijken zitten wegwerken
  16. [verwijderd] 10 augustus 2021 10:49
    quote:

    Makita schreef op 10 augustus 2021 10:34:

    Grappig als INPost kluisjes gebruikt is het briljant en >50x EBITDA waard, bij PostNL worden we pessimistischer terwijl we onder de 6x EBITDA staan?

    Dit vat de situatie wel aardig samen nu denk ik.
    We zijn gisteren het slachtoffer geworden van een paar verongelijkte analisten. Daarentegen konden instellingen als Jefferies nauwelijks wachten op de bekendmaking van de cijfers om hun koersdoel te verhogen en bekend te maken. Een ronduit belachelijke situatie.
  17. forum rang 6 Jestbread 10 augustus 2021 10:50
    quote:

    bartbas schreef op 10 augustus 2021 10:37:

    Je moet volgens mij niet te veel verwachten van post.nl. Bezorging is een markt met kleine marges. Een goede en snelle logistiek, betrouwbaarheid, service, gemak bieden en een lage prijs bepalen of de klant jou het werk wil laten doen. Zodra de marges hoog worden, zijn er direct concurrenten die delen van je activiteiten overnemen. Daardoor verlies je omzet en worden de kosten per eenheid hoger. Kortom Postnl zal nooit een grootverdiener worden. 2023 is nog ver weg. Tot die tijd kan er in de bezorgmarkt nog veel gebeuren. waarmee ik maar wil zeggen dat je rekening moet houden met onverwachte ontwikkelingen die het perspectief voor het bedrijf flink kunnen veranderen. Niets is zeker. Dat geldt ook voor een extreem hoog dividend. Maar dat wisten we. Beleggen is immers risico nemen en waaarvoor je als je het verstandig doet ook een beetje voor beloond wordt.
    Bb
    Weinig aan gelogen, maar als je ziet dat Q2 volumes met 11,4% stijgen t.o.v. het volledige coronakwartaal Q2-2020, dan denk ik dat je wel degelijk te maken hebt met een mooie groeimarkt. Als de taart groter wordt, zullen er meerdere bedrijven een graantje mee willen pikken, maar moet je als marktleider middels efficiencyslagen toch je marges kunnen vergroten. En dat de eenmalige opleving van de brieven er dan ook nog voor zorgt dat je wat meer speelruimte krijgt, is toch heel mooi meegenomen.
  18. forum rang 4 Rik R 10 augustus 2021 10:51
    quote:

    Rik R schreef op 10 augustus 2021 10:48:

    [...]

    YoY of QoQ?

    108 mln in Q1, 95 mln in Q2.

    EBIT Q1 130 mln, EBIT Q2 63 mln.

    Ze hebben ergens wat lijken zitten wegwerken
    Dus je levert in Q1 108 mln pakketten tegen €92 mln ebit en in Q2 95 mln pakketten tegen 56 mln ebit. Ebit zou like for like veel hoger moeten liggen.
  19. perry1 10 augustus 2021 10:53
    quote:

    Makita schreef op 10 augustus 2021 10:34:

    Grappig als INPost kluisjes gebruikt is het briljant en >50x EBITDA waard, bij PostNL worden we pessimistischer terwijl we onder de 6x EBITDA staan?

    Dit vat de situatie wel aardig samen nu denk ik.
    Helemaal met je eens.
2.968 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 149 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht