Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

BAM Groep Koninklijke NL0000337319

Laatste koers (eur)

3,918
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    736.960 Gem. (3M) 1,4M
  • Bied

    3,930  
  • Laat

    3,930  
+ Toevoegen aan watchlist

BAM februari 2022

1.192 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 60 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 februari 2022 22:19
    BAM is de goede weg ingeslagen.

    Eerlijke en heldere verwachtingen en communicatie.

    Het is een kwestie van (korte) tijd en €3,50 staat op de borden.
  2. forum rang 8 HenkdeV 17 februari 2022 22:20
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 17 februari 2022 22:04:

    Tja, zelf ik heb ze nog, nooit meer naar gekeken, gekocht ooit rond de 5 euro. Ik dacht NL moet bouwen, bouwen, bouwen.
    Dus bam, maar ik realiseerde me snel dat het hebben van veel werk, nog niet betekent veel winst.
    Dat is dus typisch bam veel werk weinig winst, slecht calculeren. Kortom wordt nooit echt wat, veel bouwen weinig marge, gewoon beetje doorkabbelen. Volstrekt oninteressant als groei of dividend aandeel.
    Ik heb er niet veel dus ik hou ze maar, verwachting 0,0.
    Daar probeert Joosten nu juist verandering in aan te brengen. En je ziet ook dat hij daartoe maatregelen neemt. Hij stoot onderdelen af, werk wordt kritischer aangenomen etc.

    Maar er zit nog steeds oudzeer in de boeken, dat roet in het eten gooit. En dat duurt ook nog wel even. Voor het op de rails brengen van BAM is tijd nodig. En BAM blijft een bouwer, met alle risico's vandien.

    Tijd voor de bedstee, morgen weer cijfers.
  3. [verwijderd] 17 februari 2022 22:20
    Je kan er donder op zeggen dat wanneer zo'n overdreven afstraffing plaats heeft gevonden als vandaag, dat het weer eens heel snel kan stijgen.

  4. HansKazan 17 februari 2022 22:53
    quote:

    Jvdpee schreef op 17 februari 2022 20:16:

    [...]

    Het betreft (correcties van) vennootschapsbelasting over voorgaande jaren die bv door verstrijken van de verrekeningstermijn en gewijzigde fiscale regels niet meer te claimen zijn; die moet je dus afboeken van het resultaat in het boekjaar waarin zich dat voordoet en dat is dus boekjaar 2021. Ik heb vluchtig de Winst-en Verliesrekening van het jaarverslag bekeken en daaruit blijkt dat. Die post vennootschapsbelasting is dus in voorgaande jaren opgevoerd als een belastingbate in de W&V rekening en als vordering op de balans en door die wijzigingen moet je die nu terugnemen, dwz afboeken.
    jup je kan dr nog net uit halen: boekhoudkundige truck van van Wingerden van eerder om de shit wat op te poetsen, wat je nu komt bijten in je reet en je niet onderuit komt :P
  5. forum rang 7 Bert12345 17 februari 2022 23:13
    quote:

    HansKazan schreef op 17 februari 2022 22:53:

    [...]

    jup je kan dr nog net uit halen: boekhoudkundige truck van van Wingerden van eerder om de shit wat op te poetsen, wat je nu komt bijten in je reet en je niet onderuit komt :P
    www.accountant.nl/vaktechniek/2019/9/...
    En dit hoe het echt zit:
  6. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 februari 2022 07:35
    Verbouwing treinstation Schiphol
    By
    Johan Th. Bos -
    February 17, 2022

    ProRail en BAM Infra Nederland ondertekenden donderdag een contract voor de verbouwing van het treinstation Schiphol Airport, als onderdeel van het verbeteren van het trein- en busstation en het creëren van meer capaciteit op de Multimodale Knoop Schiphol.

    Het stationsgebied krijgt meer capaciteit, het station wordt overzichtelijker en looproutes worden voor reizigers logischer.

    Daalpunten

    Tijdens de verbouwing worden bestaande ‘stijg- en daalpunten’ aangepakt. Dit zijn de trappen, hellingbanen en roltrappen die van de treinperrons naar Schiphol Plaza leiden. De hellingbanen worden vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen worden verbreed. Ook worden van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. Verder komen er brandweringen rondom de stijg- en daalpunten en bestaande liften en worden de technische ruimten aangepast. Naar verwachting start aannemer BAM in voorjaar van 2023 met de verbouwing.

    Over Multimodale Knoop SchipholOp
    de Multimodale Knoop Schiphol (MKS) komen op een relatief klein gebied veel functies samen. De huidige MKS is gebouwd in de jaren ’90. Inmiddels is het treinstation uitgegroeid tot een van de vijf grootste stations van Nederland. Om voldoende capaciteit te creëren voor het groeiende aantal OV-reizigers zijn er aanpassingen nodig. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Haarlemmermeer, de Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en Schiphol hebben al eerder de handen ineen geslagen om ervoor te zorgen dat Schiphol Airport een comfortabel en veilig knooppunt blijft voor reizigers.

    Op de langere termijn worden op het treinstation ook nieuwe stijgpunten gerealiseerd, die een directe verbinding vormen met het bovengelegen busplatform. Zo kunnen reizigers rechtstreeks naar en van het perron lopen. Hiermee wordt de drukte op Schiphol Plaza ontlast.
  7. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 februari 2022 07:37
    BAM-ceo Ruud Joosten: ‘We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen’

    BAM is verlost van een heel groot deel van zijn riskante projecten, zei ceo Ruud Joosten donderdag bij de toelicht op de jaarcijfers. “Er is minder dan een handjevol over.”
    Nieuws
    marktontwikkelinguitgelichtmarktontwikkelingCobouw50BAM
    Eerste publicatie 06:00Laatst gewijzigd 18 feb 2022
    CEO Ruud Joosten (r) en CFO Frans den Houter (l) zijn elke dag bezig met derisking. Foto: Paul Dijkstra

    “We staan er steeds beter voor”, vatte ceo Ruud Joosten de toestand van BAM donderdag samen tijdens een persconferentie over de jaarcijfers in een hotel aan de Zuidas. Na het grote verlies van 122 miljoen euro in 2020 is BAM in een sneltreinvaart bezig de grootste risico’s uit het bedrijf te halen en geen onverantwoorde, nieuwe risico’s in het bedrijf toe te laten.

    “Erg blij” was Joosten met “een sterk jaar”. Over 2021 behaalde het bouwconcern uit Bunnik weer winst: 18 miljoen euro.

    Geen grote projecten meer aannemen boven de 150 miljoen euro, was een van de maatregelen. “We hebben de guts gehad om te zeggen: dat doen we niet meer”, zei de topman terugkijkend.
    Nieuwe Kuip

    Grote werken als de wegverbreding bij Utrecht (A27) en de Zuidas liet BAM aan concurrenten. De nieuwe Kuip? Alleen als Feyenoord tientallen miljoenen meer wilde betalen. Na de financieel “pijnlijke” Zeesluis IJmuiden was de maat vol. “Het gaat niet alleen om trots en we stappen erin en we zien wel wat de risico’s zijn.”

    Risico’s uit het bedrijf halen, lukte afgelopen jaar door bedrijven in België en Duitsland met een gezamenlijk omzet van 0,9 miljard euro te verkopen en BAM International verder te ontmantelen. “Het aantal risicoprojecten neemt sowieso af door dit soort disinvesteringen”, zei de ceo. Ook is Joosten opgelucht dat BAM af is van het Oosterweel-project (ring Antwerpen), ook al maakte hij zich daarmee niet populair bij de zuiderburen.

    BAM is afgelopen jaar grotendeels bevrijd van risico’s, zei de voormalige Akzo-Nobel-manager. “We hopen het derisken in de loop van dit jaar af te ronden. Hoewel dat misschien niet helemaal zal lukken.” Volgens hem heeft BAM op dit moment nog een “handjevol” risicoprojecten lopen. De Afsluitdijk is een van die projecten. Joosten wilde het niet bevestigen, maar het lijkt erop dat BAM afgelopen jaar een verliesvoorziening nam wegens “scope-verbreding” van het project. Het bouwconcern is nog in gesprek met Rijkswaterstaat over de verdeling van de kosten. Duidelijk is dat het ontwerp van de spuisluizen bij Den Oever niet goed was. De meerkosten zouden mogelijk oplopen tot in de honderden miljoenen euro’s, bleek vorig jaar uit onderzoek van Cobouw.
    Fehmarnbelt-tunnel

    Risicovol zijn ook de nieuwe sluis in Terneuzen, die na vertraging door “issues” volgend jaar opgeleverd moet worden, en de langjarige Fehmarnbelt-tunnel. BAM Infra en BAM Contactors bouwen in Zeeuws-Vlaanderen sinds 2017 samen met de Belgische bedrijven Deme en Van Laere een van de grootste sluizen van de wereld, met een waarde van 753 miljoen euro. BAM Contractors is deze maand verkocht aan een Belgisch bouwbedrijf. Hoe groot het belang is van BAM Infra in de nieuwe sluis van Terneuzen is, wilde Joosten niet zeggen.

    De Fehmarnbelt-tunnel zou BAM in deze tijd ook niet aangenomen hebben, zei Joosten. De 18 kilometer lange afzinktunnel tussen Denemarken en Duitsland heeft een contractwaarde van 3,4 miljard euro, met een aandeel van 25 procent (850 miljoen euro) voor BAM. Het is de Duitse dochter Wayss & Freytag die het project namens BAM uitvoert. Dat Duitse bedrijf is nog steeds niet verkocht. Joosten gaf toe dat er al lang over de overname van het Duitse ingenieursbureau wordt gepraat.

    Dagelijks zijn Ruud Joosten en financieel directeur Frans den Houter met het derisken bezigen, zeiden ze gebroederlijk. “Maar het is geen dagtaak.” Als het allemaal achter de rug is, hopen ze eindelijk eens tijdens een persconferentie meer aandacht te kunnen schenken aan “mooie” projecten als de Zalmhaventoren of die nieuwe snelweg in Brabant.
    Zeesluis IJmuiden

    Op het moment dat Joosten en Den Houter donderdag over de Zeesluis IJmuiden begonnen te praten, ontspanden hun gezichten. Een commissie die onder leiding van Tjibbe Joustra onderzoek deed of de aannemerscombinatie BAM en VolkerWessels een deel van megaverlies terug kan krijgen, is eruit. “Dat hebben we pas deze week gehoord”, zegt Joosten. Hij verwacht dat uiterlijk volgende maand duidelijk wordt wat de uitkomst is.

    De bouwers maakten de afgelopen jaren ieder een verlies van 112 miljoen euro op de sluis die eind januari officieel geopend werd door Koning Willem-Alexander. “Wij vinden dat een deel van de kosten verhaalbaar moet zijn”, zei Joosten vorig jaar. Volgens onderzoek van Cobouw zou het om tientallen miljoenen euro’s gaan, die de bouwers claimen. Een bron noemt zelfs honderd miljoen euro.

    Wat daarvan waar is? Joosten en Den Houter glimlachten stilletjes. “Er kan alleen maar een positief bedrag uitkomen”, zei Den Houter. Het verlies is afgelopen jaren namelijk al genomen. De overheid kan nog wel in beroep gaan.
    Geen krokodillentranen

    De omzet van BAM groeide ondanks alle verkopen vorig jaar met 7 procent naar 7,3 miljard euro. “Dat is meer dan we verwacht hadden”, zei Joosten. De nieuwe strategie van BAM ging uit van een daling van de omzet naar 5,5 miljard euro in 2023. Dat lijkt niet uit te komen. “De vraag naar bouw is gigantisch. Het is niet zo dat er een tekort aan bouwprojecten is.” Ook niet door stikstof of door een tekort aan personeel. “We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen.”

    Stikstof heeft de afgelopen jaren weinig invloed gehad op het werk van BAM. Wel kan de impact op de bouwsector groter worden, concludeert BAM na recente ontwikkelingen. “De 25-kilometergrens is niet meer zeker, de saldering kan niet meer en de bouw krijgt misschien geen uitzonderingspositie meer”, somt Joosten wat onzekerheden op. De stikstofproblematiek vindt de ceo overigens “ontzettend moeilijk te volgen en te snappen”. Joosten neemt aan dat nu er een minister van wonen, een minister van stikstof én een minister van infrastructuur is, dat ze de stikstofproblemen samen wel gaan oplossen. “We moeten in Nederland immers 100.000 woningen per jaar bouwen.” De trage vergunningverlening is volgens hem voor de bouw een groter probleem dan stikstof.

    Dat grote infraprojecten door stikstof on hold staan, maakt hem niet ongerust. “Ik ben daar minder nerveus onder. Want ik heb gezegd: we gaan niet meer die grote lumpsumprojecten doen. Ik kan er dan ook niet met grote krokodillentranen naar kijken.”
  8. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 februari 2022 08:23
    BAM richt zich op en is weer winstgevend

    Bouwconcern BAM heeft in 2021 een winst van 18 miljoen euro geboekt. Op grote Nederlandse infraprojecten werd verlies geleden.

    Dat blijkt uit de jaarcijfers die BAM donderdag heeft bekendgemaakt. Met name de Nederlandse woningbouwdivisie draaide goed. Er werden in Nederland 2.485 woningen verkocht (2020: 2.379).

    De omzet van bouw- en vastgoeddivisie steeg met 6 procent naar 3,9 miljard euro. De brutowinstmarge groeide naar 4,1 procent (2020: 1,1 procent). Dat is vooral te danken aan Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar de marge op 5,2 procent uitkwam.
    Claim

    De omzet van de infratak groeide met 13 procent, vooral door de hogesnelheidslijn in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland daalde de infraomzet met 6 procent. De Nederlandse infradivisie boekte een verlies van 0,3 miljoen euro. Dat heeft te maken met “significant” verlies op een groot project. BAM had een claim ingediend, maar verliest de zaak hoogstwaarschijnlijk. Daarom is het bedrijf verplicht het verlies te nemen. Dit negatieve overschaduwt volgens BAM de “bevredigende prestaties” bij de regionale infra-activiteiten.

    Ondanks het verlies op de Nederlandse infrawerken, verbeterde de solvabiliteitsratio van BAM van 13,4 procent naar 14,5 procent. Het orderboek kromp met 0,6 miljard naar 13,2 miljard euro.
    Verkoop

    BAM boekte in 2020 nog een nettoverlies van 122 miljoen euro. De solvabiliteit daalde toen van 16,5 procent (eind 2019) naar 13,4 procent (eind 2020). Het bouwconcern zette als gevolg daarvan zijn activiteiten in Duitsland en België in de etalage.

    De verkoop is grotendeels gelukt. BAM verkocht deze week zijn aandelen van het Belgische dochterbedrijf BAM Contractors aan het Belgische bouwbedrijf Stadsbader Group. Eind vorig jaar werd een ander Belgisch bedrijf van de hand gedaan: BAM Galère. Dat werd verkocht aan de Belgische bouwgroep Thomas & Piron. Vorig jaar werd ook BAM Swiss verkocht.

    Bij elkaar waren de verkochte bedrijven goed voor bijna 900 miljoen euro. De ontmanteling van BAM International bevindt zich volgens het bedrijf “in de laatste fase”.
    Duizend mensen

    Meer dan duizend mensen verlieten vorig jaar het bedrijf. In alle geledingen van het bedrijf. Zo’n zeshonderd ervan hadden een baan in Nederland.

    “Wij zijn een jaar gevorderd met ons driejarige strategische plan om een meer voorspelbare, winstgevende en duurzame onderneming te creëren”, licht BAM-ceo Ruud Joosten toe. “We hebben goede voortgang geboekt met het verlagen van het risicoprofiel van de Groep.”

    Wel ligt BAM nog met verschillende opdrachtgevers in de clinch over “de timing en afwikkeling van enkele substantiële claims”.
  9. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 februari 2022 08:29

    BAM UK profit rebounds as orders surge

    Dutch construction giant Royal BAM’s UK combined construction and civils operations’ profits more than doubled last year to £71m as the firm recovered from its legacy student project.

    Revenue was also up 21% to £1.9bn driven by HS2 and major project wins by the construction arm.

    Civil engineering arm BAM Nuttall delivered the strongest performance of the two UK businesses with revenue up a third to £1.1bn and EBITDA jumping 75% to £34m. This lifted margin to 3.2% from 2.4% previously.

    Strong growth at BAM Nuttall saw the performance in the UK exceed the Dutch Group Royal BAM’s home market performance in civil engineering for the first time.

    BAM’s UK construction and property business also enjoyed a strong improvement last year, achieving a margin of 2.9% after a more dismal 2020 impacted by its problem University of Sheffield job where BAM was forced to tear down the concrete frame of its £65m Faculty of Social Sciences project.

    Ruud Joosten, CEO of Royal BAM Group, said 2021 was helped by a stronger first half year, which included a positive claim settlement at the business.

    The construction arm order book in the UK grew by over £400m to £1.4bn, including £100m due to the stronger pound, with large project wins in 2021 including the Co-op Live Arena in Manchester, and Space House and 11 Belgrave Road in London.

    Joosten said: “In the United Kingdom, the government has committed to significantly increase public investment over the next four years, resulting in a positive outlook for health, justice and education.

    “The government is encouraging modern industrialised construction with Design for Manufacture and Assembly techniques. The private market is a mixed picture, with lower demand in retail and some hesitation in offices, partly offset by logistics and pharmaceuticals.”

    Across the group, he said the new plan to concentrate on core Dutch and UK markets was advancing well.

    “We are one year into our three-year strategic plan to create a more predictable, profitable and sustainable company.

    “We have made good progress with de-risking of the group.

    “We divested several business units including BAM Swiss, BAM Deutschland and BAM Gale`re in Belgium, with combined annual revenues of approximately €600m. In addition, this week we announced the divestment of BAM Contractors in Belgium. We are in the final phase of the wind-down of BAM International.

    “At the same time, we have increased our emphasis on modern and sustainable building methods and invested in industrialised and modular construction capacity. We implemented a new operating model from 1 January 2022, which will drive further operational excellence, knowledge sharing and development of life-cycle solutions.”
  10. forum rang 7 innicksname 18 februari 2022 08:36
    quote:

    €d_Modus Vivendi schreef op 18 februari 2022 08:29:

    BAM UK profit rebounds as orders surge

    Dat zijn de koppen waar beleggers blij van worden. Nu de koers nog.
  11. forum rang 7 innicksname 18 februari 2022 08:40
    Interessante alinea uit de door jou geplaatste tekst Ed:
    De omzet van BAM groeide ondanks alle verkopen vorig jaar met 7 procent naar 7,3 miljard euro. “Dat is meer dan we verwacht hadden”, zei Joosten. De nieuwe strategie van BAM ging uit van een daling van de omzet naar 5,5 miljard euro in 2023. Dat lijkt niet uit te komen. “De vraag naar bouw is gigantisch. Het is niet zo dat er een tekort aan bouwprojecten is.” Ook niet door stikstof of door een tekort aan personeel. “We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen.”
  12. forum rang 8 HenkdeV 18 februari 2022 08:48
    quote:

    innicksname schreef op 18 februari 2022 08:40:

    Interessante alinea uit de door jou geplaatste tekst Ed:
    De omzet van BAM groeide ondanks alle verkopen vorig jaar met 7 procent naar 7,3 miljard euro. “Dat is meer dan we verwacht hadden”, zei Joosten. De nieuwe strategie van BAM ging uit van een daling van de omzet naar 5,5 miljard euro in 2023. Dat lijkt niet uit te komen. “De vraag naar bouw is gigantisch. Het is niet zo dat er een tekort aan bouwprojecten is.” Ook niet door stikstof of door een tekort aan personeel. “We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen.”
    Dit is dan weer minder mooi:

    Wel ligt BAM nog met verschillende opdrachtgevers in de clinch over “de timing en afwikkeling van enkele substantiële claims”.
  13. tenore 18 februari 2022 08:53
    quote:

    HenkdeV schreef op 18 februari 2022 08:48:

    [...]

    Dit is dan weer minder mooi:

    Wel ligt BAM nog met verschillende opdrachtgevers in de clinch over “de timing en afwikkeling van enkele substantiële claims”.
    Verhaal is er een van plussen en minnen.

    Dit is dan weer leuk uit het stuk:

    Op het moment dat Joosten en Den Houter donderdag over de Zeesluis IJmuiden begonnen te praten, ontspanden hun gezichten. Een commissie die onder leiding van Tjibbe Joustra onderzoek deed of de aannemerscombinatie BAM en VolkerWessels een deel van megaverlies terug kan krijgen, is eruit. “Dat hebben we pas deze week gehoord”, zegt Joosten. Hij verwacht dat uiterlijk volgende maand duidelijk wordt wat de uitkomst is.

    De bouwers maakten de afgelopen jaren ieder een verlies van 112 miljoen euro op de sluis die eind januari officieel geopend werd door Koning Willem-Alexander. “Wij vinden dat een deel van de kosten verhaalbaar moet zijn”, zei Joosten vorig jaar. Volgens onderzoek van Cobouw zou het om tientallen miljoenen euro’s gaan, die de bouwers claimen. Een bron noemt zelfs honderd miljoen euro.

    Wat daarvan waar is? Joosten en Den Houter glimlachten stilletjes. “Er kan alleen maar een positief bedrag uitkomen”, zei Den Houter. Het verlies is afgelopen jaren namelijk al genomen. De overheid kan nog wel in beroep gaan.

  14. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 18 februari 2022 08:54
    quote:

    HenkdeV schreef op 18 februari 2022 08:48:

    [...]

    Dit is dan weer minder mooi:

    Wel ligt BAM nog met verschillende opdrachtgevers in de clinch over “de timing en afwikkeling van enkele substantiële claims”.
    ja, wie niet tegenwoordig?
  15. forum rang 7 innicksname 18 februari 2022 08:57
    quote:

    HenkdeV schreef op 18 februari 2022 08:48:

    [...]

    Dit is dan weer minder mooi:

    Wel ligt BAM nog met verschillende opdrachtgevers in de clinch over “de timing en afwikkeling van enkele substantiële claims”.
    Is de vraag. Van wie zijn die claims? In Ierland zijn ze van BAM. Bij de Afsluitdijk eveneens (deels). Is het claim glas halfvol of halfleeg? :-)
  16. forum rang 7 innicksname 18 februari 2022 08:58
    quote:

    €d_Modus Vivendi schreef op 18 februari 2022 08:56:

    Dubai - 2 projecten- is ook in een afrondende fase beland en kan toegevoegd worden aan de meevaller.
    De voorzieningen voor veel projecten lijken al wel genomen, dus dat zou inderdaad naar de toekomst toe gunstig kunnen uitpakken in de vorm van meevallers.
1.192 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 60 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht