Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

EBUSCO HOLDING NL0015000CZ2

Laatste koers (eur)

2,864
  • Verschill

    +0,074 +2,65%
  • Volume

    77.446 Gem. (3M) 337,4K
  • Bied

    2,862  
  • Laat

    2,878  
+ Toevoegen aan watchlist

Ebusco 2022

1.700 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 85 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Bart Meerdink 14 oktober 2022 09:12
    @Voda, interessant, ik hoop dat het mag van IEX...

    Zo lang de koers het traject naar het koersdoel volgt is er geen aanleiding om te veranderen. Maar nu lijkt €27 te ver weg geworden. Normaal zou volgens mij een upside van 37% wel een 'strong buy' opleveren. €22,5 / €16 geeft trouwens +40,6%
  2. forum rang 9 objectief 14 oktober 2022 09:16
    Er zijn wel meer aandelen waarvan Martin Crum een koersstijging van 50% en meer verwacht. Eigenlijk teveel om op te noemen.
  3. forum rang 10 voda 14 oktober 2022 09:25
    Sectorbericht:

    RWE en VDL bouwen nieuw energieopslagsysteem in Moerdijk met batterijen uit bussen

    VDL Bus & Coach en RWE gaan samen het energieopslagproject Anubis realiseren, waarbij 43 ion-lithium batterijen uit elektrische bussen van VDL een ‘tweede leven’ krijgen en het stroomnet gaan balanceren.

    De 43 batterijen uit de elektrische bussen worden gekoppeld tot één grote batterij met een vermogen van 7,5 megawatt. Die wordt geplaatst bij de elektriciteitscentrale in Moerdijk om de stabiliteit van het elektriciteitsnet te bewaken en het tegelijkertijd te ontlasten door vraag en aanbod in balans te houden.

    Wind- en zonne-energie
    De batterij kan volgens de bedrijven op 3manieren de overgang naar een duurzamere energievoorziening met windmolens en zonnepanelen ondersteunen. Om te beginnen kunnen batterijen in tijden van veel of weinig productie uit hernieuwbare bronnen energie opslaan of leveren om vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Ten tweede wordt de bestaande netwerkcapaciteit efficiënter gebruikt door vraag en aanbod op piekmomenten te verminderen en kunnen meer leveranciers en afnemers op het netwerk worden aangesloten. Ten slotte kunnen de batterijen op verzoek van netbeheerder TenneT snel energie opslaan of leveren en zo de frequentie van het hoogspanningsnet helpen stabiliseren.

    Alternatief
    Roger Miesen, chief executive officer van RWE Generation, over het project: ‘Met Anubis zullen we second-life batterijen verder gebruiken als duurzaam alternatief voor nieuwe batterijen. Dit is een kans om snel, efficiënt en duurzaam hoogwaardige opslagoplossingen te bieden. Met dit project doen we ervaring op die ons zal helpen bij het ontwikkelen van toekomstige batterijprojecten.’

    ‘In dit project gebruiken we in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden’, vertelt Paul van Vuuren, chief executive officer van VDL Bus & Coach. ‘Deze voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om in een opslagfaciliteit te worden gebruikt. Het aanbieden van een duurzame circulaire oplossing voor onze batterijen past in onze strategie. De toepassing ervan vergt echter nog veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan we daarom in dit project veel testen en data verzamelen.’

    150.000 ton
    VDL en RWE willen de komende jaren nog meer batterijen uit bussen op deze manier inzetten. De vraag naar elektrische bussen neemt in Nederland en omringende landen snel toe, terwijl ook de behoefte aan opslagcapaciteit groeit. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en een toenemend aantal auto's en vrachtwagens in Nederland op elektriciteit rijden, zal elk jaar meer dan 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus bereiken.

    Deze batterijen worden volgens VDL en RWE momenteel als afval beschouwd en als zodanig meestal naar recyclingbedrijven in het buitenland gebracht. Door deze batterijen in plaats daarvan in opslagfaciliteiten te gebruiken, wordt hun productieve levensduur verlengd. Dit vermindert ook het gebruik van grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen. Bovendien draagt Anubis bij tot de vermindering van de CO2-uitstoot, aangezien de CO2 voetafdruk van de productie van batterijen over veel meer jaren en laadcycli wordt gespreid. Aan het einde van hun levenscyclus worden de batterijen alsnog ontmanteld en worden de materialen zoveel mogelijk hergebruikt.

    3 gigawatt
    De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk zal naar verwachting in 2023 operationeel worden. In haar aanbod voor de tender voor het offshore windpark Hollandse Kust West heeft RWE ook een voorstel opgenomen voor de bouw van de grootste batterij in Noord-Nederland. Het is de ambitie van RWE om zijn batterijopslagcapaciteit te laten groeien tot 3 gigawatt in 2030.

    Door Els Stultiens

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
  4. forum rang 10 voda 14 oktober 2022 09:28
    09:24
    *ING verlaagt koersdoel Ebusco van 36,75 naar 21,00 euro
    09:24
    *ING handhaaft koopadvies op Ebusco
  5. forum rang 10 voda 14 oktober 2022 09:45
    Beursblik: ING verlaagt koersdoel Ebusco flink
    Van 36,75 naar 21,00 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) ING heeft vrijdag het koersdoel voor Ebusco flink verlaagd van 36,75 naar 21,00 euro, maar handhaafde het koopadvies.

    Bijna een jaar na de beursgang van Ebusco in Amsterdam, vindt ING het tijd om de balans op te maken. Op basis van de voorziene stijging van de productiecapaciteit en de ontwikkeling van het orderboek, naast de aanhoudende verstoringen in de aanvoerketen, verlaagde ING de volumeramingen voor 2023 en 2024 tot respectievelijk 650 en 1.250 bussen.

    De analisten van ING merkten op dat Ebusco zijn e-bus uitrolt in Australië en actief betrokken is bij tenders in de Verenigde Staten. "Afhankelijk van de successen die daar worden geboekt, kan Ebusco besluiten de capaciteit volgend jaar verder uit te breiden", aldus de marktvorsers. ING had evenwel al eerder op een dergelijk capaciteitsuitbreiding gehoopt.

    Tegelijk vallen de investeringen ook lager uit dan gedacht, waardoor Ebusco eind juni nog steeds 151 miljoen euro in kas had.

    Bovendien blijft de vraag in eindmarkten naar elektrische bussen "zeer gezond". "Op basis van de vele contracten die Ebusco wint onder zowel bestaande als nieuwe klanten in veel regio's, denken we dat Ebusco een superieur product biedt tegen een zeer aantrekkelijke prijs en concurrerende kosten", aldus de analisten.

    Daarom werd het koopadvies gehandhaafd.

    Het aandeel Ebusco won vrijdag 2,4 procent tot 15,98 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  6. florida7 14 oktober 2022 10:16
    Vorig jaar op een te hoge koers van €23 naar de beurs gebracht. Dat is wel duidelijk nu met een door ING verlaagd koersdoel.
  7. Avalonn 14 oktober 2022 11:06
    Het zou leuk zijn als er de komende weken wat leuke orders binnen komen, het liefst ook wat uit Noord-Amerika.

    Wat zou de productiecapaciteit in China zijn eigenlijk? En in hoeverre is dat op te schalen? Begin Q2 volgend jaar verwachten ze 2 bussen per dag te kunnen produceren in Deurne. Dit zou betekenen dat er circa 600 3.0 bussen in heel 2023 geproduceerd kunnen worden in Deurne, nog even los van de vraag of er vanuit Rouen al bussen van de band rollen (eind 2023 pas operationeel). Daar komen de 2.2 bussen vanuit China nog bij. Dan zou je toch verwachten dat er meer dan de 650 bussen produceert moeten kunnen worden die ING noemt?

    Dan blijft voor dit moment de vraag naar 3.0 bussen nog wel achter: 243 fixed contracts en 84 opties.
  8. Sir Cryptalot 14 oktober 2022 11:36
    quote:

    florida7 schreef op 14 oktober 2022 10:16:

    Vorig jaar op een te hoge koers van €23 naar de beurs gebracht. Dat is wel duidelijk nu met een door ING verlaagd koersdoel.
    Ja natuurlijk, wat hebben geopolitiek en supply chains nou eenmaal te maken met Ebusco. Dat hadden ze een jaar geleden ook wel kunnen zien. Alle concurrenten doen +20%. Goed inzicht hoor.
  9. forum rang 5 Bart Meerdink 14 oktober 2022 23:25
    quote:

    voda schreef op 14 oktober 2022 18:14:

    Ebusco wordt ook nog genoemd in de podcast:

    www.iex.nl/Artikel/758010/We-voelen-o...
    Tja, de hoge elektriciteitsprijs wordt als nadelige factor voor Ebusco opgevoerd.

    Ik vraag me af of die vervoersbedrijven zo kort op de bal spelen. Fundamenteel zie ik hernieuwbare energie de prijs per kWh toch nogal omlaag brengen.

    Voor stadsbussen spelen ook vervuiling, klimaatdoelen en lawaai mee, naast comfort en eenvoudiger onderhoud. Het gaat gewoon onvermijdelijk allemaal elektrisch worden (mogelijk via brandstofcellen, al vermoed ik van niet).
  10. forum rang 7 Kaviaar 17 oktober 2022 05:52
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 14 oktober 2022 23:25:

    [...]
    Tja, de hoge elektriciteitsprijs wordt als nadelige factor voor Ebusco opgevoerd.

    Ik vraag me af of die vervoersbedrijven zo kort op de bal spelen. Fundamenteel zie ik hernieuwbare energie de prijs per kWh toch nogal omlaag brengen.

    Voor stadsbussen spelen ook vervuiling, klimaatdoelen en lawaai mee, naast comfort en eenvoudiger onderhoud. Het gaat gewoon onvermijdelijk allemaal elektrisch worden (mogelijk via brandstofcellen, al vermoed ik van niet).
    In de steden moet het straks allemaal emissie vrij met bussen.
    Waterstof kost ook veel elektra om te maken.
  11. forum rang 10 voda 17 oktober 2022 06:28
    Interessant weetje...

    Elektrische auto opladen in vijf minuten? Het kan volgens Nasa dankzij ruimtetechnologie

    Een elektrische auto opladen in minder dan vijf minuten, dat is volgens Nasa binnenkort mogelijk. De Amerikaanse Purdue Universiteit ontwikkelde, met geld van Nasa, een experimentele technologie voor toekomstige ruimtemissies.

    Autoredactie/HLN 17-10-22, 05:00

    De technologie is bedoeld om apparatuur in de ruimte af te koelen, maar zou volgens Nasa ook kunnen worden gebruikt om de kabels te koelen tijdens het opladen van accu's van elektrische voertuigen. De laadduur zou daardoor minder dan vijf minuten bedragen. Nu duurt het nog uren om zo’n EV-batterij helemaal vol te krijgen. Bij laadkabels onderweg kun je vaak na twintig minuten laadtijd alweer minimaal 100 kilometer ver komen.

    Lees ook
    Eerste wisselstation in Europa levert binnen 5 minuten volle accu voor auto
    Auto opladen kan straks mogelijk in vijf minuten dankzij revolutionaire kabel

    Nasa-ruimtetechnologie maakt sneller laden mogelijk
    De koeltechniek, ontwikkeld door wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Purdue met geld van Nasa, zou de hoeveelheid elektrische stroom van laders voor elektrische auto’s kunnen opvoeren tot ongeveer 1400 ampère. Op dit moment kan maximaal 520 ampère in een EV-batterij worden gepompt. De bekende Tesla Supercharger haalt een stroomsterkte van maximaal 180 ampère, terwijl standaardladers meestal nog niet eens 150 ampère aankunnen.

    4,6 keer meer stroom dan snelste kabel van nu
    De oplaadkabel van Purdue kon tijdens de experimenten zelfs 2400 ampère leveren, veel meer dus dan de 1400 ampère die nodig is om de laadtijd terug te brengen tot vijf minuten. De wetenschappers slaagden erin om 4,6 keer meer stroom aan de batterij van een elektrisch voertuig te leveren dan de snelste kabel vandaag, dankzij de nieuwe koeltechniek die volgens Nasa tot 24,22 kilowatt warmte kan weghalen. De technologie maakt gebruik van een vloeistof in gekoelde toestand, die zo meer warmte kan onttrekken aan de laadkabels, zodat oververhitting wordt vermeden.

    www.ad.nl/auto/elektrische-auto-oplad...
  12. forum rang 4 Jelle Trader 17 oktober 2022 10:37
    quote:

    Jelle Trader schreef op 4 oktober 2022 19:06:

    [...]Ebusco. Geen onderscheidende techniek en specifieke producten zoals bijv. ASML, of andere companies zoals Biotechnologie bedrijven die hun verworven octrooirecht commercieel goed uitwinnen. Winstmarges en vraag in producten welke Ebusco levert is bemoedigend, zondermeer, maar concurrenten, voertuigproducenten(autobus, vrachtwagens ed.)die thans ook worden geconfronteerd of gaan worden met verminderde vraag van voertuigen werkend met krachtbronnen op fossiele- en vervuilende stoffen, dealen met dezelfde problematiek en gaan zich om die reden versneld aanpassen.

    Huidige winstmarges worden 'weg gearbitreerd' om reden dat concurrenten zich aanpassen waardoor er weer een balans in vraag en aanbod ontstaat.
    Nog een interessant weetje,....(gedateerd, maar geeft de kern van de zaak wel helder aan,...)
    Bron: www.vdlgroep.com/nl/nieuws/vdl-ontwik...
  13. forum rang 9 objectief 17 oktober 2022 10:44
    quote:

    Jelle Trader schreef op 17 oktober 2022 10:37:

    [...]Nog een interessant weetje,....
    Bron: www.vdlgroep.com/nl/nieuws/vdl-ontwik...
    Dat de VDL al plannen had in 2020 en nu nog steeds niets op de markt; lees ik dat goed!!!
    Dan is de voorsprong van Ebusco toch wel heel groot, ondanks dat de marges onder druk staan.
  14. forum rang 4 Jelle Trader 17 oktober 2022 11:04
    quote:

    objectief schreef op 17 oktober 2022 10:44:

    [...]

    Dat de VDL al plannen had in 2020 en nu nog steeds niets op de markt; lees ik dat goed!!!
    Dan is de voorsprong van Ebusco toch wel heel groot, ondanks dat de marges onder druk staan.
    Ik help je even uit de droom buddy,....

    Volvo: www.volvobuses.com/be-nl/city-and-int...

    Mercedes-Benz: www.ovpro.nl/bus/2021/12/01/eerste-vo...

    MAN Diesel: www.transport-online.nl/site/141502/e...

    Scania Vabis: www.stichtingmilieunet.nl/andersbekek...

    enz. enz.

    Moraal vh verhaal: gevestigde orde snurkt niet en timmert ook aan- en op de weg,....
  15. forum rang 9 objectief 17 oktober 2022 11:37
    quote:

    Jelle Trader schreef op 17 oktober 2022 11:04:

    [...]Ik help je even uit de droom buddy,....

    O.g.v. een bericht en meteen buddy, je loopt duidelijk over een nacht ijs.
1.700 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 85 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht