Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

EBUSCO HOLDING NL0015000CZ2

Laatste koers (eur)

2,820
  • Verschill

    +0,030 +1,08%
  • Volume

    11.581 Gem. (3M) 337,4K
  • Bied

    2,820  
  • Laat

    2,838  
+ Toevoegen aan watchlist

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 87 88 89 90 91 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maarten030 11 april 2023 16:36
    quote:

    MFCons schreef op 11 april 2023 16:13:

    [...]

    Wie gaat all-in Ebusco. Dat is belachelijk. Ik heb overigens wat gekocht rond €9. Met een -6% maak ik mij echt geen zorgen :)
    All-in is wel wat anders dan een te grote positie haha. Sta zelf op -27% ongeveer.
  2. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 11 april 2023 16:47
    quote:

    maarten030 schreef op 11 april 2023 14:36:

    [...]

    Ik vind de vragen die je stelt wel goed. Ook om dat richting IR te sturen.

    Persoonlijk vraag ik me wel af of je überhaupt een positie overweegt of dat je gewoon in fora aandacht vraagt om beleggers de les te lezen. Lijkt erop dat je in fora gaat zitten bij aandelen die afgestraft zijn en dan net gaat doen dat beleggers in die aandelen beter onderzoek hadden moeten doen o.i.d.

    -25% in een aandeel als Ebusco stelt niks voor. Als je positie klein houd tenminste. En dat raad ik wel aan bij aandelen als Ebusco. Of het gaat helemaal niks worden of minimaal X7-8. Dus een grote positie is helemaal niet nodig.
    Er zijn inderdaad fondsen die ik volg als een soort "case study", zeg maar hoe makkelijk een bepaald slag beleggers keer op keer het hoofd op hol wordt gebracht door mooie vergezichten en gelikte presentaties (genre CM.com, Azerion). Ik vind dat fascinerend en leerzaam. Ik ben dan inderdaad vaak ook niet te beroerd om hier en daar wat "rode vlaggen" onder de aandacht te brengen.

    Met betrekking tot Ebusco ben ik oprecht geinteresseerd, maar ook kritisch vanaf dag één. Het verhaal van de grote markt, de onverslaanbaar lage tco, de voorgespiegelde "woekermarges" en de stelling dat grote producenten (voor wie bussen bouwen meer iets "voor erbij" zou zijn) vooral liggen te slapen slik ik niet zo maar voor zoete koek.

    Nu de koers flink is teruggezakt vanaf de "droomwaardering" waartegen het naar de beurs is gebracht, heb ik meer dan ooit de behoefte om op basis van alle beschikbare informatie voor mezelf de volgende vragen (die ik me sinds de beursgang al stel) te beantwoorden:

    1) Heeft Ebusco inderdaad een blijvend concurrentievoordeel op basis van intellectueel eigendom?
    2) If so, zal Ebusco in staat zijn dat middels efficiente productie om te zetten in klinkende munt?

    Verder zet ik zo mijn vraagtekens bij diverse "related party transactions"; COO, (voormalig) CFO en schoonfamilie van de CEO hebben in ieder geval al wat leuke klappers gemaakt, terwijl het operationeel allemaal juist niet zo lekker lijkt te gaan en de kleine aandeelhouder-met-grote-dromen vooralsnog met de brokken zit...
  3. meedoen-of-winnen 11 april 2023 17:39
    Wat ik positief vind, naast sluiten op hoogste punt van de dag en 1,4 x de omzet dagvolume, is dat men openlijk heeft toegegeven dat men fout zat met eerdere ramingen van marge en dit drastisch heeft bijgesteld, naar hopelijk realistische. Het is in deze een jong bedrijf dat al fouten gemaakt heeft, en niet ze nog moet maken. Dan komt dus nu de fase van leren van eerdere fouten, en werken aan het halen van de nieuwe doelstellingen. Vizier voorwaarts
  4. hvb 11 april 2023 19:12
    quote:

    MOEdig Voorwaarts schreef op 11 april 2023 16:47:

    [...]

    Er zijn inderdaad fondsen die ik volg als een soort "case study", zeg maar hoe makkelijk een bepaald slag beleggers keer op keer het hoofd op hol wordt gebracht door mooie vergezichten en gelikte presentaties (genre CM.com, Azerion). Ik vind dat fascinerend en leerzaam. Ik ben dan inderdaad vaak ook niet te beroerd om hier en daar wat "rode vlaggen" onder de aandacht te brengen.

    Met betrekking tot Ebusco ben ik oprecht geinteresseerd, maar ook kritisch vanaf dag één. Het verhaal van de grote markt, de onverslaanbaar lage tco, de voorgespiegelde "woekermarges" en de stelling dat grote producenten (voor wie bussen bouwen meer iets "voor erbij" zou zijn) vooral liggen te slapen slik ik niet zo maar voor zoete koek.

    Nu de koers flink is teruggezakt vanaf de "droomwaardering" waartegen het naar de beurs is gebracht, heb ik meer dan ooit de behoefte om op basis van alle beschikbare informatie voor mezelf de volgende vragen (die ik me sinds de beursgang al stel) te beantwoorden:

    1) Heeft Ebusco inderdaad een blijvend concurrentievoordeel op basis van intellectueel eigendom?
    2) If so, zal Ebusco in staat zijn dat middels efficiente productie om te zetten in klinkende munt?

    Verder zet ik zo mijn vraagtekens bij diverse "related party transactions"; COO, (voormalig) CFO en schoonfamilie van de CEO hebben in ieder geval al wat leuke klappers gemaakt, terwijl het operationeel allemaal juist niet zo lekker lijkt te gaan en de kleine aandeelhouder-met-grote-dromen vooralsnog met de brokken zit...
    Enkele kanttekeningen daarbij:

    1. Wat de 'related party transactions' betreft: Peter Bijvelds heeft zelf zijn aandelen nog, en de familie van der Valk heeft nog 90% van hun oorapronkelijke belang. Het is dus niet zo dat zij hebben geprobeerd een deel veilig te stellen omdat zij zelf geen vertrouwen in de toekomst van Ebusco zouden hebben en hun aandelen aan de kleine aandeelhouders hebben proberen te slijten. Ze hadden blijkbaar zelfs al eens de kans om het bedrijf te verkopen, en hebben dat aanbod afgeslagen.

    ING heeft ook een groot belang, en zal zeker goed op de hoogte zijn van de werkelijke verwachtingen. Zij hebben hun belang uitgebreid bij de emissie.

    2. Wat het toekomstige marktaandeel betreft: we hoeven niet meer af te gaan op vergezichten van de directie, we kunnen afgaan op daadwerkelijke orders. Ebusco is geen startup. Je kunt wel stellen dat de transitie van productie in China volgens een meer traditioneel concept naar eigen productie volgens een geheel nieuw concept wel wat aanloopproblemen heeft. Dat was overigens te verwachten. Als de concurrentie volgens hetzelfde concept zou gaan produceren in de toekomst, waardoor het concurrentievoordeel van Ebusco zou wegvallen, zal ook die concurrentie tegen de nodige aanloopproblemen oplopen.

    3. De toekomstige marge was bij de emissie te hoog ingeschat (of zo je wilt: te mooi voorgespiegeld). Dat was op een koers van 23 euro. We staan nu op ruim 9 euro, op basis van een meer realistische inschatting. Op basis van mijn inschatting zou de koers over enkele jaren vele malen hoger moeten staan als slechts een deel van de huidige vooruitzichten werkelijkheid zou worden.

    Ik heb de afgelopen maanden Ebusco gekocht voor ruim 10% van mijn portefeuille, via gechreven puts die ik vervolgens heb laten toewijzen. Ik heb er vertrouwen in, en ook als de komende jaren tegenvallen zie ik niet veel downside meer.
  5. Boekenbelegger1 11 april 2023 19:44
    quote:

    hvb schreef op 11 april 2023 19:12:

    [...]

    Ik heb de afgelopen maanden Ebusco gekocht voor ruim 10% van mijn portefeuille, via gechreven puts die ik vervolgens heb laten toewijzen. Ik heb er vertrouwen in, en ook als de komende jaren tegenvallen zie ik niet veel downside meer.
    10%? Dat is dapper maar misschien niet zo verstandig.

    De bear case:
    1. Ebusco heeft op dit moment een technologische voorsprong maar die krimpt. Andere partijen kunnen makkelijk meer geld aan R&D besteden. Bussen is iets voor erbij maar uiteraard zijn er synergiën als je ook elektrische vrachtwagens aan het ontwikkelen bent. Sowieso kunnen de grotere partijen hun R&D over een grotere omzet uitsmeren en zo scherper prijzen
    2. De executie gaat niet vlekkeloos. Door de vertragingen is een deel van de technologische voorsprong alvast niet in munt omgezet. Mocht er nóg meer vertraging komen dan wordt het een hopeloos verhaal.
    3. Punt 1 en 2 zijn erg negatief ingestoken maar de order-intake gaat de afgelopen maanden niet zo lekker. Zeker de 3.0 gaat niet top. Dat een middelmatige producent als IVECO een giga order in België wint ten koste van Ebusco zegt wat dat betreft veel.
    4. Op de langere termijn: stél Ebusco weet een plekje te veroveren als stabiele speler in bussenland. Op dit moment zijn de marges hoog omdat de TCO ten opzichte van ICE dan alsnog lager zijn. Over enkele jaren is een groot deel van de bussenmarkt elektrisch en dan gaat het vooral om wie het goedkoopste bussen kan maken. Ik zie het technologische wonder niet waardoor Ebusco ineens serieus geld gaat verdienen met bussen over langere termijn.

    Voor de koers is het belangrijk dat de executie goed gaat zodat er geen (grote) emissie meer hoeft te komen. Bij een grote emissie kan de koers nog prima door de helft. En zoals bij elk bedrijf kan de koers ook naar 0 - maar zover is het voorlopig niet gelukkig.

    Zelf vind ik dit verhaal ook wel érg negatief ingestoken maar heb wel serieuze twijfels wat betreft hun 'technologische voorsprong'.
  6. forum rang 6 Ruval 11 april 2023 21:22
    We doen hier net alsof de emissiekoers de richtkoers is bij realisatie van alle verwachtingen. Dat lijkt me niet. Kijk nog eens naar de door Add Value gemaakte inschatting van de koers. Fair Value ligt ergens tussen 20 (worst case) en 90€…..(best case) in 2026. Laat er een jaartje vertraging zijn. Per saldo enorm koerspotentieel maar alleen voor de LT beleggers. Overigens ligt koersconsensus (1 jaars horizon) analisten ergens rond de €14. Nog altijd 50% hoger dan huidige koers.

    Vertrouwen is geschaad en huidige koersreactie is logisch. Maar met paar symbolische bevestigingen (orders, logistiek etc) kunnen we snel omhoog gaan. Geniet nog maar even van huidige instap nivo….
  7. hvb 11 april 2023 21:33
    quote:

    Boekenbelegger1 schreef op 11 april 2023 19:44:

    [...]

    10%? Dat is dapper maar misschien niet zo verstandig.

    De bear case:
    1. Ebusco heeft op dit moment een technologische voorsprong maar die krimpt. Andere partijen kunnen makkelijk meer geld aan R&D besteden. Bussen is iets voor erbij maar uiteraard zijn er synergiën als je ook elektrische vrachtwagens aan het ontwikkelen bent. Sowieso kunnen de grotere partijen hun R&D over een grotere omzet uitsmeren en zo scherper prijzen
    2. De executie gaat niet vlekkeloos. Door de vertragingen is een deel van de technologische voorsprong alvast niet in munt omgezet. Mocht er nóg meer vertraging komen dan wordt het een hopeloos verhaal.
    3. Punt 1 en 2 zijn erg negatief ingestoken maar de order-intake gaat de afgelopen maanden niet zo lekker. Zeker de 3.0 gaat niet top. Dat een middelmatige producent als IVECO een giga order in België wint ten koste van Ebusco zegt wat dat betreft veel.
    4. Op de langere termijn: stél Ebusco weet een plekje te veroveren als stabiele speler in bussenland. Op dit moment zijn de marges hoog omdat de TCO ten opzichte van ICE dan alsnog lager zijn. Over enkele jaren is een groot deel van de bussenmarkt elektrisch en dan gaat het vooral om wie het goedkoopste bussen kan maken. Ik zie het technologische wonder niet waardoor Ebusco ineens serieus geld gaat verdienen met bussen over langere termijn.

    Voor de koers is het belangrijk dat de executie goed gaat zodat er geen (grote) emissie meer hoeft te komen. Bij een grote emissie kan de koers nog prima door de helft. En zoals bij elk bedrijf kan de koers ook naar 0 - maar zover is het voorlopig niet gelukkig.

    Zelf vind ik dit verhaal ook wel érg negatief ingestoken maar heb wel serieuze twijfels wat betreft hun 'technologische voorsprong'.
    De reden dat 10% van mijn portefeuille in Ebusco zit is o.a. dat ik er vanuit ga dat er een recessie komt, en die lijkt in het algemeen niet erg ingeprijsd in de meeste aandelenkoersen. Ebusco lijkt daar relatief ongevoelig voor. Er is natuurlijk een risico, maar de downside bij andere fondsen bij een recessie lijkt me minstens net zo groot. De upside bij Ebusco lijkt me groter.

    Enkele opmerkingen v.w.b. je bear case:

    Een soort worst-case scenario dat ik in gedachten houdt: uiteindelijk 'slechts' 1000-1500 bussen per jaar, bij een marge van 15-20%. Dan zou een logische ebitda 80-120 miljoen kunnen zijn, en een logische nettowinst ergens rond de 75 cent per aandeel. Dat zou dan toch wel voor 2027 bereikbaar moeten zijn. Een bijbehorende logische koers zou dan minstens gelijk kunnen liggen aan de huidige koers, ergens rond een tientje. Nieuw kapitaal is dan niet nodig. Dit alles lijkt me erg pessimistisch,maar ik sluit het niet uit.

    Kan het nog erger? Ja, maar dan kun je spreken van een mislukking, en kan een bod van een concurrent worden geaccepteerd, rond de huidige koers.

    Kan het beter? Zeker, en daar ga ik ook vanuit. Daar hoort dan wel een veel hogere koers bij, zeg 30 euro binnen enkele jaren als Ebusco bewijst dat ze op het geplande pad blijven. Dan is eventueel wat nieuw kapitaal nodig, maar pas in een later stadium, als al duidelijk is dat de toekomst er goed uit ziet. Als er dan al een emissie komt zal dat op veel hogere koersen zijn (ik zie dan zelfs wel een 'groene lening' aankomen i.p.v. een emissie).

    De order intake komt wel goed als de productie op gang komt. De productie lijkt de voornaamste bottleneck. Orders worden uitgesteld zolang leveringen/levertijden niet goed gepland kunnen worden. Wat mij vertrouwen geeft is dat Ebusco hard groeit qua productie personeel, en blijkbaar dus zelf het vertrouwen heeft dat die productie serieus op gang komt. Als men andere problemen zou zien qua productie zou men waarschijnlijk voorzichtiger zijn met het aannemen van veel nieuwe werknemers op korte termijn. Anders zou immers de bodem van de kas te snel in zicht komen.

    Dan is er ook nog het aandeel in ZES, waaraan ook redelijk verdiend zou kunnen worden, en waarvan het risico minimaal is. Dat geeft extra upside, en het risico dat een concurrent zich in die markt begeeft lijkt klein. Als dit onderdeel succesvol groeit zie ik hier ook nog wel een mogelijke afsplitsing van het belang.
  8. forum rang 5 Drs P. 11 april 2023 21:40
    Het gepatenteerde 3.0 concept loop 5-6 jaar voor op de concurrentie als door Ebusco vorig jaar bij de introductie van de 3.0 aangegeven. De TCO is mn. door het veel lagere gewicht dan de concurrentie absoluut een sterke USP, daarnaast zullen de traditionele bussenbouwers veel geld en tijd etc moeten investeren om de 3.0 te kopiëren. Ebusco's productie capaciteit moet snel opgeschaald worden, men is hier mee bezig en ik heb vertrouwen in het Ebusco leadership team dat ze gaan leveren. Daarnaast het 49% belang in ZES, dit gaat zeker waarde creëren. Ik verwacht dat we de komende 6-12 maanden weer 20+ staan, wanneer er concrete progressie is geboekt met de productie uitbreiding incl. uitbesteden van deel van de assemblage en bevestiging van sterke groei van het orderboek.
  9. hvb 11 april 2023 21:44
    quote:

    Ruval schreef op 11 april 2023 21:22:

    We doen hier net alsof de emissiekoers de richtkoers is bij realisatie van alle verwachtingen. Dat lijkt me niet. Kijk nog eens naar de door Add Value gemaakte inschatting van de koers. Fair Value ligt ergens tussen 20 (worst case) en 90€…..(best case) in 2026. Laat er een jaartje vertraging zijn. Per saldo enorm koerspotentieel maar alleen voor de LT beleggers. Overigens ligt koersconsensus (1 jaars horizon) analisten ergens rond de €14. Nog altijd 50% hoger dan huidige koers.

    Vertrouwen is geschaad en huidige koersreactie is logisch. Maar met paar symbolische bevestigingen (orders, logistiek etc) kunnen we snel omhoog gaan. Geniet nog maar even van huidige instap nivo….
    Wat het Add Value fonds betreft: die schat ik qua analyse van een klein/middelgroot fonds als Ebusco hoger in dan de gemiddelde analist. Hun inschatting van koerspotentieel neem ik met een korreltje zout, maar wat mij betreft is de toekomst van Ebusco redelijk binair (mooie toekomst binnen enkele jaren, of mislukking), en AVF zit blijkbaar nog steeds in het 'mooie toekomst' kamp. Zij hebben een prima track record en kunnen dat beter inschatten dan wij.
  10. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 12 april 2023 08:42
    Het wonder is geschied, ik heb inmiddels reactie gekregen op mijn mail(s):

    1) Zijn er inmiddels patenten toegekend en zo ja, waarvoor.

    Het patent waar het omgaat is nog in behandeling maar wel al getoetst op slagingskans en dus al beschermd

    2) Ten tijde van de overname van Pondus is een groot gedeelte van de overnamesom als goodwill en niet als "immateriele activa" geboekt. Kan ik hieruit afleiden dat aan ontwikkelde technieken niet veel waarde mag worden toebedicht of heeft dit te maken met strenge boekhoudregels/ingrijpen van de accountant??

    Nee dat is geen terechte observatie. Goodwill vormt (zoals bij alle ondernemingen) een integraal onderdeel van immateriele activa (intangible assets), op pagina 118 en 133 van het jaarverslag staat aangegeven dat deze bestaan uit software licenties, ontwikkelings assets en assets under construction. Tevens kunt u op pagina 133 in het jaarverslag de zogenaamde “goodwill impairment test” zoals deze jaarlijks wordt uitgevoerd.

    3) In uw outlook 2023 rept u over 550-600 bussen die aan de omzet zullen bijdragen. Kunt u enige nadere duiding geven hoe de mix zal zijn (verhouding 2.2 vs 3.0 bussen).

    Wij hebben geen breakdown gegeven dus wij kunnen daar geen verdere omschrijving opgeven maar het zal voornamelijk bestaan uit 3.0 bussen zoals aangegeven in ons orderbook.

    4) Uw guidance over opschalen van productie lijkt met de tijd te veranderen. Kunt u mij aangeven of inmiddels een consistente output van één complete 3.0 bus per dag wordt gehaald? Zo niet, wanneer is dit vermoedelijk wel het geval en wanneer dit zal zijn opgeschaald tot een consistente productie van twee bussen per dag?

    Wij hebben in het persbericht het verloop van de opschaling aangeven met de volgende tekst: Reaching a capacity of one bus per day and further growing towards a capacity of two buses per day is expected in the course of the second quarter of this year. Due to the tense labor market attracting skilled and sufficient personnel is the main requirement for reaching the two buses a day milestone.
    -----------------------------------------------------

    Heel veel wijzer word ik er niet van, maar ik dacht ik deel het maar even. In ieder geval fijn dat ik een reactie heb gekregen

    Ik blijf voorlopig aan de zijlijn en zal me verder gedeisd houden ;-)
  11. forum rang 4 De dagkoers 12 april 2023 08:56
    Ineens staat-ie voor je neus: de muisstille e-truck De e-truck komt eraan. Jan Deckers van het gelijknamige transportbedrijf uit Ammerzoden test sinds kort zo'n nieuwe elektrische krachtpatser. ,,Mooi, maar ook wennen voor andere weggebruikers. Ze horen ons niet meer aankomen.” Brigit Groeneveld Ammerzoden

    Jan Deckers Transporten is een van de eerste bedrijven in de regio die een hagelnieuwe e-truck op de weg heeft. Het gaat om een demonstratie-model van Volvo. Samen met zijn veertig traditionele dieselvrachtwagens rijdt hij er opleggers met vooral groenten, fruit en eieren mee door de Benelux. ,,Ook de transportsector moet verduurzamen”, legt de 51-jarige Ammerzodense ondernemer uit, ,,en dan moet je ergens beginnen. Want in 2030 moeten wij 55 procent minder uitstoten en in 2050 moeten we zelfs helemaal klimaatneutraal zijn. Dat is een enorme uitdaging.” Richting de vier ton Het gaat om forse investeringen. Alleen al de aanschaf van een e-truck loopt in de papieren, zo rekent Deckers voor. ,,Een traditionele vrachtwagen kost 125.000 euro, maar een e-truck gaat richting de vier ton. Zelfs wanneer het lukt om daarvoor de maximale subsidie van 100.000 euro te krijgen, is er nog steeds een verschil van 175.000 euro. En dat in een sector waarin de winstmarges niet groot zijn.” Zo'n truck moet natuurlijk ook aan de oplader, liefst eentje die een beetje vlot de zes 500 kilo zware accu's met een capaciteit van 540 KW vult. ,,Wij rijden overdag, dus laden doen we 's nachts. Maar dan hebben we niks aan onze zonnepanelen”, legt Deckers uit. ,,Willen we de stroom die we zelf opwekken kunnen gebruiken, dan is een container met accu’s nodig voor opslag. Kosten voor een grote container: ongeveer 1 miljoen euro, of 500.000 voor een kleinere variant.” Het elektriciteitsnetwerk is hier nu niet op berekend. ,,Dat moet verzwaard worden, maar daar moeten we twee tot drie jaar op wachten. Voor die tijd kunnen we dus niet zoveel. Als ik hier nu vijf trucks aan de lader zou hangen, vliegen in heel Ammerzoden de stoppen eruit.” De nieuwe e-truck, een groene Volvo, staat te glimmen op het bedrijfsterrein aan de Uilecotenweg in Ammerzoden. Jan Deckers demonstreert 'm graag. Hij stapt in en drukt een knop in. Geen herrie, geen stank, niks. Doet ‘ie het wel? Dan zoeft de truck geruisloos en rap weg. Bij de eerste de beste rotonde is meteen duidelijk waar Deckers voor waarschuwt. Er loopt een man met wandelstokken richting de oversteekplaats. Vertrouwend op z'n gehoor kijkt hij snel nog even naar links. Om vervolgens met een mengeling van verbazing en schrik te zien dat de truck vlakbij is. ,,Dat gebeurt vaak”, zegt Deckers. ,,Je ziet mensen denken: waar komt die ineens vandaan? Extra geluid is nodig Dat verrassingseffect is dus iets waar de chauffeur van een e-truck rekening mee moet houden. Overigens is Deckers er voorstander van dat er nog iets aan het ontbreken van enig geluid wordt gedaan. ,,Een piepertje, zoals we dat nu kennen als je achteruit rijdt, is zeker niet voldoende. ,,Er zullen extra geluiden ontwikkeld moeten worden voor de kwetsbare weggebruikers.” Chauffeurs die voor het eerst in de e-truck stappen krijgen instructies. ,,Het is echt wel anders. Niet alleen in de bediening, maar ook vanwege de kleinere actieradius. Volledig opgeladen kunnen wij er 350 kilometer mee rijden, terwijl we met een traditionele diesel 3500 kilometer kunnen halen. Diesel tanken kun je overal, maar deze accu's opladen niet. Daardoor moet je anders plannen en is de e-truck eigenlijk alleen geschikt voor binnenlandse ritten. Voor de lange afstanden zal de sector waarschijnlijk richting waterstof gaan. Achter de schermen is deze ontwikkeling al bijna klaar, maar ook hier wordt het aanleggen van vulstations een uitdaging.” Zelfs op de snelweg is het heerlijk rustig in de cabine. Geen getril en geloei, maar alleen de wind die ruist. De moderne Volvo blijkt niet alleen stil maar ook veilig. Sensoren houden de lijnen op de weg en de afstand tot andere auto's in de gaten. Bumperkleven of ongemerkt opschuiven naar een andere rijbaan is er niet bij. ,,Dat heet lane assist en dynamic steering“, legt Deckers uit, terwijl hij naar het dashboard wijst. ,,Bij te weinig afstand op de voorganger gaat daar een rode lamp branden en remt de truck af. En als ik over de lijnen dreig te gaan, voel ik dat in het stuur.” Rubberen handschoenen Al dit technisch vernuft vraagt ook wat van de werkplaats. Bij Volvo Trucks in Gorinchem heeft monteur Roy van Wilgen (44) inmiddels een uitgebreide opleiding gehad. Want het onderhouden en repareren van een e-truck lijkt in niets op wat hij vroeger op school geleerd heeft. Terwijl zijn collega’s druk zijn met zwarte olie en filters , steekt Van eJan Deckers met de elektrische Volvo die hij nu aan het uitproberen is. FOTO MARC BOLSIUS l Als ik nu vijf trucks aan de lader leg, vliegen in heel Ammerzoden de stoppen eruit– Jan Deckers, transport- ondernemer Wilgen zijn schone handen in speciale rubberen handschoenen. ,,Heeft te maken met veiligheid”, legt hij uit. ,,We werken ook met geisoleerd gereedschap en met speciale meetapparatuur. Wanneer een e-truck bij ons in de werkplaats komt, moet één monteur ervoor zorgen dat er veilig gewerkt kan worden. Dat is mijn taak. Dan moet ik echt m'n hoofd erbij houden, want een fout kan fataal zijn. We hebben hier te maken met 600 volt. Pas als de stroom eraf is, kunnen ook anderen aan de truck komen.” Het is dus voor iedereen pionieren, maar dat hoort er voor Jan Deckers gewoon bij. ,,We willen toonaangevend zijn en verantwoord ondernemen. Al veel langer zijn we met duurzaamheid bezig. Zo rijden we op schone diesel en gaan we op zo'n manier met onze banden om dat ze langer mee gaan en we zo min mogelijk brandstof verbruiken.” In de toekomst kijken kan ook Deckers niet. Toch wil hij, wanneer de aangevraagde subsidie wordt toegekend, daadwerkelijk een e-truck aanschaffen. ,,Iemand moet de eerste zijn. Die zeven jaar tot 2030 zijn zo om.”
  12. forum rang 5 Drs P. 12 april 2023 09:04
    een container met accu’s nodig voor opslag. Kosten voor een grote container: ongeveer 1 miljoen euro, of 500.000 voor een kleinere variant"..

    ja Ebusco's "laadcontainers" en dat belang van 49% in ZES gaan geld opleveren
  13. forum rang 5 Drs P. 12 april 2023 09:20
    Happening now
    We’re sailing! The Alphenaar is the first Dutch inland vessel to use interchangeable energy containers for propulsion: ZESpacks. The Alphenaar sails with two ZESpacks on board between Alphen aan den Rijn and Moerdijk and can be loaded and exchanged at the first charging station at the CCT terminal in Alphen aan den Rijn.
    Follow our progress on LinkedIn
  14. forum rang 4 jan6307 12 april 2023 11:33
    Ondanks een lage omzet heden morgen loopt de koers weer mooi richting groen.

    Ik verwacht minimaal een slot van €9.75

    Succes
  15. forum rang 4 jan6307 12 april 2023 14:41
    Koers loopt in eens verder op na de hele dag vlak.

    Nu in eens naar €9,69 blijkbaar komt er meer nieuws of ander info
  16. Fagor 12 april 2023 14:48
    quote:

    jan6307 schreef op 12 april 2023 14:41:

    Koers loopt in eens verder op na de hele dag vlak.

    Nu in eens naar €9,69 blijkbaar komt er meer nieuws of ander info
    stijgt mee met inflatie nieuws uitvde US
  17. Groeneguru 12 april 2023 16:19
    De grote geleidelijke prijsstijging van dit aandeel is begonnen. In de komende weken en maanden stijging tot ca. 20 euro per aandeel.
    Vervolgens in de loop van 2024 doordrijven naar 35 euro en dan eind 2025 60 tot 80 euro waard per aandeel.
8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 87 88 89 90 91 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht