Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

13,800
  • Verschill

    +0,120 +0,88%
  • Volume

    1.555.052
  • Bied

    13,750  
  • Laat

    13,850  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1258 1259 1260 1261 1262 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 16 mei 2023 11:14
    quote:

    voda schreef op 15 mei 2023 08:19:

    Zeven procent van bezorgers blijkt te jong
    Arbeidsinspectie controleert flits- en maaltijdbezorgers: ‘Gaat ons niet om koeriertje pesten’
    Door CONNIE DE JONGE

    1 uur geleden
    in BINNENLAND

    ROTTERDAM - Ze scheuren door de stad en rijden roekeloos over de stoep. Maar dat is niet waar de Arbeidsinspectie bij een grote landelijke controle van flits- en maaltijdkoeriers naar kijkt. Wel naar hun leeftijd: zeven procent van de bezorgers blijkt te jong. Voor een bijna net zo grote groep heeft de werkgever geen werkvergunning. Ook de veiligheid is voor verbetering vatbaar.

    Een motoragent haalt een maaltijdbezorger van de weg voor controle. RIAS IMMINK
    In elf steden verspreid over het land zette de Arbeidsinspectie vrijdagavond controles op. Inspecteurs bezochten 31 zogeheten dark stores, distributiecentra van flitsbezorgers als Flink, Gorilla’s en Getir. Ook haalden ze, in een gezamenlijke actie met politie en gemeenten, meer dan 300 flits- en maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd, UberEats en lokale horecabedrijven van de weg.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    RIAS IMMINK
    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers mogen in Amsterdam alleen nog op bedrijventerrein

    Boetes
    Het levert, blijkt na afloop, een reeks aan overtredingen en in veel gevallen stevige boetes voor werkgevers op. Niet alleen zijn 23 bezorgers nog geen zestien (de jongste die gecontroleerd wordt blijkt dertien), er werken ook buitenlanders in de sector waarvoor hun baas geen tewerkstellingsvergunning heeft aangevraagd. Dat is strafbaar. Bovendien, als hen iets overkomt, of als zij iemand aanrijden, zijn ze niet verzekerd.

    BEKIJK OOK:
    Minister wil flitsbezorgen onder de 16 nog dit jaar verbieden

    ,,Geen wonder dat ze doorrijden als er iets gebeurt”, zegt Thomas van Dijk, die de actie vrijdagavond in Rotterdam coördineert. Hij is projectleider schijnconstructies cao en migratiefraude bij de Arbeidsinspectie. ,,Het gaat ons niet om koeriertje pesten. Wij richten onze pijlen op de platforms en horecabedrijven die er af en toe een potje van maken.”

    Koek en ei
    Ook in de distributiehubs is het nog geen koek en ei. Stellingen vol met boodschappen blijken niet altijd verankerd, brandgangen soms geblokkeerd. Maar wat de inspecteurs vooral opvalt is dat de jongeren die er werken geen idee hebben wat ze moeten doen als er onverhoopt brand uitbreekt of iemand gewond raakt.

    ,,Hard naar buiten rennen zeiden ze”, zegt inspecteur Maarten Narraina hoofdschuddend als hij bij een dark store van Getir naar buiten komt. Toch zijn hij en zijn twee collega’s redelijk tevreden over wat ze aantreffen. ,,De fietsen zijn ok en het ziet er allemaal netjes uit. Alleen die brandslang die er hangt, daar staat op dat hij buiten gebruik is. Dat, en paar andere kwesties, moeten we wel even met Getir bespreken.”

    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers diep in het rood, maar Jumbo stapt nog niet uit
    Tekst gaat verder onder de foto.

    Een paar kilometer verderop balen bezorgers zichtbaar als ze door een agent staande worden gehouden en met hun zware rugzakken mee moeten komen om vragen van inspecteurs te beantwoorden. In de Rotterdamse Walravenbuurt gebeurt dat in twee onopvallende winkelpanden.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie, die werkt voor een pizzeria in de buurt. ,,Ik heb die agent uitgescholden toen hij zei dat ik mee moest. Pas van die inspecteurs hier binnen hoorde ik dat ze eigenlijk aan onze kant staan. Gelukkig was alles goed, ik ben achttien en heb een vast contract. Nu ik weet hoe het zit zou ik die kerel van de politie eigenlijk excuses aan moeten bieden. Maar hij is al weg.”

    Tekst gaat verder onder de foto.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie. RIAS IMMINK

    Minderjarigen
    Anders gaat het bij een te jonge collega. Hij krijgt te horen dat wat hij doet niet mag en er meteen mee moet stoppen. Zijn werkgever blijkt een bekende van de Inspectie. Hij kreeg bij de vorige actie al een boete van meer dan een ton opgelegd vanwege het inhuren van minderjarigen, maar blijkt hardleers en kan opnieuw een boete verwachten.

    ,,Die leeftijdsgrens van zestien jaar is er niet voor niets”, zegt Van Dijk. ,,Een paar jaar geleden overleed een vijftienjarige maaltijdbezorger in Utrecht nadat hij werd aangereden. Wij gaan daarom ook met de ouders praten. Die zouden niet moeten willen dat jonge kids dit werk doen.”

    Wat opvalt is dat veel koeriers geen idee hebben van hun rechten. Of ze nu Achmed, Mo of Amir heten - er zitten bij de controles in Rotterdam opvallend weinig Hollandse namen tussen - ze zijn allang blij dat ze een baan of bijbaantje hebben. Een aantal werkgevers profiteert daarvan. Die vinden zwart uitbetalen, teveel uren draaien, of gratis inwerken heel gewoon.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    Runners
    Nog slechter is de arbeidsmarktpositie van de buitenlandse studenten en illegalen die als bezorger actief zijn. In veel gevallen doen ze dat voor ‘runners’, vertelt Marco Lageman van het gemeentelijke team aanpak ondermijnende criminaliteit. ,,Hier in Rotterdam weten we dat dat een groep Britse criminelen is. Hun bezorgers zijn een soort moderne slaven.”

    De runners leveren de koeriers een bezorgfiets aan voor €75 per dag. Plus een legaal verkregen account van een platform als UberEats dat ze laten rouleren, op voorwaarde dat de bezorgers een percentage afdragen van wat ze verdienen. De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.

    Lageman: ,,Ze zijn als de dood om gepakt te worden. De meesten zijn nu waarschijnlijk al met bezorgen gestopt. Ze weten in no time dat er een actie gaande is.”

    www.telegraaf.nl/nieuws/1394470541/ar...
    Gaat dit nog invloed hebben op de koers van de peers?
  2. RDOW 16 mei 2023 11:18
    Ik verwacht morgen uitleg over de salarisverhogingen.
    Jitse komt met goede berichten, dat kan haast niet anders want hoe moet hij deze verhogingen anders verantwoorden?
    Afscheid Aunz misschien?

    Hopelijk geen afscheid grub. Ik zie genoeg potentie om grub aan te houden. Verkopen in een later stadium en niet voor een habbekrats zoals ik hier lees (1.5 miljard).
  3. forum rang 5 Instapmoment 16 mei 2023 11:27
    quote:

    Rudeouwe schreef op 16 mei 2023 11:18:

    Ik verwacht morgen uitleg over de salarisverhogingen.
    Jitse komt met goede berichten, dat kan haast niet anders want hoe moet hij deze verhogingen anders verantwoorden?
    Afscheid Aunz misschien?

    Hopelijk geen afscheid grub. Ik zie genoeg potentie om grub aan te houden. Verkopen in een later stadium en niet voor een habbekrats zoals ik hier lees (1.5 miljard).
    Er komt echt geen nieuws morgen. Als bijv. Grub wordt verkocht zijn ze verplicht dat vandaag te melden en niet pas op de AvA morgen.
  4. RDOW 16 mei 2023 12:04
    quote:

    Instapmoment schreef op 16 mei 2023 11:27:

    [...]

    Er komt echt geen nieuws morgen. Als bijv. Grub wordt verkocht zijn ze verplicht dat vandaag te melden en niet pas op de AvA morgen.
    Hij zal zich toch moeten verantwoorden en doet hij dat niet op een fatsoenlijke manier dan zie ik de koers keihard in elkaar klappen.
  5. Jannie2 16 mei 2023 12:08
    Waarom toch zo'n drukte om die salarissen? Het is een habbekrats wat ze kregen en na de verhoging nog steeds?
    Ik heb liever dat ze goed verdienen, als is het sowieso voor de vorm, want dat salaris is niet eens een druppel voor meneer Groen.
  6. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 16 mei 2023 12:08
    quote:

    voda schreef op 15 mei 2023 08:19:

    Zeven procent van bezorgers blijkt te jong
    Arbeidsinspectie controleert flits- en maaltijdbezorgers: ‘Gaat ons niet om koeriertje pesten’
    Door CONNIE DE JONGE

    1 uur geleden
    in BINNENLAND

    ROTTERDAM - Ze scheuren door de stad en rijden roekeloos over de stoep. Maar dat is niet waar de Arbeidsinspectie bij een grote landelijke controle van flits- en maaltijdkoeriers naar kijkt. Wel naar hun leeftijd: zeven procent van de bezorgers blijkt te jong. Voor een bijna net zo grote groep heeft de werkgever geen werkvergunning. Ook de veiligheid is voor verbetering vatbaar.

    Een motoragent haalt een maaltijdbezorger van de weg voor controle. RIAS IMMINK
    In elf steden verspreid over het land zette de Arbeidsinspectie vrijdagavond controles op. Inspecteurs bezochten 31 zogeheten dark stores, distributiecentra van flitsbezorgers als Flink, Gorilla’s en Getir. Ook haalden ze, in een gezamenlijke actie met politie en gemeenten, meer dan 300 flits- en maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd, UberEats en lokale horecabedrijven van de weg.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    RIAS IMMINK
    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers mogen in Amsterdam alleen nog op bedrijventerrein

    Boetes
    Het levert, blijkt na afloop, een reeks aan overtredingen en in veel gevallen stevige boetes voor werkgevers op. Niet alleen zijn 23 bezorgers nog geen zestien (de jongste die gecontroleerd wordt blijkt dertien), er werken ook buitenlanders in de sector waarvoor hun baas geen tewerkstellingsvergunning heeft aangevraagd. Dat is strafbaar. Bovendien, als hen iets overkomt, of als zij iemand aanrijden, zijn ze niet verzekerd.

    BEKIJK OOK:
    Minister wil flitsbezorgen onder de 16 nog dit jaar verbieden

    ,,Geen wonder dat ze doorrijden als er iets gebeurt”, zegt Thomas van Dijk, die de actie vrijdagavond in Rotterdam coördineert. Hij is projectleider schijnconstructies cao en migratiefraude bij de Arbeidsinspectie. ,,Het gaat ons niet om koeriertje pesten. Wij richten onze pijlen op de platforms en horecabedrijven die er af en toe een potje van maken.”

    Koek en ei
    Ook in de distributiehubs is het nog geen koek en ei. Stellingen vol met boodschappen blijken niet altijd verankerd, brandgangen soms geblokkeerd. Maar wat de inspecteurs vooral opvalt is dat de jongeren die er werken geen idee hebben wat ze moeten doen als er onverhoopt brand uitbreekt of iemand gewond raakt.

    ,,Hard naar buiten rennen zeiden ze”, zegt inspecteur Maarten Narraina hoofdschuddend als hij bij een dark store van Getir naar buiten komt. Toch zijn hij en zijn twee collega’s redelijk tevreden over wat ze aantreffen. ,,De fietsen zijn ok en het ziet er allemaal netjes uit. Alleen die brandslang die er hangt, daar staat op dat hij buiten gebruik is. Dat, en paar andere kwesties, moeten we wel even met Getir bespreken.”

    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers diep in het rood, maar Jumbo stapt nog niet uit
    Tekst gaat verder onder de foto.

    Een paar kilometer verderop balen bezorgers zichtbaar als ze door een agent staande worden gehouden en met hun zware rugzakken mee moeten komen om vragen van inspecteurs te beantwoorden. In de Rotterdamse Walravenbuurt gebeurt dat in twee onopvallende winkelpanden.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie, die werkt voor een pizzeria in de buurt. ,,Ik heb die agent uitgescholden toen hij zei dat ik mee moest. Pas van die inspecteurs hier binnen hoorde ik dat ze eigenlijk aan onze kant staan. Gelukkig was alles goed, ik ben achttien en heb een vast contract. Nu ik weet hoe het zit zou ik die kerel van de politie eigenlijk excuses aan moeten bieden. Maar hij is al weg.”

    Tekst gaat verder onder de foto.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie. RIAS IMMINK

    Minderjarigen
    Anders gaat het bij een te jonge collega. Hij krijgt te horen dat wat hij doet niet mag en er meteen mee moet stoppen. Zijn werkgever blijkt een bekende van de Inspectie. Hij kreeg bij de vorige actie al een boete van meer dan een ton opgelegd vanwege het inhuren van minderjarigen, maar blijkt hardleers en kan opnieuw een boete verwachten.

    ,,Die leeftijdsgrens van zestien jaar is er niet voor niets”, zegt Van Dijk. ,,Een paar jaar geleden overleed een vijftienjarige maaltijdbezorger in Utrecht nadat hij werd aangereden. Wij gaan daarom ook met de ouders praten. Die zouden niet moeten willen dat jonge kids dit werk doen.”

    Wat opvalt is dat veel koeriers geen idee hebben van hun rechten. Of ze nu Achmed, Mo of Amir heten - er zitten bij de controles in Rotterdam opvallend weinig Hollandse namen tussen - ze zijn allang blij dat ze een baan of bijbaantje hebben. Een aantal werkgevers profiteert daarvan. Die vinden zwart uitbetalen, teveel uren draaien, of gratis inwerken heel gewoon.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    Runners
    Nog slechter is de arbeidsmarktpositie van de buitenlandse studenten en illegalen die als bezorger actief zijn. In veel gevallen doen ze dat voor ‘runners’, vertelt Marco Lageman van het gemeentelijke team aanpak ondermijnende criminaliteit. ,,Hier in Rotterdam weten we dat dat een groep Britse criminelen is. Hun bezorgers zijn een soort moderne slaven.”

    De runners leveren de koeriers een bezorgfiets aan voor €75 per dag. Plus een legaal verkregen account van een platform als UberEats dat ze laten rouleren, op voorwaarde dat de bezorgers een percentage afdragen van wat ze verdienen. De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.

    Lageman: ,,Ze zijn als de dood om gepakt te worden. De meesten zijn nu waarschijnlijk al met bezorgen gestopt. Ze weten in no time dat er een actie gaande is.”

    www.telegraaf.nl/nieuws/1394470541/ar...
    IK denk ook dat master strateeg Jitse Groen salarisverhoging krijgt! IK heb in ieder geval voor gestemd en ik denk dat ook dat hij nog harder zijn best gaat doen om de koers boven de 100 euro te laten knallen binnen twee jaar!
  7. forum rang 5 Instapmoment 16 mei 2023 12:14
    quote:

    Rudeouwe schreef op 16 mei 2023 12:04:

    [...]

    Hij zal zich toch moeten verantwoorden en doet hij dat niet op een fatsoenlijke manier dan zie ik de koers keihard in elkaar klappen.
    Wat een onzin. Alsof iedereen massaal op de verkoopknop drukt als zijn uitleg niet goed is. Als je je beslissing om wel of niet te investeren in een bedrijf laat afhangen van de uitleg van de CEO op de AvA over zijn beloning... Dan kun je net zo goed nu je stukken verkopen. Morgen wordt gewoon een non-event zoals altijd.
  8. forum rang 4 Gaston Lagaffe 16 mei 2023 12:23
    quote:

    etap2 schreef op 16 mei 2023 08:44:

    Volgens mij voldoet Ubereat niet aan de wet en regelgeving in Nld
    Probleem met Uber Eats is dat ze het helemaal niets interesseert wat de wet voorschrijft en standaard tot aan het hoogste rechter procederen om : a) tijd te winnen en de concurrentie uit de markt te drukken, b) eventueel toch een op bepaalde punten voordelig vonnis te krijgen c) aan iedereen te laten blijken dat ze het niets interesseert. Het is bepaald geen "frisse partij", noch voor de bezorger noch voor de besteller. Uber (geheel) is echter groot en zal ondanks haar minder frisse manier van werken overleven. Het is niet anders.
  9. forum rang 7 wiegveld 16 mei 2023 12:24
    quote:

    Jannie2 schreef op 16 mei 2023 12:08:

    Waarom toch zo'n drukte om die salarissen? Het is een habbekrats wat ze kregen en na de verhoging nog steeds?
    Ik heb liever dat ze goed verdienen, als is het sowieso voor de vorm, want dat salaris is niet eens een druppel voor meneer Groen.
    Nu spreek je jezelf in 2 zinnen tegen, eerst lijkt t nodig en dan is t een habbekrats.

    Maar het gaat om de vraag of ze zodanig hebben gepresteerd dat ze het waard zijn.
    Als je dan naar de koers- en bedrijfsontwikkeling kijkt, dan zie je dat ze nu op kosten letten maar op groei veel harder achteruit boeren.
    Dus t gaat niet goed.
    Redenen daarvoor zijn door velen hier al gegeven. oplossingen ook. ( stop AUNZ etc etc.)
  10. forum rang 8 GakGak 16 mei 2023 12:26
    ¨Morgen wordt gewoon een non-event zoals altijd.¨
    .
    Hoop toch op wat hints die heel positief worden ontvangen (andersom mag ook) en dan spring ik
    wel weer bij als de extreme stijging of daling uitgewoed is, as usual.
  11. forum rang 7 Steef89 16 mei 2023 12:27
    Probleem is dat die verklaring voor de salarisverhoging al gegeven had moeten zijn.
    Morgen wordt er echt niks bekend gemaakt.
  12. forum rang 7 bezinteergebelegt 16 mei 2023 12:30
    quote:

    Instapmoment schreef op 16 mei 2023 12:14:

    [...]

    Morgen wordt gewoon een non-event zoals altijd.
    Dat kun je hier blijven uitleggen maar velen blijven maar denken dat er groot nieuws moet komen morgen vanwege die salarisverhoging etc.

    Er komt idd helemaal niets op dat gebied.

    Er is een agenda, die hameren ze af en het liefst z.s.m. Wat stemmingen over poen en aanstellingen en een vragenrondje.
    En komt er een vraag over de grote dossiers dan krijg je geen antwoord. Simpel

    En dat is ook precies waar een gewone AVA voor bedoeld is. Niks meer en minder. Verplicht nummertje.

    En die poen erbij wordt gewoon met ruime meerderheid goedgekeurd.
  13. forum rang 5 Jimnotaris 16 mei 2023 12:44
    Runners
    Nog slechter is de arbeidsmarktpositie van de buitenlandse studenten en illegalen die als bezorger actief zijn. In veel gevallen doen ze dat voor ‘runners’, vertelt Marco Lageman van het gemeentelijke team aanpak ondermijnende criminaliteit. ,,Hier in Rotterdam weten we dat dat een groep Britse criminelen is. Hun bezorgers zijn een soort moderne slaven.”

    De runners leveren de koeriers een bezorgfiets aan voor €75 per dag. Plus een legaal verkregen account van een platform als UberEats dat ze laten rouleren, op voorwaarde dat de bezorgers een percentage afdragen van wat ze verdienen. De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.

    Ja als je slechts 75 euro per dag voor een fiets betaalt dan is het logisch dat je nog een percentage van je verdiensten moet afdragen. Beetje sterk overdreven verhaal. Zulke bedragen zijn (praktisch) onmogelijk te halen met bezorgen.

    www.youngcapital.nl/werken-bij/uber-e...

    "Je vraagt je misschien af: hoeveel verdient een Uber Eats bezorger? Dat bepaal jij zelf. Je krijgt namelijk per afgeleverde bestelling en afgelegde kilometer betaald. Hoe meer bestellingen, hoe meer geld op je rekening. Een Uber Eats uurloon is er dan ook niet. Over het algemeen verdien je € 5,- per bestelling en bezorg je ongeveer 2 bestellingen per uur. Daarnaast kun je nog fooi verdienen. Dat is een mooie extra, die je als boodschappen bezorger bijvoorbeeld niet krijgt. Wil je veel verdienen? Dat betekent snel fietsen en veel bestellingen afleveren. Haal die innerlijke sportman maar snel naar boven".

  14. forum rang 8 GakGak 16 mei 2023 12:48
    Pik HAHA: ¨en ik denk dat ook dat hij nog harder zijn best gaat doen om de koers boven de 100 euro te laten knallen binnen twee jaar!¨
    .
    Is dat de redenatie?
    Onder de 100 knallen naar < 13 euro kostte hem minder dan twee jaar, dus laat ik hem maar weer
    twee jaar geven voor een procentueel onhaalbare boost naar 100 ?

    Het antwoord weet je al, HAHA.
  15. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 16 mei 2023 12:49
    quote:

    Jimnotaris schreef op 16 mei 2023 12:44:

    Runners
    Nog slechter is de arbeidsmarktpositie van de buitenlandse studenten en illegalen die als bezorger actief zijn. In veel gevallen doen ze dat voor ‘runners’, vertelt Marco Lageman van het gemeentelijke team aanpak ondermijnende criminaliteit. ,,Hier in Rotterdam weten we dat dat een groep Britse criminelen is. Hun bezorgers zijn een soort moderne slaven.”

    De runners leveren de koeriers een bezorgfiets aan voor €75 per dag. Plus een legaal verkregen account van een platform als UberEats dat ze laten rouleren, op voorwaarde dat de bezorgers een percentage afdragen van wat ze verdienen. De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.

    Ja als je slechts 75 euro per dag voor een fiets betaalt dan is het logisch dat je nog een percentage van je verdiensten moet afdragen. Beetje sterk overdreven verhaal. Zulke bedragen zijn (praktisch) onmogelijk te halen met bezorgen.

    www.youngcapital.nl/werken-bij/uber-e...

    "Je vraagt je misschien af: hoeveel verdient een Uber Eats bezorger? Dat bepaal jij zelf. Je krijgt namelijk per afgeleverde bestelling en afgelegde kilometer betaald. Hoe meer bestellingen, hoe meer geld op je rekening. Een Uber Eats uurloon is er dan ook niet. Over het algemeen verdien je € 5,- per bestelling en bezorg je ongeveer 2 bestellingen per uur. Daarnaast kun je nog fooi verdienen. Dat is een mooie extra, die je als boodschappen bezorger bijvoorbeeld niet krijgt. Wil je veel verdienen? Dat betekent snel fietsen en veel bestellingen afleveren. Haal die innerlijke sportman maar snel naar boven".

    Zegt dit artikel dus dat de Uber eats koeriertjes naast dat ze ongeschoold zijn ook nog eens illegaal zijn?
  16. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 16 mei 2023 12:50
    quote:

    voda schreef op 15 mei 2023 08:19:

    Zeven procent van bezorgers blijkt te jong
    Arbeidsinspectie controleert flits- en maaltijdbezorgers: ‘Gaat ons niet om koeriertje pesten’
    Door CONNIE DE JONGE

    1 uur geleden
    in BINNENLAND

    ROTTERDAM - Ze scheuren door de stad en rijden roekeloos over de stoep. Maar dat is niet waar de Arbeidsinspectie bij een grote landelijke controle van flits- en maaltijdkoeriers naar kijkt. Wel naar hun leeftijd: zeven procent van de bezorgers blijkt te jong. Voor een bijna net zo grote groep heeft de werkgever geen werkvergunning. Ook de veiligheid is voor verbetering vatbaar.

    Een motoragent haalt een maaltijdbezorger van de weg voor controle. RIAS IMMINK
    In elf steden verspreid over het land zette de Arbeidsinspectie vrijdagavond controles op. Inspecteurs bezochten 31 zogeheten dark stores, distributiecentra van flitsbezorgers als Flink, Gorilla’s en Getir. Ook haalden ze, in een gezamenlijke actie met politie en gemeenten, meer dan 300 flits- en maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd, UberEats en lokale horecabedrijven van de weg.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    RIAS IMMINK
    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers mogen in Amsterdam alleen nog op bedrijventerrein

    Boetes
    Het levert, blijkt na afloop, een reeks aan overtredingen en in veel gevallen stevige boetes voor werkgevers op. Niet alleen zijn 23 bezorgers nog geen zestien (de jongste die gecontroleerd wordt blijkt dertien), er werken ook buitenlanders in de sector waarvoor hun baas geen tewerkstellingsvergunning heeft aangevraagd. Dat is strafbaar. Bovendien, als hen iets overkomt, of als zij iemand aanrijden, zijn ze niet verzekerd.

    BEKIJK OOK:
    Minister wil flitsbezorgen onder de 16 nog dit jaar verbieden

    ,,Geen wonder dat ze doorrijden als er iets gebeurt”, zegt Thomas van Dijk, die de actie vrijdagavond in Rotterdam coördineert. Hij is projectleider schijnconstructies cao en migratiefraude bij de Arbeidsinspectie. ,,Het gaat ons niet om koeriertje pesten. Wij richten onze pijlen op de platforms en horecabedrijven die er af en toe een potje van maken.”

    Koek en ei
    Ook in de distributiehubs is het nog geen koek en ei. Stellingen vol met boodschappen blijken niet altijd verankerd, brandgangen soms geblokkeerd. Maar wat de inspecteurs vooral opvalt is dat de jongeren die er werken geen idee hebben wat ze moeten doen als er onverhoopt brand uitbreekt of iemand gewond raakt.

    ,,Hard naar buiten rennen zeiden ze”, zegt inspecteur Maarten Narraina hoofdschuddend als hij bij een dark store van Getir naar buiten komt. Toch zijn hij en zijn twee collega’s redelijk tevreden over wat ze aantreffen. ,,De fietsen zijn ok en het ziet er allemaal netjes uit. Alleen die brandslang die er hangt, daar staat op dat hij buiten gebruik is. Dat, en paar andere kwesties, moeten we wel even met Getir bespreken.”

    BEKIJK OOK:
    Flitsbezorgers diep in het rood, maar Jumbo stapt nog niet uit
    Tekst gaat verder onder de foto.

    Een paar kilometer verderop balen bezorgers zichtbaar als ze door een agent staande worden gehouden en met hun zware rugzakken mee moeten komen om vragen van inspecteurs te beantwoorden. In de Rotterdamse Walravenbuurt gebeurt dat in twee onopvallende winkelpanden.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie, die werkt voor een pizzeria in de buurt. ,,Ik heb die agent uitgescholden toen hij zei dat ik mee moest. Pas van die inspecteurs hier binnen hoorde ik dat ze eigenlijk aan onze kant staan. Gelukkig was alles goed, ik ben achttien en heb een vast contract. Nu ik weet hoe het zit zou ik die kerel van de politie eigenlijk excuses aan moeten bieden. Maar hij is al weg.”

    Tekst gaat verder onder de foto.

    ,,Je hebt eten bij je, de klanten zitten op je te wachten”, zegt Appie. RIAS IMMINK

    Minderjarigen
    Anders gaat het bij een te jonge collega. Hij krijgt te horen dat wat hij doet niet mag en er meteen mee moet stoppen. Zijn werkgever blijkt een bekende van de Inspectie. Hij kreeg bij de vorige actie al een boete van meer dan een ton opgelegd vanwege het inhuren van minderjarigen, maar blijkt hardleers en kan opnieuw een boete verwachten.

    ,,Die leeftijdsgrens van zestien jaar is er niet voor niets”, zegt Van Dijk. ,,Een paar jaar geleden overleed een vijftienjarige maaltijdbezorger in Utrecht nadat hij werd aangereden. Wij gaan daarom ook met de ouders praten. Die zouden niet moeten willen dat jonge kids dit werk doen.”

    Wat opvalt is dat veel koeriers geen idee hebben van hun rechten. Of ze nu Achmed, Mo of Amir heten - er zitten bij de controles in Rotterdam opvallend weinig Hollandse namen tussen - ze zijn allang blij dat ze een baan of bijbaantje hebben. Een aantal werkgevers profiteert daarvan. Die vinden zwart uitbetalen, teveel uren draaien, of gratis inwerken heel gewoon.

    Tekst gaat verder onder de foto.

    Runners
    Nog slechter is de arbeidsmarktpositie van de buitenlandse studenten en illegalen die als bezorger actief zijn. In veel gevallen doen ze dat voor ‘runners’, vertelt Marco Lageman van het gemeentelijke team aanpak ondermijnende criminaliteit. ,,Hier in Rotterdam weten we dat dat een groep Britse criminelen is. Hun bezorgers zijn een soort moderne slaven.”

    De runners leveren de koeriers een bezorgfiets aan voor €75 per dag. Plus een legaal verkregen account van een platform als UberEats dat ze laten rouleren, op voorwaarde dat de bezorgers een percentage afdragen van wat ze verdienen. De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.

    Lageman: ,,Ze zijn als de dood om gepakt te worden. De meesten zijn nu waarschijnlijk al met bezorgen gestopt. Ze weten in no time dat er een actie gaande is.”

    www.telegraaf.nl/nieuws/1394470541/ar...
    Weet iemand wanneer er een oplossing met de Feecaps in NY? IK heb al een tijdje niks mee gehoord van de voorzitster Marjorie Velasquez!
  17. forum rang 5 Instapmoment 16 mei 2023 12:53
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 16 mei 2023 12:49:

    [...]

    Zegt dit artikel dus dat de Uber eats koeriertjes naast dat ze ongeschoold zijn ook nog eens illegaal zijn?
    Daar zou ik wel rekening mee houden. Heel vaak ontvang ik hier in Amsterdam een bestelling van iemand totaal anders dan degene die als bezorger bij de bestelling werd aangegeven. En heel toevallig is degene op de foto vaak een witte man en de daadwerkelijke bezorger iemand die een uiterlijk heeft wat doet vermoeden dat diegene uit India/Pakistan/Bangladesh afkomstig is.
  18. forum rang 8 GakGak 16 mei 2023 12:56
    @Jimn
    ¨De koeriers rijden vervolgens de hele dag rond, zonder pauze en tot laat in de avond.¨
    .
    Weet je hoe Bauke Mollema profwielrenner werd ? Heel veel en hard fietsen...elke dag.

    En...weet je wat de sportschool kost en wat je aldus bespaart ?
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1258 1259 1260 1261 1262 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht