Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AB InBev BE0974293251

Laatste koers (eur)

56,160
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    1.750.105 Gem. (3M) 1,3M
  • Bied

    56,500  
  • Laat

    56,500  
+ Toevoegen aan watchlist

Proost!

5.275 Posts
Pagina: «« 1 ... 248 249 250 251 252 ... 264 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 5 juni 2023 14:16
    quote:

    JdeFL schreef op 4 juni 2023 20:34:

    Van die 5 miljard omzet zou nu zowat een kwart weg zijn. -1.25Mrd$ omzet dus. Beurswaarde -22Mrd. Beurs overdrijft altijd...
    Voor de beurs mag die $ 1,25 miljard nog worden "gecorrigeerd" met bijvoorbeeld de ratio beurswaarde : omzet, plus schade bij overige merken omdat AB InBev op kleinere schaal onderwerp is van Amerikaanse xenofobie, en Heineken daalde eveneens. Er blijft dan toch genoeg overdrijving over.
  2. forum rang 8 Leefloon 5 juni 2023 14:36
    quote:

    Ezeltje_Strekje schreef op 31 mei 2023 11:30:

    Bud-Light was en blijft een belangrijk merk daar

    is lang niet het enige biermerk dat daar uitgezet wordt door AB InBev.

    AB InBev zal de marketing over een andere boeg moeten gooien en eventueel ook meer gaan inzetten op andere merken.
    Blijft daar?

    Ook de overige merken zijn, in mindere mate, doelwit van boycots. Een Belgisch InBev past niet bij hun "Buy American"-activisme. Sales of Bud Light have collapsed and the boycott has even spread to other AB InBev brands, whose volumes are also falling.

    Marketing? Een gebruikelijkere oplossing is om een ernstig beschadigd merk in dat gebied uit de markt te halen, in plaats van daar heel veel geld over de balk te gaan smijten om mensen te bereiken die massaal je product niet meer willen.
  3. forum rang 7 JdeFL 5 juni 2023 16:25
    quote:

    Leefloon schreef op 5 juni 2023 14:16:

    [...]
    Voor de beurs mag die $ 1,25 miljard nog worden "gecorrigeerd" met bijvoorbeeld de ratio beurswaarde : omzet, plus schade bij overige merken omdat AB InBev op kleinere schaal onderwerp is van Amerikaanse xenofobie, en Heineken daalde eveneens. Er blijft dan toch genoeg overdrijving over.
    'k houd er ook nog rekening dat een daling van een kwart omzet de hele winst kan wegvegen (de marginale winst of kosten), maar toch...
    Lijkt wel een trend te worden, hebben we hier de hetze tegen Ad Delhaize, incl. oproepen tot boycot
    (overschakeling naar zelfstandige uitbaters), bij inbev weer iets anders.
    Een extra risico, niet enkel meer voor 'madammen met een bontjas' (Urbanus), of handelaars daarin.
  4. forum rang 7 JdeFL 5 juni 2023 16:27
    quote:

    Leefloon schreef op 5 juni 2023 14:36:

    [...]
    ...Een gebruikelijkere oplossing is om een ernstig beschadigd merk in dat gebied uit de markt te halen, in plaats van daar heel veel geld over de balk te gaan smijten ...
    En een paar brouwerijen ter plaatse sluiten. Hoofdkwartiertjes verleggen, uiteindelijk begrijpen ze het wel. (Disney o.m., maar er zijn er zo nog).
  5. forum rang 8 Lepre Chaun 5 juni 2023 19:01
    Amerikaanse cultuuroorlog sleurt AB Inbev mee en kost bedrijf al 22 miljard euro
    De controverse rond Bud Light, een van AB InBevs belangrijkste merken, gaat maar niet liggen. Naast het marktleiderschap op de Amerikaanse biermarkt staat ook de geloofwaardigheid van AB InBev als inclusief bedrijf op het spel.
    En miljarden aan beurswaarde.

    Ik zal me zo duidelijk mogelijk uitdrukken’, zegt de zanger Kid Rock recht in de camera. Vervolgens pakt hij een machinegeweer en vuurt een salvo af op een paar kratten Bud Light die op een houten tafel staan opgesteld. Drie seconden later resten slechts wat brokstukken en druipend schuim. Rock wendt zich weer tot de camera. ‘Fuck Bud Light. Fuck Anheuser Busch. Have a terrific day.’

    De cultuuroorlog in de Verenigde Staten wordt niet op de meest zachtzinnige wijze uitgevochten. En AB InBev bevindt zich momenteel midden in de schermutselingen. De Amerikaanse tak van Belgiës grootste bedrijf probeert al enkele maanden een crisis te bedwingen die uitbarstte nadat een gepersonaliseerd blikje Bud Light te zien was in een Instagram-filmpje van de trans-influencer Dylan Mulvaney. Daarmee wilde het merk haar feliciteren met het bereiken van de persoonlijke mijlpaal die aanleiding was voor het filmpje: de eerste verjaardag van haar vrouw-zijn. Zoals ze het zelf uitdrukte: ‘365 days of girlhood’.
    Het gevolg van de marketingstunt was een boycot. In de ogen van Kid Rock en gelijkgezinde mediasterren zou het onbetamelijk zijn dat een oer-Amerikaans merk als Bud Light zich associeert met de progressieve lgbti-gemeenschap. Daarom drinken ze geen Bud Light meer. De oproep krijgt steeds meer tractie. Wat begon als een doorsnee Twitter-stormpje, dreigt nu een wervelwind te worden waarin AB InBev tegen zijn zin wordt meegezogen.

    Koers zakt

    Nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen toonden deze week aan dat de storm nog niet gaat liggen. Integendeel. De verkochte volumes van Bud Light zakten verder weg. In de derde week van mei ging er 27,2 procent minder over de toonbank dan een jaar eerder. De week ervoor was het 25,0 procent. Andere merken delen in de klappen. Merken van concurrent Molson Coors, zoals Coors en Miller Lite, zagen hun marktaandeel stijgen. Er wordt gevreesd dat Bud Light zijn status van van meest gedronken Amerikaanse bier kan kwijtspelen.

    Het aandeel van de megabrouwer kreeg na de cijfers een nieuwe tik. Sinds het uitbarsten van de crisis is de koers met 18 procent gezakt.
    Dat betekent dat AB InBev nu 22 miljard euro minder waard is dan twee maanden geleden. De waarde van concurrenten als MolsonCoors en Constellation Brands steeg in die periode.

    Rein Demunter, een VUB-wetenschapper die onderzoek doet naar gay marketing, vindt dat de brouwer het niet goed heeft aangepakt. ‘Dit lijkt me niet de meest doordachte campagne. Als je je op een gay publiek richt, is het heel belangrijk om rekening te houden met de context. Mulvaney is al een controversieel figuur, en bier wordt natuurlijk vooral geassocieerd met mannen. De sociaal-politieke en culturele context is bepalend voor de ontvangst van zo’n actie.’

    Buiten proportie

    Analisten worden ongerust. ‘We gaan ervan uit dat een groep Amerikaanse consumenten in de toekomst geen Bud Light meer zal drinken. Een volumeverlies van 12 tot 13 procent op jaarbasis lijkt een redelijke aanname’, stelde ­Jared Binges van JP Morgan vorige week in een rapport.
    ‘We verwachten niet dat dit verlies in 2024 weer zal worden teruggedraaid.’

    Wim Hoste, die het aandeel AB InBev volgt bij KBC Securities, heeft nog altijd een koopadvies uitstaan. ‘Maar dit is een belangrijk onderwerp, en hoe tijdelijk of permanent de schade zal zijn, is moeilijk te voorspellen.’ Toch nuanceert hij de impact van de boycot op de hele groep. De Verenigde Staten staan in voor 15 procent van het totale wereldwijde volume. Als daar 15 procent van verloren gaat, heeft dat een impact van 2 procent op de totale volumes. ‘Dat is niet niks, maar je moet het in zijn context plaatsen. Het is niet zo dat AB InBev in elkaar aan het klappen is. De koersreactie lijkt me buiten proportie. De vraag is wel hoe snel de toestand rechtgetrokken of op zijn minst gestabiliseerd kan worden.’

    Twee weken na Mulvaneys Instagram-publiceerde de ceo van Anheuser Busch een communiqué. ‘Het was nooit onze wil om onderwerp te worden van een discussie die mensen verdeelt. Wij willen mensen samenbrengen terwijl ze een biertje drinken.’ Onderling respect is een van de waarden waarop Amerika gebouwd is, gaf Brendan Whitworth nog mee. Tijdens een telefonische conferentie naar aanleiding van de kwartaalresultaten deed ook groeps-ceo Michel Doukeris een poging tot de-escalatie.
    ‘Het ging over één blikje dat nooit bestemd is geweest voor het grote publiek en geen deel uitmaakte van een campagne.’

    Verlies op twee fronten

    Het lijkt een logische reactie voor een multinational zoals AB InBev. Wie zo veel mogelijk bier wil verkopen, kan controverse missen als kiespijn. De brouwer is van plan de marketingbudgetten voor Bud Light te verdrievoudigen. Het merk moet weer in de positieve sfeer van festivals en barbecues getrokken worden, weg van de controverse. ‘Waarschijnlijk was het nooit de bedoeling om Bud Light bij de lgbti-gemeenschap in de verf te zetten’, denkt Hoste. ‘Voor de marketing zijn er grote budgetten, er worden honderden influencers benaderd. Dit was een heel klein initiatief dat een immense weerklank heeft gekregen.’

    Rein Demunter vreest dat de brouwer nu op twee fronten dreigt te verliezen. Het conservatieve publiek zal niet naar het merk terugkeren, maar bij de lgbti-gemeenschap heeft Bud Light evenmin goede punten gescoord.
    ‘Bij dit soort campagnes leeft soms het gevoel dat bedrijven wel geïnteresseerd zijn in het commerciële potentieel van deze gemeenschap, maar als het erop aankomt weigert om duidelijk hun kant te kiezen.’

    Feit is dat de brandmanager van Bud Light op non-actief is gezet. Alissa Heinerscheid wilde het merk een wat hipper imago geven. Het zit al jarenlang in het slop, en verloor ook vóór het incident al gestaag marktaandeel. ‘Ik had een slecht gevoel over het merk Bud Light’, zei ze voor de crisis in een interview met de podcast Make yourself at home. ‘De humor in de reclame had geen voeling met de samenleving, en het was heel belangrijk dat we het op een andere manier zouden aanpakken.

    Het merk is al lang aan het wegdeemsteren, en als we geen jonger publiek aantrekken, ziet de toekomst er niet goed uit.’ Ze noemde het merk fratty – lees: mannelijk, studentikoos en elitair. Ze zag het als haar taak om het merk een positieve sociale impact te geven.

    www.standaard.be/cnt/dmf20230601_9705...
  6. BVM 6 juni 2023 08:22
    Trends
    Stella Artois deelt in de klappen die voor Bud Light bedoeld zijn
  7. forum rang 8 Leefloon 6 juni 2023 11:59
    In KW2 tot vandaag t.o.v. de ongewogen eigen ICB sector Beverages (ongewogen -2,60%, en gewogen -7,15% dankzij een bierreus) bij de Euronext-beurzen. Het totaal van de volgende percentages is dus ~0,0%:

    +30,78% Lanson-BCC
    +13,05% Davide Campari-Milano
    +11,26% Laurent-Perrier
    +10,88% Coca-Cola Europacific Par.
    +8,52% Vranken-Pommery Monopole
    +7,29% Spadel (illiquide)
    +5,06% JDE Peet's
    +4,34% AdVini
    +2,24% Miko
    +1,48% Co.Br.Ha (illiquide)
    +0,46% Masi Agricola
    +0,45% Marie Brizard Wine & Spirits

    -2,08% Heineken
    -2,42% Pernod Ricard
    -3,44% Malteries Franco-Belges
    -3,55% Italian Wine Brands
    -3,93% Heineken Holding
    -7,26% Lucas Bols
    -13,10% Fountain
    -13,31% Compagnia Del Caraibi
    -15,13% Anheuser-Busch InBev
    -15,62% Rémy Cointreau
    -15,99% Anheuser-Busch InBev (Milanese notering)

    De illiquide aandelen van Co.Br.Ha en Spadel ontbreken in de sectorale cijfers. Van de kleine noteringen Lombard & Medot en warrants Marie Brizard ontbreken om andere redenen de gegevens.
  8. Buffalo1974 8 juni 2023 12:58
    Van Amerikanen kan je de grootste bullshit verwachten...je drinkt een bier omdat je het lekker vindt en stopt er niet mee door een of ander dom filmpje...kan enkel zeggen dat ik zeer blij ben dat ik de aandelen er aan EUR 61 heb uitgesmeten want zal nog lang duren tot het goed komt dankzij de idiote Amerikanen.
  9. forum rang 8 Lepre Chaun 8 juni 2023 13:02
    quote:

    Buffalo1974 schreef op 8 juni 2023 12:58:

    Van Amerikanen kan je de grootste bullshit verwachten...je drinkt een bier omdat je het lekker vindt en stopt er niet mee door een of ander dom filmpje...kan enkel zeggen dat ik zeer blij ben dat ik de aandelen er aan EUR 61 heb uitgesmeten want zal nog lang duren tot het goed komt dankzij de idiote Amerikanen.
    En wanneer stap je weer in ?
  10. Buffalo1974 9 juni 2023 21:03
    Mijn aandelen dateren nog van de goede jaren van AB inbev dus meer dan 10 eur verlies per aandeel maar gelukkig geïnvesteerd in een goed aandeel dus zal het wel recupereren
  11. forum rang 8 Leefloon 11 juni 2023 22:37
    Franse anti-graaiflatie: www.foodlog.nl/artikel/socialistische...

    Nederland volgt Frankrijk nu niet maar gaat in augustus, voor de begroting en het financiële beleid van volgend jaar, kijken naar het eventuele verschijnsel. Een zak hooi op het blauwe forum noemde ooit 4% prijsverhoging per jaar "conservatief", maar dat is m.i. in werkelijkheid een risico en geen houdbaar groeimodel. Het is volkomen terecht dat dranken in de grafiek bij het artikel staan, en eerder in het nieuws als voorbeelden ("Heineken") van graaiflatie werden genoemd. Er bestaat een kans dat overheden maatregelen gaan eisen of opleggen tegen overenthousiaste bijdragen aan inflatiecijfers. De bierreuzen leveren structureel zo'n overenthousiaste bijdrage. AB InBev meestal via krimpflatie, maar het is voor overheden niet van belang over welk type het gaat. Krimpen of graaien, ze willen dat niet eindeloos willen compenseren ten faveure van aandeelhouders. Geen idee of er maatregelen volgen, maar het is een (hier eerder benoemd) risico. Kennelijk is Frankrijk er al mee begonnen.
  12. forum rang 10 voda 12 juni 2023 09:07
    Jefferies verlaagt koersdoel AB InBev

    Gepubliceerd door Trivano.com op 12 juni 2023 om 07:26

    Jefferies heeft de aandelen van AB InBev maandag opnieuw neutraal beoordeeld. De analisten van Jefferies herhaalden het advies houden voor de aandelen van AB InBev.

    Het koersdoel werd verlaagd van 62,00 naar 56,00 EUR. Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van AB InBev met 9% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 51,17 EUR. Daarmee is Jefferies heel wat negatiever dan de gemiddelde analist, die de koers van AB InBev met 26% ziet stijgen tot 64,69 EUR.
  13. forum rang 7 JdeFL 14 juni 2023 19:50
    Iedereen naar de thermometer aan 't kijken? Dorst?
    Sinds 31 mei terug aan 't klimmen, vandaag zelfs bijna één eurootje.
5.275 Posts
Pagina: «« 1 ... 248 249 250 251 252 ... 264 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht