Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

13,870
  • Verschill

    -0,330 -2,32%
  • Volume

    1.563.751 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    13,850  
  • Laat

    14,000  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1459 1460 1461 1462 1463 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. ronald64 9 juni 2023 16:53
    Voor beleggers in maaltijdenbezorger Just Eat Takeaway (JET) was afgelopen week er een om snel te vergeten. Het aandeel ging in prijs naar beneden en donderdag zelfs zo hard dat het met de twijfelachtige eer kon strijken de grootste daler te zijn op de Midkap-index. De reden voor de koersval van ruim 4% is ongewis, maar het rapport van Clément Genelot van de Franse zakenbank Bryan Garnier dat op donderdagochtend verscheen, zou weleens de boosdoener kunnen zijn.
    In het rapport bestraft Genelot de oranje maaltijdenbezorger met het advies aan beleggers om hun aandelen te verkopen. Hij verwacht dat het aandeel niet meer dan €12 zal kosten, een ruime euro onder de prijs van donderdagochtend en 64% onder het oude koersdoel, dat nog blaakte van het optimisme over JET. Nu niet meer en beleggers leken het advies ter harte te hebben genomen.
    Wellicht lazen ze Genelots' lijvige rapport. Dat laat weinig heel van JET en het toekomstperspectief. Hogere voedselprijzen worden een probleem voor maaltijdbezorgers, omdat als consumenten minder te besteden hebben, ze op de kleintjes gaan letten en minder uit eten gaan. Het aan huis laten leveren van zulk voedsel houdt dan ook op.
    Nu is dat op zichzelf nog geen ramp. Klanten komen vanzelf weer een keer terug als het economisch tij bijdraait. Het bedrijf moet het natuurlijk wel tot die tijd kunnen uitzingen zonder failliet te gaan, maar daar heeft Genelot vertrouwen in. Eind 2022 stond er voor zo'n €2 mrd aan contanten op JETs' spaarrekening.
    Het echte probleem speelt zich af op wetgevend terrein. In de stad New York bijvoorbeeld, hangt de hele maaltijdleversector het vooruitzicht boven het hoofd van een verplicht minimumloon voor bezorgers van maaltijden die dat via een app doen.
    Als het stadsbestuur dit voorstel goedkeurt, hebben de koeriers vanaf 2024 recht op een salaris van $18,95 (€17,59) per uur. JET-dochter Grubhub levert 60% van alle bestellingen af in New York en de loonsverhoging kan JET in heel 2024 opzadelen met een extra kostenpost van $420 mln. Dat vaagt de winstgevendheid van de Amerikaanse dochter volledig weg.
    Alsof dat niet al vervelend genoeg is, zal JET zijn Amerikaanse dochter ook niet snel kunnen verkopen in het huidige economische klimaat en met het zicht op het New Yorkse uurtarief. Zelfs als het een koper kan vinden voor Grubhub, zal die er niet de hoofdprijs voor willen betalen. JET zette Grubhub vorig jaar te koop.
    Of Genelot nog licht ziet aan het einde van de tunnel waarin JET zich volgens hem bevindt? Niet echt. In de meeste landen waarin JET opereert maakt het verlies, zegt hij. Waar dat niet zo is, in het winstgevende Nederland en Duitsland bijvoorbeeld, staan de winstmarges onder druk als de economie inzakt. Voor JET-beleggers zal de rust niet snel weerkeren, maar er is wel een geruststelling: zelf koken kan altijd nog.
  2. [verwijderd] 9 juni 2023 16:53
    quote:

    maarten304 schreef op 9 juni 2023 16:31:

    [...]Een Alfa is een biertje of een auto.
    nou komt ie dan: ik vind Jitse een enorme koekebakker. Hij is oprichter met geluk. Besturen heeft hij nooit van gehoord. Weg met die galbak
  3. insider tip 9 juni 2023 17:03
    zodra de hij boven 9 MA komt, dan stoppen de daytraders met shorten!!!
    dat is hun regel.. onder 9 MA shorten en erboven terugkopen.
  4. Insider 9 juni 2023 17:05
    quote:

    etap2 schreef op 9 juni 2023 16:53:

    [...]nou komt ie dan: ik vind Jitse een enorme koekebakker. Hij is oprichter met geluk. Besturen heeft hij nooit van gehoord. Weg met die galbak
    Ga is met je galbakkes voor de spiegel staan?
  5. Half vol 9 juni 2023 17:08
    Als alle reaguurders nu eens besluiten om de komende weken hun maaltijden via JET in huis te gaan halen, wellicht dat het de koers wat kan gaan helpen.
  6. N538 9 juni 2023 17:16
    quote:

    N538 schreef op 9 juni 2023 11:46:

    Ik denk dat 13 nog aangetikt gaat worden. Ik voel het gewoon.
    Ik heb nog bijna gelijk ook
  7. forum rang 7 Steef89 9 juni 2023 17:17
    quote:

    anders schreef op 9 juni 2023 16:42:

    Grappig. Zodra we in het rood staan alleen maar gezeur, gezanik en aandeel naar Beneden praten. Zodra een beetje in groen. Hoor je niks.
    Helaas is dat zo, sfeertje slaat al snel om. Hopelijk volgende week wat meer rust en wat meer zakelijkheid.
  8. forum rang 7 Dividend Collector 9 juni 2023 17:27
    Dit aandeel herrijst straks als een feniks uit haar as. Een overname zou kunnen, maar er kan ook een strategisch masterplan zijn om de groei weer aan te jagen na de recessie. JET kan nog steeds als winnaar uit de strijd komen. Een faillissement vind ik het minst plausibele scenario gelet op de kaspositie en waarde van de assets. Er is nu weinig vertrouwen, maar dat kan zo weer omslaan. Beetje bijgekocht dus maar weer. Het duurde wel even voor ik mijn duiten de bodem van de put hoorde raken.
  9. N538 9 juni 2023 17:28
    quote:

    Dividend Collector schreef op 9 juni 2023 17:27:

    Dit aandeel herrijst straks als een feniks uit haar as. Een overname zou kunnen, maar er kan ook een strategisch masterplan zijn om de groei weer aan te jagen na de recessie. JET kan nog steeds als winnaar uit de strijd komen. Een faillissement vind ik het minst plausibele scenario gelet op de kaspositie en waarde van de assets. Er is nu weinig vertrouwen, maar dat kan zo weer omslaan. Beetje bijgekocht dus maar weer.
    Dit aandeel is denk ik niet voor jou geschikt aangezien jij de dividend collector bent en dit aandeel geen dividend uitkeert
  10. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 9 juni 2023 17:33
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 9 juni 2023 16:12:

    [...]

    IK neem aan dat jij het figuurlijk bedoeld want anders is het wel eerder relevant!! IK verwacht overigens dat JET nog wel voorblijft stijgen en de top 5 van de dagstijgers is haalbaar voor JET!
    Jaja top 5 vandaag!!
  11. forum rang 7 Dividend Collector 9 juni 2023 17:34
    quote:

    N538 schreef op 9 juni 2023 17:28:

    [...]

    Dit aandeel is denk ik niet voor jou geschikt aangezien jij de dividend collector bent en dit aandeel geen dividend uitkeert
    Gelukkig bepaal ik zelf de spreiding in mijn porto, beste N538, maar met de kennis van nu was ik er inderdaad beter afgebleven. Grootste verliespositie, maar ik geloof er nog wel in.
  12. N538 9 juni 2023 17:36
    quote:

    Dividend Collector schreef op 9 juni 2023 17:34:

    [...]

    Gelukkig bepaal ik zelf de spreiding in mijn porto, beste N538, maar met de kennis van nu was ik er inderdaad beter afgebleven. Grootste verliespositie, maar ik geloof er nog wel in.
    Lage gak is de sleutel
  13. forum rang 5 leesmee 9 juni 2023 17:38
    quote:

    Dividend Collector schreef op 9 juni 2023 17:27:

    Dit aandeel herrijst straks als een feniks uit haar as. Een overname zou kunnen, maar er kan ook een strategisch masterplan zijn om de groei weer aan te jagen na de recessie. JET kan nog steeds als winnaar uit de strijd komen. Een faillissement vind ik het minst plausibele scenario gelet op de kaspositie en waarde van de assets. Er is nu weinig vertrouwen, maar dat kan zo weer omslaan. Beetje bijgekocht dus maar weer. Het duurde wel even voor ik mijn duiten de bodem van de put hoorde raken.
    Eens, er komt altijd ook weer een tegenverhaal terug, en dat zal best wat genuanceerder zijn dan het zeer negatieve verhaal van een obscuur clubje waar we nog nooit van hadden gehoord (in dienst van een grote shortende partij vermoed je dan). Dan komt er weer ruimte voor een glas halfvol perspectief, en met het technisch herstel staan we dan zo weer een paar euro hoger. Langere termijn is natuurlijk altijd afwachten, en wordt gestuurd door kwartaalcijfers, en door tussentijdse berichten, maar dat gaan we dan wel weer zien. Fijn weekend allemaal.
  14. forum rang 4 Leon57 9 juni 2023 17:38
    Wie kan mij uitleggen hoe de slotkoers vorming wordt bepaald.
    Zag een laatste trade voor de call op 12.906
    Daarna zag ik in order boek mkt kooporders oplopen tot 149770 en mkt verkooporders tot 106.000
    Slotkoers 12.916. Hoe wordt deze koers bepaald?
  15. Geldput 9 juni 2023 17:41
    quote:

    N538 schreef op 9 juni 2023 17:36:

    [...]

    Lage gak is de sleutel
    Ik zeg altijd: laag kopen, hoog verkopen. That's all ;)
  16. forum rang 7 Steef89 9 juni 2023 17:46
    quote:

    Leon57 schreef op 9 juni 2023 17:38:

    Wie kan mij uitleggen hoe de slotkoers vorming wordt bepaald.
    Zag een laatste trade voor de call op 12.906
    Daarna zag ik in order boek mkt kooporders oplopen tot 149770 en mkt verkooporders tot 106.000
    Slotkoers 12.916. Hoe wordt deze koers bepaald?
    www.veb.net/artikel/08075/veiling-op-...
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1459 1460 1461 1462 1463 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht