Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

13,870
  • Verschill

    -0,330 -2,32%
  • Volume

    1.563.751 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    13,850  
  • Laat

    14,000  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2622 2623 2624 2625 2626 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 valeo 325 24 oktober 2023 10:20
    Zo die opleving hebben we ook weer gehad
    En klein plusje vandaag zou bijzonder zijn
    Nog veel plezier vandaag
  2. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 24 oktober 2023 10:23
    Na de hammer van gisteren verwachtte ik vandaag een sterke opleving. Maar de cijfers van Europa (inkoopmanagers) zijn te zwak om de stijging vol te houden.
  3. forum rang 5 Goedekans 24 oktober 2023 10:27
    Het is elke dag weer zo eenvoudig om de koers naar de min te loodsen. Het blijft verbazen. En het kost ze bijna niets want ze kopen heel rustig gestaffeld terug op dezelfde dag.
  4. forum rang 4 Moriarty 24 oktober 2023 10:32
    Het is geen moment om naar aandelen te lopen. De economische cijfers zijn slecht, de rente is hoog, er is een oorlog aan de rand van Europa en de kans op een oorlog in het Midden-Oosten. Dat we nu niet omhoog schieten is toch normaal? De cijfers beginnen nu pas binnen te komen, waarom zou je nu al je geld op aandelen zetten?
    Het grote geld zit even rustig op de bank te kijken en van zodra er terug wat rust komt, gaan we pas een reactie zien.

    De economie in de eurozone is in oktober onverwacht nog sterker gekrompen. Dit bleek dinsdag uit voorlopige cijfers van S&P Global.

    De inkoopmanagersindex voor de dienstensector kwam in oktober uit op 47,8 tegen in september 48,7. De verwachting was een index van 48,9. Daarmee noteerde de index op het laagste niveau in 32 maanden.
  5. forum rang 7 Kaviaar 24 oktober 2023 10:52
    quote:

    Piet P schreef op 24 oktober 2023 10:39:

    Tja wel een ideaal moment om je eigen aandelen te kopen. Zie t maar positief.
    Dat is denk ik ook de reden dat de koers niet explosief stijgt.

    Als je opdracht geeft om voor een x bedrag aandelen terug te kopen binnen een korte termijn, dan kan dat een stijgend effect op de koers hebben én de shorters gaan coveren.
    Wie weet wordt er binnenkort wel meer achter elkaar gekocht en is het uit te geven bedrag zo gehaald.
  6. forum rang 4 marktwaarde 24 oktober 2023 10:53
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 10:32:

    Het is geen moment om naar aandelen te lopen. De economische cijfers zijn slecht, de rente is hoog, er is een oorlog aan de rand van Europa en de kans op een oorlog in het Midden-Oosten. Dat we nu niet omhoog schieten is toch normaal? De cijfers beginnen nu pas binnen te komen, waarom zou je nu al je geld op aandelen zetten?
    Het grote geld zit even rustig op de bank te kijken en van zodra er terug wat rust komt, gaan we pas een reactie zien.

    De economie in de eurozone is in oktober onverwacht nog sterker gekrompen. Dit bleek dinsdag uit voorlopige cijfers van S&P Global.

    De inkoopmanagersindex voor de dienstensector kwam in oktober uit op 47,8 tegen in september 48,7. De verwachting was een index van 48,9. Daarmee noteerde de index op het laagste niveau in 32 maanden.

    JET heeft moeite om winst te maken in redelijk gunstige tijden. Gaat de economie straks echt haperen, dan gaan consumentenbestedingen omlaag en gaat JET krimp zien.

    De koers sorteert daarop voort. Hoe moet je de daling anders duiden? Shorters blijven redelijk stabiel en je hebt zelfs een SBB.

    Ik ben ben pessimistisch gestemd over JET (al jaren overigens) maar dat was meer omdat het bestuur strategisch incapabel acht.

    Grote kans dat de koers naar de 7 a 8 euro gaat. Maar dat is mijn inschatting, zet zoals anderen hier denken dat de koers naar de 30 euro gaat of hoger.
  7. forum rang 4 Moriarty 24 oktober 2023 10:53
    En bij mijn broker staat JET weer bij de meest verhandelde aandelen. En 100%, van de financiële transacties, zijn aankopen.
    Dat is ook al een mooie indicator.
  8. forum rang 6 pakman 24 oktober 2023 11:02
    quote:

    marktwaarde schreef op 24 oktober 2023 10:53:

    [...]

    JET heeft moeite om winst te maken in redelijk gunstige tijden. Gaat de economie straks echt haperen, dan gaan consumentenbestedingen omlaag en gaat JET krimp zien.

    De koers sorteert daarop voort. Hoe moet je de daling anders duiden? Shorters blijven redelijk stabiel en je hebt zelfs een SBB.

    Ik ben ben pessimistisch gestemd over JET (al jaren overigens) maar dat was meer omdat het bestuur strategisch incapabel acht.

    Grote kans dat de koers naar de 7 a 8 euro gaat. Maar dat is mijn inschatting, zet zoals anderen hier denken dat de koers naar de 30 euro gaat of hoger.
    oeps kijk uit met wat je zegt maar je hebt wel gelijk, wil eraan toevoegen in hun beste tijd ( Corona) maakte ze nog geen winst..hoe dan nu als mensen minder te besteden hebben en weer zelf uit eten gaan cq zelf af gaan halen, zie het echt niet gebeuren nu niet en in de toekomst ook niet.
  9. forum rang 4 Moriarty 24 oktober 2023 11:10
    quote:

    marktwaarde schreef op 24 oktober 2023 10:53:

    [...]

    JET heeft moeite om winst te maken in redelijk gunstige tijden. Gaat de economie straks echt haperen, dan gaan consumentenbestedingen omlaag en gaat JET krimp zien.

    De koers sorteert daarop voort. Hoe moet je de daling anders duiden? Shorters blijven redelijk stabiel en je hebt zelfs een SBB.

    Ik ben ben pessimistisch gestemd over JET (al jaren overigens) maar dat was meer omdat het bestuur strategisch incapabel acht.

    Grote kans dat de koers naar de 7 a 8 euro gaat. Maar dat is mijn inschatting, zet zoals anderen hier denken dat de koers naar de 30 euro gaat of hoger.
    Dit aandeel is nog maar een jaar bezig om winst te proberen maken. Hiervoor was het enkel gebaseerd op het winnen van marktaandeel, ook al zorgde dit voor een groter verlies. Vooral omdat je dan gratis geld kon lenen en the sky was the limit. Dat is gedaan, nu is het tijd voor echte cijfers. Nu kan je niet meer blijven lenen of aandelenuitgiftes doen. Nu pas gaan we zien wie er de winnaars gaan worden in deze nieuwe industrie.

    Zelf ben ik begonnen met dit aandeel te volgen mid 2022. Dus ik kijk er misschien anders naar dan jij... Maar de wereld is het voorbije jaar toch wel helemaal anders en om het roer om te draaien, vraagt nu eenmaal tijd.

    Hoe kan je een koers van 7 à 8 Euro nu onderbouwen?
    Voldoende cash om alle schulden af te lossen, aandeleninkoopprogramma van 10% van de aandelen en op het punt op FCF neutraal te komen.
    Ik heb het gevoel dat veel mensen dit aandeel blijven bekijken als het aandeel dat 100 Euro stond, maar dat is gewoon niet meer het geval. Ondertussen zijn er veel meer aandelen bij gekomen door de overnames, werd er gezegd dat UK en US beiden een flop gingen worden, hebben we een crisis meegemaakt, een oorlog en dus is een lagere koers gewoon logisch.
    Maar genoeg is genoeg. UK zijn ze marktleider en gaat de goede kant op, NE is een zekerheid op inkomsten en US is idd een teleurstelling... Dus ik versta het wel dat er negativiteit heerst. Maar jullie zeggen constant dat de mensen hier beweren dat we naar 30 gaan... Heb ik nog niet gelezen in de voorbije maanden. Wel heb ik koersdoelen gezien van analisten die dat beweren, maar dat is niet de schuld van de LT beleggers hier.

    Koersdoelen van €9 of lager zijn enkel mogelijk indien er inderdaad een globale crisis komt, maar als je daar gaat op hopen, dan kan je op elk aandeel short gaan en ga je nog meer verdienen bij die andere aandelen.
    Lees de cijfers, bekijk de evolutie en dan kan je enkel tot de conclusie komen dat dit aandeel te laag geprijsd staat. Tenzij je denkt dat de hele food delivery industrie een tijdelijke rage is en gaat verdwijnen, maar dat is weer een andere discussie. En dan ga je gewoon terug beter short op ELKE concurrent. JET staat als enige op het punt om FCF positief te worden en zij zijn de leider in NE en UK. Al gooien ze de rest weg, dan nog staan we te laag...

    Iedereen mag short gaan, iedereen mag long gaan, iedereen mag dit onderbouwen en dan nog liefst voor zichzelf. Maar ik heb hier NOG NOOIT iemand een nuchtere onderbouwing zien maken voor een koersdoel onder de €10. En ik heb er al VEEL gezien die 'een hogere koers' wel onderbouwen.

    Kies maar een zijde, maakt mij niet uit. Ik ga voor Long.
  10. forum rang 4 bedoekt 24 oktober 2023 11:10
    quote:

    Kaviaar schreef op 24 oktober 2023 11:00:

    Het kapitaalbelang van takeaway is van 7 augustus j.l. van 3,01% gestegen op 20 oktober j.l. naar 5,02%

    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...
    Ja met de aankoop van vorige week zijn ze over de 5% gegaan.... dus melden... maar was bekend.
  11. forum rang 4 marktwaarde 24 oktober 2023 11:36
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 11:10:

    [...]

    Dit aandeel is nog maar een jaar bezig om winst te proberen maken. Hiervoor was het enkel gebaseerd op het winnen van marktaandeel, ook al zorgde dit voor een groter verlies. Vooral omdat je dan gratis geld kon lenen en the sky was the limit. Dat is gedaan, nu is het tijd voor echte cijfers. Nu kan je niet meer blijven lenen of aandelenuitgiftes doen. Nu pas gaan we zien wie er de winnaars gaan worden in deze nieuwe industrie.

    Zelf ben ik begonnen met dit aandeel te volgen mid 2022. Dus ik kijk er misschien anders naar dan jij... Maar de wereld is het voorbije jaar toch wel helemaal anders en om het roer om te draaien, vraagt nu eenmaal tijd.

    Hoe kan je een koers van 7 à 8 Euro nu onderbouwen?
    Voldoende cash om alle schulden af te lossen, aandeleninkoopprogramma van 10% van de aandelen en op het punt op FCF neutraal te komen.
    Ik heb het gevoel dat veel mensen dit aandeel blijven bekijken als het aandeel dat 100 Euro stond, maar dat is gewoon niet meer het geval. Ondertussen zijn er veel meer aandelen bij gekomen door de overnames, werd er gezegd dat UK en US beiden een flop gingen worden, hebben we een crisis meegemaakt, een oorlog en dus is een lagere koers gewoon logisch.
    Maar genoeg is genoeg. UK zijn ze marktleider en gaat de goede kant op, NE is een zekerheid op inkomsten en US is idd een teleurstelling... Dus ik versta het wel dat er negativiteit heerst. Maar jullie zeggen constant dat de mensen hier beweren dat we naar 30 gaan... Heb ik nog niet gelezen in de voorbije maanden. Wel heb ik koersdoelen gezien van analisten die dat beweren, maar dat is niet de schuld van de LT beleggers hier.

    Koersdoelen van €9 of lager zijn enkel mogelijk indien er inderdaad een globale crisis komt, maar als je daar gaat op hopen, dan kan je op elk aandeel short gaan en ga je nog meer verdienen bij die andere aandelen.
    Lees de cijfers, bekijk de evolutie en dan kan je enkel tot de conclusie komen dat dit aandeel te laag geprijsd staat. Tenzij je denkt dat de hele food delivery industrie een tijdelijke rage is en gaat verdwijnen, maar dat is weer een andere discussie. En dan ga je gewoon terug beter short op ELKE concurrent. JET staat als enige op het punt om FCF positief te worden en zij zijn de leider in NE en UK. Al gooien ze de rest weg, dan nog staan we te laag...

    Iedereen mag short gaan, iedereen mag long gaan, iedereen mag dit onderbouwen en dan nog liefst voor zichzelf. Maar ik heb hier NOG NOOIT iemand een nuchtere onderbouwing zien maken voor een koersdoel onder de €10. En ik heb er al VEEL gezien die 'een hogere koers' wel onderbouwen.

    Kies maar een zijde, maakt mij niet uit. Ik ga voor Long.
    Ik short in principe elk bedrijf dat een grote buitenlandse overname doet. Daar is empirisch onderzoek over dat die bijna altijd mislukken.

    Verder zie ik andere beursgenoteerde bedrijven die structureel winst maken maar genoteerd staan voor minder.

    Ook vind ik een bruto marge van 30% vrij laag. Hou je namelijk niet veel marge over. Dus zelfs in het meest gunstige geval zie ik JET netto niet veel geld verdienen.

    Verder zie ik Jitse ook niet de stragische keuzes maken die nodig zijn om die 5% EBIDTA marge te behalen. GH en SEANZ zullen naar mijn inschatting nog jarenlang de marges drukken.

    Dus zie het somber in.
  12. forum rang 6 Eagle1959 24 oktober 2023 11:50
    Ben het met je eens Moriarty. Maar Ik doe niks tot ze weer boven de 12,- staan. En dan na koop stop los orders. Want ook ik vind deze koers veel te laag, maar heb gisteren weer gezien hoe makkelijk ze er 80 cent vanaf shorten. Dit terwijl de AEX er solide bij lag en er geen enkele reden te bedenken was om 6 a 7% te dalen. Doordash ging nabeurs gewoon 2,5% omhoog. Denk dat de rente wel een grote invloed heeft overigens. Ik krijg de kriebels van die dalingen onder de 11,-. Heb nog 60 langlopende deep in the money calls en daar schrijf ik wat kortlopende calls op. Pas boven de 12,- koop ik aandelen, dus maar even wachten en kijken hoe het de komende dagen gaat worden.
  13. forum rang 5 Goedekans 24 oktober 2023 11:51
    quote:

    marktwaarde schreef op 24 oktober 2023 11:36:

    [...]

    Ik short in principe elk bedrijf dat een grote buitenlandse overname doet. Daar is empirisch onderzoek over dat die bijna altijd mislukken.

    Verder zie ik andere beursgenoteerde bedrijven die structureel winst maken maar genoteerd staan voor minder.

    Ook vind ik een bruto marge van 30% vrij laag. Hou je namelijk niet veel marge over. Dus zelfs in het meest gunstige geval zie ik JET netto niet veel geld verdienen.

    Verder zie ik Jitse ook niet de stragische keuzes maken die nodig zijn om die 5% EBIDTA marge te behalen. GH en SEANZ zullen naar mijn inschatting nog jarenlang de marges drukken.

    Dus zie het somber in.
    Een hoop gebazel en weinig wol met je empirisch onderzoek. Klinkt wel interessant. :-)
  14. forum rang 4 Moriarty 24 oktober 2023 11:53
    quote:

    marktwaarde schreef op 24 oktober 2023 11:36:

    [...]

    Ik short in principe elk bedrijf dat een grote buitenlandse overname doet. Daar is empirisch onderzoek over dat die bijna altijd mislukken.

    Verder zie ik andere beursgenoteerde bedrijven die structureel winst maken maar genoteerd staan voor minder.

    Ook vind ik een bruto marge van 30% vrij laag. Hou je namelijk niet veel marge over. Dus zelfs in het meest gunstige geval zie ik JET netto niet veel geld verdienen.

    Verder zie ik Jitse ook niet de stragische keuzes maken die nodig zijn om die 5% EBIDTA marge te behalen. GH en SEANZ zullen naar mijn inschatting nog jarenlang de marges drukken.

    Dus zie het somber in.
    De overname was idd een goed punt om short te gaan, dus dat heb je (achteraf gezien) goed ingeschat.

    Ik denk dat je weinig bedrijven kan noemen, die winst maken, die genoteerd staan aan een boekwaarde van 0,32.

    De bruto marges zijn zeer laag! Maar dit ook door de sterke concurrentie en dat is ook al vaak gezegd. Dit is momenteel een marathon tegen renners die valsspelen. Je hebt bedrijven die gewoon nooit winst kunnen maken wanneer ze de regels volgen, maar dit gewoon zo lang mogelijk volhouden. Zie bijvoorbeeld Glovo. Je kan als JET zijnde niet opgeven, want nu moet je net uw positie innemen in de markt. Wanneer die spelers verdwijnen, komt dat marktaandeel automatisch (grotendeels) naar hun. En aangezien zij reeds voorzien zijn op een groter marktaandeel, zijn al die bestelling bijna pure winst. Zij maken de kosten reeds, maar missen de bestellingen. Dus dit is in mijn ogen een kwestie van tijd. Er gaan geen nieuwe spelers meer komen en de bestaande spelers gaan op hun limieten botsen.

    De EBITDA gaat dus hand in hand met die hoge kosten, die al veel lager liggen dan een jaar geleden, maar ook met het groeien van de omzet zodra een speler de markt verlaat. En ook een overname zit er bijna niet meer in, aangezien bijna geen enkele speler de financiële middelen heeft.
    Maar van zodra er een speler is die FCF positief is, dan is dat wel een interessante overnamekandidaat, want deze gaan onmiddellijk renderen. Dus in 2024 zou het zomaar kunnen... En als NE en UK de rekeningen kunnen betalen, terwijl Grubhub en SEANZ bijna geen verlies meer draaien. Dan ben je klaar om de marathon uit te lopen, terwijl de concurrenten keuzes gaan moeten maken. Net zoals Grubhub ook een keuze gaat moeten maken. Maar in elke andere markt, staan ze gewoon klaar om de leiding te nemen.

    En nog iets. Vroeger was dit enkel food delivery... Nu gaan ze ook andere zaken leveren. De meeste steden mogen geen auto's meer binnen. Dan kan je met een fiets toch al snel veel zaken gaan leveren. Als dit ook maar een beetje aanslaat. Dan stelen ze misschien wel plots klanten van bedrijven als PostNL of Bpost, die veel meer rekenen voor het leveren van pakjes dan JET Dat nu kan. Zij hebben het personeel al en ze zijn toch al onderweg. En ze hebben met Amazon al een connectie... Maar dit is misschien wel te veel dromen van mijn kant.

    Maar al bij al zie ik veel meer upside dan downside. Bijna alles wat kon tegenzitten, zat tegen en de laagste koers was 10,53. Welke grote short partij gaat nu nog miljoenen investeren om de koers MISSCHIEN nog een paar procenten lager te krijgen? Je kan short gaan op Doordash, die staan 4,6 keer de boekwaarde en maken ook geen winst. Deliveroo staat 3,2 keer de boekwaarde en is bijna nergens marktleider en nog niet in de buurt van FCF neutraal te zijn.
    De meeste twijfels zaten in 2022 zeker en vast bij JET, hadden US en ook UK een flop geweest, dan was het misschien wel game over, maar dat is niet gebeurd. US is een teleurstelling, maar verslinden ze geen cash. UK zijn de kosten gehalveerd EN winnen ze marktaandeel. Dus ik zou het wel weten.
  15. forum rang 6 Eagle1959 24 oktober 2023 12:08
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 11:53:

    [...]

    Maar al bij al zie ik veel meer upside dan downside. Bijna alles wat kon tegenzitten, zat tegen en de laagste koers was 10,53. Welke grote short partij gaat nu nog miljoenen investeren om de koers MISSCHIEN nog een paar procenten lager te krijgen? Je kan short gaan op Doordash, die staan 4,6 keer de boekwaarde en maken ook geen winst. Deliveroo staat 3,2 keer de boekwaarde en is bijna nergens marktleider en nog niet in de buurt van FCF neutraal te zijn.
    De meeste twijfels zaten in 2022 zeker en vast bij JET, hadden US en ook UK een flop geweest, dan was het misschien wel game over, maar dat is niet gebeurd. US is een teleurstelling, maar verslinden ze geen cash. UK zijn de kosten gehalveerd EN winnen ze marktaandeel. Dus ik zou het wel weten.
    Wederom volgens mij een goede analyse. Zo denk ik er ook over, maar de shorters hebben uitgebreid en dat op zich geeft mij nog twijfels. Dus doe even niet mee.
  16. Techie 24 oktober 2023 12:10
    !,5 mid cash en wat staatsloten:

    1. Nabetaling Prosus
    2. Fee caps die verdwijnen
    3. Compensabel verlies van 6 mrd (dus voorlopig geen belasting)
    4. Stijgend rente op korte termijn juist gunstig ivm cash positie
  17. forum rang 5 Gotcha70 24 oktober 2023 12:14
    quote:

    Moriarty schreef op 24 oktober 2023 11:10:

    [...]

    Maar ik heb hier NOG NOOIT iemand een nuchtere onderbouwing zien maken voor een koersdoel onder de €10.
    heel bizar, want je geeft zelf de reden in je commentaar. Globale crisis, hoge rentes en oorlogen. Welke onderbouwingen wil je meer? Geen vertrouwen in de sector, in dit specifiek bedrijf, het grote aantal shorters...

    En je mag nog zoveel redenen geven waarom de koers omhoog zou moeten gaan, in de praktijk gebeurt het niet.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2622 2623 2624 2625 2626 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht