Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

OCI NL0010558797

Laatste koers (eur)

25,220
  • Verschill

    -0,080 -0,32%
  • Volume

    33.972 Gem. (3M) 375,8K
  • Bied

    25,210  
  • Laat

    25,240  
+ Toevoegen aan watchlist

OCI 2023

7.165 Posts
Pagina: «« 1 ... 257 258 259 260 261 ... 359 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 de schaatser 14 november 2023 19:45
    Bulties Brothers heeft nog niet zolang geleden een sommetje gemaakt . De waarde van OCI met aftrek van Fertiglobe.
    Het was een belachelijk bedrag, ik meende iets van 5 a 6 euro voor de rest van alle OCI bedrijven.
    Als ik dat gegeven afzet wat eventueel het plan van Ubben is namelijk het ontwikkelen van waarde door herziening van de assets . Ik heb toch zo mijn bedenkingen of wij als beleggers daar niet te veel van verwachten en of dit wel het juiste moment is om dit plan door te zetten?
    Stel dat hij 50 % meer waardering kan ontwikkelen dan nu het geval is , dan betekent dat de waarde maar 6 + 3 euro omhoog gaat. Dat is dus vandaag 24,67 euro. Maar in het onwaarschijnlijke scenario van 100 % voor de rest van de compagnie dan komt de waarde van het OCI aandeel nog maar op 27,67 euro.
    Ik schrik mij rot van mijn eigen sommetje, weet iemand het beter?
  2. forum rang 6 Kruimeldief 14 november 2023 19:50
    Misschien zijn jouw 5 of 6 euro’s die die bedrijven alleen maar in de koers vertegenwoordigen in feite wel 20 euro waard?
  3. forum rang 4 Goldfinger 14 november 2023 20:07
    quote:

    de schaatser schreef op 14 november 2023 19:45:

    Bulties Brothers heeft nog niet zolang geleden een sommetje gemaakt . De waarde van OCI met aftrek van Fertiglobe.
    Het was een belachelijk bedrag, ik meende iets van 5 a 6 euro voor de rest van alle OCI bedrijven.
    Als ik dat gegeven afzet wat eventueel het plan van Ubben is namelijk het ontwikkelen van waarde door herziening van de assets . Ik heb toch zo mijn bedenkingen of wij als beleggers daar niet te veel van verwachten en of dit wel het juiste moment is om dit plan door te zetten?
    Stel dat hij 50 % meer waardering kan ontwikkelen dan nu het geval is , dan betekent dat de waarde maar 6 + 3 euro omhoog gaat. Dat is dus vandaag 24,67 euro. Maar in het onwaarschijnlijke scenario van 100 % voor de rest van de compagnie dan komt de waarde van het OCI aandeel nog maar op 27,67 euro.
    Ik schrik mij rot van mijn eigen sommetje, weet iemand het beter?
    Wat een raar sommetje, hier kom je niet een klas mee omhoog.
  4. GJF1959 15 november 2023 00:12
    quote:

    de schaatser schreef op 14 november 2023 19:45:

    Bulties Brothers heeft nog niet zolang geleden een sommetje gemaakt . De waarde van OCI met aftrek van Fertiglobe.
    Het was een belachelijk bedrag, ik meende iets van 5 a 6 euro voor de rest van alle OCI bedrijven.
    Als ik dat gegeven afzet wat eventueel het plan van Ubben is namelijk het ontwikkelen van waarde door herziening van de assets . Ik heb toch zo mijn bedenkingen of wij als beleggers daar niet te veel van verwachten en of dit wel het juiste moment is om dit plan door te zetten?
    Stel dat hij 50 % meer waardering kan ontwikkelen dan nu het geval is , dan betekent dat de waarde maar 6 + 3 euro omhoog gaat. Dat is dus vandaag 24,67 euro. Maar in het onwaarschijnlijke scenario van 100 % voor de rest van de compagnie dan komt de waarde van het OCI aandeel nog maar op 27,67 euro.
    Ik schrik mij rot van mijn eigen sommetje, weet iemand het beter?
    Vlgs mij heb jij je zelf bij de staart met deze redenering. BB zegt eigenlijk: die 6 euro waarde voor de rest kan niet waar zijn. En dat is waarschijnlijk ook niet zo.

    Vergelijk het met een aandeel van een bedrijf Y welke alleen belegd in andere beursgenoteerde bedrijven.

    Y noteert echter (bijna?) altijd onder intrinsieke waarde.
    Belegd Y in de bedrijven a, b c en d, en zou je daar de beurswaarde van de aandelen in bedrijven b, c en d afhalen, dan heb je niet ineens de (beurs) waarde van aandeel a!
    Ik hoop je hierbij geholpen te hebben en inzicht gegeven te hebben dat je redenatie niet klopt.
  5. forum rang 6 de schaatser 15 november 2023 06:32
    quote:

    GJF1959 schreef op 15 november 2023 00:12:

    [...]

    Vlgs mij heb jij je zelf bij de staart met deze redenering. BB zegt eigenlijk: die 6 euro waarde voor de rest kan niet waar zijn. En dat is waarschijnlijk ook niet zo.

    Vergelijk het met een aandeel van een bedrijf Y welke alleen belegd in andere beursgenoteerde bedrijven.

    Y noteert echter (bijna?) altijd onder intrinsieke waarde.
    Belegd Y in de bedrijven a, b c en d, en zou je daar de beurswaarde van de aandelen in bedrijven b, c en d afhalen, dan heb je niet ineens de (beurs) waarde van aandeel a!
    Ik hoop je hierbij geholpen te hebben en inzicht gegeven te hebben dat je redenatie niet klopt.
    Je hebt wel gelijk met je redenatie met aandeel Y altijd onder de redenatie. (te vergelijken met Prosus )
    BB zegt kan niet waar zijn, bedoeld hij spottend en wij jij en ik dus zijn het met hem eens.
    En dan komt mijn punt. Stel dat Ubben daar 100 % bij lult ( dan ben je in mijn ogen , een hele knappe ). Zelfs dan zitten we maar 6 euro hoger.
    Omgekeerd vraag ik wat is de waarde dan wel, als je de som van de bedrijven bij elkaar optelt?
    Overigens dank voor je normale reactie, ik heb er ook 1 gehad in de zin van zo kom je met je rekenwerk niet in de volgende klas. Waar slaat dat op? Een beetje inhoudelijk commentaar daar is dit forum voor.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 november 2023 09:42
    Now, ammonia from blue hydrogen. You eliminate the electrolysis stage, so your end-to-end efficiency is a little higher at 26%, but you have the extra cost of carbon capture and sequestration, so the resulting power cost is going to be about the same. The real question, however, is why bother? Why not just ship the natural gas to Japan instead of ammonia – LNG has 1.7 times the volumetric energy density of ammonia, so you need fewer cargoes. Then you capture the CO2 at the other end, and either sequester or send it back to the point of origin on the same ships. You have the same climate impact, approximately the same cost of carbon capture and sequestration, but significantly greater efficiency and lower shipping costs.

    The bottom line for ammonia as a fuel for power generation, whether co-fired or pure, is that no economy can be internationally competitive based on the resulting power prices. My estimates are in line with the more detailed modelling work undertaken by BloombergNEF: BloombergNEF found that 100% ammonia-fired power in Japan would cost around $260 per megawatt-hour in 2030 and $200 by 2050 – around double the cost of renewable energy.

    The fact that Japan could generate large amounts of renewable energy – in particular, offshore wind – at much lower cost points to the role that clean ammonia could in fact play in the country’s power system: providing back-up. Bill Gates likes to quote Vaclav Smil on the three-day cyclones that hit Tokyo almost every year – which would shut down renewable generation and leave it short of 22GW of power. He laughs at the idea that batteries could fill the resulting gap, and he is correct to do so. However, the gap is only 1,600 GWh, which could be generated from a million cubic meters of ammonia – an amount that could be brought in on just four Q-Max-sized carriers.

    So, while basing Japan’s economy on electricity generated from imported ammonia is an economic non-starter, storing a few million tonnes of ammonia and using it for long-duration storage looks a lot more realistic.

    about.bnef.com/blog/liebreich-the-unb...
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 november 2023 09:44
    Japan’s big bet

    Japan is betting that imported ammonia will be used to generate power. Its national decarbonization plan is based on retaining its coal-fired power stations, but fueling them with increasing proportions of ammonia – first 20%, then 50%, then 100% by 2050. So confident is it – and so keen to keep selling its technology internationally – that it is encouraging Vietnam and other South-East Asian countries to keep building coal-fired power stations. Will the bet pay off?

    Let’s look first at ammonia made from green hydrogen. That means generating wind and solar power; using it to produce hydrogen (80% efficiency); making ammonia via the Haber-Bosch process (70% efficiency); liquefying it (90% efficiency); shipping it (90% efficiency); and burning it to generate power (45% efficiency). Your end-to-end efficiency will be an astonishingly poor 20%. Although it might be possible to improve the efficiency of each of stage, the tyranny of multiple process steps means your end-to-end efficiency is hard to budge.

    What 20% end-to-end efficiency means is that the resulting power will cost five times as much as the original power – and that is before accounting for capital invested in all those process stages and maintenance. In addition, combustion of ammonia produces nitrous oxides – hazardous to health and powerful greenhouse gases in their own right.

    Now, ammonia from blue hydrogen. You eliminate the electrolysis stage, so your end-to-end efficiency is a little higher at 26%, but you have the extra cost of carbon capture and sequestration, so the ......................
  8. forum rang 4 Goldfinger 15 november 2023 09:47
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 november 2023 09:42:

    Now, ammonia from blue hydrogen. You eliminate the electrolysis stage, so your end-to-end efficiency is a little higher at 26%, but you have the extra cost of carbon capture and sequestration, so the resulting power cost is going to be about the same. The real question, however, is why bother? Why not just ship the natural gas to Japan instead of ammonia – LNG has 1.7 times the volumetric energy density of ammonia, so you need fewer cargoes. Then you capture the CO2 at the other end, and either sequester or send it back to the point of origin on the same ships. You have the same climate impact, approximately the same cost of carbon capture and sequestration, but significantly greater efficiency and lower shipping costs.

    The bottom line for ammonia as a fuel for power generation, whether co-fired or pure, is that no economy can be internationally competitive based on the resulting power prices. My estimates are in line with the more detailed modelling work undertaken by BloombergNEF: BloombergNEF found that 100% ammonia-fired power in Japan would cost around $260 per megawatt-hour in 2030 and $200 by 2050 – around double the cost of renewable energy.

    The fact that Japan could generate large amounts of renewable energy – in particular, offshore wind – at much lower cost points to the role that clean ammonia could in fact play in the country’s power system: providing back-up. Bill Gates likes to quote Vaclav Smil on the three-day cyclones that hit Tokyo almost every year – which would shut down renewable generation and leave it short of 22GW of power. He laughs at the idea that batteries could fill the resulting gap, and he is correct to do so. However, the gap is only 1,600 GWh, which could be generated from a million cubic meters of ammonia – an amount that could be brought in on just four Q-Max-sized carriers.

    So, while basing Japan’s economy on electricity generated from imported ammonia is an economic non-starter, storing a few million tonnes of ammonia and using it for long-duration storage looks a lot more realistic.

    about.bnef.com/blog/liebreich-the-unb...
    Mooi goed nieuws voor OCI, wie heeft er in de haven van Rotterdam veel opslag capaciteit!
  9. forum rang 5 Fox WIld 15 november 2023 09:59
    quote:

    Goldfinger schreef op 15 november 2023 09:43:

    Yara International ASA
    16,98 USD
    +0,61 (3,73%)vandaag

    Mosaic Co
    35,91 USD
    +1,41 (4,09%)vandaag
    OCI + 3,92% :-)
  10. forum rang 4 Goldfinger 15 november 2023 10:00
    Nieuws van 2022

    Kunstmestbedrijf OCI gaat zijn ammoniakterminal in de Rotterdamse haven uitbreiden. Daarmee wil het bedrijf vooruitlopen op een vergroening van de economie. Ammoniak zou namelijk als groene brandstof voor de scheepvaart kunnen dienen. Ook kan de stof helpen bij het opslaan van waterstof.

    Naar aanleiding van het artikel van zwarte ridder
  11. GJF1959 15 november 2023 10:17
    quote:

    de schaatser schreef op 15 november 2023 06:32:

    [...]

    Je hebt wel gelijk met je redenatie met aandeel Y altijd onder de redenatie. (te vergelijken met Prosus )
    BB zegt kan niet waar zijn, bedoeld hij spottend en wij jij en ik dus zijn het met hem eens.
    En dan komt mijn punt. Stel dat Ubben daar 100 % bij lult ( dan ben je in mijn ogen , een hele knappe ). Zelfs dan zitten we maar 6 euro hoger.
    Omgekeerd vraag ik wat is de waarde dan wel, als je de som van de bedrijven bij elkaar optelt?
    Overigens dank voor je normale reactie, ik heb er ook 1 gehad in de zin van zo kom je met je rekenwerk niet in de volgende klas. Waar slaat dat op? Een beetje inhoudelijk commentaar daar is dit forum voor.
    Ook de aandelen fertiglobe welke in het bezit zijn van OCI zijn daar minder waard dan waar ze voor op de beurs verhandeld worden. Omdat het naar verhouding een groor onderdeel is van OCI werkt dit als een hefboom. Op de "waarde" van de overige bedrijven.
    Waardecreatie zou naar mijn idee het makkelijkst bereikt kunnen woden door alle aandelen fertiglobe te verkopoen. OCI zal dan meer waard zijn, dus de overige bedrijven hebben dan een hogere waarde. Dan kan er eventueel nog meerwaarde gecreeerd worden in de overige bedrijven. Maar een stijgingspercentage van 50% (zoals in jou bericht) gaat dan niet over 6 maar misschien wel over 15 euro (die 15 is volstrekt door mij uit de duim gezogen hoor).
    Dan komt jou plaatje van waardecreatie bij de overige bedrijven er ineens heel anders uit te zien.

    Het gaat mij bij OCI om het feit dat ze een mooie balans hebben, vooral nieuwe fabrieken, globaal gezien strategisch gepositioneerd, en toekomstbestendig bezig zijn. Hierbij maken ze goed gebruik van overvloedige subsidies welke aanloopverliezen beperken maar hun uitgangspositie stevig versterken in een concurerende markt waar ze voldoende bedrijfsomvang hebben.
    De grootste bedreiging zie ik in "nationale" politieke belangen die tegen de marktwerking in gaan.
  12. forum rang 4 Goldfinger 15 november 2023 10:22
    fertiglobe Is natuurlijk wel de kip met de gouden eieren. De methanol activiteiten staan nog in de kinderschoenen deze worden de komende jaren pas belangrijk, en gaan pas geld opleveren.
  13. WOLLY 15 november 2023 11:50
    quote:

    de schaatser schreef op 14 november 2023 19:45:

    Bulties Brothers heeft nog niet zolang geleden een sommetje gemaakt . De waarde van OCI met aftrek van Fertiglobe.
    Het was een belachelijk bedrag, ik meende iets van 5 a 6 euro voor de rest van alle OCI bedrijven.
    Als ik dat gegeven afzet wat eventueel het plan van Ubben is namelijk het ontwikkelen van waarde door herziening van de assets . Ik heb toch zo mijn bedenkingen of wij als beleggers daar niet te veel van verwachten en of dit wel het juiste moment is om dit plan door te zetten?
    Stel dat hij 50 % meer waardering kan ontwikkelen dan nu het geval is , dan betekent dat de waarde maar 6 + 3 euro omhoog gaat. Dat is dus vandaag 24,67 euro. Maar in het onwaarschijnlijke scenario van 100 % voor de rest van de compagnie dan komt de waarde van het OCI aandeel nog maar op 27,67 euro.
    Ik schrik mij rot van mijn eigen sommetje, weet iemand het beter?
    Volgens mij ging Ubben er destijds ( in maart 2023) vanuit dat de som der aparte eenheden zo rond de 50 Euro zou moeten zijn. Of heb ik het mis ?
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 november 2023 11:50
    quote:

    Goldfinger schreef op 15 november 2023 10:00:

    Nieuws van 2022
    Kunstmestbedrijf OCI gaat zijn ammoniakterminal in de Rotterdamse haven uitbreiden. Daarmee wil het bedrijf vooruitlopen op een vergroening van de economie. Ammoniak zou namelijk als groene brandstof voor de scheepvaart kunnen dienen. Ook kan de stof helpen bij het opslaan van waterstof.
    Naar aanleiding van het artikel van zwarte ridder
    Helaas verdienen ze daar geen zak mee.
  15. Eekhoorn50 15 november 2023 12:07
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 november 2023 11:50:

    [...]
    Helaas verdienen ze daar geen zak mee.
    Regeren is vooruit zien. Gaat zeker gebeuren. Euronav heeft zelfs zijn hele bedrijfsvisie omgegooid in de vergroeningsrichting.
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 november 2023 12:08
    quote:

    Eekhoorn50 schreef op 15 november 2023 12:07:

    [...]Regeren is vooruit zien. Gaat zeker gebeuren. Euronav heeft zelfs zijn hele bedrijfsvisie omgegooid in de vergroeningsrichting.
    Daar gaan ze spijt van krijgen.
7.165 Posts
Pagina: «« 1 ... 257 258 259 260 261 ... 359 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht