Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

22,120
  • Verschill

    -0,220 -0,98%
  • Volume

    101.402 Gem. (3M) 240,4K
  • Bied

    22,060  
  • Laat

    22,480  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG 2024

2.839 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 142 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Take a sisi 3 januari 2024 23:01
    En zo snel kan het dan gaan , vorige week groeide hier de bomen nog tot in de hemel , en bij de eerste rode dag na een zeer lange reeks groenen , wordt hier collectief elmorto met het zeisje al weer gecreëerd .
    Maar goed bij een rode dag is dat toegestaan , want dan blijkt het feitelijk ineens te kloppen .
  2. forum rang 5 Fox WIld 4 januari 2024 08:22
    news.metal.com/newscontent/102560989/...

    Die 18% daling van gisteren blijkt het herstel van een eerdere foutieve prijs(berekening) te zijn geweest (?).

    It is to be noted that for the fourth quarter of 2023 and the first quarter of 2024, in certain proportions of long-term contracts, pricing was set to be based on the previous quarter’s (Q-1) price for settlement purposes. However, due to an error by our pricing team in adjusting quarterly prices, there was a mistake in the final index calculation. We have now updated the Spodumene Concentrate (CIF China) Index as of January 2nd, 2024.
  3. AanDeelnemer 4 januari 2024 09:15
    Chinese elektrische auto sjeest Tesla voorbij.

    BYD gaat autofabriek in Hongarije bouwen om importtarieven te omzeilen.
    Dat er aan de lopende band Europese auto's in China worden gemaakt, is geen nieuws. Maar Chinese auto's die in Europa worden geproduceerd is dat wel.BYD, dat beter verkoopt dan Tesla, bouwt een fabriek in Hongarije.

    Het is het grootste automerk waarvan je nog nooit hebt gehoord. 'BYD staat voor Build Your Dreams, en dat verwoordt precies waar we voor staan: het najagen van grootse dromen', schrijft het merk op zijn site. De producent uit de miljoenenstad Shenzhen is hard op weg om in elk geval zijn eigen dromen te verwezenlijken.

    BYD heeft in de laatste drie maanden van afgelopen jaar 526.000 volledig elektrische auto's verkocht. Daarmee gaan de Chinezen voor het eerst Tesla voorbij: de Amerikanen verkochten het laatste kwartaal 484.500 auto's. Over het hele jaar genomen is Tesla nog de grootste producent van elektrische personenwagens. ,,Maar gezien de onstuimige groei van BYD wordt het lastig voor Tesla om de positie ook volgend jaar vast te houden'', zegt Rico Luman, transporteconoom bij ING.

    Symbolisch
    Doet dat ertoe? ,,Het is natuurlijk vooral symbolisch, maar het benadrukt wel dat de markt volwassen aan het worden is en Tesla niet langer marktleider en het enige grote merk is", zegt Luman. De markt volwassen, dat betekent dat in China, waar meer auto's worden verkocht dan in welk ander land ter wereld, inmiddels één op de vier nieuwe auto's elektrisch is. In Nederland is het zelfs nog iets meer. Niet gek voor een bedrijf dat pas sinds 1999 bestaat en dat aanvankelijk vooral oplaadbare batterijen maakte. De meeste Nederlanders kennen het niet, maar gebruiken het wel. Een vijfde van de mobiele telefoons ter wereld en de helft van de iPads heeft technologie van BYD aan boord. Er werken zo'n 600.000 mensen, van wie zo'n 80.000 ingenieurs. BYD maakt naast laptops, telefoons en personenauto's ook bussen, vrachtwagens en zelfrijdende treinen.

    'De enorme schaal van BYD in deze Chinese metropool gaat je voorstellingsvermogen bijna te boven', schreef autojournalist Roland Tameling na een bezoek vorig jaar aan Shenzhen. 'De meeste medewerkers wonen, leven en ontspannen op de campus, waarover zij met een elektronische zweeftrein worden vervoerd.'

    China is niet alleen de grootste vervuiler ter wereld, maar ook de grootste vergroener. Geconfronteerd met smog in de miljoenensteden heeft president Xi Jinping beloofd dat het land in 2060 niet meer fossiele brandstoffen zal uitstoten dan de natuur aankan. In de EU is dat het doel voor 2050. Auto's die geen CO2 uitstoten zijn daarvoor cruciaal.

    Het lijkt een Chinees sprookje, maar voor de concurrentie is het een nachtmerrie. Want de Chinezen exporteren hun auto's ook. ,,Wereldwijd worden de markten overspoeld met goedkope Chinese elektrische wagens. De prijs wordt met gigantische staatssubsidies kunstmatig laag gehouden", zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, afgelopen september. De EU is daarom een onderzoek begonnen, als sanctie kan de importheffing op Chinese auto's worden verhoogd. Een maatregel om banen te beschermen, maar die consumenten kan treffen: de Chinese auto wordt dan minder betaalbaar.

    BYD komt nu met zijn tegenzet: het gaat een fabriek openen in Hongarije, zo kondigde het aan. Zoals Tesla en de grote Europese merken hun fabrieken in China hebben. Hongarije is niet alleen het land van Viktor Orban, die warme banden onderhoudt met regimes waartegen de EU zich koeler opstelt. Het is ook een autoland waar BMW, Mercedes, Audi en de grote Koreaanse merken ook fabrieken hebben.

    ING-analist Luman: ,,Hogere importtarieven kunnen de groei van BYD afremmen, maar dat kan met een eigen productielocatie dus deels ondervangen worden." Hij wijst op iets anders: Al die auto's uit China moeten worden verscheept en de groei van het aantal daarvoor geschikte schepen kan het aanbod niet meer aan.

    Dealernetwerk
    BYD is intussen ook bezig een dealernetwerk op te bouwen in Europa, zodat de klant naar de showroom kan. In Nederland werkt het samen met het bekende autobedrijf Louwman. Er zijn nu 'BYD-stores' in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Proefrijden kan ook in Groningen en Arnhem.

    Oké allemaal, maar wat koopt de automobilist ervoor? Nou, de toenemende concurrentie leidt tot lagere prijzen. Tesla heeft afgelopen jaar al drie keer de prijzen naar beneden gebracht en is bezig met de productie van een 'betaalbare middenklasser', die later dit jaar wordt verwacht. BYD heeft al een 'instapmodel': de Dolphin, voor 29.990 euro. Nog steeds een groot bedrag, maar een mens kan altijd dromen. Of wakkerschrikken, van Chinese dominantie.
  4. forum rang 4 Aandachtige lezer 4 januari 2024 10:38
    De stijging van de lithiumprijzen van de laatste tien dagen van 2023 is weer weg: www.grondstofprijs.com/lithium-prijs.
    Natuurlijk gaan die prijzen weer omhoog als de markt voor elektrische auto's die van auto's op fossiele brandstof weg gaat drukken. Maar wanneer?
    Werkt niet een van de manieren waarop China BYD indirect subsidieert door het laaghouden van de lithiumprijzen en van andere materialen die de Chinese auto-industrie nodig heeft?
  5. forum rang 8 Lepre Chaun 4 januari 2024 12:53
    De lithiumprijzen zullen in 2024 stijgen naarmate de vraag groter is dan het aanbod.

    Bron: Morningstar. Gegevens per 21 december 2023.

    Basismaterialen: Omdat de sector ondermaats presteert, zien wij sterke kansen.

    De vraag naar lithium zal tegen 2030 ruimschoots verdrievoudigen ten opzichte van 2022, grotendeels als gevolg van het feit dat elektrische voertuigen tegen 2030 zullen stijgen tot 40% van de wereldwijde autoverkoop, tegen 10% in 2022. Op de lange termijn beschouwen wij lithium als een van de beste manieren om te investeren in de toenemende adoptie van EV’s, aangezien alle EV-batterijen lithium nodig hebben.

    Nu de voorraadafbouw eindigt, verwachten we echter dat de prijzen in 2024 zullen stabiliseren en stijgen. Naarmate de verkoop van elektrische voertuigen blijft groeien, voorspellen we dat de vraaggroei zal versnellen, wat ertoe zal leiden dat de prijzen tegen het einde van het jaar zullen stijgen. We voorspellen dat de prijzen tussen 2023 en 2030 gemiddeld $30.000 per ton zullen bedragen.
  6. forum rang 4 mvdp 4 januari 2024 14:00
    quote:

    Gerard M. schreef op 3 januari 2024 12:37:

    [...]

    Meh. Weet aardig veel van lithium. En het gaat om de dichtheid die mensen willen. Dit type batterij gaat niet zomaar verslagen worden, gezien Amprius nu al op 500 watt per kilo zit.

    ...
    Als je er aardig wat van weet wees dan nauwkeurig. Algemeen is een vermogensdichtheid van 500W/kg niet erg bijzonder.
  7. Ruud132 4 januari 2024 15:48
    Is wel leuk zo'n E.V maar is voor de gewone burger nog niet te betalen.
    Opladen is nog een mega groot probleem, infrastructuur kan het niet aan.
    Je mag je wagen al in veel garages niet meer parkeren, V.E.V.'s willen de E.V. er niet meer in hebben.
    Dus nog even wachten.
  8. forum rang 7 Just lucky 4 januari 2024 15:56
    Tov piekje dinsdagmorgen is de marktwaarde van AMG bijna 100mln gedaald, per saldo de marktwaarde van Ohio 1 en 2, de rest is op nul gewaardeerd. Zo zie je maar, er wordt nu aan lithium en de rest geen waarde toegekend.
  9. forum rang 5 geldmaker 4 januari 2024 16:08
    quote:

    Ruud132 schreef op 4 januari 2024 15:48:

    Is wel leuk zo'n E.V maar is voor de gewone burger nog niet te betalen.
    Opladen is nog een mega groot probleem, infrastructuur kan het niet aan.
    Je mag je wagen al in veel garages niet meer parkeren, V.E.V.'s willen de E.V. er niet meer in hebben.
    Dus nog even wachten.
    Je hoeft echt niet in te stappen hoor, maar dagelijks die post.... blijf dan ook weg hier. Voegt niets toe aan dit forum..
  10. Ruud132 4 januari 2024 16:29
    Ik heb 6 weken aan de zijkant gekeken naar de berichten en alle mensen met een kritische noot werden aan de kant gezet.
    Je mocht hier alleen nog maar positief zijn.
    Het wordt tijd dat dit aandeel wat lucht verliest, het is een mooi aandeel maar veel te hoog geprijsd tegenover de lithium prijzen.
    BTW heb ik zelf een E.V. en weet goed waar de problemen liggen als je je wagen niet in je eigen garage of tuin kunt parkeren.
  11. Chiel71 4 januari 2024 16:52
    Vind het nu wel welletjes. Schreef vorige week al dat technisch gezien de kans groot was dat we terug zouden gaan naar de 21 + . Nu mag de koers wel weer rebounden.
  12. forum rang 6 am1993 4 januari 2024 17:59
    quote:

    Chiel71 schreef op 4 januari 2024 16:52:

    Vind het nu wel welletjes. Schreef vorige week al dat technisch gezien de kans groot was dat we terug zouden gaan naar de 21 + . Nu mag de koers wel weer rebounden.
    Reken er maar niet op. AMG zit in negatieve trend met eerste weerstand op 20.56 en daaronder gaat het luik weer open richting de range 18.00 en 16.65. Zoals al aangegeven blijf ik er nog even af. Niets mis met AMG, maar dan OP TERMIJN. En dat is m.i. NIET NU. Ook blijken de markten wereldwijd wat onzeker, dus maar even rustig aan. Kansen genoeg op komst in 2024. Ga nu geen rendement verspillen aan een daling van AMG. Hou het maar even (voorlopig) op Flow Traders en SBM en wat mijnbedrijven.
  13. forum rang 5 geldmaker 4 januari 2024 18:34
    quote:

    am1993 schreef op 4 januari 2024 17:59:

    [...]
    Reken er maar niet op. AMG zit in negatieve trend met eerste weerstand op 20.56 en daaronder gaat het luik weer open richting de range 18.00 en 16.65. Zoals al aangegeven blijf ik er nog even af. Niets mis met AMG, maar dan OP TERMIJN. En dat is m.i. NIET NU. Ook blijken de markten wereldwijd wat onzeker, dus maar even rustig aan. Kansen genoeg op komst in 2024. Ga nu geen rendement verspillen aan een daling van AMG. Hou het maar even (voorlopig) op Flow Traders en SBM en wat mijnbedrijven.
    Je dagelijse verhaal is weer gepost.... waarvan akte...
  14. Chiel71 4 januari 2024 18:39
    Het is idd wel belangrijk om boven de 20.56 euro te blijven. Denk het wel . Zo ja kan de koers naar 24+ mijnsinziens.
  15. forum rang 6 Take a sisi 4 januari 2024 19:50
    quote:

    am1993 schreef op 4 januari 2024 17:59:

    [...]
    Reken er maar niet op. AMG zit in negatieve trend met eerste weerstand op 20.56 en daaronder gaat het luik weer open richting de range 18.00 en 16.65. Zoals al aangegeven blijf ik er nog even af. Niets mis met AMG, maar dan OP TERMIJN. En dat is m.i. NIET NU. Ook blijken de markten wereldwijd wat onzeker, dus maar even rustig aan. Kansen genoeg op komst in 2024. Ga nu geen rendement verspillen aan een daling van AMG.
    Op de laatste zin na , die ik maar heb weg gelaten , imo verstandig gesproken .
  16. forum rang 6 Take a sisi 4 januari 2024 20:05
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 4 januari 2024 18:21:

    8% eraf in 2 dagen .
    Laten We maar hopen op een snelle terechte overname .
    Een 28/29 euro is toch redelijk bedrag .
    Houd moed Lepre , als het eenvoudig was zat ik nu op een eigen tropisch eiland , zou zelfs al tevreden zijn als ik er zelf naar toe zou moeten varen met mijn 100 mtr lang jacht , maar ook daarvoor is mijn budget helaas niet toereikend , 1 troost , liggend op de voorsteven kijken in de lucht is alles hetzelfde en blijft de kans aanwezig dat die overvliegende meeuw je op het hoofd kan schijten .
    Relativeren is rust vinden in jezelf .
  17. forum rang 8 Lepre Chaun 4 januari 2024 21:02
    quote:

    Take a sisi schreef op 4 januari 2024 20:05:

    [...]
    Houd moed Lepre , als het eenvoudig was zat ik nu op een eigen tropisch eiland , zou zelfs al tevreden zijn als ik er zelf naar toe zou moeten varen met mijn 100 mtr lang jacht , maar ook daarvoor is mijn budget helaas niet toereikend , 1 troost , liggend op de voorsteven kijken in de lucht is alles hetzelfde en blijft de kans aanwezig dat die overvliegende meeuw je op het hoofd kan schijten .
    Relativeren is rust vinden in jezelf .
    Ja dank je voor je wijze woorden.
2.839 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 142 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht