Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

13,870
  • Verschill

    -0,330 -2,32%
  • Volume

    1.563.751 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    13,850  
  • Laat

    14,000  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2024

14.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 716 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Snovkov 31 januari 2024 13:11
    Koers blijft aardig liggen mede door een grote groep particuliere gokkers die er vertrouwen in hebben.
    Durft short dat vertrouwen nogmaals te breken of verwachten ze tegenvallende outlook of bouwen ze sowieso langzaam af?
    Spannend
  2. Twinmaster 31 januari 2024 13:14
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 31 januari 2024 13:09:

    [...]

    De nasdaq herstelt iets. Op basis daarvan heb ik wat TL bijgekocht, zo rond de .14. Maar JET pakt het nog niet lekker op. Maar het zakken lijkt , ik zeg lijkt, wat te kalmeren.
    Ik gok erop. SL 14.0, doel 14.35. Turbo L3
  3. forum rang 5 Goedekans 31 januari 2024 13:20
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 31 januari 2024 12:52:

    [...]

    Er werd in het vorige JET draadje door een goede poster weleens geroepen dat JET de tactiek van de verschroeide aarde toepast en ik denk dat degene weleens volkomen gelijk gaat krijgen!! JET moet straks een nieuwe inkoopaandeel starten, feecaps er af, Deliveroo verdwijnt uit UK/I dan kan JET verder aanvallen op Zuid-Europa!! JET lijkt zwak maar is dan oppermachtig en daar hoort een koers van boven de 100 euro bij!!
    Heb je het alweer over jezelf.
    JET koers gezakt de afgelopen jaren van 100 euro naar 14 euro nu.
    Geweldige voorspellingen van Merger Piet-Ines , afbraak verzekerd.
  4. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 31 januari 2024 13:22
    quote:

    Henkie 1960 schreef op 31 januari 2024 13:16:

    Lees even :Belegger.nl,12.47.Dan weet je ,wat de markt mogelijk gaat doen.
    Die info haal ik om 07.00 uur van Investing.com. De live USA futures trouwens ook.

    Niemand "weet" wat de markt gaat doen. Dat is nu juist de essentie van dit spel.
  5. forum rang 4 Erny 31 januari 2024 13:30
    Aandeel JET nu al nummer 1 op de lijst floppers 2024. Drie op een rij, een hele prestatie. Vier op een rij gaat niet meer lukken, want in 2025 bestaat JET niet meer.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 januari 2024 13:31
    2)
    Geldmachine
    JET is dus ruimschoots marktleider in VK en Ierland. Toch blijft het moeilijk hier geld te verdienen. Ooit was Just Eat, om de woorden van vertrekkend cfo Brent Wissink te gebruiken, een ‘geldmachientje’. In de periode voor 2021 werd er jaarlijks circa 240 miljoen euro aan EBITDA-winst gerealiseerd, en dat was ruim 5 procent van de GTV.

    Over 2023 zal de EBITDA-winst uit het VK en Ierland volgens analisten (bron: Bloomberg) op zo’n 127 miljoen euro uitkomen. Nog altijd ver verwijderd van de winst van 237 miljoen euro uit 2020 en al helemaal van een winstmarge van 5 procent van de GTV. Die GTV is namelijk weer verder gegroeid, dus 5 procent zou inmiddels neerkomen op 330 miljoen euro bij 6,6 miljard euro aan GTV.

    Een meer optimistisch ingestelde belegger zal echter constateren dat het glas toch halfvol is. De afgelopen jaren is de winstgevendheid in het VK en Ierland vanaf het dieptepunt in 2021 sterk verbeterd. De maatregelen van zowel Just Eat als van Deliveroo om de winst te verbeteren hebben dus effect gesorteerd.

    De winsten van zowel Just Eat als van Deliveroo verbeteren

    Bron: (half)jaarverslagen JET, Deliveroo, bedragen in miljoenen euro’s. EBITDA over de afgelopen 12 maanden. Winstmarge betreft EBITDA/brutotransactiewaarde (GTV). JET EBITDA H2 2023 volgens Bloomberg-consensus. Deliveroo volgens analistenconsensus Visible Alpha (12 januari 2023). In grijs: het absolute verschil in EBITDA.

    Valse vergelijking
    Een vergelijking tussen de winstgevendheid van JET en Deliveroo is overigens geen sinecure. Beide bedrijven rapporteren een ‘aangepaste’ EBITDA-maatstaf voor het VK, maar die zijn niet met elkaar te vergelijken. Zo lijkt het er sterk op dat Deliveroo wel heel zuinig is met het toekennen van kosten die op het hoofdkantoor worden gemaakt – denk aan het management, IT en secretariaat – voor het onderdeel VK en Ierland.

    Het is lastig hier precieze cijfers op te plakken omdat beide bedrijven nauwelijks informatie geven, maar het lijkt er wel op dat de aangepaste EBITDA-marge van Deliveroo – die structureel hoger ligt dan die van JET – rooskleurig uitvalt. Toch is de conclusie gerechtigd dat sprake is van een positieve trend. Beide bedrijven boekten in de laatste kwartalen meer aangepaste winst.

    Bij JET zal het echter nog tot 2027 duren voordat de EBITDA-winst weer boven de 240 miljoen euro zal klimmen, als we afgaan op de taxaties van analisten. JET-ceo Jitse Groen denkt zelfs dat de winstgevendheid in het VK en Ierland tot (meer dan) 5 procent van de GTV zou kunnen stijgen. Een concreet tijdpad voor dit margedoel geeft Groen echter niet. Zoals gezegd: als die marge al in 2023 was behaald, dan was de EBITDA uitgekomen op meer dan 330 miljoen euro.

    Het goede nieuws voor beleggers in JET is wellicht dat beleggers in Deliveroo ook niet ontevreden zullen zijn over het ingezette winstherstel. Dat zal naar meer (winst) smaken, want bij Deliveroo is het VK goed voor circa 60 procent van de totale orderwaarde van 4,8 miljard euro in 2023. Voor het idee: bij JET is dit maar een kwart. Beide partijen hebben er dus belang bij de strijdbijl definitief te begraven. En in dat scenario wordt het oude Just Eat weer een ‘geldmachientje’.


    VEB
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 januari 2024 13:31
    Britse activiteiten JET zijn nog lang geen ‘geldmachientje’
    Datum
    24 januari 2024

    Het Verenigd Koninkrijk was het beloofde land, zo gaf topman Jitse Groen aan bij de overname van Just Eat in 2020. Vier jaar later ligt de bedrijfswinst hier echter op ongeveer de helft van het niveau dat vóór de overname werd behaald. De grote verliezen lijken niettemin voorbij en de winst zit weer in de lift nu de felle concurrentie met aartsrivaal Deliveroo is afgenomen.

    Bij het geplaagde Just Eat Takeway zijn alle ogen gericht op de Verenigde Staten. De maaltijdbezorger verslikte zich hier in de peperdure overname van Grubhub en topman Groen slaagt er maar niet in een koper te vinden voor deze activiteiten.

    Meer onderbelicht, maar minstens zo relevant voor beleggers, zijn de prestaties in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Ierland. Deze landen kreeg Takeaway.com -zoals het bedrijf toen heette- in handen bij de overname van Just Eat, ongeveer een jaar vóór de acquisitie van Grubhub.

    Volgens Groen was en is de regio VK en Ierland een van 's werelds grootste winstregio’s in de wereld van maaltijdbezorging. De marktpositie van Just Eat moest alleen even worden hersteld. De nieuwe combinatie, sindsdien omgedoopt tot Just Eat Takeaway (JET), verwachtte met enkele tientallen miljoenen de activiteiten in het VK wel weer op de rails te krijgen.

    Dat liep anders. Er moesten honderden miljoenen euro’s in het onderdeel worden gestopt. Groen wilde klanten van Uber en Deliveroo afpakken door te stunten met tarieven. Zo was de bezorging in Londen en in enkele andere grote Britse steden in de periode na de overname gratis. En bestellingen bij grote fastfoodketens als McDonald’s, Burger King en KFC werden zelfs overal in het VK bijna gratis bezorgd bij klanten.

    Na aandringen van beleggers, die de verliezen als gevolg hiervan zat waren, verlegde JET de aandacht: het winnen van marktaandeel had geen prioriteit meer, winst maken was het credo. Hoe is het met die missie gesteld?

    Bezorging niet meer gratis
    JET is in het VK en Ierland inmiddels een stuk groter dan Just Eat voor de overname was. Het Britse restaurantaanbod van JET is nu ook onherkenbaar in vergelijking met vier jaar geleden. Door meer aangesloten restaurants en gratis bezorging nam het aantal orders dat JET binnenkreeg een tijdlang sneller toe dan bij de kleinere concurrent Deliveroo.

    Groen hamerde in het verleden op het belang van groot zijn in termen van aantal bestellingen, wat relevant is vanwege netwerkeffecten en schaalvoordelen: “We willen de concurrentie ontgroeien in absolute zin, niet per se in relatieve zin, maar in absolute zin”. Verlies maken was daarbij een bewuste keuze omdat het een gevolg was van forse investeringen in groei, zo legde Groen beleggers en analisten herhaaldelijk uit.

    Maar na de publicatie van de halfjaarcijfers in 2021 ging het roer toch om. De druk van diverse activistische aandeelhouders zal daarbij een rol gespeeld hebben. De verliezen liepen bij Just Eat namelijk zo hard op dat beleggers moord en brand schreeuwden. Over 2021 bedroeg het EBITDA-verlies in de regio VK en Ierland 107 miljoen euro.

    JET ging zodoende over tot het instellen van minimum bestelbedragen voor orders zodat Just Eat-bezorgers niet meer voor een bestelling van enkele ponden kriskras door Londen hoefden te fietsen. Klanten moesten ook meer bezorgkosten betalen.

    Het aantal orders per kwartaal is sindsdien flink teruggelopen - van 75 miljoen orders in Q2 2021 naar 64 miljoen orders in Q4 2023. Tegelijkertijd is de gemiddelde bestelbon van Britse klanten bijna ieder kwartaal gestegen – mede geholpen door de hogere maaltijdprijzen door inflatie. Hierdoor wist JET het afgelopen kwartaal zelfs de hoogste bruto transactiewaarde ooit te rapporteren: 1,8 miljard euro. Toelichting: de bruto transactiewaarde is de optelsom van alle bonnetjes voor bezorgde maaltijden, de gross transaction value (GTV).

    Nu relatief stabiel
    Omdat de Britse concurrent Deliveroo sinds het begin van 2021 ook een beursnotering heeft, is het mogelijk om van beide bedrijven de belangrijkste financiële cijfers in de regio VK en Ierland naast elkaar leggen. Het beeld ontstaat dat de voormalige kemphanen de strijdbijl inmiddels begraven hebben.

    Om dat te illustreren: vorig kwartaal verwerkte JET 40 procent meer orderwaarde dan Deliveroo. Een tijd lang daalde dit getal. In het derde kwartaal van 2021, toen de concurrentiestrijd het felst was, lag dit percentage nog op bijna 70 procent. Inmiddels is het getal gestabiliseerd en wint Just Eat in de laatste drie kwartalen zelfs iets marktaandeel.

    Just Eat is ruim 40 procent groter dan concurrent Deliveroo

    Bron: kwartaalverslagen JET en Deliveroo, bruto transactiewaarde (GTV) in miljarden euro’s per kwartaal. In grijs/geel de relatieve orderwaarde van JET t.o.v. Deliveroo.
  8. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 31 januari 2024 13:34
    quote:

    Keep-it-simple schreef op 31 januari 2024 13:33:

    JET gekalmeerd wat een onzin...14,05
    Min 3,44%.....een prul van een koers weer en wordt weer door velen uitgekotst
    Daarom schreef ik lijkt, ik herhaal lijkt. Lijken is iets waarvan het erop lijkt, maar het zeker niet zeker is.

    Niet te verwarren met Blijkt. Want in Blijken zit een mate van zekerheid, van Bewijs. Ezelsbruggetje. Wat is het verschil tussen LIJKEN en BLIJKEN ?
  9. linke ro 31 januari 2024 13:39
    de shorters hebben gezien dat er nieuw geld is ingezet dus proberen ze het weer te drukken maar ik verkoop toch niets meer
  10. forum rang 5 mathijsjelle 31 januari 2024 13:41
    quote:

    Snovkov schreef op 31 januari 2024 13:11:

    Koers blijft aardig liggen mede door een grote groep particuliere gokkers die er vertrouwen in hebben.
    Durft short dat vertrouwen nogmaals te breken of verwachten ze tegenvallende outlook of bouwen ze sowieso langzaam af?
    Spannend
    koers blijft helemaal niet liggen
  11. [verwijderd] 31 januari 2024 13:45
    quote:

    linke ro schreef op 31 januari 2024 13:39:

    de shorters hebben gezien dat er nieuw geld is ingezet dus proberen ze het weer te drukken maar ik verkoop toch niets meer
    Shorters kunnen profiteren van een verlieslatend bedrijf dat ondanks dat op 14,xx staat of stond.
    In het verslag van de VEB staat over JET ....EBITDA een bepaald positief bedrag tot of rond 2027 (nooit met zekerheid), maar ook dat is dan nog geen pure nettowinst.
    Een hele lange zit op dood geld...het zal je maar overkomen.
  12. JBJ 31 januari 2024 13:46
    Dit aandeel heeft niets met beleggen te maken, het is gewoon gokken. Ik weet het want ik trap er iedere keer weer in. Het is een ideaal short aandeel omdat het geen business model heeft dat ooit wat gaat opleveren. De enige reden om dit aandeel te kopen is omdat het op enig moment in de toekomst 25% gaat stijgen als Grubhub is verkocht. Maar het kan zelfs negatieve invloed hebben, zie Delivery Hero die het laatste plukje Deliveroo verkoopt en hard omlaag ging. Snel weglopen bij dit aandeel en blind je geld op ASML zetten.
  13. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 31 januari 2024 13:46
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 31 januari 2024 13:31:

    2)
    Geldmachine
    JET is dus ruimschoots marktleider in VK en Ierland. Toch blijft het moeilijk hier geld te verdienen. Ooit was Just Eat, om de woorden van vertrekkend cfo Brent Wissink te gebruiken, een ‘geldmachientje’. In de periode voor 2021 werd er jaarlijks circa 240 miljoen euro aan EBITDA-winst gerealiseerd, en dat was ruim 5 procent van de GTV.

    Over 2023 zal de EBITDA-winst uit het VK en Ierland volgens analisten (bron: Bloomberg) op zo’n 127 miljoen euro uitkomen. Nog altijd ver verwijderd van de winst van 237 miljoen euro uit 2020 en al helemaal van een winstmarge van 5 procent van de GTV. Die GTV is namelijk weer verder gegroeid, dus 5 procent zou inmiddels neerkomen op 330 miljoen euro bij 6,6 miljard euro aan GTV.

    Een meer optimistisch ingestelde belegger zal echter constateren dat het glas toch halfvol is. De afgelopen jaren is de winstgevendheid in het VK en Ierland vanaf het dieptepunt in 2021 sterk verbeterd. De maatregelen van zowel Just Eat als van Deliveroo om de winst te verbeteren hebben dus effect gesorteerd.

    De winsten van zowel Just Eat als van Deliveroo verbeteren

    Bron: (half)jaarverslagen JET, Deliveroo, bedragen in miljoenen euro’s. EBITDA over de afgelopen 12 maanden. Winstmarge betreft EBITDA/brutotransactiewaarde (GTV). JET EBITDA H2 2023 volgens Bloomberg-consensus. Deliveroo volgens analistenconsensus Visible Alpha (12 januari 2023). In grijs: het absolute verschil in EBITDA.

    Valse vergelijking
    Een vergelijking tussen de winstgevendheid van JET en Deliveroo is overigens geen sinecure. Beide bedrijven rapporteren een ‘aangepaste’ EBITDA-maatstaf voor het VK, maar die zijn niet met elkaar te vergelijken. Zo lijkt het er sterk op dat Deliveroo wel heel zuinig is met het toekennen van kosten die op het hoofdkantoor worden gemaakt – denk aan het management, IT en secretariaat – voor het onderdeel VK en Ierland.

    Het is lastig hier precieze cijfers op te plakken omdat beide bedrijven nauwelijks informatie geven, maar het lijkt er wel op dat de aangepaste EBITDA-marge van Deliveroo – die structureel hoger ligt dan die van JET – rooskleurig uitvalt. Toch is de conclusie gerechtigd dat sprake is van een positieve trend. Beide bedrijven boekten in de laatste kwartalen meer aangepaste winst.

    Bij JET zal het echter nog tot 2027 duren voordat de EBITDA-winst weer boven de 240 miljoen euro zal klimmen, als we afgaan op de taxaties van analisten. JET-ceo Jitse Groen denkt zelfs dat de winstgevendheid in het VK en Ierland tot (meer dan) 5 procent van de GTV zou kunnen stijgen. Een concreet tijdpad voor dit margedoel geeft Groen echter niet. Zoals gezegd: als die marge al in 2023 was behaald, dan was de EBITDA uitgekomen op meer dan 330 miljoen euro.

    Het goede nieuws voor beleggers in JET is wellicht dat beleggers in Deliveroo ook niet ontevreden zullen zijn over het ingezette winstherstel. Dat zal naar meer (winst) smaken, want bij Deliveroo is het VK goed voor circa 60 procent van de totale orderwaarde van 4,8 miljard euro in 2023. Voor het idee: bij JET is dit maar een kwart. Beide partijen hebben er dus belang bij de strijdbijl definitief te begraven. En in dat scenario wordt het oude Just Eat weer een ‘geldmachientje’.


    VEB
    IK kan de VEB adviseren om een keer dit ge-wel-dige draadje als bron te nemen!! Wie van de VEB heeft dit artikeltje geschreven?
  14. forum rang 5 kassa! 31 januari 2024 13:55
    Alle lijntjes op de beurs grafiek lopen zo'n beetje horizontaal de laatste maand
    actuele koers, 40MA, 200MA en natuurlijk de x-as
14.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 716 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht