Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

22,120
  • Verschill

    -0,220 -0,98%
  • Volume

    101.402 Gem. (3M) 240,4K
  • Bied

    22,060  
  • Laat

    22,480  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG 2024

2.838 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 142 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 13 februari 2024 09:27
    quote:

    Douwes schreef op 13 februari 2024 09:11:

    Om moedeloos van te worden. Wat is vandaag weer de reden voor een verdere daling?
    Niks moedeloos, zo werkt het. Bij een daling van de AEX wordt automatisch vekocht vanuit mandjes. Er is nauwelijks bied bij AMG dus daalt de koers direct stevig.Bij een correctie gaat het nog veel harder.
  2. AanDeelnemer 13 februari 2024 11:54
    Dat wordt in de file bij de laadpaal.

    Grote opkomst van elektrische auto's moet eigenlijk nog beginnen, maar waar gaan we al die stekkerauto's opladen?
    In 2030 zijn stekkerwagens in aanschafprijs concurrerend met diesel- en benzineauto's, blijkt uit een prognose die gisteren naar buiten kwam. Maar de aanleg van de benodigde laadpalen staat van alle kanten onder druk.

    De groei van het aantal laadpalen nam af in 2023. ANP / ANP
    Om in 2050 alleen maar stekkerauto's op de weg te hebben - 10 miljoen —en die allemaal te kunnen opladen zijn over 25 jaar ruim 1,3 miljoen laadpunten nodig op publiek toegankelijke plekken, zoals op de stoep, bij restaurants of bij sportclubs. Maar de groei van het aantal laadpalen is afgelopen jaar juist teruggevallen; het aantal elektrische auto's groeit nu harder dan het aantal openbare oplaadplekken.

    "We liggen momenteel nog op het schema dat we in 2018 hebben uitgestippeld'', zegt Gerben-Jan Gerbrandy, directeur Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Die organisatie moet de aanleg van laadpalen aanjagen, zodat die de groei van elektrische auto's niet in de weg zit. "Maar we komen op het punt dat er meer mensen zijn die klagen dat er niet genoeg laadpalen zijn, dan mensen die klagen dat ze de parkeerplaats voor hun benzineauto kwijt zijn aan een stekkerplek.''

    Eind 2023 waren er iets meer dan 145.000 (semi)openbare laadpunten, zo'n 31.000 meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de NAL . Dat is een een stijging van 27 procen , de zwakste score sinds 2018. Het aantal elektrische auto's steeg afgelopen jaar juist met ruim een derde, tot bijna 450.000. Dat is nog zonder de plug-inhybrideauto's — daarvan zijn er inmiddels meer dan een kwart miljoen.

    Het resultaat: dringen voor stekkerrijders bij (semi)openbare oplaadpunten. Daar vallen niet alleen de stopcontacten op straat onder, die dag en nacht beschikbaar zijn, maar ook plekken waar je je auto een deel van de dag kunt 'voltanken' bij bijvoorbeeld restaurants, sportclubs en bouwmarkten. Het aantal volledig elektrische auto's dat een (semi-)openbaar stopcontact moet delen, is gestegen tot iets meer dan drie. Ter vergelijking: eind 2019 waren er nog twee stekkerauto's per openbaar laadpunt.

    Dat is minder een probleem in wijken waar iedereen een eigen oprit heeft en dus de ruimte om een privélaadpunt aan te leggen, maar lang niet iedereen in Nederland heeft die luxe.

    En de grote opkomst van elektrische auto's moet eigenlijk zelfs nog beginnen. Gisteren bracht kenniscentrum ElaadNL een prognose naar buiten, met de groei van het elektrisch wagenpark tot 2050. De conclusie: over tien jaar wordt er geen enkele nieuwe diesel- en benzineauto meer verkocht. Niet eens zozeer vanwege het verbod op de verkoop van fossiele personenwagens, maar omdat al in 2030 stekkerauto's even duur zijn en dus aantrekkelijk voor de consument.

    Tegen 2030 rijden er 1,9 miljoen stekkerauto's in Nederland rond, voorziet ElaadNL, die samen 1,4 miljoen stopcontacten nodig hebben: een half miljoen op openbare plekken, de rest bij mensen thuis of bijvoorbeeld op een afgesloten parkeerplaats bij bedrijven. Nog eens twintig jaar later zijn er 10 miljoen personenauto's in ons land, allemaal elektrisch, en 4,3 miljoen laadpunten, waarvan 1,3 miljoen openbare.

    Tussen 2030 en 2050 hoeven er dus relatief minder laadpunten bij, omdat de verwachting is dat stekkerauto's dan langer kunnen doorrijden op één laadbeurt, en bovendien sneller volledig opgeladen zijn. Maar de onderzoekers van ElaadNL twijfelen openlijk of die miljoenen laadpunten er allemaal komen. "Een lastig verhaal'', zegt Nazir Refa, een van de auteurs van de prognose, daarover. En zijn collega Daan Hammer: "Deze prognose is ook bedoeld om bij te dragen aan het bijbenen van de groei van het aantal stekkerauto's.''

    En dan te bedenken dat mede door alle laadpalen het elektriciteits- net nu al volloopt: in Utrecht wordt bij duizend laadpalen in de avondspits straks de stroom afgeknepen, om het net te ontzien. Eind vorig jaar heeft de NAL zelfs een handleiding opgesteld voor gemeenten over 'netbewust laden', omdat Utrecht niet de enige plek is waar het stroomgebruik gemanaged moet worden.

    "Tot nu toe was een vol stroomnet een probleem op het hoogspanningsnet'', zegt NAL-directeur Gerbrandy. "Maar nu zie ik ook de eerste tekenen dat het op het laagspanningsnet begint te kraken, op wijkniveau dus.'' Behalve meer dan een miljoen openbare laadpunten moeten er dus ook flink wat transformatorstations bij. "En daarbij ga je soms op ruimtegebrek stuiten.''

    Paard-en-wagen
    En dat is nog niet eens het enige probleem: het al jarenlange bestaande tekort aan monteurs gaat voorlopig niet weg, en dan is er nog al het papierwerk. "Het is alsof de eerste auto's op de weg verschijnen, terwijl de regels nog zijn toegespitst op paard-en-wagen'', zegt Gerbrandy. "Voor elke laadpaal moet een verkeersbesluit worden genomen, moet er een verkeersbord worden geplaatst en moeten er witte kruisen op de grond worden geverfd.''

    Zijn boodschap: de aanleg van laadpalen mag niet vertragen, en moet eigenlijk nog iets sneller. "Welke partijen ook in een gemeentebestuur zitten, en welke partijen er ook een kabinet formeren, die transitie naar elektrisch rijden komt er, en die mogen we niet onderschatten. En de politiek moet die transitie faciliteren.''

    In 2030 mogen er geen auto's meer worden verkocht die rijden op fossiele brandstoffen. De productie daarvan kan door de Nederlandse overheid (wereldwijd) niet worden tegengehouden. Maar de verkoop van deze 'oude' auto's wordt wel aan banden gelegd.
  3. forum rang 5 geldmaker 13 februari 2024 12:17
    quote:

    Douwes schreef op 13 februari 2024 09:11:

    Om moedeloos van te worden. Wat is vandaag weer de reden voor een verdere daling?
    Sterk blijven Douwes, je ziet dat de business bij I Borrow doorgaat. Echter de staatskas is aan het slinken, en heb uit diverse politieke gehoord dat ze aan en verkoop van aandelen gaan belasten coform Belgie. Dan gaat het een stuk rustiger worden hier op het forum..
  4. forum rang 7 Just lucky 13 februari 2024 14:36
    Het is toch grappig om te zien. De futures vallen wat verder terug en direct worden er wat mandjes verkocht en klapt de koers verder in elkaar. Het is wachten op een sterke terugval waarna direct de blokken er in gaan en met beperkte omzet de koers een paar euro terug valt.
  5. VeelGeduld 13 februari 2024 15:00
    quote:

    Just lucky schreef op 13 februari 2024 14:36:

    Het is toch grappig om te zien. De futures vallen wat verder terug en direct worden er wat mandjes verkocht en klapt de koers verder in elkaar. Het is wachten op een sterke terugval waarna direct de blokken er in gaan en met beperkte omzet de koers een paar euro terug valt.
    Zie er zelf niet bepaald de lol hiervan in.
  6. Chiel71 13 februari 2024 16:04
    quote:

    troebadoer schreef op 13 februari 2024 15:47:

    [...]

    ??ok??
    Technisch hè. Ff nog naar beneden en dan weer up.
  7. forum rang 4 Goed bezig 13 februari 2024 17:22
    Waar waren jullie gister toen de koers omhoog ging?
    10, 14, 16 en 17 alle zeker te behalen koersdoelen komen weer voorbij, maar toen het gister omhoog ging las ik niets..
    Het blijft toch grappig dit.

    AMG op 18,30 duur?
    Vorig jaar stond het nog op 48 en het kan zo weer die kant op.
  8. forum rang 8 Lepre Chaun 13 februari 2024 17:24
    De Braziliaanse mijnbouwbedrijven maken zich op voor meer investeringen en fusies en overnames.

    Het lijkt erop dat de Braziliaanse mijnbouwsector een aanzienlijke groei in fusies en overnames zal meemaken naarmate meer nieuwe spelers de sector betreden.

    Een van de belangrijkste redenen voor de groei zijn de inspanningen van bedrijven uit verschillende sectoren om de levering van inputs op de lange termijn te garanderen, vooral bedrijven die actief zijn in gebieden die verband houden met de energietransitie.

    “We zullen nieuwe toetreders hebben in de [mijnbouw]sector, waaronder waarschijnlijk grote multinationale bedrijven en zelfs bedrijven die banden hebben met overheden, omdat zij lange termijn leveringspartnerschappen willen aangaan voor hun projecten, inclusief die in de sectoren infrastructuur en technologische ontwikkeling. , evenals gebieden die verband houden met de energietransitie”, vertelde Afonso Sartorio, EY's mijnbouw- en metaalsectorleider voor Zuid-Amerika, aan BNamericas.

    "Naast het garanderen van de bevoorrading, hebben deze bedrijven de neiging de sector te betreden via gezamenlijke investeringen met mijnbouwbedrijven, zowel om het risico te delen als om een ??partner te hebben met ervaring in deze operaties", voegde Sartorio eraan toe.

    Een van de sectoren die zijn betrokkenheid bij de mijnbouw wil vergroten is de auto-industrie, nu elektrische voertuigen (EV’s) aan populariteit winnen.

    Op dat front vertelde Raul Jungmann, president van mijnbouwvereniging Ibram, aan BNamericas dat “bestuurders van General Motors ons onlangs hier bij de vereniging hebben ontmoet als onderdeel van hun beoordeling van de Braziliaanse mijnbouwsector. Waar ze ons naar vroegen was de capaciteit van de mijnbouwsector. sector om aan hun langetermijnvraag naar bepaalde materialen te voldoen."

    Mondiale autofabrikanten investeren zwaar om een ??deel van hun productie over te schakelen van verbrandingsmotoren naar hybride en elektrische modellen, waarvoor specifieke metalen en mineralen nodig zijn, zoals lithium, kobalt, nikkel, grafiet, mangaan, koper, aluminium en zeldzame aardelementen.

    General Motors heeft onlangs een investeringsplan van 7 miljard real (1,4 miljard dollar) aangekondigd voor Brazilië in 2024-2028, met de nadruk op duurzame mobiliteit.

    “Brazilië is van strategisch belang voor het mondiale bedrijfsuitbreidingsplan van GM. Het land is niet alleen een auto-exportknooppunt voor Zuid-Amerika, maar beschikt ook over een groot technisch ontwikkelingscentrum en is een markt met een hoog groeipotentieel met een roeping voor voertuigen met nieuwe technologie, in lijn met de overwegend schone energiematrix van het land”, zegt Shilpan Amin, president van General Motors International, in een verklaring.

    De Duitse autofabrikant Volkswagen, die ook een investeringsplan ter waarde van 7 miljard real uitvoert voor de periode 2022-2026, heeft een nieuwe investeringscyclus van 9 miljard reais aangekondigd in zijn Braziliaanse activiteiten in 2026-2028.

    Dat geld zal worden gebruikt om nieuwe modellen te produceren, waaronder hybride en elektrische voertuigen, en het zal gaan naar innovatieprojecten gericht op de decarbonisatieplannen van het bedrijf, vertelde een woordvoerder van het bedrijf aan BNamericas.

    Terwijl deze verschuiving in de investeringen in de mijnbouwsector plaatsvindt en nieuwe investeerders hun intrede doen, overweegt het Canadese Sigma Lithium, dat het Grota do Cirilo-project in Brazilië ontwikkelt, voorstellen om de zeggenschap over het actief te verkopen.

    Volgens lokale media overwegen het Chinese EV-bedrijf BYD en Volkswagen de verwerving van een belang in het project als onderdeel van hun strategieën om de lithiumvoorziening op de lange termijn voor de productie van batterijen te ondersteunen.

    Een andere factor achter de fusies en overnames in de mijnbouwindustrie is het feit dat de regeringen van sommige landen, zoals Saoedi-Arabië, de diversificatie van hun economieën willen versnellen.

    Medio 2023 kondigde de Braziliaanse mijnbouwgigant Vale een overeenkomst aan om een belang van 13% in zijn basismetaaldivisie VBM, die nikkel- en koperactiviteiten heeft, voor 3,4 miljard dollar te verkopen aan Manara Minerals, een joint venture tussen Ma'aden en de Saoedische staatsbank. investeringsfonds. De joint venture zal 2,6 miljard dollar ter beschikking stellen en de Amerikaanse investeringsmaatschappij Engine No. 1 de rest.

    De verwachting dat er nieuw geld naar de Braziliaanse mijnbouw zal stromen, moedigt ook bestaande lokale mijnbouwbedrijven aan om hun investeringen te verhogen.

    “Naast koper, nikkel en lithium is het belangrijk om te stellen dat Braziliaans ijzererts een belangrijke rol zal spelen in de energietransitie en het koolstofvrij maken van de wereldeconomie. Het Braziliaanse ijzererts is van hoge kwaliteit en produceert daardoor veel minder koolstof. emissies voor de staalindustrie”, aldus Sartorio.

    Mijnbouwbedrijven die in Brazilië actief zijn, zijn van plan om in de periode 2024-2028 samen 64,5 miljard dollar te investeren, aanzienlijk meer dan de 50 miljard dollar die voor 2023-2027 wordt voorspeld, aldus Ibram.

    Ondertussen wordt verwacht dat de snelgroeiende lithiumindustrie tussen 2024 en 2028 investeringen ter waarde van 1,19 miljard dollar zal zien, vergeleken met 433 miljoen dollar in de periode 2023-2027.

    En Wij maar dalen op al dat goede nieuws .
  9. Maartenz 13 februari 2024 19:06
    Marshall wace heeft gisteren zn shortpositie weer omhoog geschroefd, dus ik blijf nog ff wachten met toeslaan.
  10. forum rang 6 pietje-2005 13 februari 2024 19:11
    Op een gegeven moment , met al die zogenaamde records, gebruikt "de markt" als een trekpop een willekeurig iets als trigger om stoom af te blazen.
    Jammer dat wij niet die records hadden, of ze moeten aan de onderkant zitten :-(
    We dalen vrolijk mee, natuurlijk.
    Succes
  11. forum rang 7 Just lucky 13 februari 2024 21:20
    quote:

    pietje-2005 schreef op 13 februari 2024 19:11:

    Op een gegeven moment , met al die zogenaamde records, gebruikt "de markt" als een trekpop een willekeurig iets als trigger om stoom af te blazen.
    Jammer dat wij niet die records hadden, of ze moeten aan de onderkant zitten :-(
    We dalen vrolijk mee, natuurlijk.
    Succes
    Even een correctie bij AMG na de flinke stijging gisteren....
  12. forum rang 7 Just lucky 13 februari 2024 21:24
    Vooral aandelen die de rally hadden geleid, waaronder de chippers, kregen een tik. Uitgezonderd AMG, die krijgt altijd tikken...
  13. forum rang 8 Lepre Chaun 14 februari 2024 03:38
    Azure's prijswinnaar Tony Rovira zegt dat de reuzen het lithiumspel zullen regeren.

    De baas van Azure Minerals zegt dat lithium ijzererts zal weerspiegelen en het domein zal worden van grote bedrijven en megamijnen, terwijl kleinere afzettingen
    onaangeroerd blijven.

    Net na het winnen van de prestigieuze Craig Oliver Award voor uitmuntende exploratie op de RIU Explorers Conference in Fremantle op dinsdag, heeft Azure Minerals ( ASX:AZS ) MD Tony Rovira voorspeld dat de lithiumindustrie uiteindelijk een afspiegeling zal zijn van ijzererts en het domein zal worden van grote bedrijven en megamijnen.

    Met een waarde van iets meer dan 20 cent aan het begin van 2023 lijkt Azure klaar te zijn voor een overname van $ 1,7 miljard voor $ 3,70 van SQM en Gina Rinehart's Hancock Prospecting nadat grote investeerders, waaronder Creasy en Chris Ellison's MinRes, het bod steunden.

    Mijn gevoel met betrekking tot de toekomstige lithiummarkt is dat alleen de echt grote deposito’s zullen worden ontwikkeld, gedolven en verwerkt”, zei hij.

    Dus ik verwacht dat naarmate de tijd verstrijkt de hardrock-lithiummijnbouw vergelijkbaar zal zijn met de ijzerertsmijnbouw, deze zal worden gedomineerd door een klein aantal grote bedrijven die de volledige controle over de industrie hebben.

    "En veel van de kleinere lithiumafzettingen in hard gesteente die in West-Australië zijn ontdekt, zullen wellicht nooit worden ontwikkeld omdat ze te klein zijn om op een zelfstandige basis te worden geëxploiteerd."

    stockhead.com.au/resources/riu-explor...

    Nou AMG is een droom overname kandidaat en nu helemaal met deze koerswaarde.
    Waar blijft dat bod ? 27 euro is toch wel redelijk.
  14. forum rang 6 pietje-2005 14 februari 2024 09:49
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 14 februari 2024 03:38:

    Nou AMG is een droom overname kandidaat en nu helemaal met deze koerswaarde.
    Waar blijft dat bod ? 27 euro is toch wel redelijk.
    Maar, uit niets maar dan ook niets blijkt toch dat er ergens interesse is in AMG ?
    Mogelijk na die zogenaamde splitsing van de verschillende takken ?
    Is dat splitsen al achter de rug ?
    27 euro lijkt me meer dan redelijk, haha ;-)
    Succes
2.838 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 142 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht