Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

BAM Groep Koninklijke NL0000337319

Laatste koers (eur)

3,834
  • Verschill

    -0,084 -2,14%
  • Volume

    1.085.177 Gem. (3M) 1,4M
  • Bied

    3,820  
  • Laat

    3,870  
+ Toevoegen aan watchlist

BAM Februari 2024

1.092 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 55 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 HenkdeV 14 februari 2024 07:05
    quote:

    bartbas schreef op 13 februari 2024 23:59:

    [...]
    Begin ook te denken dat huidige discussie minder negatief is dan het lijkt. Zie in het fd niets staan. Ook andere Nederlandse nieuwsbronnen reageren niet. Wellicht morgen een preview waarbij er iets over gezegd wordt.
    Bb
    Dit verhaal staat haaks op jouw verhaal van precies twintig minuten geleden. Niets veranderlijker dan een mens, wordt wel eens gezegd.
  2. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2024 07:27
    Succesvolle test waterberging Molenvlietpark met 60.000 m3 water

    Gouda/Den Haag, 13 februari 2024 – BAM Infra Nederland heeft van het Molenvlietpark in Den Haag een duurzaam recreatiepark gemaakt, dat in extreme situaties kan dienen als wateropslag. Gemeente Den Haag en Hoogheemraadschap van Delfland hebben eind vorig jaar deze waterberging getest door met succes 60.000 m3 water het park in te laten stromen. De kans op wateroverlast bij zware en langdurige regenval is hierdoor een stuk kleiner geworden.
    Succesvolle test waterberging Molenvlietpark met 60.000 m3 water

    Het Molenvlietpark ligt tussen de buitenplaats Oud Vredenoord, Drievliet, de Rotterdamsebaan en de Molentocht. Naast een prettig wandel- en recreatiegebied is dit park ook een waterberging. Het idee van een park met een waterberging is ontstaan tijdens de bouw van de Rotterdamsebaan, waarvan de Victory BoogieWoogie-tunnel deel uitmaakt. Bijzonder is dat omwonenden samen met ontwerpbureau BoschSlabbers het Molenvlietpark hebben ontworpen.
    Succesvolle test waterberging Molenvlietpark met 60.000 m3 water

    De waterberging van het Molenvlietpark gevuld met water

    Paul Helleman, specialist water bij BAM Infra Nederland: ‘Vanuit BAM hebben we het ontwerp voor de volledige waterhuishouding en afwatering van het project Rotterdamsebaan uitgewerkt. Daardoor hebben we ook het ontwerp van deze waterberging voor onze rekening genomen. Dit omvat onder andere het functionele ontwerp, het ontwerp van de boezemkade, het detailontwerp van de inlaatconstructie met bijbehorende bodembescherming en de afsluitende duikers.’

    Voorbereiden op de toekomst is urgent

    In de toekomst zullen extreme regenbuien vaker voorkomen, die zeer lokaal kunnen vallen. In het dichtbebouwde Delfland is weinig ruimte om die buien op te vangen. Waterbergingen, zoals het Molenvlietpark, helpen het regenwater op te vangen en tijdelijk op te slaan. Zo verkleinen we de kans op wateroverlast voor de bewoners van de woonwijken in Den Haag en Delft. Belangrijk dus voor Hoogheemraadschap van Delfland om een aantal eisen mee te geven aan het ontwerp van de tijdelijke waterberging in het Molenvlietpark, bijvoorbeeld dat het gebied afsluitbaar moet zijn als er voldoende water staat, zodat niet de gehele polder overstroomt.
    24 olympische zwembaden vol met water

    Het Molenvlietpark is een waterbergingsgebied, dat is verbonden met de Tedingerbroekpolder. Vanuit de hoofdwatergangen, ook wel de boezem genoemd, kan in geval van nood water worden overgestort naar het waterbergingsgebied Molenvlietpark. Om de beschikbare waterberging in de Tedingerbroekpolder optimaal te benutten, worden de afsluiters van het Molenvlietpark naar het polderwatersysteem pas afgesloten als de vastgestelde waterhoogte van maximaal NAP -1,43 m in de polder is bereikt. Vervolgens worden afsluiters richting de polder afgesloten en kan de waterberging van 60.000 m³ in het Molenvlietpark worden gevuld. Dit staat gelijk aan 24 olympische zwembaden of ruim 250.000 regentonnen.

    Paul Helleman: ‘Het bijzondere is dat het afsluiten van het Molenvlietpark door het gebruik van RealTimeControl (RTC) automatisch plaats vindt. Dit hebben we toegepast om de beschikbare wateropslag zo efficiënt mogelijk te benutten. Bij de detailuitwerking van het ontwerp van onze opdrachtgever konden we niet voldoen aan de gestelde eisen van het hoogheemraadschap. Deze problemen vroegen van ons creativiteit en oplossend vermogen om samen met gemeente Den Haag en andere stakeholders tot een acceptabele oplossing te komen. Uiteraard is dat gelukt.’

    Testresultaten

    Eind 2023 is de waterberging van het Molenvlietpark met succes getest met als doel om te checken of het systeem werkt en leerpunten te verzamelen. Tevens werd gekenen hoe lang het duurt voor een gebied met een omvang van 400 m lengte en 150 m breedte weer is leeggepompt. Ter voorbereiding op de test zijn de dijken rondom het park gecontroleerd en is het park gecheckt op broedende vogels. De waterberging vulde zich tijdens de test langzaam maar gestaag, de inspecties van de dijken leverden geen bijzonderheden op. Wel bleek tijdens de test dat één van de afsluiters richting de polder onvoldoende sloot. Deze afsluiter wordt binnenkort gerepareerd.

    Paul Helleman: ‘Altijd fijn om te merken dat alles wat je in de ontwerpfase bedenkt ook daadwerkelijk goed in de praktijk functioneert. In de toekomst moeten we voorbereid zijn op extreme regenbuien die vaker voor zullen komen en zeer lokaal kunnen vallen. In het dichtbebouwde Delfland is er weinig ruimte om die buien op te vangen. Waterbergingen, zoals het Molenvlietpark, helpen ons het regenwater op te vangen en tijdelijk op te slaan. Zo verkleinen we de kans op wateroverlast voor de bewoners van de woonwijken in Den Haag en Delft. We zijn blij en trots dat we ons steentje bij hebben kunnen dragen om Delfland weer een stukje klimaatrobuuster te maken.’
  3. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2024 07:30
    Nieuwe tegenvaller voor Afsluitdijk kost minimaal half miljard euro extra

    De renovatie van de Afsluitdijk gaat in het ergste geval nog eens minimaal een half miljard euro extra kosten. Dat betekent ten minste een verdubbeling van de toch al fikse kostenoverschrijding op het geplaagde prestigeproject.
    Jurre van den Berg14 februari 2024, 05:00
    Op de Afsluitdijk worden nieuwe spuisluizen en gemalen gebouwd. De renovatie duurt niet alleen langer, maar kost ook miljoenen euro's meer. Beeld Arie Kievit / de Volkskrant
    Op de Afsluitdijk worden nieuwe spuisluizen en gemalen gebouwd. De renovatie duurt niet alleen langer, maar kost ook miljoenen euro's meer.Beeld Arie Kievit / de Volkskrant

    De Tweede Kamer blijkt nog niet op de hoogte van het bedrag. De nieuwe ‘onvermijdelijke tegenvaller’ is opgedoken in de brieven met financiële risico’s, die alle ministeries aanleverden bij informateur Ronald Plasterk.

    Dat de renovatie en versterking van Nederlands meest iconische bouwwerk uitloopt op een debacle, was al bekend. Maar na jaren vertraging en overschrijdingen van honderden miljoenen blijkt het allemaal erger dan eerder gemeld en voorzien.

    De bron van alle ellende is dat Rijkswaterstaat cruciale informatie over waterstanden en golfhoogtes vergat aan te leveren aan de bouwers. Het leidde tot hoog oplopende twisten over de meerkosten tussen Rijkswaterstaat en de bouwers – BAM en Van Oord. Rijkswaterstaat vreesde in 2020 zelfs even dat BAM failliet zou gaan.

    Over de auteur
    Jurre van den Berg is regioverslaggever van de Volkskrant in het noorden van Nederland en verslaat ontwikkelingen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe

    Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers kwam de bouwers in 2022 nog eens tegemoet met 238 miljoen euro. De totale meerkosten bedroegen daarmee toen 435 miljoen euro, op een begroting van circa 1,6 miljard (inclusief 25 jaar onderhoud).
    Kamer nog niet geïnformeerd

    De angel werd uit het conflict gehaald door de aanpak van de spuisluizen uit het contract te halen en opnieuw aan te besteden. De hoop was dat die voor het oorspronkelijk begrote bedrag (circa 150 miljoen) door een andere firma zouden kunnen worden vernieuwd.

    Dat dreigt nu fors meer te worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat de tegenvaller vooral verband houdt met de nieuwe aanbesteding van de sluizen, maar ook andere onderdelen van de dijk betreft. Het exacte bedrag dat hiervoor is voorzien, is in de brief van het ministerie gelakt. Het ministerie wil dit ook niet bekendmaken. Maar ministeries was gevraagd enkel kostenposten van minimaal 500 miljoen euro te melden, uitgaande van het negatiefste scenario.

    Saillant is dat de Tweede Kamer nog niet is geïnformeerd over de omvang van de tegenvaller, blijkt uit het overzicht voor Plasterk. Bij de eerdere tegenvallers was de gebrekkige informatievoorziening een heikel punt.

    Uit documenten die de Volkskrant destijds verkreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bleek dat Rijkswaterstaat al bijna een jaar voor de start van de renovatie van de Afsluitdijk wist dat cruciale informatie over het hoofd was gezien. Toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) meldde dat echter pas ruim een jaar later aan de Tweede Kamer. Toen de strop alsnog uitkwam, klonk felle kritiek.
    Vertraagd tot 2030

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten dat de Kamer niet is geïnformeerd omdat al in 2022 is gemeld dat de spuisluizen opnieuw zouden worden aanbesteed. In die zin zou er geen sprake zijn van een ‘nieuwe tegenvaller’, aldus het ministerie. ‘Het betreft een inschatting van het financiële risico.’

    De renovatie van de Afsluitdijk zou aanvankelijk in 2022 gereed zijn. Maar dat wordt waarschijnlijk pas 2025 voor de dijk en 2030 voor de spuisluizen.

    In het overzicht voor Plasterk wordt ook de vooralsnog onbekende tegenvaller van minimaal een half miljard euro gemeld voor de aanpak van de A27 (Houten-Hooipolder). Zo’n strop blijkt er ook te zijn bij het verbeteren van de waterkwaliteit en het terugbrengen van eb en vloed in de Grevelingen.
  4. forum rang 5 bartbas 14 februari 2024 07:41
    quote:

    HenkdeV schreef op 14 februari 2024 07:05:

    [...]

    Dit verhaal staat haaks op jouw verhaal van precies twintig minuten geleden. Niets veranderlijker dan een mens, wordt wel eens gezegd.
    Standpunt gewijzigd na zoektocht op internet en naar fd gekeken. Maar het blijft maar een verwachting. Zal vandaag hopelijk wel wel meer duidelijkheid komen. Hele beursklimaat zit trouwens wel tegen om cijfers van Bam tot volle koerswasdom te laten komen na het bekend worden van de cijfers morgen. Ook het koersverlies van gisteren en mogelijk vandaag zet de bambelegger op achterstand.

    Bb
  5. forum rang 8 HenkdeV 14 februari 2024 08:30
    quote:

    OnoMatopee schreef op 14 februari 2024 08:12:

    tijd voor de peppillen ;)
    wanneer het morgen maar geen zetpillen worden:-)).
  6. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2024 09:02
    quote:

    HenkdeV schreef op 14 februari 2024 08:30:

    [...]

    wanneer het morgen maar geen zetpillen worden:-)).
    kan door de mond en de kont
  7. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2024 09:04
    New Alyth Substation powers up
    New Alyth 275kV Substation energises after three years of construction
    Project will help support the increase of new renewable energy generation to the grid
    Project delivered over 50% increase in biodiversity
    (News release SSEN Transmission:) 13 February 2024 - After almost three years of construction, SSEN Transmission teams are celebrating after the new Alyth Substation has been energised, marking a major milestone in the final phases of the project.

    Working with their principal contractor Siemens BAM, the new £86 million substation forms a key part of SSEN Transmission’s reinforcement of the East Coast transmission network, which will help to support the connection of new renewable generation in the north of Scotland to the grid, enabling clean energy to be taken from where it is generated to where it is needed most.

    Built to an operating capacity of 275 kilovolts (kV), the substation has been designed so that it can be increased to 400kV in the future with minimal operational changes. This increase to 400kV operation will deliver the full capacity increase required to facilitate major new renewable generation connections in the future.

    The project is part of a significant number of projects on the East Coast of Scotland to strengthen the transmission network in the region, enabling the connection of new renewable generation to the grid and helping to facilitate the transition to net zero emissions.

    Building the new Alyth Substation involved installing new 275 kV double busbar gas insulated switchgear (GIS) and reactive compensation equipment. The project also included the installation of a new dual-voltage 120-tonne SCT transformer - the largest component in the substation build - which required a specialist haulier with a 12-axle vehicle to safely deliver it from Dundee Quay to its final location at Alyth Substation last spring.

    Throughout construction of the project the team were careful to manage any environmental impacts during the build, delivering significant biodiversity net gain on site throughout its construction. The studies forecast a 50% increase in biodiversity since teams first arrived in the area.

    Teams have worked hard to create various ecological improvements around the site which has helped to encourage native species of flora and fauna around the perimeter of the substation compound, contributing to a positive net gain in biodiversity.

    The ecological improvements include:

    Plans to plant almost 5,400 local native species of trees such as rowan, birch, oak, pine, hazel and blackthorn around the site perimeter, helping to enhance biodiversity while also creating a natural screen around the substation to minimise visual impact.
    Installing two bat boxes within the site’s tree perimeter to create roosting places for the species.
    Installing nine bird and red squirrel feeders around the site perimeter fence.
    Sowing native grass and meadow flower seeds over the site perimeter bunds to offer site landscaping and increase biodiversity for insects and other wildlife in the area. Not only does this help the local species of farmland birds with sheltering, nesting and feeding in the area, but it also helps to reduce the potential of soil erosion and limit any silt pollution.
    The team also created a number of habitat piles of fallen branches and wood from nearby trees, which are a great place for biodiversity.
    The substation site is also home to a resident pair of Ospreys – named Harry and Flora – who return each year to nest at a purpose-built nesting platform on the far edge of the site.

    The platform was created in 2014 as an alternative home for the ospreys ahead of the start of a programme of upgrade and reinforcement work to the transmission East Coast network, after the birds were spotted nesting at the top of one of SSEN Transmission’s 48-metre-high electricity towers which was scheduled for maintenance as part of the project.

    Since the nesting platform was built, 20 chicks have successfully fledged the nest, and substation teams are hoping to welcome even more chicks this year when Harry and Flora are expected to return back when from their migration south in the spring. A live webcam will once again provide a birds-eye view of the local osprey residents, meaning the local community and osprey enthusiasts alike can follow their progress once again this year.

    Commenting on the energisation of the new substation, SSEN Transmission Project Manager Muhammad Usman Faisal said: ‘The energisation of the Alyth Substation marks a significant achievement in the lifespan of this project. It enhances the north-to-south power transfer capacity of our network, which not only helps us significantly to deliver a network for net zero emissions, but in turn improves our network’s operability, reliability, and safety. Our project team and contract partners have performed exceptionally well in delivering this project safely and to the highest standard, which is really testament to their dedication, expertise, and teamwork. As a team we are proud of the role we are playing in helping to deliver a network for net zero. I’d also like to thank the local community and stakeholders for their continued patience, understanding and support while we’ve constructed this project, without which this huge milestone would not have been possible. We will continue to keep them updated as we complete the remaining phases of work on site.’

    SSEN Transmission teams are entering the concluding phases of their work, focusing on reinstatement, and completing the finishing touches for the site compound.

    Learn more about the Alyth substation project here: www.ssen-transmission.co.uk/projects/...
  8. forum rang 8 HenkdeV 14 februari 2024 09:34
    Ik denk dat het tijd wordt dat Joosten morgen bij de publicatie van de cijfers ook wat dieper ingaat op de vorderingen op het Kinderziekenhuis. Heb er begrip voor dat hij niet alles kan zeggen, maar het eindeloze zwijgen over "deze affaire" begint irritant te worden. Wat meer helderheid wordt, in ieder geval door mij, op prijs gesteld. Het bestuur van het Kinderziekenhuis verklaart ook om de haverklap iets.
  9. Gordon gekko 14 februari 2024 09:35
    quote:

    HenkdeV schreef op 14 februari 2024 09:34:

    Ik denk dat het tijd wordt dat Joosten morgen bij de publicatie van de cijfers ook wat dieper ingaat op de vorderingen op het Kinderziekenhuis. Heb er begrip voor dat hij niet alles kan zeggen, maar het eindeloze zwijgen over "deze affaire" begint irritant te worden. Wat meer helderheid wordt, in ieder geval door mij, op prijs gesteld. Het bestuur van het Kinderziekenhuis verklaart ook om de haverklap iets.
    eens
  10. forum rang 7 innicksname 14 februari 2024 09:54
    quote:

    OnoMatopee schreef op 14 februari 2024 07:30:

    Nieuwe tegenvaller voor Afsluitdijk kost minimaal half miljard euro extra

    Iets meer kennis bij de ministeries zelf, verdient zich op deze manier heel snel terug. Half miljard hier, half miljard daar .. en dan vergeet ik er vast nog een paar (in wording).
  11. forum rang 7 boldie 14 februari 2024 09:57
    quote:

    innicksname schreef op 14 februari 2024 09:54:

    [...]
    Iets meer kennis bij de ministeries zelf, verdient zich op deze manier heel snel terug. Half miljard hier, half miljard daar .. en dan vergeet ik er vast nog een paar (in wording).
    enige voordeel hier is dat ze weten wie de fouten heeft gemaakt dus dan meerwerk weinig discusie over
  12. forum rang 7 innicksname 14 februari 2024 09:58
    quote:

    boldie schreef op 14 februari 2024 09:57:

    [...]enige voordeel hier is dat ze wie de fouten heeft gemaakt dus dan meerwerk weinig discusie over
    Behalve dat ze het meerwerk even hebben gepauzeerd, wat leidt tot jarenlange vertraging. Wel fijn inderdaad dat de fout niet bij BAM lijkt te liggen.
  13. forum rang 8 HenkdeV 14 februari 2024 10:26
    quote:

    innicksname schreef op 14 februari 2024 10:19:

    Zie ook dat ABN nog een duit in het zakje doet, dat verzacht de tegenvallers voor de overheid iets :-)
    Ook in mijn zakje.
    Gespreid beleggen heeft zo zijn voordelen:-).
  14. forum rang 7 boldie 14 februari 2024 12:03
    quote:

    Gordon gekko schreef op 14 februari 2024 11:03:

    Geen kopers de angst regeert weer naar een dag als gisteren.we staan ook zo hoooog
    kaarten geschud. Afwachten dan maar of het een aas word of een 3
1.092 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 55 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht