Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

22,120
  • Verschill

    -0,220 -0,98%
  • Volume

    101.402 Gem. (3M) 237,2K
  • Bied

    22,060  
  • Laat

    22,480  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG 2024

2.856 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 ... 143 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 4finance 13 april 2024 11:30
    AMG, komende handelsweek maar eens optrekken richting range 25-27
    Er komt een moment dat vele "opeens" weer in AMG willen.
  2. forum rang 6 am1993 13 april 2024 11:34
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 13 april 2024 09:59:

    [...]

    Heb ik al zo vaak gezegd: auto's zijn niet van belang voor AMG; alleen de prijs van lithium is van belang.
    Ik denk ook, dat (in hoofdzaak) dat momenteel nog steeds geldt. Ik neem aan, dat dat ook zo ongeveer de motivatie van Christo is om op dit moment niet in AMG te stappen. Dat doe ik namelijk ook niet. Dat volgens Lepre de 3e lithiumgolf er aan komt moet eerst nog maar eens bewezen worden. Ik zie daar geen aanwijzingen voor.
    AMG heeft heel wat mooie ijzers in het vuur, maar de vraag is of en wanneer die rendement (dus EPS) gaan opleveren.
    In de toekkomst? Vast wel. Bij een agressieve aandeelhouder die de boel (eindelijk) gaat uitverkopen? Zéker. Dus dat wacht ik allemaal maar eens rustig af.
    Momenteel acht ik het neerwaartse risico van de koers van AMG groter dan het opwaartse.
    Mijn motivatie daarvoor is (naast het feit, dat ik de lithiumprijs nog steeds de grote "driver" achter het resultaat van AMG vind) dus ook een financiële. Ik zal dat toelichten:

    Begin mei 2023 (moment ALV en cijfers 1e kwartaal 2023) was de koers van AMG circa 34. De lithiumprijs was op dat moment al gedaald van circa 600K in november 2022 naar 200K.
    Medio juni 2023 was de koers, mede n.a.v. de mooie cijfers over het 1e kwartaal ( EPS van $ 1.72) en de lovende analisten opgelopen naar circa 50. De lithiumprijs was ook weer net gestegen naar circa 300K.
    De klap over het 2e kwartaal 2023 kwam hard aan en de koers daalde van eind juli tot eind augustus van circa 50 naar circa 32. De lithiumprijs daalde naar 200K.
    De shortsell bedroeg begin november > 4%. dat bleek achteraf goed gezien van de hedgefondsen.
    Eind november stond de koers namelijk op circa 21 en was de lithiumprijs 110K. De resultaten over het 3e kwartaal waren desastreus! De ebitda was (t.o.v. het 3e kwartaal 2022!!!!!) met 48% gedaald en de EPS over het 3e kwartaal 2023 was 0.00.

    Inmiddels staat de lithiumprijs nog steeds op circa 110K. Ik vermoed, dat de Ebitda van het 1e kwartaal 2024 t.o.v. het 1e kwartaal 2023 met circa 75% is gedaald. De investeringen zijn momenteel hoog en als er al een EPS is, zal die m.i. hooguit 0.40 zijn. Ten opzichte van het 1e kwartaal 2023 (EPS $ 1.72) zou dat dus een daling betekenen van circa 75%! Valt dat in een "slechte" markt, dan zijn de rapen gaar en kan de koers, net als medio 2023, een diepe klap maken.
    De koers is nu circa 24, maar het zou me niet verbazen als we dan de 18 zouden kunnen zien. De shortsell is momenteel 2,5%.

    Net zoals er beleggers zijn die (uiteraard ook op basis van hun eigen motivatie) nu in AMG beleggen, moge duidelijk zijn waarom ik dat momenteel niet doe. Ofschoon ik (en dat is neem ik aan algemeen bekend) AMG echt een heel leuk aandeel vind, vind ik de waarde van mijn porto nét even belangrijker. Geld verbranden probeer ik dus te voorkomen.:).
    Ik ben, met u, zeer benieuwd hoe de cijfers er uit gaan zien en hoe de koers zich verder gaat ontwikkelen.
    We gaan het meemaken.
    Prettig weekend. AM1993
  3. forum rang 5 geldmaker 13 april 2024 19:56
    Misschien een idee voor onze 2 grootste non believers. t.w. AM 1993 en Christo 1 zich gaan realiseren dat sinds de plutonium bemoeienissen van AMG er dagelijks een stijging is.
    Misschien zijn er wel mensen in die omgeving die wel degelijk hier " brood" in zien,
    Overigens nergens hieromtrent nog iets terug te vinden, ze zijn er niet voor de fun ingestapt.
    We zullen het toch wel snel eens meer van moeten horen..
  4. forum rang 8 Lepre Chaun 14 april 2024 11:56
    De EV-vraag staat centraal .

    Bank of America Securities-analist Matthew DeYoe verhoogde ook zijn koersdoel voor de lithiummijnwerker naar $156.
    Maar de bodem van dit laatste dieptepunt is mogelijk bereikt.
    DeYoe's positieve kijk op de aandelen van Albemarle is gebaseerd op het aanhoudende herstel van de lithiumprijzen.
    Uiteindelijk is de prijsstelling van grondstoffen gebaseerd op het evenwicht tussen vraag en aanbod.
    De aanvankelijke stijging van de vraag naar elektrische voertuigen leidde tot een grotere vraag naar lithiumbatterijen en tot een toename van de mijnbouw- en raffinagecapaciteit
    Maar EV’s worden nog steeds verkocht. Ook al is het groeitempo afgenomen, de markt is er nog steeds. Het zou kunnen dat de slinger in de lithiumprijs nu de andere kant op zwaait. Dat is wat de stijging van de aandelenkoers van meer dan 21% zou kunnen veroorzaken die DeYoe voorspelt.
    Dat is een verstandige analyse van het beeld van vraag en aanbod.

    www.fool.com/investing/2024/04/14/alb...

    Nou de concullega krijgt al een buy rating.
  5. forum rang 8 Lepre Chaun 14 april 2024 17:38
    Er komen veel meer auto’s aan

    Het wordt trouwens alleen maar leuker.
    Reuters meldt dat er een recordaantal nieuwe schepen is besteld om auto’s mee te vervoeren. De Chinese vloot bestaat momenteel uit 33 autotransportschepen, maar dat moeten er 80 worden.
    En die schepen kopen ze niet voor de sier; de instroom van Chinese auto’s gaat dus alleen maar toenemen.

    Automerk BYD heeft sinds het begin van dit jaar bijvoorbeeld zijn eigen roll-on/roll-off (ro-ro) transportschip.
    Die zie je in de bijlage vanhet bericht.
    Op dit schip van 199,9 meter kunnen 7.000 voertuigen staan.
    De meeste automerken huren schepen van andere rederijen.
    Het zegt iets over de ambities van het automerk.
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 15 april 2024 06:12
    Te veel EV's, zelfs.

    Dagkoers: Chinese stekkerauto’s verstoffen in Rotterdamse haven
    Europese haven hebben te maken met een grote toestroom van Chinese elektrische auto’s. Bij sommige havens is het zelfs zo vol dat ze moeten zoeken naar extra parking. Zo ook in Rotterdam, waar redacteur Jens Cardinael een kijkje nam. Hij vertelt hoe het eraan toe gaat in de Eemshaven en wat de oorzaken zijn van het overschot aan Chinese stekkerauto’s.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1513604/dagkoers-...
  7. forum rang 8 Lepre Chaun 15 april 2024 08:50
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 15 april 2024 06:12:

    Te veel EV's, zelfs.

    Dagkoers: Chinese stekkerauto’s verstoffen in Rotterdamse haven
    Europese haven hebben te maken met een grote toestroom van Chinese elektrische auto’s. Bij sommige havens is het zelfs zo vol dat ze moeten zoeken naar extra parking. Zo ook in Rotterdam, waar redacteur Jens Cardinael een kijkje nam. Hij vertelt hoe het eraan toe gaat in de Eemshaven en wat de oorzaken zijn van het overschot aan Chinese stekkerauto’s.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1513604/dagkoers-...
    Het speelt de Chinezen parten dat ze hun organisaties nog verder moeten uitbouwen.
    Ze hebben nog niet dezelfde relatie met onder meer transporteurs als de gevestigde automerken.
    Ook dat is een oorzaak van de overlopende parkeerterreinen in de havens.
  8. forum rang 5 geldmaker 15 april 2024 10:08
    [Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
  9. forum rang 7 Just lucky 15 april 2024 10:26
    quote:

    geldmaker schreef op 15 april 2024 10:08:

    De ratten hebben weer 450.k opgenomen....
    Dat hebben ze niet nodig hoor, gewoon 3 blokjes van 100 en we staan mooi rood.
  10. Akwaba 15 april 2024 11:26
    quote:

    Fox WIld schreef op 11 april 2024 10:48:

    [...]

    DIe heeft AMG verlaten en zit nu wat te daytraden in Alfen.
    Als de doemscenario's die hij uitbraakte plots niet meer uitkomen,dan zijn die mannen meestal in geen velden meer te bespeuren....
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 april 2024 13:18
    De slechts presterende ETF’s van januari:

    Dit zijn de slechtst presterende ETF's van vorige maand:

    YieldMax TSLA Option Income Strategy ETF (-24,8%)
    Invesco China Technology ETF (-19,0%)
    Invesco Solar ETF (-19,0%)
    Global X Lithium & Battery Tech ETF (-16,8%)
    First Trust Nasdaq Clean Edge Green Energy Index Fund (-15,9%)
  12. forum rang 8 Lepre Chaun 15 april 2024 13:49
    Japanse handelshuizen sluiten deals in de lithiummijnbouw.

    Japanse handelshuizen intensiveren hun betrokkenheid bij de winning van lithium, dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen.

    Mitsui & Co. sloegen deze maand de handen ineen met het Amerikaanse Atlas Lithium in een project in Brazilië.
    De grote handelsfirma heeft ermee ingestemd 30 miljoen dollar te investeren in wat een van de grootste lithiummijnen van het land moet worden.

    Mitsui zal over een periode van ongeveer vijf jaar het recht verwerven om 315.000 ton van een lithiumhoudend mineraal genaamd "spodumeenconcentraat" te kopen.

    De hoeveelheid vertegenwoordigt voldoende lithium om batterijen te produceren voor 1 miljoen elektrische voertuigen. Het plan is om in juni te beginnen met de ontwikkeling van de mijn en eind dit jaar met de productie te beginnen.

    Ondertussen maakte Mitsubishi Corporation vorige maand plannen bekend om een ??joint venture op te zetten met het Canadese Frontier Lithium. De deal betreft de ontwikkeling van mijnen in de provincie Ontario.

    Het garanderen van een stabiel aanbod wordt een uitdaging te midden van de groeiende populariteit van elektrische voertuigen en andere producten op batterijen.

    www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240...

    Kom gerust ook kijken/dealen naar AMG Brazil Lithium hoor :)
  13. forum rang 5 christo1 15 april 2024 14:03
    Randinformatie dat de ev transitie nog niet lineair verloopt, Tesla kondigt ook ontslagen aan, maar daar speelt voor een stuk de toegenomen concurrentie.

    BP had over 29,000 charging points globally at the end of 2023, compared with 22,000 a year earlier, it said in its annual report. It aims to have 100,000 points by 2030.

    “Our EV ambitions have not changed,” BP said. The changes at BP Pulse are “a step towards ensuring that we can execute our goals with even greater precision and effectiveness”.

    BP Pulse has also stepped away from several bets it made since launching its energy transition strategy under previous group CEO Bernard Looney in 2020.

    BP initially expected commercial car fleets would be first and fastest to switch to EVs at scale, but that did not pan out, in part because governments eased mandates for switching to EV vehicles, Auchincloss told analysts in February.

    “We thought fleets would move first. But given recessionary pressures and some relief from governments, fleets have slowed down,” Auchincloss said.

    BP last May also shut down its home EV charging business. The company now focuses mostly on fast charging hubs.

    The company says it expects returns from its EV charging and convenience stores operations to exceed 15% and create $1.5 billion in earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization by 2025.

    Mvg
  14. forum rang 4 Xynix 15 april 2024 14:51
    quote:

    christo1 schreef op 15 april 2024 14:03:

    Randinformatie dat de ev transitie nog niet lineair verloopt, Tesla kondigt ook ontslagen aan, maar daar speelt voor een stuk de toegenomen concurrentie.

    BP had over 29,000 charging points globally at the end of 2023, compared with 22,000 a year earlier, it said in its annual report. It aims to have 100,000 points by 2030.

    “Our EV ambitions have not changed,” BP said. The changes at BP Pulse are “a step towards ensuring that we can execute our goals with even greater precision and effectiveness”.

    BP Pulse has also stepped away from several bets it made since launching its energy transition strategy under previous group CEO Bernard Looney in 2020.

    BP initially expected commercial car fleets would be first and fastest to switch to EVs at scale, but that did not pan out, in part because governments eased mandates for switching to EV vehicles, Auchincloss told analysts in February.

    “We thought fleets would move first. But given recessionary pressures and some relief from governments, fleets have slowed down,” Auchincloss said.

    BP last May also shut down its home EV charging business. The company now focuses mostly on fast charging hubs.

    The company says it expects returns from its EV charging and convenience stores operations to exceed 15% and create $1.5 billion in earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization by 2025.

    Mvg
    Dat vlooteigenaren/leasemaatschappijen momenteel wat terugkrabbelen heeft alles te maken met de 2e hands prijzen, die last hebben van te snelle technologische vooruitgang van de volgende generaties en de prijzenoorlog ingezet door Tesla. Maar het is duidelijk dat op de wat langere termijn de technologische vooruitgang en de economies of scale + betere prijs/prestatie voor zowel nieuw al gebruikt alleen maar de transitie zullen versnellen. Het zal nu echt geen 10 jaar meer duren voor we serieus op weg zijn met die transitie (>50% van de vloot) en vrijwel iedereen snapt dat de toekomst volledig elektrisch wordt.

    Grotere actieradius, sneller laden en lagere aanschafprijs gaan daar enorm aan bijdragen.
  15. forum rang 7 Just lucky 15 april 2024 18:19
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 15 april 2024 13:49:

    Japanse handelshuizen sluiten deals in de lithiummijnbouw.

    Japanse handelshuizen intensiveren hun betrokkenheid bij de winning van lithium, dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen.

    Mitsui & Co. sloegen deze maand de handen ineen met het Amerikaanse Atlas Lithium in een project in Brazilië.
    De grote handelsfirma heeft ermee ingestemd 30 miljoen dollar te investeren in wat een van de grootste lithiummijnen van het land moet worden.

    Mitsui zal over een periode van ongeveer vijf jaar het recht verwerven om 315.000 ton van een lithiumhoudend mineraal genaamd "spodumeenconcentraat" te kopen.

    De hoeveelheid vertegenwoordigt voldoende lithium om batterijen te produceren voor 1 miljoen elektrische voertuigen. Het plan is om in juni te beginnen met de ontwikkeling van de mijn en eind dit jaar met de productie te beginnen.

    Ondertussen maakte Mitsubishi Corporation vorige maand plannen bekend om een ??joint venture op te zetten met het Canadese Frontier Lithium. De deal betreft de ontwikkeling van mijnen in de provincie Ontario.

    Het garanderen van een stabiel aanbod wordt een uitdaging te midden van de groeiende populariteit van elektrische voertuigen en andere producten op batterijen.

    www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240...

    Kom gerust ook kijken/dealen naar AMG Brazil Lithium hoor :)
    En wij maar denken dat het openen van een mijn 10 jaar duurt....
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 april 2024 18:31
    quote:

    Just lucky schreef op 15 april 2024 18:19:

    [...]En wij maar denken dat het openen van een mijn 10 jaar duurt....
    Ze kunnen alleen ruw erts winnen als voorloper op het bouwen van een spodumene-fabriek.
  17. forum rang 6 T. Edison 15 april 2024 20:55
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 15 april 2024 06:12:

    Te veel EV's, zelfs.

    Dagkoers: Chinese stekkerauto’s verstoffen in Rotterdamse haven
    Europese haven hebben te maken met een grote toestroom van Chinese elektrische auto’s. Bij sommige havens is het zelfs zo vol dat ze moeten zoeken naar extra parking. Zo ook in Rotterdam, waar redacteur Jens Cardinael een kijkje nam. Hij vertelt hoe het eraan toe gaat in de Eemshaven en wat de oorzaken zijn van het overschot aan Chinese stekkerauto’s.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1513604/dagkoers-...
    Zat nog eens na te denken.
    De Chinezen produceren eerst, en gaan dan op zoek naar een koper.
    De haven aan Zeebrugge heeft 100.000 parkeerplaatsen vol staan.
    Geen idee wat de productiekosten zijn van een auto, maar stel dat dat 5.000 euro is, dan staat er in Zeebrugge een half miljard te verroesten. En dat geldt voor meerdere havens. Wie heeft dat geld voorgeschoten? (Chinese overheid? Kan haast niet anders, dus duidelijk overheidssteun)
  18. forum rang 5 christo1 15 april 2024 21:23
    Een algemeen probleem of concurrentie?

    Dat marktleider Tesla een versnelling terug moet schakelen, is ook voor Europese autoconstructeurs met elektrische ambities een onheilspellend teken.

    Tesla kent een moeilijk moment. De bouwer van elektrische wagens kon in het eerste kwartaal van dit jaar minder exemplaren slijten dan verhoopt. De beurskoers zakt. Topman Elon Musk grijpt in. Hij zet het mes in het personeelsbestand, 14.000 banen verdwijnen. Tesla is wereldwijd nog altijd de grootste producent van elektrische wagens. Maar ook hij ontsnapt niet aan de malaise die die markt sinds enige tijd in haar greep houdt.

    De hype is over zijn hoogtepunt heen. Wie een elektrische auto wilde als statussymbool of uit overtuiging om het klimaat te redden, heeft er al eentje onder zijn carport staan. Het bredere publiek doen overstappen op elektrisch rijden is moeilijker. De kostprijs is een struikelblok. Overheden zijn almaar minder bereid om de aankoop van elektrische wagens te subsidiëren, gezien de grote bedragen die daarmee gemoeid zijn. De groeispurt is er even uit, uit de markt.

    Tesla, dat met een mooi ogende en technologisch goede auto de markt voor elektrische wagens creëerde, krijgt af te rekenen met te duchten concurrenten die aan zijn marktaandeel knabbelen. Vooral het Chinese BYD heeft zich, met de hulp van overheidssteun, opgewerkt tot een belangrijke uitdager. Zeker in China, goed voor de helft van de markt voor elektrische wagens, waar het een thuismatch speelt.

    Dat maakt het voor Tesla moeilijker om de schaalgrootte te halen die vereist is om echt winstgevend auto’s te kunnen bouwen. En dat Musk met prijsverlagingen moet uitpakken om het marktaandeel te beschermen, helpt niet om de rendabiliteit op peil te houden: de winst van Tesla daalde in 2023 met bijna een kwart.

    Het doet de vraag rijzen hoe duurzaam het businessmodel van Tesla is. Maar als de nummer één in zijn sector het al niet gemakkelijk heeft, hoe zit het dan met de traditionele autobouwers in Europa die lang zijn blijven inzetten op benzine- en dieselwagens en die nu worstelen met de productie van elektrische wagens?

    Zonder bescherming dreigt de Europese auto-industrie, goed voor 13 miljoen jobs, te worden weggevaagd.
    Technologisch hinken ze achterop, voor batterijmaterialen zijn ze afhankelijk van Azië – China! – en ze missen schaalgrootte in het elektrisch segment. Zo is het moeilijk opboksen tegen Tesla en tegen de Chinese autoproducenten.

    Voor Europa staat er veel op het spel. De autosector is er goed voor 13 miljoen directe en indirecte jobs. Zonder beschermingsmaatregelen dreigt hij grotendeels te worden weggevaagd. Maar bescherming komt met een prijskaartje, en maakt elektrische wagens duurder voor de Europese consumenten.

    Europa kan eisen dat Amerikaanse en Chinese autogroepen ook hier hun elektrische wagens bouwen. En sommige doen dat al: Tesla heeft een fabriek in Berlijn, het Chinese Geely bouwt elektrische Volvo’s in Gent. Dat is maar een halve oplossing. Het is enkel werk in onderaanneming, de knowhow zit bij de buitenlandse groepen.

    Op middellange termijn blijft Europa voor de snelle vergroening van zijn wagenpark afhankelijk van niet-Europese autogroepen. Heffingen op de invoer van Chinese elektrische wagens dienen de Europese klimaatzaak niet. Tegelijk moet Europa erover waken dat zijn eigen auto-industrie de omslag naar elektrische wagens overleeft. Beide doelstellingen verzoenen vergt een delicate balanceeract.

    Mvg.
2.856 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 ... 143 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht