Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Grolsch Terug naar discussie overzicht

Flinke winststijging Grolsch

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 februari 2007 08:56
    RTRS-Flinke winststijging Grolsch
    ENSCHEDE/AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Grolsch heeft vorig
    jaar een winststijging geboekt van 18 procent tot 19,2 miljoen
    euro. Dat is veel beter dan verwacht. De omzet kwam uit op 318
    miljoen euro, een toename met bijna 2 procent ten opzichte van
    2005. Dat maakte de bierbrouwer dinsdag bekend.

    De brouwer uit Enschede heeft er vorig jaar bewust voor
    gekozen om niet mee te doen met allerlei promotie-acties in
    Nederland. Hierdoor nam het marktaandeel van Grolsch in
    Nederland met 0,5 procentpunt af. De markt daalde in zijn geheel
    ook nog eens met 1 procent.

    ((Tim Preger, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
  2. [verwijderd] 20 februari 2007 09:16
    RTRS-Flinke winststijging Grolsch (2)
    N i e u w bericht, meer informatie

    ENSCHEDE/AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Grolsch heeft vorig
    jaar een winststijging geboekt van 18 procent. Daarmee kwam de
    nettowinst uit op 19,2 miljoen euro. Dat is veel beter dan
    verwacht. De omzet kwam uit op 318 miljoen euro, een toename met
    bijna 2 procent ten opzichte van 2005. Dat maakte de bierbrouwer
    dinsdag bekend.

    De brouwer uit Enschede heeft er vorig jaar bewust voor
    gekozen om niet mee te doen met allerlei promotie-acties in
    Nederland. Hierdoor nam het marktaandeel van Grolsch in
    Nederland met 0,5 procentpunt af. De markt daalde in zijn geheel
    ook nog eens met 1 procent.

    Grolsch heeft de dalende verkopen in Groot-Brittannië niet
    geheel tot staan weten te brengen. In 2005 liep het bedrijf daar
    een gevoelige tik op. Vorig jaar zag Grolsch het volume licht
    dalen door ook hier niet mee te doen met promoties. De markt
    waar Grolsch zich op richt stond opnieuw onder druk door de
    prijzenslag tussen supermarkten.

    In de Verenigde Staten bevindt het bedrijf zich in een
    overgangsfase naar het distributienetwerk van 's werelds
    grootste bierbrouwer Anheuser-Busch. Hoewel ongeveer 90 procent
    inmiddels bij aangesloten distributeurs is overgebracht, bleef
    het volume vorig jaar vrijwel stabiel.

    In de andere markten werd een afzetgroei gerealiseerd van 14
    procent. Ook wist Grolsch de winstmarges te verbeteren. Het ging
    vooral goed in Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en Rusland.
    Grolsch verkocht in totaal van de eigen merken en bieren onder
    exclusieve distributierechten wereldwijd 3,2 miljoen hectoliter
    tegen 3,3 miljoen hectoliter in 2005.

    Het bedrijf maakte ook bekend zijn dividendstrategie aan te
    passen. Buiten het normale dividend komt er een aanvullend
    'plus' dividend. Dat betekent dat het dividendbeleid wordt
    aangepast aan investeringen en ontwikkelingen. Voor 2006 is er
    een dividend van 67 cent per aandeel met als 'plus' een dividend
    van 33 cent.

    Grolsch introduceerde recent een nieuwe groene fles. Mede
    hierdoor verwacht de onderneming gedurende 2007 meer bier te
    verkopen in Nederland. In de tweede markt Groot-Brittannië hoopt
    de onderneming het aandeel stabiel te houden. In de Verenigde
    Staten verwacht de brouwer een forse stijging van het volume
    door nieuwe verpakkingen en meer reclame.

    ((Tim Preger, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
  3. [verwijderd] 20 februari 2007 09:41
    Grolsch verslaat verwachtingen en introduceert plusdividend20 feb 2007, 09:31 uur
    Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Grolsch heeft onverwacht een stijging van de nettowinst geboekt in het afgelopen jaar. Daarnaast introduceert de brouwer dit jaar een 'plusdividend'. Dat blijkt dinsdag uit de jaarcijfers van het bedrijf uit Enschede.

    Grolsch behaalde over 2006 een nettowinst van EUR 19,2 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de EUR 18 miljoen die een jaar eerder werd gerealiseerd. Analisten dachten dat de bierbrouwer een nettowinst zou rapporteren van EUR 16,5 miljoen.

    De winst per aandeel kwam uit op EUR 1,13, tegen een door analisten verwachte EUR 0,98. In 2005 boekte Grolsch nog een winst van EUR 1,06 per aandeel.

    De omzet in 2006 steeg met bijna 2% naar EUR 318 miljoen als gevolg van een hoger netto prijspeil, groei in een aantal internationale markten en een stijging van de horecaomzet in Nederland. Analisten rekenden op een omzet van EUR 316,8 miljoen.

    Ook het bedrijfsresultaat valt hoger uit dan gedacht. Dit steeg van EUR 25,2 miljoen naar EUR 25,7 miljoen. Analisten hadden het bedrijfsresultaat getaxeerd op EUR 25 miljoen.

    Grolsch lanceert dit jaar, naast het gewone dividend, een extra dividendmogelijkheid. Dit zogeheten 'plusdividend', dat wordt voorgesteld op EUR 0,33 per aandeel, wordt hoofdzakelijk bepaald vanuit een financieringsperspectief. Het staat daarom niet vast dat dit extra, variabele dividend jaarlijks wordt uitgekeerd.

    Grolsch stelt voor om over 2006 een basisdividend uit te keren van EUR 0,67 per aandeel, een stijging van 6% ten opzichte van de EUR 0,63 die vorig jaar werd uitgekeerd.

    Voor het lopende jaar voorziet Grolsch in Nederland, bij een zelfde niveau van promotiedruk, een volumegroei vooral in het retailkanaal door de introductie van de nieuwe 33 cl. retourfles. In het Verenigd Koninkrijk wordt doorgegaan met het versterken van het merk, met nadruk op de horeca, en wordt uitgegaan van een stabiel volume.

    In de Verenigde Staten, dat wordt beschouwd als groeimotor voor Grolsch, verwacht de onderneming een forse volumegroei, gesteund door vernieuwde verpakkingsontwerpen en een versterkt marketingprogramma. Anheuser-Busch, de grootste bierbrouwer van Amerika, verzorgt sinds april vorig jaar de import, verkoop, marketing en distributie van Grolsch-bier in de VS.

    In de overige internationale markten gaat Grolsch uit van een 'duidelijke omzet- en margegroei'.

    Verder stelt het bedrijf dat de hele brouwerij-industrie in 2007 rekening moet houden met de sterk stijgende inkoopprijzen voor de grondstoffen mout en hop. Er is sprake van zowel kwalitatieve als kwantitatieve schaarste wegens tegenvallende oogsten. Ook de stijging van energieprijzen zal tot hogere kosten leiden. Het bierconcern heeft zichzelf ten doel gesteld om de prijsstijgingen van grondstoffen en energie te compenseren.

    Tot slot denkt Grolsch dit jaar extra investeringen te doen ter grootte van EUR 20 miljoen. Dit bedrag komt bovenop het normale investeringsniveau van EUR 15 miljoen tot EUR 20 miljoen. Ook bekijkt de brouwer overnames en samenwerkingsverbanden, om zijn internationale positie te versterken.

    Grolsch verwacht in 2007, net als afgelopen jaar, een groei te realiseren die boven de marktontwikkeling in zijn kernmarkten ligt. De groei zal worden gedreven in Nederland met de nieuwe retourfles en in de Verenigde Staten. Het bedrijf geeft geen concrete verwachting af.

    (c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756
  4. ArjenM86 20 februari 2007 09:49
    Grolsch - Gilissen verhoogt koersdoel van EUR 35 naar EUR 37
    21-12-2006

    Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Analist Jan Meijer van Theodoor Gilissen heeft het koersdoel voor Grolsch verhoogd van EUR 35 naar EUR 37. De opwaartse bijstelling is volgens de analist het gevolg van de verhoging van de EBIT-verwachting per hectoliter voor de VS.

    Andere positieve ontwikkelingen zijn volgens de analist de uitbreiding van de brouwerij (investering EUR 10 mln) en de mogelijkheden van Grolsch Light in de VS. Daarentegen blijft de volumedaling in de Nederlandse biermarkt volgens de Gilissen-analist een belangrijk probleem.

    Het advies blijft buy. Voor 2006 wordt de winst per aandeel getaxeerd op EUR 1,13, voor 2007 op EUR 1,44 en voor 2008 op EUR 1,60.

    Die analist van Gilissen had die wpa voor 2006 wel heel erg goed ingeschat. Hopelijk bereiken we binnenkort ook nog zijn koersdoel.
  5. [verwijderd] 20 februari 2007 12:46
    Grolsch behaalt winstgroei vooral uit buitenland
    De nettowinst van bierbrouwer Grolsch (EUR 33,30 – Houden) is in 2006 met bijna 7% gegroeid tot EUR 19,2 miljoen. Analisten kwamen in hun berekeningen niet verder dan EUR 16 miljoen. De omzet in Nederland en het Verenigd Koninkrijk daalden zoals verwacht doordat Grolsch de bieroorlog in de supermarkten niet wilde financieren. Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd door hogere verkopen in de rest van de wereld en door een hogere marge. Grolsch zegt met de distributie-overeenkomst met Anheuser-Busch (USD 51,16 – Houden) uitstekend gepositioneerd te zijn voor 2007. De glans van deze overeenkomst is echter enigszins verminderd, doordat Anheuser-Busch onlangs een soortgelijk contract afsloot met InBev (EUR 51,95 – Houden). Bovendien doen geruchten de ronde dat Anheuser-Busch en InBev fusieplannen zouden hebben. Vorig jaar heeft Grolsch aangekondigd het dividend geleidelijk te laten stijgen. Hier bovenop zal het bedrijf een ‘Grolsch-plus’-dividend gaan uitkeren. De hoogte hiervan is afhankelijk van de ruimte die de balans en de investeringsplannen bieden en zal daarom sterk kunnen variëren. Over 2006 zal het concern de aandeelhouders voorstellen een basisdividend van EUR 0,66 en een ‘plus’-dividend van EUR 0,33 uit te keren. Het totale dividendrendement komt hiermee op 3%. Wij handhaven onze Houden-aanbeveling voor Grolsch, vooral omdat de waardering van het aandeel met 24 keer de winst veel hoger is dan die van bijvoorbeeld Heineken (EUR 40,04 – Houden), dat morgen haar resultaten zal publiceren. Grolsch wordt vandaag door beleggers beloond met een koersstijging van 4,4%.

    Bron: ABN amrobank
8 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.854
AB InBev 2 5.311
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 47.397
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 9.057
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 167
ADMA Biologics 1 32
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.790
Aedifica 2 847
Aegon 3.257 320.450
AFC Ajax 537 7.029
Affimed NV 2 5.819
ageas 5.843 109.790
Agfa-Gevaert 13 1.904
Ahold 3.536 74.037
Air France - KLM 1.024 34.407
AIRBUS 1 2
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.779
Alfen 13 17.553
Allfunds Group 3 1.241
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.248
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 343
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.779
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.822 240.597
AMG 965 126.810
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.527
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 384
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.220
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 322
Arcadis 251 8.630
Arcelor Mittal 2.024 318.815
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 272
arGEN-X 15 9.208
Aroundtown SA 1 190
Arrowhead Research 5 9.328
Ascencio 1 21
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.795
ASML 1.762 77.991
ASR Nederland 18 4.181
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 347
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.826
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.701

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 juni

    1. Vergadering OPEC+
  2. 03 juni

    1. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie Caixin mei (Chi)
    3. Omzet detailhandel april (NL)
    4. DSM-Firmenich Beleggersdag
    5. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    6. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (Dld)
    7. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (VK)
    8. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (eur)
    9. Inkoopmanagersindex industrie (S&P) mei def. (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht