Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Spyker N.V. Terug naar discussie overzicht

Spyker?

67 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 april 2007 14:05
    quote:

    JanK1 schreef:

    [quote=comeyertje]
    maandag weer onderuit...

    mvg
    [/quote]

    Nee toch Remco !!!!!
    aandeel werd nou niet echt aangeprezen in BC
    maar misschien valt de schade wel mee

    mvg
  2. AX lover 29 april 2007 16:51
    Bestuurder Spyker houdt weinig over aan vertrek

    door Bart Mos
    ZEEWOLDE (DFT) - Een van de vier bestuurders van raceteam annex autofabriek Spyker Cars gaat het bedrijf verlaten. Over twee maanden stelt ’chief bsiness dvelopment’ Oedith Jaharia zijn bestuurszetel ter beschikking. Dit blijkt uit het eerste kwartaalverslag over 2007, dat Spyker Cars gisteren verspreidde.
    Jaharia wil liever geen commentaar geven op zijn vertrek. „Ik verwijs u naar ons hoofdkantoor in Zeewolde”, aldus de bestuurder, om vervolgens de telefoonverbinding te verbreken. Jaharia zou volgens Spyker niet langer in staat zijn om diens bestuurszetel te combineren met activiteiten die hij ontplooit in India. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van vorige week werd er vreemd genoeg niets gemeld over het aanstaande vertrek van de bestuurder.

    Het vertrek van Jaharia komt ongelegen, voor zowel Spyker als voor de bestuurder zelf. Zoals uit eerdere publicaties in deze krant is gebleken, bevindt het autoconcern zich in financieel zwaar weer. Diverse leveranciers roepen steeds luider dat openstaande rekeningen nu eindelijk eens betaald moeten worden. Met de grootste klager, de Duitse autobouwer Karmann, blijkt Spyker inmiddels een betalingsregeling te hebben getroffen. Afgelopen dagen is een vijfde van de totale openstaande rekening van 3,3 miljoen betaald. De rest van het geld dient over ruim een week bij Karmann binnen te zijn. Eerder nog meldde Spyker dat er met Karmann geen vuiltje aan de lucht was.

    Maar Jaharia zelf kan ook haast niet blij zijn met het moment van afscheid. Hij houdt bij zijn vertrek namelijk hoogstwaarschijnlijk helemaal geen cent over aan zijn riante optieregeling die hij bij de beursgang in 2004 overeenkwam met de firma. Toen kreeg de bestuurder 60.000 Spyker-opties voor al zijn inspanningen.

    Maar aangezien de uitoefenprijs van deze opties gelijk is aan de toenmalige introductiekoers van Spyker (€15,50), gaat deze optieregeling Jaharia hoogstwaarschijnlijk alleen maar geld kosten (aan belasting) zolang de koers onder de €15,50 blijft. De richting van de koers zit wat dat betreft tegen. Gisteren sloot het aandeel 7,5% lager op €14,55. Hetzelfde is van toepassing op nóg eens 60.000 opties die de vertrekkend bestuurder afgelopen jaren in een personeelsoptieregeling werden toegekend.

    Jaharia is niet de enige die diep in zijn buidel moet tasten. Bestuurders Victor Muller en Michiel Mol, bijgestaan door hun commissaris Hans Hugenholtz, leenden afgelopen maand gezamenlijk €7,5 miljoen aan hun firma. Het eigen geld is waarschijnlijk bedoeld om externe financiers (gesproken wordt met ’diverse banken en investeerders’) over de streep te trekken.

    www.dft.nl/bedrijven/spyker_cars_nv/1...
  3. [verwijderd] 30 april 2007 10:42
    quote:

    comeyertje schreef:

    [quote=JanK1]
    [quote=comeyertje]
    maandag weer onderuit...

    mvg
    [/quote]

    Nee toch Remco !!!!!
    [/quote]

    aandeel werd nou niet echt aangeprezen in BC
    maar misschien valt de schade wel mee

    mvg
    Goedemorgen,

    Nee het gaat niet al te best en ik wacht nog eventuele lagere koersen af om bij te kopen. Dat is beter om te middelen. Ik kan mij niet indenken, dat er geen hogere koersen meer komen, want Spyker is zeker niet afgeschreven. Als het bij de volgende cijfers blijkt, dat er weer meer wordt geproduceerd komt het zeker wel goed.
  4. [verwijderd] 30 april 2007 10:53
    Als de kw-verhouding nu bij de 100 belachelijk is rond e 15€.
    Is de kw bij 50 rond de 7.5€ het ook.
    En bij de 25 rond de 3.75€?

    Aangezien een kw van rond 15 normaal is blijft de koers van zelfs €3.75 nog te hoog?

  5. [verwijderd] 30 april 2007 10:53
    Ben ik even blij, dat ik nog niet heb bijgekocht. Ik wacht het maar eens even af en schrik wel weer van de huidige koers van 13,61. Dat is wel even balen, maar de tijd heelt alle wonden zullen we maar zeggen. Ik kijk eind van de dag nog wel eens en ga maar eens lekker naar buiten
  6. [verwijderd] 30 april 2007 11:02
    quote:

    JanK1 schreef:

    Ben ik even blij, dat ik nog niet heb bijgekocht. Ik wacht het maar eens even af en schrik wel weer van de huidige koers van 13,61. Dat is wel even balen, maar de tijd heelt alle wonden zullen we maar zeggen. Ik kijk eind van de dag nog wel eens en ga maar eens lekker naar buiten
    morgen jan

    spyker in het bezit zie ik

    mijn oog viel ook weer op spyker met de zoveelste dag met een dikke min op de borden

    rsi tikt de 20 aan

    herstel moet nu snel volgen
  7. [verwijderd] 30 april 2007 11:31
    quote:

    JanK1 schreef:

    Ben ik even blij, dat ik nog niet heb bijgekocht. Ik wacht het maar eens even af en schrik wel weer van de huidige koers van 13,61. Dat is wel even balen, maar de tijd heelt alle wonden zullen we maar zeggen. Ik kijk eind van de dag nog wel eens en ga maar eens lekker naar buiten
    zo is dat Jan,
    the basterds maken het nog erger dan die snuffert van een Geert Schaai. Die zegt: "als mijn accountant zoiets zou schrijven dan zouden we wel een robbertje vechten" m.a.w als iemand blijkbaar de waarheid schrijft zou Geert hem de zaak laten verdonkeremanen? Wat een eikel om dit zo te roepen en alle Geertschaapjes erbij....bah die dikke manipulatieve laat rond de 14...

    Fijne koninginnedag allemaal,
    ga nu lekker buurten..

    Gijs
  8. [verwijderd] 30 april 2007 14:45
    Die analyse van k/w 100 getuigde ook niet echt van bestudering van het bedrijf, jammer aangezien Geert altijd beweerd dat wel te doen. De winst van 2006 zegt natuurlijk niets over de potentie van de onderneming, opmerkelijk dat er ook hier mensen heilig geloven in k/w's voor een onderneming als Spyker.

    Operationeel lijkt me dat er geen enkel probleem is, financieringstechnisch juist wel, hoe lager we gaan hoe groter de verwatering is en dan gaan we weer verder omlaag, je komt in een vicieuze cirkel terecht natuurlijk, maar ooit stopt dat en dan kan het weer herstellen. Ik denk dat het zaak wordt binnenkort aan te geven dat er gewoon geen betalingsproblemen meer zijn door aandelen uit te geven aan een Arabier of zo voor 18 euro per aandeel, dat zou een stuk schelen.

    Voordeel, de sceptici zijn weer allemaal terg dit jaar, vorig jaar hadden ze het even zwaar, maar ze voelen zich allemaal weer de koning nu het even slechter lijkt te gaan, ik verheug me al op de dag dat het weer stukken beter gaat.

    Succes allemaal!
  9. sebpb 30 april 2007 15:01
    ook met vedrbijstering gisteren naar Geert Schaaij gekeken, temeer hij een half tot een jaar geleden (net voor die Dico affaire) nog Spyker als een pareltje voor op de lange termijn zag. Zwart op wit in dat blaadje van die club waar ie toen voor werkte.

    En sinds wanneer hebben we Spyker om zijn kw!?!?!?! Crucell, Pharming, en nog een heel rijtje hebben ook jaaren geen winst gemaakt.

    Maar goed, neem maar een biertje en morgen hopen dat het uitgebodemd is.
  10. [verwijderd] 30 april 2007 15:42
    Spyker zo slecht?

    Zoals iedereen die enigszins geïnteresseerd is in Spyker wel heeft gemerkt is er de laatste tijd veel negatieve berichtgeving is in de diverse media over het Spyker.
    Geruchten over aantallen verkochte auto’s waaraan getwijfeld werd door een bedrijf dat in het verleden onderdelen leverde voor Spyker. CEO Victor Muller heeft naderhand benadrukt dat de cijfers zoals die door Spyker gepubliceerd zijn wel degelijk kloppen.

    In het jaarverslag heeft de nieuwe accountant Ernst & Young een regel opgenomen waarin het wijst op de negatieve resultaten en negatieve cashflow van het bedrijf in de afgelopen jaren. 'Deze condities wijzen op materiele onzekerheid over het voortbestaan van het bedrijf', aldus de accountant. Het aantrekken van extern geld zou nodig zijn voor Spyker in de toekomst te kunnen blijven bestaan.
    In de media ontstonden direct geruchten over onzekerheid van het voortbestaan van Spyker. Volgens de CEO is het allemaal niet zo zorgelijk, hij heeft ook aangegeven geen financiële problemen te voorzien voor Spyker.
    In de update over het eerste kwartaal staat dat Spyker € 7,5 mln heeft geleend van 3 gootaandeelhouders. Namelijk € 3,5 mln van J. Mol (vader van Michiel Mol), H. Hugenholtz € 1 mln en € 3 mln van Victor Muller. Spyker betaald een rente van 7% en heeft geen zekerheden afgegeven.
    Het voor de hand liggend dat dit krediet mede is verstrekt om andere partijen over de streep te trekken krediet te verschaffen aan Spyker.

    Terugkomend op de opmerking van de accountant kunnen we denk ik stellen dat na de Ahold affaire accountants voorzichtiger zijn geworden en derhalve eerder een dergelijke regel op zullen nemen in het accountantverslag. Iets wat denk ik begrijpelijk is. Aan de andere kant denk ik dat voor een jong bedrijf als Spyker met de groei die het doormaakt en de enorme ambities die het heeft welke gepaard gaan met forse investeringen een negatieve cashflow in de eerste jaren onvermijdelijk is. Het is immers zo dat de kosten voor de baat uitgaan.

    Kort na de ophef over het regeltje in het accountantsverslag kwam de telegraaf met een bericht dat Spyker een betalingsprobleem zou hebben met Karmann waar het nog ruim € 3,2 mln aan rekeningen open had staan. Karmann fabriceert het chassis voor de Spyker C8 en is daarmee een belangrijke leverancier van Spyker.
    Spyker heeft inmiddels ruim € 600.000,- betaald en zal het resterende bedrag uiterlijk 11 mei 2007 overmaken. Wat de reden is geweest voor deze kennelijk late betaling is vooralsnog onduidelijk. Had Spyker inderdaad het geld niet om eerder te betalen? Of heeft Spyker om wat voor reden dan ook getracht enige druk uit te oefenen op Karmann? Of is er een nog andere, vooralsnog onbekende reden voor geweest?

    Aan de negatieve publiciteit lijkt geen einde te komen. Gisteren in het tv programma Business Class besprak één van de regelmatige gasten in dit programma, Geert Schaaij ook nog even de situatie van Spyker. Hij gaf aan dat de regel in de accountantsverklaring toch wel negatief is en dat Spyker belachelijk veel te hoog gewaardeerd staat omdat er circa 100 x de winst word betaald en de productie in het eerste kwartaal slecht 10 auto’s bedroeg tegen 24 auto’s in het eerste kwartaal 2006.
    Geert Schaaij maakte daarbij ook nog even een vergelijk met een bedrijf dat veel orders binnen kreeg maar nooit iets afleverde en uiteindelijk verdween.
    Mijns inziens ontbreekt het in dit verhaal aan een goede kennis van zaken, hetgeen ik hieronder uiteen zal proberen te zetten.

    Laten we beginnen met de inmiddels bekende regel uit het accountantsverslag. Uitraad kunnen de meningen hierover verdeeld zijn, het geen ik hierover schets is dus enkel mijn mening en niet meer dan dat. Zoals ik hierboven al eerder heb aangegeven denk ik dat voor een bedrijf als Spyker, jong, grote ambities en sterk groeiend waarbij de kosten voor de baad uitgaan een negatieve cashflow onvermijdelijk is.
    Ik ben tevens van mening dat Spyker in staat is om een krediet faciliteit te vinden als dit gewenst is omdat er gezien het orderboek nog veel auto’s gefabriceerd en afgeleverd kunnen worden wat weer inkomsten genereert, tevens blijkt er ook nog steeds een blijvende vraag naar de auto’s te zijn. Tevens zit de merchandising wat nu nog een kleine tak vormt voor Spyker (€ 1,1 mln in 2006) aardig in de lift zo blijkt uit het jaarverslag van 2006.
    Geert Schaaij noemt 100 maal de winst betalen een veel te hoge waardering voor een bedrijf, echter is het zo dat Spyker over het grootste deel van 2006 verlieslatend is geweest en er aan het eind maar nipt een winstje werd geboekt. In dat licht is een waardering aan de hand van koerswinst verhouding denk ik niet juist. Er zijn meer bedrijven die verlies draaien en toch tegen een redelijke prijs op de beurs verhandeld worden, in deze gevallen gaat het niet om de winst van nu maar om de toekomst die een bedrijf heeft.
    Anders zouden we wanneer we aandelen nemen in een verlieslatend bedrijf met z’n allen geld moeten krijgen als we enkel waarderen tegen koers winstverhoudingen. In mijn ogen dus een onjuiste benadering in dit geval.
    Vervolgens de productiedaling van 24 auto’s in het eerste kwartaal 2006 naar 10 auto’s in het eerste kwartaal 2007 en de daarbij gemaakte vergelijking met en bedrijf dat wel orders kreeg maar nooit iets afleverde.
    Allereerst is het goed om te weten dat Spyker pas spreekt over een order als de aanbetaling van 10% binnen is. Enkel het ontvangen van een order betekend dus al inkomsten. Daarnaast is het zo dat Spyker druk doende is de productie te vergroten om zo aan de vraag te kunnen voldoen.
    De productiedaling in het eerste kwartaal was door Spyker verwacht en kwam doordat er een verandering in het productieproces werd doorgevoerd. Er moesten aanpassingen worden gemaakt om een nieuwe motor van Audi welke beter is voor het milieu te kunnen plaatsen, wat een eis is van de Amerikaanse markt welke de grootste markt is voor Spyker.
    Daarnaast is er productiecapaciteit vrijgemaakt voor de productie van de SSUV D12 Peking to Paris en voor de C12 Zagato. Door het bedrijf is aangegeven dat het verwacht in 2007 meer auto’s te produceren dan in 2006, ondanks de productiedaling in het eerste kwartaal.
    We kunnen dus concluderen dat de productie in het eerste kwartaal tijdelijk lager was om voorbereidingen te treffen om zo de afzet en productie in de toekomst aan te kunnen.
    Het verhaal van de heer Schaaij over het wel ontvangen van orders maar het niets afleveren is hiermee denk ik volledig ontkracht.

    Alle negatieve publiciteit rond Spyker heeft op de beurs inmiddels zijn duidelijke sporen gezet. Stond Spyker beging dit jaar nog boven de € 20,- inmiddels is de koers sterk gedaald tot vandaag zelfs onder de €14,-. Al met al voor de aandeelhouders geen gemakkelijke tijden dus, zeker niet wanneer je recent tegen hogere koersen bent ingestapt, zoals Marcel Boekhoorn onlangs nog een pakket kocht voor € 20,-.
    Ik verwacht echter dat we te maken hebben met een tijdelijke periode waarin veel media negatief zijn over Spyker, soms om iets wat in elk geval ergens op gebaseerd is al hoeft het daarmee niet meteen een drama te zijn, zoals de regel in de accountantsverklaring waar onrust over ontstond wat begrijpelijk is. Een andere keer omdat iemand iets roept die zelf niet helemaal goed weet waar hij het over heeft zoals nu Geert Schaaij heeft gedaan.

    Of het inderdaad zo is weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat het negatieve sentiment rond Spyker is
  11. diederique 30 april 2007 17:46
    coupé,

    een prima verhaal, waarvoor mijn complimenten

    cruciaal is en blijft de vraag waarom Spyker het zover heeft laten komen

    naar mijn idee 'een gedwongen move'; ik verwacht dat de company behoorlijk scheef zit met haar financiering en de bank(en) het dossier misschien al naar een bijzondere afdeling hebben doorgezonden

    de company zit volgens mij met handen en voeten aan de financiers gebonden en is haar kredietlimiet al fors overschreden; tegenover het obligo staan variabele zekerheden en de bank heeft de knip op de kredietbeurs gedaan.

    niet voor niets moeten externe financiers hun buidel opentrekken; aan de ene kant een bewijs van vertrouwen, aan de andere kant een teken van zwakte.

    zelf ben ik nog flat in het aandeel, maar door dit genre verhalen van jou wordt de nieuwsgierigheid wel degelijk geprikkeld

    nog maar even wachten met instappen totdat de financiele problemen allemaal boven tafel zijn en keurig zijn afgewerkt.

    de koers kan wel eens naar jouw instapniveau gaan.............
  12. [verwijderd] 30 april 2007 18:19
    quote:

    seb78 schreef:

    ook met vedrbijstering gisteren naar Geert Schaaij gekeken, temeer hij een half tot een jaar geleden (net voor die Dico affaire) nog Spyker als een pareltje voor op de lange termijn zag. Zwart op wit in dat blaadje van die club waar ie toen voor werkte.

    En sinds wanneer hebben we Spyker om zijn kw!?!?!?! Crucell, Pharming, en nog een heel rijtje hebben ook jaaren geen winst gemaakt.

    Maar goed, neem maar een biertje en morgen hopen dat het uitgebodemd is.
    De meeste mensen willen winsten maken.
    Kw-verhouding staat ook ergens voor.
    Er zit, ervan uitgaande dat een kw van 15 oké is dus 70% lucht in dit fonds.
    Als je dan beseft hoe hard je hiermede dus onderuit kan gaan.........
    Ben blij dat ik `m gedist heb op de 20.55€

    Paar keer goed op mijn b.k gegaan en kijk sindsdien echt wèl naar de kw-verhouding.
    Liefde/vertrouwen voor een bedrijf = mooi maar aan `t eind van de streep werkt `t echt niet zo.
    rood =rood &zwart=zwart.
    Mij maakt `t niet uit.
    Ik wacht wèl tot de €4 á 5,---------------------
  13. diederique 30 april 2007 18:44
    op site gelezen dat restantschuld karmann 11 mei aanstaande moet zijn betaald.

    een hete lente voor de kassier..............
  14. [verwijderd] 1 mei 2007 10:07
    RTRS-Bar voor snelle drinker
    AMSTERDAM (ANP) - Onder het genot van een biertje geheel
    ondergedompeld worden in de wereld van de autoracesport. Dat kan
    deze zomer in de eerste 'Formule 1 Sportbar' van Nederland. De
    brouwer Heineken en de Nederlandse Formule 1-renstal Spyker
    hebben daartoe de handen ineengeslagen.

    De lokatie van de nieuwe bar is nog niet bekend. ,,We zijn
    nog in onderhandeling, maar verwachten voor 1 juli meer details
    te kunnen geven'', verklaarde een woordvoerder van Heineken
    dinsdag.

    De inrichting van de uitspanning blijft ook een verrassing,
    maar duidelijk is dat het merk Heineken en de zwart-grijze
    kleuren van de Spyker de boventoon voeren. ,,De bedoeling is dat
    de bezoeker een Formule 1-experience ondergaat'', aldus de
    woordvoerder van de brouwer.

    Het is voor het eerst dat Heineken actief is in de populaire
    autoracesport. Beide bedrijven hebben daarnaast afgesproken dat
    Heineken de komende drie jaar zijn gerstenat mag leveren tijdens
    evenementen van Spyker rondom de Formule 1-wedstrijden.

    ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
    504 5999))
67 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.853
AB InBev 2 5.309
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 47.115
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 9.041
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 32
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.626
Aedifica 2 834
Aegon 3.257 320.339
AFC Ajax 537 7.027
Affimed NV 2 5.779
ageas 5.843 109.785
Agfa-Gevaert 13 1.897
Ahold 3.536 74.015
Air France - KLM 1.024 34.393
AIRBUS 1 2
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.778
Alfen 13 17.336
Allfunds Group 3 1.236
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 341
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.772
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.822 240.505
AMG 965 126.600
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.527
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 384
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.202
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 322
Arcadis 251 8.628
Arcelor Mittal 2.024 318.771
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 272
arGEN-X 15 9.186
Aroundtown SA 1 186
Arrowhead Research 5 9.312
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.771
ASML 1.762 77.658
ASR Nederland 18 4.162
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 340
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.804
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 mei

    1. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Jap)
    2. Investeringen maart (NL)
    3. Consumentenvertrouwen mei (NL)
    4. Ackermans & Van Haaren Q1-cijfers
    5. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Dld)
    6. Ahold Delhaize - beleggersdag
    7. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (eurozone)
    8. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (VK)
    9. Aalberts - jaarvergadering
    10. Turkse centrale bank - rentebesluit
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht