Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Heineken NL0000009165

Laatste koers (eur)

90,380
  • Verschill

    -0,200 -0,22%
  • Volume

    645.143
  • Bied

    90,140  
  • Laat

    91,140  
+ Toevoegen aan watchlist

Cijfers 1e halfjaar 2007

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 augustus 2007 07:18
    Persbericht Heineken - resultaten 1ehj 2007
    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Hier volgt de tekst van het persbericht van Heineken .

    Heineken N.V. rapporteert sterke autonome nettowinstgroei van 35% over de eerste helft van 2007

    Amsterdam, 29 augustus 2007 - Heineken N.V. heeft vandaag een sterke volumegroei en een autonome nettowinstgroei van 35% over de eerste zes maanden van 2007 bekendgemaakt. Alle regio's hebben aan het groter volume en de hogere winst bijgedragen.
    Heineken bevestigt de verwachting van een autonome nettowinstgroei van 20-25% voor het gehele jaar 2007. De aan het begin van 2007 verwachte winststijging van 10-13% werd in juli naar boven bijgesteld, met name als gevolg van een hogere verkopen in de eerste maanden van 2007 door uitzonderlijk zacht weer in Europa. Heineken zal op 20 september 2007 een verhoogd interimdividend van euro 0,24 per aandeel uitkeren (in 2006 was dit euro 0,16).

    Kerncijfers [ 1 ]

    1e halfjaar 2007 1e halfjaar 2006 wijziging Autonome groei
    (miljoen hl) (miljoen hl)
    Groep biervolume 68,1 62,8 8,5% 7,6%
    Geconsolideerd biervolume 58,2 53,3 9,3% 8,3%
    (miljoen euro) (miljoen euro)
    Opbrengsten 6.127 5.738 6,8% 8,0%
    ebit 649 759 -14,5% -
    ebit (beia) 906 726 24,8% 26,8%
    Nettowinst 302 433 -30,4% -
    Nettowinst (beia) 548 410 33,6% 35,2%

    (EUR) (EUR)
    Verwaterde winst per aandeel 0,62 0,88 -30,4%
    Verwaterde winst per aandeel (beia) 1,12 0,84 33,6% -

    Solide autonome ebit (beia) groei van 27%: De ebit (beia) nam met 26,8% toe tot euro 906 mln. De nettowinst (beia) steeg autonoom met 35%, met name door een stijging van de ebit (beia) en door euro 24 mln lagere financieringskosten. De gerapporteerde nettowinst was 30,4% lager als gevolg van bijzondere lasten van euro 240 mln in 2007 vergeleken met euro 28 mln aan bijzondere baten over de eerste helft van 2006.

    Versnelde omzetgroei: De omzet steeg autonoom met 8,0% dankzij hogere volumes, een betere verkoopmix en hogere prijzen. Het geconsolideerde biervolume bedroeg 58,2 mln hectoliter, een stijging met 9,3%. Van deze groei was 8,3% autonoom en had 1% betrekking op voor het eerst geconsolideerde volumes. De biermarkten profiteerden in de eerste maanden van 2007 van uitzonderlijk zacht weer in grote delen van Europa. Een sterke volumegroei werd gerealiseerd in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en het Verre Oosten. Innovaties leverden opnieuw een positieve bijdrage: het volume van tapbier in nieuwe verpakkingsvormen, zoals het Tapvat, steeg ten opzichte van de eerste helft van 2006 met 20% tot 346.000 hectoliter.

    Marktaandeel van het Heineken merk sterk gegroeid: Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment steeg met 10,8% tot 12,1 mln hectoliter. Het marktaandeel van het merk in dit segment nam opnieuw toe. Het volume van Heineken Premium Light in de Verenigde Staten steeg met 30% tot 402.000 hectoliter.

    F2F vaste kostenratio verder verlaagd: De ratio van de F2F vaste kosten is verbeterd tot 31,5% (voor het gehele jaar 2006 was dit 33,1%). Fit2Fight, het driejarige programma van Heineken voor verlaging van de vaste kosten, heeft over de eerste zes maanden van 2007 tot verdere brutobesparingen van euro 75 mln geleid. Voor het gehele jaar wordt een brutokostenbesparing van euro 135-155 mln verwacht. Heineken verwacht dat de totale herstructureringskosten over de gehele driejarige looptijd van het Fit2Fight-programma zullen uitkomen op euro 250-300 mln. Dit is een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting van euro 325-375 mln.

    Verklaring van de CEO

    Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO, merkte op:

    'In de eerste zes maanden van 2007 hebben we uitstekende voortgang geboekt met onze inspanningen om een meer prestatiegerichte bedrijfscultuur binnen Heineken te ontwikkelen. Zelfs wanneer we rekening houden met de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden in Europa in het afgelopen halfjaar, dan nog is de gerealiseerde groei boven verwachting.

    De voortdurende aandacht die we aan onze topprioriteiten besteden, heeft geleid tot een sterke autonome omzetgroei en belangrijke voortgang in de realisatie van onze ambitieuze doelstellingen voor kostenbesparing.

    Met een volumegroei in de dubbele cijfers en een toegenomen marktaandeel in het internationale premiumsegment ontwikkelde het Heineken merk zich opnieuw uitstekend

    De gestegen bijdrage van onze activiteiten in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Azië laat zien dat wij een goede balans hebben tussen de winstgevendheid van onze ontwikkelde markten en het potentieel van onze opkomende markten.

    Daarnaast ben ik er trots op dat we in de eerste helft van het jaar twee belangrijke stappen hebben gezet in de verder uitbouw van onze onderneming.
    In de eerste plaats de vernieuwing van het contract met FEMSA in de Verenigde Staten voor 10 jaar. Dit stelt onze Amerikaanse operatie in staat om zich om te vormen tot een bedrijf met een volledig merkenportfolio.
    In de tweede plaats onze beslissing om in Zuid-Afrika een brouwerij te bouwen nadat wij de controle over ons Amstel merk in dat land hebben teruggekregen. Hierdoor krijgen we in Zuid-Afrika een sterkere onderneming met een hogere winstgevendheid.

    Heineken is nu slagvaardiger en meer prestatiegericht en ik heb er alle vertrouwen in dat we nu een uitstekende uitgangspositie hebben om onze wereldwijde activiteiten verder uit te breiden".

    Winstverwachting voor het gehele jaar 2007

    In juli heeft Heineken N.V. de prognose voor de autonome nettowinstgroei over 2007 naar boven bijgesteld tot 20-25%, als gevolg van de sterke groei van het volume en de omzet die met name in het eerste halfjaar in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Azië werd gehaald. Deze goede ontwikkeling was gedeeltelijk het gevolg van het uitzonderlijk zachte weer in de eerste vier maanden van 2007. Heineken verwacht dat de volumegroei in de tweede helft van 2007 zal worden voortgezet, zij het in een, relatief gezien, gematigder tempo, als gevolg van het wisselvallige weer aan het begin van het tweede halfjaar van 2007 in vergelijking met het sterke tweede halfjaar van 2006.

    Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment is met 10,8% gegroeid, waarbij het marktleiderschap in dit segment nog verder is uitgebouwd. Het segment van internationale premiumbieren blijft sneller groeien dan de totale biermarkt en het Heineken merk verkeert in een prima positie om maximaal van deze trend te profiteren.

    Heineken heeft zich volledig ingedekt voor de benodigde grondstoffen en verpakkingsmateriaal voor de rest van 2007. In lijn met de eerdere afgegeven verwachting van Heineken zullen de gemiddelde kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen per hectoliter in 2007 met circa 8% stijgen als gevolg van de gestegen inkoopprijzen. Het effect hiervan zal in de tweede helft van 2007 relatief groter zijn.

    Het Fit2Fight-programma verloopt volgens schema en zal naar verwachting aan het einde van het jaar een cumulatieve brutobesparing van euro 250-270 mln hebben opge­leverd. Dit komt overeen met 55-60% van de totale besparing van euro 450 mln die in het kader van het gehele programma worden nagestreefd. Voor het gehele jaar 2007 worden bijzondere lasten voor belastingen van euro 65-100 mln verwacht.

    Interimdividend

    Heineken N.V. heeft aan het begin van het jaar het dividendbeleid gewijzigd, waarbij de dividenduitkering is verhoogd van 20-25% tot 30-3
  2. [verwijderd] 29 augustus 2007 07:18

    Interimdividend

    Heineken N.V. heeft aan het begin van het jaar het dividendbeleid gewijzigd, waarbij de dividenduitkering is verhoogd van 20-25% tot 30-35% van de nettowinst (beia). Het interimdividend werd daarbij vastgesteld op 40% van het totale dividend over het voorafgaande jaar. In overeenstemming hiermee wordt per aandeel van euro 1,60 nominaal een interimdividend van euro 0,24 betaalbaar gesteld op 20 september 2007. De aandelen Heineken N.V. zullen op 30 augustus 2007 ex-dividend worden genoteerd.

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

  3. [verwijderd] 29 augustus 2007 07:38
    Halfjaarwinst Heineken gedaald door kartelboete EU


    Door Merel Stikkelorum

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Heineken nv heeft in het eerste halfjaar van 2007 de nettowinst met 30,4% zien dalen vanwege de betaling van een Europese kartelboete.

    De nettowinst kwam uit op EUR302 miljoen, tegen EUR433 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet steeg met 6,8% naar EUR6,13 miljard van EUR5,74 miljard. Analisten gingen uit van een nettowinst van EUR274 miljoen bij een omzet van EUR6,29 miljard.

    De winst daalde vanwege voorziening die Heineken trof in verband met een kartelboete van EUR219 miljoen die de Europese Commissie eerder dit jaar oplegde. De brouwer gaat overigens wel in beroep tegen de boete.

    Zonder dit en andere eenmalige effecten was er sprake van een stijging van de winst met 33,6%, vooral door gestegen verkopen in opkomende markten als Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Zuidoost-Azie.

    Heineken handhaaft de in juli verhoogde verwachting dat de nettowinstgroei in 2007 tussen de 20% en 25% zal bedragen.

    De koers van het aandeel Heineken is dit jaar sterk gestegen, na overnamespeculatie en de verhoging van de winstverwachting voor dit jaar. Sinds begin dit jaar won het aandeel ruim 25%, terwijl de AEX met 3,0% steeg.



    - Door Merel Stikkelorum; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; merel.stikkelorum@dowjones.com

  4. [verwijderd] 29 augustus 2007 07:43
    Heineken boekt winstdaling door bijzondere lasten
    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Heineken heeft over het eerste halfjaar van 2007 een nettowinst geboekt van euro 302 mln, een daling van 30,4% ten opzichte van de euro 433 mln in dezelfde periode een jaar geleden. Dat heeft de onderneming woensdag voorbeurs bekendgemaakt.

    De oorzaak zijn volgens de onderneming 'bijzondere lasten' van euro 240 mln in 2007, vergeleken met euro 28 mln aan bijzondere lasten over de eerste helft van 2006.

    Heineken nam eerder dit jaar onder meer een voorziening van euro 219 mln in verband met de boete van de Europese Commissie. Heineken is overigens tegen deze boete in beroep gegaan.

    De brouwer zag de nettowinst voor bijzondere posten en amortisatie van merken (BEIA) in de eerste zes maanden van 2007 toenemen van euro 410 mln naar euro 548 mln.

    De winst per aandeel daalde van euro 0,88 naar euro 0,62. De winst per aandeel BEIA kwam uit op euro 1,12, een stijging van 33,6% ten opzichte van de euro 0,84 een jaar geleden.

    De bierbrouwer realiseerde een bedrijfsresultaat BEIA van euro 906 mln, tegen euro 726 mln in de eerste zes maanden van 2006. De omzet van het bedrijf steeg van euro 5.738 mln naar euro 6.127 mln.

    Heineken bevestigt de verwachting van een autonome nettowinstgroei van 20-25% voor het gehele jaar 2007. De aan het begin van 2007 uitgesproken verwachte winststijging van 10-13% werd in juli naar boven bijgesteld, met name als gevolg van hogere verkopen in de eerste maanden van 2007 door uitzonderlijk zacht weer in Europa.

    Het bedrijf verwacht dat de volumegroei in de tweede helft van 2007 zal worden voortgezet, zij het in een, relatief gezien, gematigder tempo, als gevolg van het wisselvallige weer aan het begin van het tweede halfjaar van 2007 in vergelijking met het sterke tweede halfjaar van 2006.

    De omzet steeg autonoom met 8,0% dankzij hogere volumes, een betere verkoopmix en hogere prijzen. Het geconsolideerde biervolume bedroeg 58,2 mln hectoliter, een stijging met 9,3%. Van deze groei was 8,3% autonoom en had 1% betrekking op voor het eerst geconsolideerde volumes.

    Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment steeg met 10,8% tot 12,1 mln hectoliter. 'Het marktaandeel van het merk in dit segment nam opnieuw toe', zo schrijft de onderneming. Het volume van Heineken Premium Light in de Verenigde Staten steeg met 30% tot 402.000 hectoliter.

    Heineken meldt verder dat de ratio van de Fit 2 Fight vaste kosten is verbeterd tot 31,5% (voor het gehele jaar 2006 was dit 33,1%). Fit2Fight, het driejarige programma van Heineken ter verlaging van de vaste kosten, heeft over de eerste zes maanden van 2007 tot verdere brutobesparingen van euro 75 mln geleid.

    Voor het gehele jaar wordt een brutokostenbesparing van euro 135-155 mln verwacht. Heineken verwacht dat de totale herstructureringskosten over de gehele driejarige looptijd van het Fit2Fight-programma zullen uitkomen op euro 250-300 mln. Dit is een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting van euro 325-375 mln. 'Fit 2 Fight verloopt volgens schema', aldus de brouwer.

    Het bedrijf geeft ook aan dat het zich volledig heeft ingedekt voor de benodigde grondstoffen en verpakkingsmaterialen voor de rest van 2007. 'In lijn met de eerdere afgegeven verwachting van Heineken zullen de gemiddelde kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen per hectoliter in 2007 met circa 8% stijgen als gevolg van de gestegen inkoopprijzen. Het effect hiervan zal in de tweede helft van 2007 relatief groter zijn'.

    Heineken keert een interimdividend uit van euro 0,24.

    Marijn Wellink
    marijn@bfn.com

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

  5. [verwijderd] 29 augustus 2007 08:01
    Heineken boekt winstdaling door bijzondere lasten--2
    toevoeging: commentaar CEO Jean-Francois van Boxmeer in alinea 7 en 8, extra informatie in alinea 9

    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Heineken heeft over het eerste halfjaar van 2007 een nettowinst geboekt van euro 302 mln, een daling van 30,4% ten opzichte van de euro 433 mln in dezelfde periode een jaar geleden. Dat heeft de onderneming woensdag voorbeurs bekendgemaakt.

    De oorzaak zijn volgens de onderneming 'bijzondere lasten' van euro 240 mln in 2007, vergeleken met euro 28 mln aan bijzondere lasten over de eerste helft van 2006.

    Heineken nam eerder dit jaar onder meer een voorziening van euro 219 mln in verband met de boete van de Europese Commissie. Heineken is overigens tegen deze boete in beroep gegaan.

    De brouwer zag de nettowinst voor bijzondere posten en amortisatie van merken (BEIA) in de eerste zes maanden van 2007 toenemen van euro 410 mln naar euro 548 mln. De winst per aandeel daalde van euro 0,88 naar euro 0,62. De winst per aandeel BEIA kwam uit op euro 1,12, een stijging van 33,6% ten opzichte van de euro 0,84 een jaar geleden.

    De bierbrouwer realiseerde een bedrijfsresultaat BEIA van euro 906 mln, tegen euro 726 mln in de eerste zes maanden van 2006. De omzet van het bedrijf steeg van euro 5.738 mln naar euro 6.127 mln.

    Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment steeg met 10,8% tot 12,1 mln hectoliter. 'Het marktaandeel van het merk in dit segment nam opnieuw toe', zo schrijft de onderneming. Het volume van Heineken Premium Light in de Verenigde Staten steeg met 30% tot 402.000 hectoliter.

    Bestuursvoorzitter Van Boxmeer geeft in een conference call voor journalisten aan dat de onderneming de doelstelling voor Premium Light dit jaar niet zal gaan halen. 'Heineken zal niet break-even draaien voor Premium Light in 2007', zo zegt hij.

    Desondanks geeft de bestuurder aan dat het verlagen van de prijzen voor het product geen optie is. 'Dat is een duidelijke nee', aldus Van Boxmeer. Hij ziet een sterkere competitie in de Verenigde Staten en wil het Amstel-merk in de VS een 'reboost' geven.

    Heineken hanteert de doelstelling om in 2007 meer dan 1 mln hectoliter van Heineken Premium Light te verkopen in de VS. Deze doelstelling is, zo gaf de bierbrouwer onlangs al aan, 'uitdagend' geworden.

    Heineken bevestigt woensdag wel de verwachting van een autonome nettowinstgroei van 20-25% voor het gehele jaar 2007. De aan het begin van 2007 uitgesproken verwachte winststijging van 10-13% werd in juli naar boven bijgesteld, met name als gevolg van hogere verkopen in de eerste maanden van 2007 door uitzonderlijk zacht weer in Europa.

    Het bedrijf verwacht dat de volumegroei in de tweede helft van 2007 zal worden voortgezet, zij het in een, relatief gezien, gematigder tempo, als gevolg van het wisselvallige weer aan het begin van het tweede halfjaar van 2007 in vergelijking met het sterke tweede halfjaar van 2006.

    De omzet steeg autonoom met 8,0% dankzij hogere volumes, een betere verkoopmix en hogere prijzen. Het geconsolideerde biervolume bedroeg 58,2 mln hectoliter, een stijging met 9,3%. Van deze groei was 8,3% autonoom en had 1% betrekking op voor het eerst geconsolideerde volumes.

    Heineken meldt verder dat de ratio van de Fit2Fight vaste kosten is verbeterd tot 31,5% (voor het gehele jaar 2006 was dit 33,1%). Fit2Fight, het driejarige programma van Heineken ter verlaging van de vaste kosten, heeft over de eerste zes maanden van 2007 tot verdere brutobesparingen van euro 75 mln geleid.

    Voor het gehele jaar wordt een brutokostenbesparing van euro 135-155 mln verwacht. Heineken verwacht dat de totale herstructureringskosten over de gehele driejarige looptijd van het Fit2Fight-programma zullen uitkomen op euro 250-300 mln. Dit is een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting van euro 325-375 mln. 'Fit2Fight verloopt volgens schema', aldus de brouwer.

    Het bedrijf geeft ook aan dat het zich volledig heeft ingedekt voor de benodigde grondstoffen en verpakkingsmaterialen voor de rest van 2007. 'In lijn met de eerdere afgegeven verwachting van Heineken zullen de gemiddelde kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen per hectoliter in 2007 met circa 8% stijgen als gevolg van de gestegen inkoopprijzen. Het effect hiervan zal in de tweede helft van 2007 relatief groter zijn'.

    Heineken keert een interimdividend uit van euro 0,24.

    Marijn Wellink
    marijn@bfn.com

    (c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

  6. [verwijderd] 29 augustus 2007 08:02
    MARKET TALK: Cijfers Heineken beter dan verwacht - ING


    AMSTERDAM (Dow Jones)--De halfjaarcijfers van Heineken zijn beter dan verwacht, zegt analist Gerard Rijk van ING Wholesale Banking. "Het operationele resultaat was duidelijk beter dan verwacht, vooral in Afrika en Centraal- en Oost-Europa," aldus Rijk. Andere positieve punten vindt hij de lagere financieringslasten, de handhaving van de outlook en de lagere herstructureringslasten. De omzet noemt hij echter lager dan verwacht. Rijk hanteert een buy-advies met koersdoel EUR52,40. Dinsdag sloot het aandeel op EUR45,40.(MST)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com



  7. [verwijderd] 29 augustus 2007 08:39
    UPDATE: Halfjaarwinst Heineken 30% gedaald door kartelboete


    (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Halfjaarwinst Heineken gedaald door kartelboete EU' om meer informatie en analistencommentaar toe te voegen)



    Door Merel Stikkelorum

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Bierbrouwer Heineken nv heeft in het eerste halfjaar van 2007 de nettowinst met 30,4% zien dalen vanwege een Europese kartelboete en herhaalt zijn winstprognose voor heel 2007.

    De nettowinst van -naar volume gemeten- de vierde bierbrouwer ter wereld kwam uit op EUR302 miljoen, tegen EUR433 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet steeg met 6,8% naar EUR6,13 miljard van EUR5,74 miljard. Analisten gingen uit van een nettowinst van EUR274 miljoen bij een omzet van EUR6,29 miljard.

    De winst daalde vanwege een bijzondere last ter grootte EUR251 miljoen, voornamelijk in verband met een kartelboete van EUR219 miljoen die de Europese Commissie eerder dit jaar oplegde. De brouwer gaat overigens wel in beroep tegen de boete.

    Zonder dit soort eenmalige posten was er sprake van een stijging van de winst met 33,6%, met name door gestegen verkopen in opkomende markten als Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Zuidoost-Azie.

    Het operationele resultaat daalde naar EUR649 miljoen van EUR759 miljoen een jaar eerder.

    Heineken handhaaft de in juli verhoogde verwachting dat de autonome nettowinstgroei in 2007 tussen de 20% en 25% zal bedragen.

    Het bedrijf laat echter het volumedoel voor Heineken Premium Light-bier in de Verenigde Staten vallen, na het in juli al "uitdagend" te hebben genoemd. Het break-even-punt voor het light-biertje zal daarom in dit jaar nog niet bereikt worden. Volgens bestuursvoorzitter Jean-Francois van Boxmeer ligt dit aan een combinatie van factoren, waaronder het weer, een prijsverhoging van 3,5% en een toenemende concurrentie.

    Heineken verhoogt het interimdividend naar EUR0,24 per aandeel, van EUR0,16 een jaar geleden.

    Analist Gerard Rijk van ING Wholesale Banking noemt het resultaat op operationeel niveau "duidelijk beter dan verwacht, vooral in Afrika en Centraal- en Oost-Europa."

    Andere positieve punten vindt hij de gehandhaafde winstverwachting en de lagere herstructureringskosten.

    De kosten van het besparingsprogramma Fit to Fight komen over de volledige drie jaar uit op EUR250-300 miljoen in plaats van de eerder gestelde EUR325-375 miljoen.

    Het laten vallen van het doel voor Premium Light-bier in de VS is "legitiem", zegt Rijk, die een buy-advies hanteert. "Wat hier gebeurt is dat het prijsverschil met binnenlands bier groter wordt door de prijsverhogingen." Volgens hem is imago belangrijker voor Heineken dan volumegroei.

    De koers van het aandeel Heineken is dit jaar sterk gestegen, na overnamespeculatie en de verhoging van de winstverwachting voor dit jaar. Sinds begin dit jaar won het aandeel ruim 25%, terwijl de AEX met 3,0% steeg.



    - Door Merel Stikkelorum; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; merel.stikkelorum@dowjones.com

  8. [verwijderd] 29 augustus 2007 14:19
    MARKET TALK: Heineken verdient premie van 10% - Dresdner


    AMSTERDAM (Dow Jones)--De koers van het aandeel Heineken verdient een premie van 10% ten opzichte van sectorgenoten, aangezien de winstgroei per aandeel ruim boven het sectorgemiddelde ligt, stelt Dresdner Kleinwort. Daarom hanteert de zakenbank een buy-advies bij een koersdoel van EUR50. De nettowinst van de Nederlandse bierbrouwer was met EUR548 miljoen 16% hoger dan de gemiddelde marktverwachting van EUR474 miljoen. De bank rekent op een nettowinstgroei in 2007 van 24%, aan de bovenkant van de door Heineken afgegeven bandbreedte van 20-25%. Omstreeks 14.10 uur noteert het aandeel 1,8% lager op EUR44,55, terwijl de AEX met 0,4% stijgt. (AVR)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com

  9. fd89 29 augustus 2007 17:35
    hvdbilt, heb jij enig idee waarom de koers van heineken omlaag is gegaan. Want als ik het zo zie zijn het keurige cijfers en daarnaast ook alle adviezen blijven op koop staan. petercam is zelfs onder de indruk..

    ik begrijp het ff niet zo, maar misschien weet jij het?
  10. [verwijderd] 30 augustus 2007 06:50
    Nou fd89, ik ben het met je eens, de cijfers zijn goed. Ik denk alleen dat het resultaat inclusief de kartelboete wat mensen aan het schrikken bracht.

    Kijkende naar het koersverloop van de afgelopen 2 jaar (zie grafiek) kan ik alleen maar concluderen dat er even sprake is van winstnemingen. Tijdelijke zaak lijkt mij. Het sentiment gisteren was ook het grootste deel van de dag niet florisant.

    Ik zie zeker geen problemen met dit aandeel. Advies: aanhouden/kopen :-(Ik heb ze zelf ooit eens gehad maar dat was nog in het guldenstijdperk)
  11. fd89 30 augustus 2007 07:47
    oke, bedankt voor het uitleggen. ik had inderdaad al besloten om ze te houden en met een gelukje komt er een koopmomentje om uit te breiden

    bedankt, fd89
  12. [verwijderd] 30 augustus 2007 11:07
    Laaghangend fruit
    Een pilsje van Heineken is duur, maar het wordt goedkoper. Niet voor de consument, maar wel voor de bierbrouwer zelf.

    Bierliefhebbers betalen steeds meer voor hun drank wegens de stijgende grondstofkosten. Heineken slaagt erin hogere prijzen van onder meer malt en bierblikjes door te berekenen aan zijn klanten: supermarkten en horecaondernemers. Prijsacties en happy hours daargelaten, ontkomen die er op termijn niet aan hun verkoopprijzen te verhogen.

    Terwijl Heineken de gestegen grondstofprijzen afwentelt op zijn klanten, is het onder leiding van Jean-François van Boxmeer druk doende in eigen huis orde op zaken te stellen. De kosten per gebrouwen hectoliter bier moeten omlaag. Het programma Fit 2 Fight dient tussen 2006 en 2008 euro 450 mln aan besparingen op te leveren in de vaste kosten.

    Bij de presentatie van de halfjaarcijfers noemde financieel bestuurder René Hooft Graafland dit streefcijfer gisteren 'ambitieus', om daar in één adem aan toe te voegen dat de bezuinigingsdoelstelling zeker zal worden gehaald. Die opmerking roept meteen vragen op over het gesuggereerde ambitieniveau.

    Heineken is goed op weg de euro 450 mln te halen. In de eerste helft van 2007 sneed de brouwer voor euro 75 mln in de kosten. De opgetelde besparingen zijn op jaarbasis ondertussen opgelopen tot euro 189 mln. De bezuinigingen dragen fors bij aan de groei die Heineken rapporteerde van het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten en amortisatie goodwill met euro 180 mln naar euro 906 mln.

    De onderneming schrapt onder meer ruim achthonderd banen in haar Russische brouwerijen. In de brouwerijen in Zoetermeer en 's-Hertogenbosch wordt de logistiek geautomatiseerd. Dat moet leiden tot een verbeterde efficiency. Verder omvatten de jongste maatregelen uitbesteding van de IT op het hoofdkantoor en reducties in Frankrijk van het aantal distributiecentra.

    De winstgevendheid van Heineken verbetert door de kostenbesparingen. De operationele marge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) is gestegen van 12,7% naar 14,8%. Met dit laatste percentage blijft Heineken echter nog steeds achter bij zijn concurrenten. Gemiddeld behaalden de grote internationale brouwers vorig jaar een marge van bijna 18%. Uitschieter InBev kwam zelfs uit op 24%.

    Heineken, dat in de gelijknamige familie een stabiele grootaandeelhouder heeft, is niet de meest efficiënte brouwer. De productie per brouwerij ligt op 900.000 hectoliter, terwijl bij rivalen door de bank genomen jaarlijks 3 miljoen hectoliter bier uit een brouwerij stroomt. De productie per werknemer is bij Heineken afgerond 1,8 hectoliter, terwijl het gemiddelde 3,1 hectoliter is. De meest efficiënte bierproducenten zitten beduidend boven deze gemiddelden.

    Analisten van ING Wholesale concluderen op basis van deze gegevens dat de besparingslat bij Heineken nog wel een slordige euro 300 mln omhoog kan. Het bier van Heineken wordt goedkoper, maar het kan nog een stuk voordeliger.

    Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

  13. forum rang 10 voda 30 augustus 2007 17:14
    quote:

    h.vdbilt schreef:

    Nou fd89, ik ben het met je eens, de cijfers zijn goed. Ik denk alleen dat het resultaat inclusief de kartelboete wat mensen aan het schrikken bracht.

    Kijkende naar het koersverloop van de afgelopen 2 jaar (zie grafiek) kan ik alleen maar concluderen dat er even sprake is van winstnemingen. Tijdelijke zaak lijkt mij. Het sentiment gisteren was ook het grootste deel van de dag niet florisant.

    Ik zie zeker geen problemen met dit aandeel. Advies: aanhouden/kopen :-(Ik heb ze zelf ooit eens gehad maar dat was nog in het guldenstijdperk)
    Slimme gozer:-)

    aand. Heineken
    Laatste Volume Tijd
    Laatste 45,87 379 17:13:06
    Verschil 1,45 3,2643 %
    Bied 45,85 1.542 17:13:10
    Laat 45,90 1.079 17:13:10
    Hoogste 45,98 16:31:57
    Laagste 44,46 09:00:02
    Cum. volume --- 1.499.212
    Indicatieve opening ---
    Open 44,46 09:00:02
    Vorig slot 44,42 29-08-2007
    Gemiddelde dagomzet --- 1.773.186

13 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def)
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht